Varför funkar inte subwoofern i vissa spel??

Permalänk

Varför funkar inte subwoofern i vissa spel??

Har ett Tsunami 5.1 surroundsystem...skitbra ljud när det funkar, vilket det ofta gör men i vissa spel så är det bara sateliterna som går o subben är tyst :S.....som t ex i FarCry som jag installerade nyss...allt funkar när "introt" är när det står Crytek och Ubisoft o allt det där då hör man att det "basar" men sen när man spelar så är den helt död och bara dom andra front/bak/center som funkar.

Vad kan detta bero på??

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

Har samma problem med mitt Hercules xps 5.1 system

Så ett svar hade varit trevligt

Visa signatur

[Asus A8N5X][Venice 3500+@2.4][Corsair Value Select 4*512 gb ram ][Leadtek 6800GT 256 MB DDR3 PCI-E] [Tagan 480w]

Permalänk
Medlem

Kollat i inställningarna för ljud i spelen att det står på 5.1? Iofs så borde det inte påverka basen ändå så mystiskt är det så kolla även om det finns nån patch till dom spel som krånglar för annars funkar det ju som det ska vad jag förstår.

Permalänk

Det är det som är så skumt. Allt är rätt inkopplat och jag kör det här testet i ljudprogrammet man får med så man får en ton ur varje högtalare och ett dån ur subben. Man ser även på skärmen hur högtalarna är placerade om man kör 5.1 och för varje ton så blir den satellit som ska låta "highlighted". (kom inte på nåt svenskt ord där:P)

Sen kan man även i det där ljudprogrammet kolla så man har kablarna rätt inkopplade genom att man kör egenom ett test och där får jag failed, dvs att sladdarna (3st av 3 möjliga) sitter i fel uttag bak på moderkortet. MEN som jag har kopplat det nu är den enda möjliga kopplingen som jag kan ha, gör jag på nåt annat sätt, eller som programmet säger att jag ska stoppa dom så hamnar t ex centern och subben på fronthögtalarna osv.

Jäkla skit alltså!! Hade precis samma problem på förra moderkortet som var ett MSI K8N-Neo2 med nForce3...Är det själva surroundpaketet det är fel på eller?? Det funkar perfekt på ALL musik och filmer osv. Och till dom allra flesta spelen. Men som sagt inte vissa och det är störande...man vill ju känna lite tryck när man skjuter några skott med en kulspruta av nåt slag eller spränger en pansarvagn eller dyl!

Edit: Klart jag har kollat inställningerna i audio-options i dom spel det inte funkar med!

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force

Permalänk
Medlem

Reklamera högtalarna för som jag förstår det så är dom felaktiga iom att dom inte funkar som dom ska när det är inkopplat som det ska vara enl anvisningar i testprogrammet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Reklamera högtalarna för som jag förstår det så är dom felaktiga iom att dom inte funkar som dom ska när det är inkopplat som det ska vara enl anvisningar i testprogrammet.

Det är det just det som är kruxet! När jag kör test-programmet så talar det om för mej att det INTE är rätt inkopplat. Och tro mej, jag har testat alla kombinationer man kan sätta kablarna på som finns och det finns bara ett sätt som funkar - dvs för att få surround i spel ( det funkar i dom flesta) och sen för att få rätt "ton" när jag kör högtalartestet (det så dom är rätt placerade)så man får en ton ur "left" "right" "center" "left surround" och "right surround" och subben.
Sätter jag dom som som det andra testet vill ha det, som ska vara "rätt" enligt programmet, då får jag typ centern på höger bak eller vänster front på vänster bak osv.

Vad sjutton kan det vara??? Tipsa gärna med allt ni kan komma på=)

Ska ta hem grejerna till en kompis med annat moderkort o testa om det blir samma skit där..

Visa signatur

A64 X2 4400+//XP-120mm\\DFI-Lanparty Ultra-D//Gainward 7800GTX\\CorsairTwinxC2 2048MB//WD-Raptor74GB10000rpm+300GB\\Tagan480W 2force