Permalänk
Medlem

Bränsledriven mp3-spelare.

De ska tydligen börja tillverka bränsledrivna mp3-spelare...

http://www.pcforalla.idg.se/ArticlePages/200509/16/2005091612...

Visa signatur

3200+ Venice | DFI LP Nf4 Ultra-D | 4*512mb | Gainward 6600gt | tot. 490gb | Tagan 430W | + en bärbar
Super pi: 26.875

Permalänk

hehe.... det var lite småcoolt
skulle gärna vilja veta lite mera om hur dom drivs...

Visa signatur
Permalänk

Det var länge sen dom berättade att dom kunde ha små turbiner istället för batterier.

Permalänk
Permalänk
Medlem

haha fy fan va fränt. dom kommer nog kosta en hel del när dom kommer, och vad är det för bränsle dom drivs på? någon som vet.

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk
Medlem

*rensat*

Edit - tack nisseson

Visa signatur

Kunskap är en personlig upplevelse. Allt annat är bara information. /A. Einstein

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h0psi
Känns väl ungefär lika roligt som de här ångmaskinerna man lekte med som liten. Slösar vi inte nog med fossila bränslen redan? Helt totalt onödigt, satsa på att förbättra själva batterierna istället om man vill ha utökad batteritid.

Läs om bränslecell på t.ex: http://susning.nu/Br%e4nslecell

Permalänk
Medlem

Hur kan man skriva en sån artikel utan att nämna vilket bränsle som gäller? Är det vanlig etanol eller något helt annat?

Skulle inte förvåna mig om de börjar sälja dyrt "mp3-spelarbränsle" när det egentligen skulle gå lika bra med vanlig T-röd.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Haha, nästa steg är väl en metandriven som måste placeras i bakfickan

Visa signatur

"En sann vetenskapsman viker inte en tum från det metriska systemet"

Permalänk
Avstängd

Avgaser eller?

Visa signatur

óynk

Permalänk
Medlem

Skulle vara tufft om man drog igång den som en gräsklippare

Visa signatur

"Chewing gum is really gross, chewing gum I hate the most."
It´s only funny until someone gets hurt, then it´s hilarious.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mobboffer
Avgaser eller?

Om den drivs av syrgas och väte blir "avgaserna" vatten.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Medlem

va ingen dålig batteritid man fick. 60h på 10ml bränsle

Blir inte bränsleceller framtidens drivmedel till bilar? Är de dyrt att framställa väte? Dyrare än bensin? Nån som vet?

Permalänk
Medlem

Väte är inte dyrt att framställa - det kräver bara vatten och energi (till exempel elektrisk sådan). Problemet är att det måste förvaras och transporteras under högt tryck i gasflaskor eller nedkylt till -259 grader i värmeisolerande behållare.

Den där mp3-spelaren drivs av ovanstående skäl knappast på ren vätgas. Istället kan man använda olika kolväten, t ex etanol eller bensin, till att driva bränslecellen.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem

Bränsleceller drivs på sprit, etanol,metanol eller så. Bra om spelaren sackar på krogen, bara att beställa in en single malt utan stenar.:D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Bränsleceller drivs på sprit, etanol,metanol eller så. Bra om spelaren sackar på krogen, bara att beställa in en single malt utan stenar.:D

*garvar så jag ramlar av stolen*

Visa signatur

Följer nu: Lost, The o.c, Family guy, American dad, That 70's show, Enturage, The war at home och Joey

Permalänk

Altså om avgasen blir vatten, kan man inte återanvända samma vatten igen eller är det urladdat?

Visa signatur

Macbook Vit | Macbook Unibody | D80 | iPod Touch | iPhone 3GS

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Filleokus
Altså om avgasen blir vatten, kan man inte återanvända samma vatten igen eller är det urladdat?

Du kan dela upp vatten i syre och väte igen om du tillför energi istället.

Väte + Syre --> Energi + Vatten

Men som andra påpekat så använder man kanske annat bränsle än rent syre och väte.

Visa signatur

4670K@4.4, GTX760-DC2OC-2GD5, Z87I-PRO, 8GB RAM (CML8GX3M2A1600C9), Seasonic G-550 550W

Permalänk
Hedersmedlem

Om det skulle handla om väte så betyder det att man skulle få köpa "vätebatterier" eller dyl i affären eller ha en påfyllnadstub hemma, inget av det låter billigt så jag skulle nog gissa på någon av alkoholerna.

Permalänk
Medlem

Kan man trimma den?

På med ett större avgassystem så spelas låtarna upp i bättre bitrate

Visa signatur

Intel i7 6700K @ 4,4 Ghz | MSI Z170 KRAIT GAMING 3X | be quiet! Dark Rock 4 | 16 GB Kingston HyperX Fury 2133 Mhz | Asus RTX 3060 OC | PNY XLR8 CS3030 500 GB | Samsung 860 QVO 1 TB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sunnis
va ingen dålig batteritid man fick. 60h på 10ml bränsle

Blir inte bränsleceller framtidens drivmedel till bilar? Är de dyrt att framställa väte? Dyrare än bensin? Nån som vet?

FFS snälla har du inte läst nå kemi i skolan? Väte finns i luften och i vattnet.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem

LOL !

Visa signatur

[AMD sempron 2800+ @ 2 Ghz][1,25 GB "unknown" RAM][Club3D Radeon 9550][Samsung HD@120 GB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Väte är inte dyrt att framställa - det kräver bara vatten och energi (till exempel elektrisk sådan). Problemet är att det måste förvaras och transporteras under högt tryck i gasflaskor eller nedkylt till -259 grader i värmeisolerande behållare.

Den där mp3-spelaren drivs av ovanstående skäl knappast på ren vätgas. Istället kan man använda olika kolväten, t ex etanol eller bensin, till att driva bränslecellen.

Anledningen till att använda bränsleceller i t.ex. bilar är att komma ifrån fossila bränseln. Att producera vätgas är inte speciellt billigt eftersom det går åt mycket elektricitet. Problemet med dagens bräsnsleceller är att membranet som används är gjort av dyra metaller och de blir därför väldigt dyra. Plus förvaringen som du nämde ovan. Man försöker genmanipulera bakterier så de kan spjälka vatten till vätgas men det är ännu långt borta innan det är verklighet.

Permalänk
Medlem

Sant, sant. I och för sig har vi (än så länge) rätt gott om billig el i Sverige, så den biten borde gå bra, men jag har inga siffror på vad vätgas skulle kunna kosta per liter nedkyld vätska eller vad väteförbrukningen hos en bil kan vara.

Skulle vara hur coolt som helst om de lyckades få bakterier att tillverka koldioxid som du skriver. Allt man behöver då är solljus och vatten!

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk

Okey, den första frågan man ställer sig när man ser detta är varför bränsleceller? De flesta tror nog att toshiba gör detta bara för att bränsleceller är bättre än batterier. Men egentligen beror det nog på att de tjäna ännu mer än vad de gör på bara själva spelaren. Jag lovar att det står i garati-avtalet att det slutar gälla om man använder nått annat bränsle än toshibas egna
Det här känns ungefär som skrivarindustrin, skrivaren är skitbillig medans bläcket kostar skjortan *host*lexmark*host*
Men å andra sidan så verkar ju en flaska räcka rätt länge, 60h på 10ml bränsle låter inte illa

Permalänk
Avstängd

h_enke_trollis, jag tror ju inte precis att de har förhoppningen att ta över hela batterimarknaden med sina bränsleceller, men det kan ju vara ett bra alternativ för folk som reser mycket osv?

Visa signatur

óynk

Permalänk

nej det var inte det ja menade heller.
men det är ju ett faktum att man låser sig till utgifter om man köper denna mp3-spelare. Om nu inte det dyker upp nån sorts billig tredjeparts-bränsle

eftersom att jag är en prylnörd så tycker jag egnetligen den är stencool
men det hör nog inte hit...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
FFS snälla har du inte läst nå kemi i skolan? Väte finns i luften och i vattnet.

klart att jag vet att det finns väte i luften och i vattnet. Bästa sättet att framställa väte är väll vatten genom elektrolys men jag antar att det skulle gå åt fruktansvärda mängder elektricitet. Så de lär bli väldigt dyrt. Så frågan var om väte skulle bli dyrare än bensin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av h_enke_trollis
nej det var inte det ja menade heller.
men det är ju ett faktum att man låser sig till utgifter om man köper denna mp3-spelare. Om nu inte det dyker upp nån sorts billig tredjeparts-bränsle

eftersom att jag är en prylnörd så tycker jag egnetligen den är stencool
men det hör nog inte hit...

Det är enligt den andra tråden metanol, sånt som man kör speedway-motorcyklar på. Man kan köpa det hyfsat billigt vart som helst. Skulle inte förvåna mig om de säljer det dyrt i små flaskor, men i så fall är det rent bondfångeri. Man kan köpa en femlitersdunk för en hundralapp och driva spelaren i flera år på den.

Metanol är emellertid mycket giftigt, så låt inte barn leka med din mp3-spelare utan uppsikt.

Visa signatur

Är det inte Fingal Olsson som sitter där borta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jerka^
Sant, sant. I och för sig har vi (än så länge) rätt gott om billig el i Sverige, så den biten borde gå bra, men jag har inga siffror på vad vätgas skulle kunna kosta per liter nedkyld vätska eller vad väteförbrukningen hos en bil kan vara.

Skulle vara hur coolt som helst om de lyckades få bakterier att tillverka koldioxid som du skriver. Allt man behöver då är solljus och vatten!

Det är klart att det är möjligt att göra vätgas genom elektrolys för en viss peng. Men elenergi är den högsta formen av energi och det vill man helst inte använda till att driva bilar. Det bästa vore som sagt att lyckas med dessa bakterier. Dom håller på och bygger en helt ny byggnad på Ångström i Uppsala nu för att forska på bl.a. detta. Stod lite om lagring av vätgas i senaste ny teknik. Ett utdrag:

------------------------------

Kemisterna från Danmarks tekniske universitet har nu kommit på att väte (H), i form av ammoniak (NH3), kan lagras effektivt i magnesiumsalt (MgCl2). Finessen är att stora mängder väte kan lagras på ett ofarligt sätt. De centimeterstora salttabletterna ger varken ifrån sig ammoniak eller vätgas till luften. För att få ut vätgasen krävs hög temperatur och en katalysator.

- Skulle man köra en bil sextio mil med gasformigt väte, behövs en bränsletank i samma storleksordning som nio bilar, säger en av forskarna, Claus Hviid Christensen.

- Med vår lösning kan samma mängd väte klämmas in i en normal bensintank. Ammoniaken tillverkas med någon av de storskaliga och effektiva processer som redan finns för den vanliga industrikemikalien. Ämnet absorberas därefter i tabletterna av metallsalt och bildar en metallamin (Mg(NH3)6Cl2). De ofarliga tabletterna "tankas" därefter i bilen.

--------------------------------

Hela artikeln finns på : http://www.nyteknik.se/pub/ipsart.asp?art_id=42015

Läser själv till Civilingenjör i Energisystem och har haft en del föreläsningar med forskare inom ämnet, mycket intressant!