Permalänk

Nätverk i ny villa.

HEj

Ska hjälpa en kompis att dra upp ett nätverk i hans nybygge av villa. De ska ha uttag runt om i villan, runt 10st sammanlagt. Router + switch ska sitta i elcentralen i hallen. Gigabit gäller.
Nu till lite frågor.

Nåt speciellt jag ska tänka på? Flexslang som vanligt?
Vilka uttag ska jag köra på? Kabel? Vem har billigast kabel, uttag?

Tacksam för svar..

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Medlem

Satsa på VP-rör istället. Det är lättare att dra kablen då.

Permalänk
Medlem

Håller helt och hållet med Hazel, försök att använda VP-rör så mycket det bara går. Flexslang kan du köra med i trängre passager om det behövs.

Angående kabel så är det väl vanlig CAT 5e som passar bäst och när det gäller uttag så är det bara att ta de snyggaste.

Elfa har hyfsade priser på det mesta.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

Vet inte riktigt hur stor påverkan det har i sammahanget men om du ska dra kablarna jämte strömkablar kan STP vara att tänka på.

Visa signatur

Multiplication creates powerful numbers.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av backpacker
Vet inte riktigt hur stor påverkan det har i sammahanget men om du ska dra kablarna jämte strömkablar kan STP vara att tänka på.

Om det bara handlar om vanlig 230 V-spänning så ska det inte behövas skärmade kablar, dock ska man ju helst försöka dra spännings- och datakablage åtskilda.

Visa signatur

Primary: Intel P4 3,0 GHz | 1 GB DDR(400) | ATi Radeon X800 Pro | 360 GB SATA | Samsung 173P+
Vardagsrum: Intel Core 2 Duo E6300 1,86 GHz | 1 GB DDR2(667) | ATi Radeon X300SE | 250 GB SATA | Samsung SyncMaster 710T (ruskigt tyst)
Laptop (Dell Inspiron 6400): Intel Core Duo T2050 1,60 GHz | 1 GB DDR2(533) | ATi Radeon X1300XT | 60 GB SATA 7200 rpm

Permalänk

Ok.. Jag trodde att Gbit = Cat6e?

Jag tror jag tar skärmade kablar ändå, skiljer ju inte all för mycket pengamässigt.

Vp-rör its is!

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Medlem

Se till att skaffa rätt uttag till rätt typ av kabel. Annars kan det vara attans jobbigt att fästa ihop skiten.

Permalänk
Medlem

Kör Cat6, lika bra även om de inte är allt för stor skillnad från Cat5e... Skärmat ska inte behövas, men om du ändå väljer de så MÅSTE du se till att de är ordentlig jord i båda ändarna, annars förlorar du mer än vad du vinner. Vad som kan vara smart också är att sätta uttag även i "elcentralen" då de inte är säkert att switchar och routrar har bra jordade uttag. och så blir de enligt min mening snyggare och mer lättadministrerat.

Se också till att ha rätt uttag till rätt kabel. skärmat/oskärmat och rätt Cat.

classe och kjell brukar ha ganska bra priser på nätverkskablage, men kolla runt lite på liknande firmor.

Permalänk

Tack tofen.

Det blir nog att köpa kabel och uttag på Classe, man jobbar ju trots allt där.

Bra tips med utag i elcentralen.

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Avstängd

men CAT6 är jobbigare att kontaktera, så jag säger Cat5e! fungerar utmärkt för Gbit!

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk

Så vad är skillnaden på Cat5 & Cat6 ?

Enligt Classes sida:

"CAT-5, UTP (Unshielded Twisted Pair). Oskärmad och tvinnad med monterad RJ45-kontakt i båda ändarna. Överföringshastighet upp till 100 Mbps"

Visa signatur

[1] Asus A7N8X-E Deluxe- AMD 2500+-HDD 2* 120 Sata Seagate -1Gb RAM-Asus 9600SE-Nec 1300

[2]Server @ 1800+ und 512 RAM und 600Gb @ My Network

Permalänk
Medlem

Sätt kopplingspaneler i elcentralen.
Direktronik har det mesta man kan tänkas behöva vid installationer som denna.
http://www.direktronik.se/prod/prod14.ASP

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PelleNystrom
Så vad är skillnaden på Cat5 & Cat6 ?

Enligt Classes sida:

"CAT-5, UTP (Unshielded Twisted Pair). Oskärmad och tvinnad med monterad RJ45-kontakt i båda ändarna. Överföringshastighet upp till 100 Mbps"

CAT5 är specifierad att klara upp till 100 Mbps (100Base-TX).
CAT5e klarar 1000 Mbps (1000Base-T), likaså CAT6.
Du skrev CAT6e, det har jag aldrig hört om. Tror du förväxlade saker.
Tänk på att om nätverket ska klara 1000Base-T så ska alla kablar vara raka och alla 8 ledarna inkopplade, till skillnad mot 100Base-TX där det räcker med 4 ledare (2 ledarpar).
Visst kan det nog fungera om man skulle korsa dem i 1000Base-T också (korten har väl auto mdi/mdix) men det är standardsättet ("rätt") att ha raka kablar.

Riktigt roligt att bygga nytt hus med nätverksinfrastruktur. Skulle vara häftigt att ha.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PelleNystrom
Så vad är skillnaden på Cat5 & Cat6 ?

Enligt Classes sida:

"CAT-5, UTP (Unshielded Twisted Pair). Oskärmad och tvinnad med monterad RJ45-kontakt i båda ändarna. Överföringshastighet upp till 100 Mbps"

Cat5e vill man gärna använda , inte cat5 ...

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem

Re: Nätverk i ny villa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av PelleNystrom
HEj

Ska hjälpa en kompis att dra upp ett nätverk i hans nybygge av villa. De ska ha uttag runt om i villan, runt 10st sammanlagt. Router + switch ska sitta i elcentralen i hallen. Gigabit gäller.
Nu till lite frågor.

Nåt speciellt jag ska tänka på? Flexslang som vanligt?
Vilka uttag ska jag köra på? Kabel? Vem har billigast kabel, uttag?

Tacksam för svar..

Bra initativ, jag hoppas att alla som bygger nya hus kommer ihåg vikten av att dra nätverkskabel. Det kommer höja värdet på huset rätt mycket. Skulle jag köpa ett hus så vore nätverksport i alla rum ett jättestort plus och underlätta ofantligt.

Kör med Cat6, det finns ingen anledning till att kompromissa på något

Permalänk
Medlem

Jag har efterdragit sladd i min villa. Det är ett enplanshus i trä så det är busenkelt. Flexrör gäller vid efterdragning om man nu ska ha rör överhuvudtaget.

De trådlösa nätverken kommer naturligtvis att utvecklas de kommande åren så behovet av fast tråd kommer att minska framöver.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jag har efterdragit sladd i min villa. Det är ett enplanshus i trä så det är busenkelt. Flexrör gäller vid efterdragning om man nu ska ha rör överhuvudtaget.

De trådlösa nätverken kommer naturligtvis att utvecklas de kommande åren så behovet av fast tråd kommer att minska framöver.

Trådlösa nätverk kommer aldrig ersätta kabel kan jag garantera. Trådlöst kommer alltid vara möjligt att avlyssna och det är inget som man kommer kunna ändra. Därför är trådlöst för osäkert för att kunna ersätta kabelburet nät.

Permalänk
Avstängd

dessuotm har trådlöst så stora problem med störningar etc, pga av den elektromagnetiska strålningens natur.

Visa signatur

Every dollar spent on a Sony product sends a message that you are OK with a corporation who spies on your personal computer habits and opens up your PC to malicious hackers.
Våga vägra SONY!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av X00L
Trådlösa nätverk kommer aldrig ersätta kabel kan jag garantera. Trådlöst kommer alltid vara möjligt att avlyssna och det är inget som man kommer kunna ändra. Därför är trådlöst för osäkert för att kunna ersätta kabelburet nät.

Jovisst osäkert, din postlåda är också osäker. Ändå ligger där en massa information som kan vara känslig. Lik förbaskat så använder man postlådor.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dunde
Jovisst osäkert, din postlåda är också osäker. Ändå ligger där en massa information som kan vara känslig. Lik förbaskat så använder man postlådor.

Det skickas mer och oftast ännu mera känslig information oftare över en internet lina än över postlådan, så din jämförelse fallerar. Dessutom kommer kabeltekniken förmodligen alltid vara ett steg före trådlöst vare sig det är fiber eller koppar kabel och i framtiden så är det hastigheter som gäller, det finns inte tillräckligt med breda frekvensspektrum för att göra trådlöst tillräckligt snabbt utan det kommer vara olika kompressionsmetoder man får titta på... då förlorar man även där prestanda i datorn. Så länge leve kabeln.