Trasig JOS. Siba vägrar!

Permalänk
Medlem

Trasig JOS. Siba vägrar!

Hej!
Jag har en trasig Jens of Sweden mp3 spelare. Det större problemet är att SIBA vägrar skicka in den. Dessa hänvisar mig till JOS hemsida där jag ska fylla i massa skit och skicka in spelaren. Vadfan är det här för skit som affärerna börjat med?
Förut gick man till affären med varan som var trasig och blev kontaktad när den blev lagad/utbytt. Fan att man ska behöva springa runt och orientera för att få sin jävla pryl lagad.

Jag kan gå med på det om det vore en nätbutik. Som Dustin gör med vissa mobiltelefoner.
Men vafan man köper ju av en butik i närheten för att underlätta vid ev. fel. Då tycker jag att det är Sibas uppgift att felanmäla och skicka in.

I det här fallet så VÄÄÄGRAR siba helt och hållet. Vad ska jag göra?

Permalänk
Medlem

Råkat ut för precis samma sak. Ring till chefen på siba, säg att du köpte spelaren hos dem. DE har ansvaret. Så fick jag göra. Det fungerade iaf för min del.

JOS är helt sanslöst usla vad det gäller support. Så försök hålla dig borta från dem iaf.

Visa signatur

Winfast K7ncr 18dpro | Sempron 2400+ @ 1800mhz | Geforce 6200 | 512 PC3200 | Soundstorm | Samsung 40gb + Seagate 80gb | NEC 2500A | Benq Dvd-spelare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av angu
Råkat ut för precis samma sak. Ring till chefen på siba, säg att du köpte spelaren hos dem. DE har ansvaret. Så fick jag göra. Det fungerade iaf för min del.

JOS är helt sanslöst usla vad det gäller support. Så försök hålla dig borta från dem iaf.

Okej tack för förslaget. Jag hade tänkt att kriga med dom. Men ville ha nåt att gå efter. Vad säger lagen om detta?

Permalänk
Medlem

Siba är skyldiga att ta emot den om du har garanti kvar. Punkt slut.

Vägrar de ändå, ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SUMITOMO
Siba är skyldiga att ta emot den om du har garanti kvar. Punkt slut.

Vägrar de ändå, ta kontakt med konsumentvägledaren i din kommun.

Tack! Väntade på ett svar från bla. dig

Permalänk
Medlem

Antagligen vill inte siba ta emot den då det går snabbare för dig och är enklare för dom om det går "Dig - JOS - Dig" istället för "Dig - Siba - Jos - Siba - Dig".

Likadant med flera andra tillverkare, tillverkaren själv säger åt återförsäljaren att dom själva tar hand om garantiärenden efter en viss period, för att få det att gå snabbare och till viss del smidigare för slutkunden.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Antagligen vill inte siba ta emot den då det går snabbare för dig och är enklare för dom om det går "Dig - JOS - Dig" istället för "Dig - Siba - Jos - Siba - Dig".

Likadant med flera andra tillverkare, tillverkaren själv säger åt återförsäljaren att dom själva tar hand om garantiärenden efter en viss period, för att få det att gå snabbare och till viss del smidigare för slutkunden.

Skitsnack.
Det går inte fortare. JOS är kända för att ha skitservice.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Skitsnack.
Det går inte fortare. JOS är kända för att ha skitservice.

Ja, men även om JOS har skitservice så går det då snabbare än om du går via Siba.

Tänk att det dröjer 14 dagar för JOS att fixa det.. och 3-4 dagar för SIBA att skicka in och hantera det (2 dagar var sida av JOS),

DAG 1, du lämnar in den, DAG 2 Siba skickar den, DAG 3 JOS får den
DAG 17 JOS skickar den till SIBA, Dag 18, Siba tar emot den, DAG 19, SIBA packar upp den och ringer dig, du hämtar den.

DAG 1 du skickar den till JOS, DAG 2 JOS får den, DAG 16 JOS Skickar den, DAG 18 du får AVIn

I stort sett samma tid, men du slipper resor till Siba..

Vissa, (läs: Många) tillverkare gör så att dom säger åt återförsäljarna att "Efter DOA-perioden har inte ni något ansvar, då tar vi över. Så slipper ni ta hand om "våra" kunder".

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Ja, men även om JOS har skitservice så går det då snabbare än om du går via Siba.

Tänk att det dröjer 14 dagar för JOS att fixa det.. och 3-4 dagar för SIBA att skicka in och hantera det (2 dagar var sida av JOS),

DAG 1, du lämnar in den, DAG 2 Siba skickar den, DAG 3 JOS får den
DAG 17 JOS skickar den till SIBA, Dag 18, Siba tar emot den, DAG 19, SIBA packar upp den och ringer dig, du hämtar den.

DAG 1 du skickar den till JOS, DAG 2 JOS får den, DAG 16 JOS Skickar den, DAG 18 du får AVIn

I stort sett samma tid, men du slipper resor till Siba..

Vissa, (läs: Många) tillverkare gör så att dom säger åt återförsäljarna att "Efter DOA-perioden har inte ni något ansvar, då tar vi över. Så slipper ni ta hand om "våra" kunder".

Det sista är ju inte mina problen vad dom kommer överens om.
Lagen säger att SÄLJAREN är skyldig att reparera den sålänge garantin gäller. Då är det inte mina problem vart mp3 spelaren lagas. ellerhur?

Permalänk
Medlem

http://www.idg.se/ArticlePages/200509/19/20050919075534_CS/20...

"Våra kunder har haft stora problem med att få hjälp hos Jens of Sweden. Därför har vi nu beslutat att ta hand om alla garanti- och serviceärenden själva."

Skryta om sin service är de tydligen bra på

Visa signatur

-= Svettig dator och en hårig mobiltelefon =-

Permalänk

Re: Trasig JOS. Siba vägrar!

Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Hej!
Jag har en trasig Jens of Sweden mp3 spelare. Det större problemet är att SIBA vägrar skicka in den. Dessa hänvisar mig till JOS hemsida där jag ska fylla i massa skit och skicka in spelaren. Vadfan är det här för skit som affärerna börjat med?
Förut gick man till affären med varan som var trasig och blev kontaktad när den blev lagad/utbytt. Fan att man ska behöva springa runt och orientera för att få sin jävla pryl lagad.

Jag kan gå med på det om det vore en nätbutik. Som Dustin gör med vissa mobiltelefoner.
Men vafan man köper ju av en butik i närheten för att underlätta vid ev. fel. Då tycker jag att det är Sibas uppgift att felanmäla och skicka in.

I det här fallet så VÄÄÄGRAR siba helt och hållet. Vad ska jag göra?

Hade samma problem. Tänkte åka dit med farsan och ge dom en ordentlig utskällning. Men orkade inte det. Klagade hos jos (Då var deras support kanon och reparations tiderna ok) Skrev ett klago brev och skickade med det med mp3:n och kvittot. Sen fick jag en reseadapter som plsåter på såren. Men stå på dig, vill du lämna in den i butik så får du det. Annars så bryter dom mot konsumentlagen.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Antagligen vill inte siba ta emot den då det går snabbare för dig och är enklare för dom om det går "Dig - JOS - Dig" istället för "Dig - Siba - Jos - Siba - Dig".

Likadant med flera andra tillverkare, tillverkaren själv säger åt återförsäljaren att dom själva tar hand om garantiärenden efter en viss period, för att få det att gå snabbare och till viss del smidigare för slutkunden.

typ det jag hade gjort kapat ett led.

Visa signatur

Gammal är gubbe

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Det sista är ju inte mina problen vad dom kommer överens om.
Lagen säger att SÄLJAREN är skyldig att reparera den sålänge garantin gäller. Då är det inte mina problem vart mp3 spelaren lagas. ellerhur?

Visst har säljaren skyldighet att ta hand om ditt serviceärende, MEN om du vill slippa vänta längre så tar du istället direkt kontakt med JoS istället för att gå via Siba så kommer du slippa ett extra steg på vägen eller hur?

Visst är det fel av Siba att vägra men tänk på att om du själv kontaktar JoS så kommer det gå snabbare.

Jag har en MP3-spelare av märket Creative, den gick sönder, och istället för att gå till butiken med spelaren så mailade jag Creatives support och inom en vecka hade jag en helt ny spelare. De ordnade t o m så att DHL kom hem till mig och hämtade paketet med spelaren.

Permalänk
Medlem

Ja vill du lämna den till siba ska du ju som sagt få det ,och de är ju lite enklare med, bara lämna in ska de ju vara och speciellt när tillverkaren är JOS

Sedan har vissa tillverkare extremt bra service hämta lämnar snabbt ,där de bara är fördelar att lämna direkt men så är ju icke falle med JOS och du har ju den länken ovan på idg där de själva hade sagt att de själv fixar det,Den kan du ju visa dem med (om de nu hjälper)

Permalänk

Kan det även bero på att dem fick i konkurs?!

Visa signatur

hp Pavilion zv6243 AMD 64 3200+, 512mb DDR, ATI Mobility Radeon x200 128mb, 60gb, 15.4'' widescreen, DVD-RW...
Stationär Dator: AMD 64 3200+, 1024mb DDR, ATI x300se (tmp), 360gb, 2x 19'' CRT, DVD-RW...
Mobilt: nu: Nokia N70, fd: hp iPAQ 1930, Asus MyPal 620bt, hp iPAQ rx3715, hp iPAQ 5455, Qtek 2020i

Permalänk
Medlem

Fråga idioterna på Siba om dom hänvisar till JoS webbutik med om någon vill köpa en JoS spelare? Om dom inte gör det så kör ner den defekta spelaren i halsen på dom & kommendera dom till att reparera den..

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Låter klokast att skriva ut artikeln och gå och kriga med dom. Dock tänker jag inte visa dom artikeln föräns servicekillen nekar. Då ska jag fanimej stoppa in pappret,spelaren och valfritt verktyg (random) mellan skinkorna på honom

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Låter klokast att skriva ut artikeln och gå och kriga med dom. Dock tänker jag inte visa dom artikeln föräns servicekillen nekar. Då ska jag fanimej stoppa in pappret,spelaren och valfritt verktyg (random) mellan skinkorna på honom

Kräv även ersättning för ALLA omkostnader som du har haft pga att SIBA vägrat ta din reklamation vilket dom också ska ersätta dig för. För mer info kolla mina länkar i signaturen ang konsumentköplagen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Kräv även ersättning för ALLA omkostnader som du har haft pga att SIBA vägrat ta din reklamation vilket dom också ska ersätta dig för. För mer info kolla mina länkar i signaturen ang konsumentköplagen.

tackar

Permalänk
Medlem

samma sak hände mig för ett år sen då jag skulle lämna min creative på lagning, de vägra ta emot den och hänvisade till creatives hemsida, jag tackade då för mig och knallade till en annan siba butik där jag tom fick en sprillans på plats.

Så mitt förslag testa att för gå till en annan butik ifall de frågar varför du inte lämna den på butiken du har köpt på tex så säger du bara tt du hade vägarna förbi eller nåt =).

Visa signatur

R.I.P Robert 2004-01-29 (klasskompis) Läs: Artikel Nr 1. | Artikel Nr 2. | Artikel Nr 3.

Permalänk
Medlem

Orka inte skicka in min JOS mp-100 när hörluradaptern blev glapp. Skruva isär den och lödde fast den igen funkar det med, går betydligt snabbare en att skicka iväg den kan inte vara utan min mp3 spelare på jobbet. Har även fått löda fast playknappen då den lossna.

off topic
Är mycket imponerad på batteriet till min JOS Mp-100 då den håller batteritiden efter att ha spelat 9h om dagen 5 gånger i veckan i ca 2.5 år. lyssnar flitigt på min bästa vän när jag jobbar

Permalänk

Siba SKA ta emot din spelare om det är GARANTIÄRENDE.
Är det serviceärende (typ att du betalar för reparation) så är jag inte lika säker, men jag tror att de skall fixa det där också. Det är lite goodwill också.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Siba SKA ta emot din spelare om det är GARANTIÄRENDE.
Är det serviceärende (typ att du betalar för reparation) så är jag inte lika säker, men jag tror att de skall fixa det där också. Det är lite goodwill också.

Nah, snarare så att de ska ta emot den om det är reklamationsärende. Särskilj på garanti och reklamation, garanti är frivilligt, reklamationsrätt är tvingande enligt lag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bogg
Antagligen vill inte siba ta emot den då det går snabbare för dig och är enklare för dom om det går "Dig - JOS - Dig" istället för "Dig - Siba - Jos - Siba - Dig".

Likadant med flera andra tillverkare, tillverkaren själv säger åt återförsäljaren att dom själva tar hand om garantiärenden efter en viss period, för att få det att gå snabbare och till viss del smidigare för slutkunden.

Hahaha .. För mig gick det allt annat än smidigt när jag skickade mina lurar till JoS.

Däremot hos seriösa tillverkare har man en mycket god chans till bra support.

Visa signatur

Sär skrivning och fel stavning är jätte jobbigt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SantaClaus
Nah, snarare så att de ska ta emot den om det är reklamationsärende. Särskilj på garanti och reklamation, garanti är frivilligt, reklamationsrätt är tvingande enligt lag.

Jag vet mycket väl vad du pratar om. Jobbar med återköp och reklamationer i jobbet.
Man har ju 1 års garanti på alla produkter, där man byter ut eller ger pengarna tillbaka om det är någon form av fabrikationsfel på varan. Sen har man 2 år till, där det gäller för kunden att själv påvisa att felet vart från början, inget jag själv vart med om då vår butik öppnade i juni

Vet inte hur Siba gör, men kommer en kund in med en vara som de haft sönder, och inte täcks av garantin skickar vi iväg den på service åt kunden (om den är köpt hos oss, och att de betalar för servicen).
Men det här tugget med JOS och derar reklamation har jag faktiskt hört att de gör lite annorlunda.

Visa signatur

Workstation: Intel Core i5-10400 | Gigabyte B460M DS3H | 16GB DDR4 | Geforce GTX1660 SUPER 6GB |
Server: Dell R730xd | Intel Xeon E5-2640 | 64GB DDR3 ECC RAM | Dell VMware vSphere ESXi 6.5
NAS: Synology 212J 2x4TB, Synology 218play 2x4TB | MSMCP CCNA1

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Delarium.
Jag vet mycket väl vad du pratar om. Jobbar med återköp och reklamationer i jobbet.
Man har ju 1 års garanti på alla produkter, där man byter ut eller ger pengarna tillbaka om det är någon form av fabrikationsfel på varan. Sen har man 2 år till, där det gäller för kunden att själv påvisa att felet vart från början, inget jag själv vart med om då vår butik öppnade i juni

Vet inte hur Siba gör, men kommer en kund in med en vara som de haft sönder, och inte täcks av garantin skickar vi iväg den på service åt kunden (om den är köpt hos oss, och att de betalar för servicen).
Men det här tugget med JOS och derar reklamation har jag faktiskt hört att de gör lite annorlunda.

Vänligen, visa mig en lagtext som styrker dina påståenden.

Det kan iaf. inte vara konsumentköpslagen du menar, här har man ingen garanti utan något som kallas reklamationsrätt. Denna gäller i tre år från inköpsdatum. Vidare ligger bevisbördan under de första sex månaderna på återförsäljaren och under restrerande tid av reklamationsrätten ligger bevisbördan på kunden.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Det sista är ju inte mina problen vad dom kommer överens om.
Lagen säger att SÄLJAREN är skyldig att reparera den sålänge garantin gäller. Då är det inte mina problem vart mp3 spelaren lagas. ellerhur?

Det finns dock ett undantag i lagen som säger att säljaren kan hänvisa till annan servicefirma som kan laga den. Det vill säga, Siba har visserligen ansvaret, men kan enligt lagen hänvisa till JoS. Dock får man ju också se till "skälig tid" för att laga spelaren, och via JoS brukar det ju inte gå så värst fort.

Om jag var du skulle jag nog försöka skicka den direkt till JoS, du kapar ju tiden som Siba tar på sig att skicka iväg den. Om du kan övertala serviceansvarig på Siba skulle jag nog iofs hellre gjort ett återköp på den.

Edit: Hittade lagen, konsumentköplagen:

23 § Köparen får inte åberopa att varan är felaktig, om han
inte lämnar säljaren meddelande om felet inom skälig tid efter
det att han märkt eller borde ha märkt felet (reklamation).
Meddelande som lämnas inom två månader efter det att köparen
märkt felet skall alltid anses ha lämnats i rätt tid. I fall
som avses i 1 § andra stycket kan meddelande om felet i stället
lämnas till näringsidkaren.

Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kr^PacMan

[i]Har någon annan än säljaren åtagit sig att för dennes räkning
avhjälpa fel i en vara, kan reklamationen i stället göras hos
honom.
[/i]

Lägg märke till kan det betyder inte att man skall... det är skillnad på bör, kan & skall....

Vill inte Siba ta i reklamationerna utan hänvisar till JoS så bör dom hänvisa till JoS webshop med vid köp av JoS produkter...

Visa signatur

XFX Radeon RX 7700 XT Speedster QICK 319 Black Edition | AMD Ryzen R7 5700X | Noctua NH-D15 | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury Beast DDR4 3600MHz 4x8GB | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Fractal Design Define S | LG 27GL83A | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair Void Elite Wireless

Permalänk
Medlem

Lät som en IBM service man fick. Min 40 GB Hdd krashade för ett bra tag sedan. Så skickade jag in den för att den skulle antingen repareras eller så skulle dem skicka en ny. Jag får ett mail senare om att dem ska skicka den till Amsterdam eller nånstans i nederländerna för att få det fixat. En månad senare utan ett ord kontaktar jag dem igen. Och då säger dem att den försvunnit med posten nånstans på vägen dit. Jag visste den tiden inte vad jag skulle säga utan bara frågade vad som skulle hända. Killen i supporten sa att det inte var mycket och göra än glömma hdd. Förbannat slängde jag på luren och grubblade. Pga UMFMP (Unge Med För Mycket Pengar) situationen jag var i så köpte jag bara en ny.

1 år efter det så kom en 120GB hdd som plåster, med en Hitachi logo på.

Go Hitachi!

Visa signatur

"Jag är man som älskar mus!"

Permalänk
Medlem

Köper man en dator av märket HP på Siba så är det supporten på HP som tar han om support- och serviceärenden. Samma upplägg kanske gäller för JoS?