Övertyga mig att använda TFT

Permalänk
Medlem

Övertyga mig att använda TFT

Varför skall jag använda TFT när den inte uppnår mina krav? Detta är min första TFT jag köpt och jag är inte nöjd med den. Jag tyckte det var OK först men ju mer jag testar den ju argare blir jag.

Jag köpte en LG 19", L193ST som kostade en hel del.

Det jag har problem med är bla:

- Betraktningsvinkeln, man måste titta väldigt rakt på för att få hyffsat rätt med färger och nyanser.

- Färgåtergivning. Spelar jag Bf2 är det kört om jag går in i ett hus eller liknande, mörka färger blir totalt svarta och jag ser inget alls. Jag måste höja brightness och kontrast för att ens ha en chans. Sen växlar jag tillbaka till XP och blir totalt bländad. Är det så här generellt med TFTs?

- Eftersläpning. Visst det finns bättre tider på TFT men de är ju inte i närheten av en CRT.

Kan ni här övertyga mig att byta till en annan TFT eller skall jag gå tillbaka till CRT? Ytrymmet är inga problem egentligen...

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Hedersmedlem

TFTs är inte perfekta. Man får väga fördelarna mot nackdelarna helt enkelt. Är man lite kräsen och spelar snabba spel så tror jag inte någon TFT duger idag. Min 2405FPW är enligt Samsung (som tillverkar panelen) 8ms och enligt Dell 16ms. Den anses vara en "tillräckligt" snabb skärm men jag klarar inte av att spela Q3A på den. Andra mindre snabba spel går bra dock.

Betraktningsvinkeln är helt ok på min skärm, har inga direkta problem där. Vet inte hur det är på andra skärmar dock eftersom detta är min första TFT och jag inte haft speciellt stor erfarenhet av andra skärmar.

Vad gäller färger, gamma osv både på skrivbordet och i spel så krävs det lite tweakande innan man får det som man vill. Man har ju ganska goda inställningsmöjligheter i drivrutinsinställningarna, både för 'Desktop' och 'Full Screen 3D'. Inställningar som jag inte behövde röra när jag satt med min gamla CRT men som är ett måste nu med min TFT.

Jag bytte till en TFT främst av utrymmesskäl, mitt skrivbord är inte så djupt vilket gör att en CRT tar väldigt mycket plats.

Visa signatur

| Venice 3500+ | A8N-SLI Premium | 2048MB PC3200 | 7900GT | Audigy2 ZS | WD Raptor 74GB |
| Antec P180 | Seasonic 400W | Dell 2405FPW | Kylning: Scythe Ninja, BQ Polar Freezer, två Adda 120mm |

Permalänk
Medlem

jag röstar på att byta tillbaka till CRT, kör nu en Sony trinitron 21" och är aldrig så nöjd... kostade en femhunka på blocket och slår (enligt mig iaf) tio ggr så dyra TFTs! Om man jämför nypris på TFT alltså, vilket iofs kanske är ortättvist, men jag har ingen koll på andrahandspriser på TFTs

Visa signatur

[MSI X470 GAMING PLUS] - [AMD RYZEN 3700X] - [G.SKILL F4-3200C14D-16GTZKW] - [Palit GTX 1080] - [Kingston 1TB NVME] - [Corsair HX 750W] - [Noctua NH-D15] - [Fractal Design XL R2] - [Acer XB270HU]

Permalänk
Medlem

Om du inte är nöjd, så är du inte nöjd. Punkt... Det finns väl knappast nåt vi kan säga som skulle få dig på andra tankar. Nöjdhet är personligt.

Det är dock litet intressant att du säger att du har problem med att den har för stor spännvidd i ljusstyrkan (för mörkt i spelet, för ljust i windows). Normalt brukar det ses som positivt om en TFT kan visa bra svärta - CRTer är traditionellt bättre på det.

Det finns ingen gamma-inställning i spelet som du kan ändra på så det blir ljusare?

Betraktningsvinkeln är en typisk TFT-grej. Det finns de som är bättre och de som är sämre. Dock tycker man ju att på en TFT som säljs som LCD-TV, så borde betraktningsvinkeln vara en prioritet...

Samma sak med eftersläpning - det finns de som är bättre och de som är sämre... Din skärm är specad till 12ms och du är inte nöjd. Jag har en som är 50% snabbare (8ms) och är grymt nöjd. Det kanske är de där 50% som gör det.

EDIT: Jaha.. tog visst bra lång tid på mig att skriva inlägget - fanns inga poster när jag började.. /EDIT.

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Jag hade en 19" Trinitron skärm (Dell/Sony) innan min 2005FPW (oxo Dell).

Jag är grymt nöjd med min TFT. Inga problem med eftersläpningar i dom spel jag kört, visst ljusläckage, men det märks bara när skärmen är helt svart.

Min skärm var lite för ljusstark men efter visst fipplande så är den underbar ;).

Kommer inte gå tillbaka till CRT. Enda riktiga problemet tycker jag är native upplösning, gillar inte att upscala grafik osv.

Visa signatur

| Asus A8N SLI Deluxe | AMD 4400+ | Zalman ZM-WB2 | ZM-GWB1 | Asus N7800GT | 2x Twinmos 3200 512 | 2x Seagate 120GB SATA Barracuda | Dell 2005FPW | NUUO 450W |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lincoln
Samma sak med eftersläpning - det finns de som är bättre och de som är sämre... Din skärm är specad till 12ms och du är inte nöjd. Jag har en som är 50% snabbare (8ms) och är grymt nöjd. Det kanske är de där 50% som gör det.

Snarare 33% snabbare

Visa signatur

De kan ta vår sömn och tvinga oss marschera men de kan aldrig ta våra baskrar!
" Warrior is a very gear dependant class, once they get their epics they're pretty much are a concrete wall with a bazooka"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FrOst I SWE
Snarare 33% snabbare

Hehe... Sant... Menade att hans är 50% långsammare...

Visa signatur

Gammal och gnällig

Permalänk
Medlem

Men det måste vara fler än jag som har såpass relativt höga krav? Finns väl väldigt många här som spenderar iaf ett par timmar i veckan med dataspel? Jag kanske råkat illa ut med mitt val av TFT, det var lite det jag ville kolla med er andra.

Det verkar iaf som det säljs knappt inga CRT idag, den stora massan borde ju alltså vara nöjd. Jag menar komplett.se har EN enda 19" CRT och lika många 21".... de går väl helt enkelt inte åt.

Betrakningsvinkeln går väl att leva med men inte färgåtergivning, fina färger i XP även om det svarta aldrig blir helt kolsvart. Kanske beror på ljusintensiteten, vad vet jag. Men att det sen inte fungerar i spel jag jag bara inte med på.

Stora brytfrågan är väl helt enkelt om jag skall gå över till annan TFT eller gå tillbaka till CRT. Mycket svårt val för mig... får ju 4 laxar över om jag tar CRT trots allt.

edit: Vad menar ni med native upplösning, hört om det innan

Visa signatur

Ryzen 7800X3D - ASUS STRIX B650E-F Gaming - EKWB full custom loop - ASUS STRIX RTX 3090 - Kingston CL36 32GB 6000 MHz DDR5 - Corsair RM850X - Alienware AW3418DW - Lian Li V3000+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Amp.RC.
Men det måste vara fler än jag som har såpass relativt höga krav? Finns väl väldigt många här som spenderar iaf ett par timmar i veckan med dataspel? Jag kanske råkat illa ut med mitt val av TFT, det var lite det jag ville kolla med er andra.

Det verkar iaf som det säljs knappt inga CRT idag, den stora massan borde ju alltså vara nöjd. Jag menar komplett.se har EN enda 19" CRT och lika många 21".... de går väl helt enkelt inte åt.

Betrakningsvinkeln går väl att leva med men inte färgåtergivning, fina färger i XP även om det svarta aldrig blir helt kolsvart. Kanske beror på ljusintensiteten, vad vet jag. Men att det sen inte fungerar i spel jag jag bara inte med på.

Stora brytfrågan är väl helt enkelt om jag skall gå över till annan TFT eller gå tillbaka till CRT. Mycket svårt val för mig... får ju 4 laxar över om jag tar CRT trots allt.

edit: Vad menar ni med native upplösning, hört om det innan

Ett par timmar på dataspel Lägger oftast ett par timmar på WoW/dag (borde verkligen plugga istället)

Har inte märkt något med min TFT (Phillips 19", 12ms) Färgåtergivningen är bättre än på de CRTs som jag använt (skolan + gammal aoc hemma) +att JAG tycker den är bra/bättre på skärpa än vad de (crt) var.

Native upplösning: En TFT har ett antal "element" (pixlar) de vanligaste har 1280*1024 stycken, då är nativeupplösningen på en sån skärm 1280*1024. Det innebär att det är den enda upplösningen som visas utan att skalas om. (kanske inte helt rätt men försökte vara pedagogisk)

Visa signatur

- MSI 550 Tomahawk - Ryzen 7 3700 X - 32 GB - (GTX280) - Corsair 850W - LG W2600HP BF

Permalänk
Medlem

Hänger med i alla spel som jag spelat (Samsung Syncmaster 710T) Tar inte lika mycket plats och strålar mindre!.
TFT åt folket !

Permalänk
Medlem

min LG L1740P med 12ms hänger med hyfsat i spel. Men klart vid extremt snabba rörelser märker jag faktiskt lite ghosting men då ska jag verkligen kolla efter det.

Men visst vissa är mera kinkiga med ghosting än andra.

Men som sagt bägge teknikerna har svagheter och styrkor.
Vilken man väljer är mera tycke och smak samt hur stor plånbok man har.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem

Säger bara en sak..
Lira fps med låst framerate till 150 och 150hz är underbart..och fullt omöjligt på en tft..tyvär.
Så för gamers är det CRT som gäller, det är anledningen till att man INTE kör med tft på ESWC tex...
Men för dagligbruk så kvittar det nog.

Visa signatur

Studio Artcore Tattoo
[i7 9700k@5.3ghz - MSI OC 2080ti - Vive Pro - SRD rig - NLv3 - Fanatec CSW2.5]

Permalänk
Medlem

jag sitter fortfarande vid en 17" compaq TFT med 25ms som har några år på nacken.

Tycker att den är överlägsen varenda crt som finns. det är helt enkelt mycket mer behagligt och estetiskt att sitta framför en platt skärm. tycker bilden känns 1000 ggr skarpare också.

vissa nackdelar får man ju räkna med, tex ghosting och problem med svärta. men jag tycker absolut det inte är några större problem jämfört med att ha en sån där klump på skrivbordet.

Visa signatur

🖥 AMD 5600X (+ Noctua NH-L9a-AM4) | ROG Strix B550-I Gaming | 32GB Corsair Vengeance 3600Mhz | Asus TUF RTX 4070 Ti | Samsung 980 Pro NVMe | Corsair SF600 | Lian Li A4-H2O | 2 x Noctua NF-A12x25 | Acer Predator XB271HU | ⌨️ Varmilo VA109M | 🖱 Razer Deathadder V2

Permalänk
Medlem

Hmm, har också detta problem, vet inte varför man ska gå över till TFT riktigt. Tänkte på en 193P+ - sitter ganska mycket, men spelar inte så supersnabba spel utan mest WoW och sånt, ibland blir det lite Q3 och CS ^^'
Fungerar en sån skärm till WoW utan problem?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Hmm, har också detta problem, vet inte varför man ska gå över till TFT riktigt. Tänkte på en 193P+ - sitter ganska mycket, men spelar inte så supersnabba spel utan mest WoW och sånt, ibland blir det lite Q3 och CS ^^'
Fungerar en sån skärm till WoW utan problem?

Ja det kommer den göra. Men låter dock det vara osakt om Q3 och CS.

Visa signatur

Lenovo Thinkpad X13 Gen1 AMD Ryzen 3 Pro 4450u Pro 8GB Ram Radeon RX Vega 5 256GB SSD. AOC Q27G2U
Acer Swift 1 Intel Celeron N4100 8GB Ram Intel HD 600 256GB SSD.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Grabben_83a
Ja det kommer den göra. Men låter dock det vara osakt om Q3 och CS.

Okej
Men hmm, alltså jag vill ju kunna spela allt utan problem egentligen. Blir väl kanske en till 19" CRT och en 193P+ då min nuvarande CRT inte ens har platt bildyta ^^ Finns det CRT med DVI eller är det något som inte finns, det ska väl bara gå 60hz med DVI?

Visa signatur

#sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det som skall nämnas har nämnts.

TFT:n
+Behaglig för ögonen
+Skärpa
+tar inte mycket plats
-eftersläp i snabba spel

CRT
+Snabb (dvs inget eftersläp och högre refreshrate (hz, dvs FPS))
+jävligt mycket för pengarna (går inte att snacka om)
-som att glo på ett 100w ljusrör
-Stor som jag vet inte vad

Sitter på en 21" Samsung, jag är hur nöjd som helst, men skrället väger runt 30Kg, vilket tvingar mig till att ta 17" skärmen till LAN-partyn

För lite "slöare" spel (strategi, RPG etc.) duger TFT gott och väl För fpsälskare är CRT fortfarande the shit, särskilt om du vill komma över 100fps.

BTW, varför fattar nästan ingen att det inte spelar någon roll om du har 60 eller 120 fps "i spelet" när din skärm bara visar 60Hz (dvs 60 av de 120 eller 60 fps:en)? Iofs är det oftast bara CS-dårarna som uttalar sig i den frågan....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xeefus
Finns det CRT med DVI eller är det något som inte finns, det ska väl bara gå 60hz med DVI?

Finns icke. Det är inte nödvändigt med en digital överföring eftersom en crt jobbar med analoga signaler hela vägen.

Visa signatur

"I maintain nonetheless that a yin-yang dualism can be overcome. With sufficient enlightenment we can give substance to any distinction: mind without body, north without south, pleasure without pain. Remember, enlightenment is a function of willpower, not of physical strength." - Chairman Sheng-ji Yang, Essays on Mind and Matter

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Halogen
Finns icke. Det är inte nödvändigt med en digital överföring eftersom en crt jobbar med analoga signaler hela vägen.

Jasså ^^ okej, då var det avklarat då. Så; vilken 19" CRT och TFT ska man ta? Har funderat på den där som användes på Dreamhack turneringarna som finns på datorbutiken och en 193P+ som TFT. Låter det OK?

Visa signatur

#sweclockers.com