Permalänk
Medlem

Chippning av XBOX

Hej jag köpte precis en XBOX av version 1.6. Jag köpte även till ett aladdin ADVANCE XT. Jag har lött en hel del saker tidigare men när jag såg storleken på lödpunkterna på kortet här så insåg jag att det nog inte kommer att gå. Finns inte ens kablar som är så små att de passar i de hålen. Så min fråga är om det finns någon i Uppsala som gör sånt här. Har kollat runt på google men får inga träffar
/Tobias

Permalänk
Medlem

jag bor ju visserligen inte i Uppsala, men jag kan göra det. jobbar heltid med att löda, och har cert så det skulle jag nog klara av... men det är som sagt 25-30 mil till mig...

Visa signatur

System:
Intel E4400, 4096Mb DDR2 RAM, 4x HDD tot: ~1100GB, Geforce 8800 GTS 640MB, NEC DVD Writer
Bärbar: Dell Inspiron 2200
System idag: Core i7 6700k, 2xGTX1080 SLI, 16GB RAM, SSD, HDD, m.m.

Permalänk

Uppsala finns det nog ejj, men i Sthlm PSXCare och i Örebro finns ju Chipper. Han e scyyhst!

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem

Lödde själv in mitt chip (Xosdius Ice i min 1.6a) det var jävligt pilligt men det gick!
hade enkardelig kabel a´jätteliten.

Visa signatur
Permalänk

Har lött in ett Aladin på min 1.6.....ta tid på dig så ska du se att det går.
Är lite pill men ett tips är att skrapa FÖRSIKTIGT med en fin skalpell vid lödöarna så att du blottar kontaktytan. Du behöver inte tvunget få ner kardelen i hålet utan det räcker att du förtennar kontaktytan på korten och sen löder dit kabeln så att den ligger ovanpå.

Dom flesta hålen borde fungera att sticka igenom kabeln men jag vet att där är ett par anslutningar som är extremt små. Klipp av några kardeler på kabeln så borde det fungera.

Är det nån som kan berätta för mig hur man slänger upp några foton här i forumet eller länkar till nån sida där jag kan ladda upp foton, i så fall kan jag slänga upp foton från mitt lödarbete med xboxet.

Lycka till!

Visa signatur

AMD Athlon 64 Venice 3500+ @ 2600MHz | Corsair XMS C2 2GB PC3200 DDR @ 217MHz | Sapphire X800XL @ 420/1060MHz| Abit AN8 SLI nForce4 | Lian Li PC7 SE med dämpmatta
CPU-kylare Zalman 9500 | GPU-kylare Zalman VF700 | CPU Temp Idle = 26, Full Load = 49

Permalänk
Medlem

Jag lödade också fast mitt chip själv(iof ett akira2), men det borde inte vara någon större skillnad. Och som dom andra har sagt, ta god tid på dig och skrapa lite på ytan först, så ska det nog gå bra.
Se även till så du sitter bra och har bra med ljus och så:)

lycka till=)

Permalänk
Medlem

Använder ni då en vanlig lödpenna. Har en 30W med den minsta speten jag hittade på CO. Har funkat bra tidigare för displayer och sådant. Med den käns det som väldigt stor risk att man får för mycket tenn på för stor yta såa tt det skiter sig

Tillägg:
Jag har nu provat på en kabel. Fick fast den men den lossnade när jag pillade lite på den. Med tanke på kabelns tjocklek så kanske man inte kan fövänta sig mer men det känns lite osäkert. Vill inte att det ska lossna sen