Permalänk
Medlem

Flash problem

Har nu suttit åtaliga timmar och försökt flasha mitt moderkorts bios utan resultat.

Problemet är att jag måste flasha bioset i dosläge...

har lyckats hitta en "dos boot cd" på internet och den startar upp dos men inte går det att komma åt hårdisken från dos. nej nej.......

har skrivit allt från A: till Z: men ingen enhet fötutom A: fungerar och det är cd-romen,, var är mina hårddiskar???

Snälla,, hur ska jag göra för att kunna köra dos och nå min flashfil som ligger på hårdisken därifrån?

P.S saknar diskettstation på datorn...

(ok,, den här texten är nästintill oförstålig men får skylla på att jag lider av riktigt allvarlig sömnbrist) Hoppas nån nattmänniska är uppe och kan ge lite support=)

Permalänk

Annars kan du ju bränna ut bioset på CDn...

Visa signatur

/R
"I plan to live forever, or die trying"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av aresseitch
Annars kan du ju bränna ut bioset på CDn...

Testade att göra som du sa men när jag byter från dos cdn till cdn med bios på så vägrar den skivan att läsas ifrån. Får bara "invalid file or command" hela tiden,,, verkar som det bara är dos-cdn som det fungerar att läsa ifrån=/

börjar bli desperat=/ kan inte stoppa in mitt nya cpu förräns jag uppdaterat bios....

Permalänk
Medlem

Vad har du för moderkort?

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonbass
Vad har du för moderkort?

Det är ett MSI kt3v, du kan ta en titt på det här http://www.msi.com.tw/program/products/mainboard/mbd/pro_mbd_...

MSI live update fungerar inte för mig, det vägrar uppgradera bios ifrån windows och ber mig uppgradera det ifrån DOS.

Permalänk
Medlem

Du känner ingen som har en floppy som du kan låna, det verkar ju onekligen som du har testat med det mesta.
Jag kan nog bara rekomendera dig att försöka få tag på en floppy nånstan och köra från den.

Hur är det när du kör från Windows vad får du för medelande, jag har aldrig använt windows program när jag flashat så jag är lite dålig på det.

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk

Med Win 95 eller Win 98 skiva kan du boota upp i dos läge.

Visa signatur

Msi 875P Neo Lsr || Pentium 4 2600@2853 HT || Kingston ValueRAM 4*256 Mb 400 Mhz Dual || Radeon 9600 pro 400/600 ( 526/802 ) Zalman ZM80D-HP||
3D mark 01: 14327 || 3D mark 03: 4563 || 3D mark 05: 1608 ||

Permalänk
Medlem

Annars har jag en gammal floppy-station du kan få om du betalar frakten.

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Jag va lite otydlig, jag får inget felmeddelande i windows men alternativet "uppdatera bios från windows" är skuggat så enda alternativet jag kan välja är att göra en diskett som jag ska köra från DOS.

Jag funderar på att skaffa en diskettstation men det känns så omständigt, det måste finnas ett mycket enklare alternativ. Är det omöjligt att göra en bootbar dosCD som kör en dosversion eller konfiguration varifrån det är möjligt att nå hårdisken?

Har gjort om .iso-filen till den bootbara dos-cdn jag har, alltså lagt till flashprogrammet och Bios imagen till cdn,,, trode jag var riktigt smart där=) men sjävlklart ska det jävlas,, brännarprogrammet hänger sig när jag försöker göra cdn,,, efter typ 5 skivor lyckade jag dock bränna cdn och boota ifrån den,, dock verkar det som flashprogrammet blivit korrupt då jag bara får ett felmeddelande när jag försöker använda det,, "unable to blabla file" eller nåt liknande,,,

Att fixa en windows 95 eller 98 cd är ett alternativ jag också överväger,, det skulle lösa alla problem...

Men det måste ju gå att göra en cd som startar ett DOS där jag kan köra flashprogrammet liggandes på hårdisken?

Skulle bli så glad om någon kunde komma på hur jag ska gå till väga,, suger själv på allt som har med datorer att göra men känns ändå som jag är nära en lösning. Det måste ju finnas massa kompetent folk här som det här problemet bara är en piece of cake för,,,,