Permalänk
Medlem

Stop: 0x0000007E jadajada

Nu har jag kämpat tillräckligt med min gamla dator känns det som. Fast innan jag har råd att uppgradera hela skiten ordentligt så vill jag ha den smått fungerande åtminstone.

Problemet:

När jag försöker använda någon av mina cd/dvd-drives för att installera ett spel så får jag bluescreen vid filkopieringen.

Första gången stod det om olika felsökningsåtgärder, typ stänga av caching/shadowing m.m. Byta graffe osv... (0xC0000005 m.m.)

Andra gången jag fick bluescreen stod det någonting "portcls.sys". Sökte lite och hittade info om ljudkortsdrivrutiner. Man skulle tydligen prova att installera om dessa. (0xc000001D m.m)

Det jag har gjort för att felsöka hittills är ominstallation av ljudkortdrivisar, uppgraderat BIOS, stängt av cache/shadowing och kört Memtest i sju pass utan något fel.

Jag har ett Abit KT7A-RAID med Athlon A-socket 1Ghz. 512Mb RAM. SB Live! Radeon 9200 128Mb. 350W nätis.

Jag funderar på om jag kan köpa ett beg. mobo +ev RAM och bli kvitt alla probs... vad tror ni boyz and girlz?

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk
Medlem

Jag har också fått nåt meddelande om portcls nånting, men jag kommer inte ihåg hur jag fixade, jag tror jag installerade ljuddrivrutiner från skiva eller nerladdade. Annars var det att jag bytte nätaggregat. Jag vet inte om köpa beg. mobo är en bra ide...

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

Du kan söka på Microsofts hemsida på vad t.ex. 0xC0000005 betyder.

testa det.. jag vet inte riktigt vilken sida, men testa lite ^^

Permalänk
Medlem

Äsch nu får jag "stop: 0x0000000A" bluescreens... det så jobbigt. Mitt PSU ger 13A på +12V, undrar om det räcker?

Visa signatur

Asrock P4V88+, Intel P4 Prescott 3.0 GHz, Kingston ValueRAM 512MBx2, Asus V9999/TD 6800 128MB AGP, Samsung 160GB 8MB cache, Integrated Via AC'97 5.1 chipset.

Permalänk
Medlem

Jippi!! Eller ja.. jubii..

Jag avinstallerade drivisar för ljudkortet och plockade ut det, ett SB Live (CT4830). Prövade att installera ett spel (BF1942) och filkopieringen gick alldeles utmärkt! Ingen bluescreen eller nåt alls.

Jag, lätt halvparanoid, kände en lättnad över att det funkade men är rädd för att jag kanske hade fettur (läs: fet-tur).

Nåväl, är det hårdvarufel på ljudkortet eller är det fortfarande den där portcls.sys som spökade? Fast den kanske la sig i viloläge? Jag menar, om jag köper ett nytt ljudkort, kommer problemet att dyka upp igen?

Återstår att se... men dela gärna med era åsikter gällande ovan.

Visa signatur

.:Ryzen 7 5800X3D ♠ Noctua NH-U12S ♠ Gigabyte X570 Aorus Elite ♠ Corsair 2x8GB 3200MHz CL16 Vengeance RGB Pro ♠ Sapphire Radeon RX 7900 GRE 16GB Nitro+ ♠ Asus TUF 850W ♠ Fractal Design R6:.

Permalänk

Jag får bluescreen som liknar det du får när jag lirar spel...Men filen som jäv*as för mig är KMIXER.sys...

Visa signatur

MV/home/Mongo/Dev/Null/mke2fs -j/dev/Mongo/umount -I/dev/mongo

Permalänk
Medlem

Vad jag erfarit så är bluescreen ett jäkla meck alltså.. det enda man kan göra för att få något humm om problemet är att söka en massa på internet. Speciellt på Microsoft's hemsida.

Sen är det bara att felsöka tills nerverna stuckit till närmsta psyk.. Iaf om man är n00b (mesah is)

Visa signatur

Permalänk

ja, här får man tydligen inte så mycket hjälp nu tyvärr
Ingen svarar i mina threads....

Visa signatur

MV/home/Mongo/Dev/Null/mke2fs -j/dev/Mongo/umount -I/dev/mongo