SweClockers drop!

Nu ska dellen dö ! ! moderkort skall bytas

Permalänk
Medlem

Nu ska dellen dö ! ! moderkort skall bytas

har nu bestämt mej för att avliva min gamla dell dimension 8200.
(som för övrigt är inmonterad i ett snyggt cm stacker chassi) ja ja vet , jag skändar chassit.

så till mina frågor
Nu undrar jag som "vanlig" dödlig va ja ska ha för moderkort.
1. Ja ska ha en intel prolle i i alla fall. så mycket vet jag.
har redan tre amd burkar
2. vil ha minst 4lediga pci platser till alla mina mysiga kontrollerkort.
3 så villket moderkort rekomenderas av nån hitech kille som vet var minnenena ska sitta

Visa signatur

Coolermaster Elite 120 med Gigabyte E350N
Coolermaster Stacker AMD Athlon 4400
Dator 3+ En himla massa gamla macar

Permalänk

varför intel då alla vet att AMD är bättre i dagens läge

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

Byt nätagg om du vill att ditt nya moderkort ska överleva. Dells nätagg ogillar andra moderkort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carls
Byt nätagg om du vill att ditt nya moderkort ska överleva. Dells nätagg ogillar andra moderkort.

Det grundar du på?

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
varför intel då alla vet att AMD är bättre i dagens läge

ja vill ha intel för att jag skall köra musikprogram på datorn , så som cubase , reason med mera.

Visa signatur

Permalänk

Har du kvar ditt gamla chassi?
Planerar att ha nåt fint till DH

Till frågan, ska du byta minnen?
För jag antar att du har RDRAM som jag har i min gamla Dell 8200, och så många RD-ram moderkort finns inte längre, tyvärr.

Vad har du för budget?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem

Ska du göra musik så är överlägset AMD Athlon64 X2 bästa valet.

Länk: http://www.adkproaudio.com/benchmarks.cfm

På musikforum så klagas det dock på nForce4 i musikdatorer.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Betty (Kung Pow)
Har du kvar ditt gamla chassi?
Planerar att ha nåt fint till DH

Till frågan, ska du byta minnen?
För jag antar att du har RDRAM som jag har i min gamla Dell 8200, och så många RD-ram moderkort finns inte längre, tyvärr.

Vad har du för budget?

det gamla chassit fins kvar.........................i delar sviter efter rondel å sticksåg:rolleyes:

Minnena skall bytas ja. dom gamla RD-ramen skall bort. Ut ur detta hus:mad:

Budget kan la tänka mej att betala runt 1500->2000 för moderkortet.

Visa signatur

Permalänk

Försök få tag på ett nytt ATI Xpress moderkort, dom körs fläktlösa och jämförs med Nforce4. Dom har väl också stöd för X2?

Visa signatur

[MSI SpeedSter-FA4][Pentium M 770@160*16][X800GTO2 LE][A-Data PC4300 2GB][Maxtor 300GB S-ATA 16MB][NEC ND-3520A IDE][Thermaltake Xaser Tsunami Svart Aluminium][Hiper Type R 480W] //Betty (Kung Pow) [Outdated]

Permalänk
Medlem
Citat:

ja, i vissa fall.

kolla strömkopplingens pinlayout på ditt gamla moderkort och jämför med det nya. (det står i manualen om du är osäker)
även om pluggen passar kan det vara ickestandard på vissa modeller... (smart drag dell!)

Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Själv har jag inte sett några nätagg som har lika fin kvalité som Dells.. 250 watt klarar GF 6800, 2 hårddiskar, P 2.4 GHz, 2 dvd läsare/brännare o sen en massa annat. 250 watt!

Edit Och dells nätagg funkar till andra MB, iallafall de MB jag testat..

Permalänk
Medlem

Bytte delar i en Dell 4400 nyligen..

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50474...

Kan även tillägga att myten om att dells nätagg inte gillar "normala" moderkort gällde de nätagg från P2:ans tid.. om jag fattat det rätt..
Numera är det inga problem..

Permalänk
Medlem

eh , åter till min fråga.
ska beställa moderkort i morgon. så vad ska jag ja.

det skall vara minst 4 lediga pci platser

Visa signatur

Permalänk
Medlem

som sagt.. länken jag gav dig var ett tips till dig när du byter moderkort..

Hur många PCI-platser har du på ditt nuvarande moderkort? jag hade 4 på min dell och mer får inte plats.. iaf inte i de chassit som jag har.. Om du har samma dimensioner på ditt chasi som jag har så kan du glömma annat än ett mATX moderkort..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skruvis
Det grundar du på?

Dom har en annan standard bara för att sticka ut. Det är en sladd som ska klippas av på vanliga nätagg för att dom ska passa med Dell's moderkort iaf.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Dom har en annan standard bara för att sticka ut. Det är en sladd som ska klippas av på vanliga nätagg för att dom ska passa med Dell's moderkort iaf.

Ahhh jag misstänker att du har låååååånnngg erfarenhet av Dells datorer!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Tycker att du ska sluta röka gamla sura strumpor & komma tillbaka till verkligheten...

Visa signatur

ASUS Prime RX 9070 XT 16GB OC | AMD Ryzen R7 5700X3D | Noctua NH-D15S | Asus TUF Gaming B550-Plus | Kingston Fury 2x16GB 3600 CL 16 Renegade | Samsung 990 Pro 1TB | Corsair HX1000i | Corsair Frame 5000D | Xiaomi G34WQi | Corsair K95 Platinum | Corsair Sabre RGB PRO Wireless | Corsair HS65 |

Permalänk
Medlem
Citat:

konstigt nog passade ett tre år gammalt Dell-nätagg perfekt i ett split nytt Asus-moderkort..

Permalänk
Medlem
Visa signatur

bitte kein Hotlinking!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tubgirl
http://www.endpcnoise.com/cgi-bin/e/dellconverter.html

som sagt, kolla först - koppla sedan.

edit:
eller denna:
http://www.quepublishing.com/articles/article.asp?p=339053&rl...

"Pentium 4 Dell Models that are not compatible with this power supply adapter:
Dell Dimension 8100"
Trevligt.. Denna dator kom år 2000 - 2001... Det var länge sedan dell höll på o knölade.

Permalänk
Medlem

nu har inte jag ett dell chassi , utan ett CM Stacket chassi med dubbla nätagg (dell dimension 8200 orginal å ett 550 watts som ja inte kommer i håg namnet på !

Se för övrigt mitt galleri om detta !

I morgon beställer ja nytt moderkort å minnen så ni har fortfarande chansen att yttra er !

Mvh / Idisk

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MooDHooDs

Ahhh jag misstänker att du har låååååånnngg erfarenhet av Dells datorer!!

Citat:

Tycker att du ska sluta röka gamla sura strumpor & komma tillbaka till verkligheten...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Guru

konstigt nog passade ett tre år gammalt Dell-nätagg perfekt i ett split nytt Asus-moderkort..

Okej, jag ska göra mitt svar idiotsäkert.
"I någon gång av tidens lopp har dell använt en annan standard på sina moderkort/nätaggregat. Se till att det är den standard du ska använda innan du byter något. Det är inte säkert att just DITT nätagg har en annan standard, men jag vet med 100% säkerhet att iallafall EN av alla datorer Dell har tillverkat hade en annan standard på sitt moderkort, men jag kan inte garantera att Dell inte specialtillverkade just den standarden för enbart den datorn". Nöjda?

Permalänk
Medlem

Köp något Xpress 200 eller K8T890 moderkort bara så blir det nog bra. Dock få moderkort som har 4 PCI-platser idag.

Visa signatur

"Alla barn hade stabila datorer förutom Lidia för hon hade chipset från nvidia"

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, jag ska göra mitt svar idiotsäkert.
"I någon gång av tidens lopp har dell använt en annan standard på sina moderkort/nätaggregat. Se till att det är den standard du ska använda innan du byter något. Det är inte säkert att just DITT nätagg har en annan standard, men jag vet med 100% säkerhet att iallafall EN av alla datorer Dell har tillverkat hade en annan standard på sitt moderkort, men jag kan inte garantera att Dell inte specialtillverkade just den standarden för enbart den datorn". Nöjda?

Ditt svar är inte idiotsäkert då dell använde standard atx agg förr men med den skillnaden att 2 eller 3-4 trådar var omkastade i ATX kontakten... dock standard atx kontakt samt agg men dom frångick standarden i själva kontakten (vilket stift som de olika spänningarna gick till) inte av själva kontakten... förr följde DELL moderkortens infästning ATX standarden men numera följer inte DELL den men å andra sidan verkar dom följa den till punkt & pricka när det kommer till nätaggen... så nej svaret är inte idiotsäkert. & vad jag vet så den gamla Dimension XPS-D/R serien så följde kontakten inte ATX standarden fullt ut..men själva kontakten var en standard ATX kontakt.

Numera verkar det som & framförallt i Dimension 8200 så är aggen standard ATX agg...

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ditt svar är inte idiotsäkert då dell använde standard atx agg förr men med den skillnaden att 2 eller 3-4 trådar var omkastade i ATX kontakten... dock standard atx kontakt samt agg men dom frångick standarden i själva kontakten (vilket stift som de olika spänningarna gick till) inte av själva kontakten... förr följde DELL moderkortens infästning ATX standarden men numera följer inte DELL den men å andra sidan verkar dom följa den till punkt & pricka när det kommer till nätaggen... så nej svaret är inte idiotsäkert. & vad jag vet så den gamla Dimension XPS-D/R serien så följde kontakten inte ATX standarden fullt ut..men själva kontakten var en standard ATX kontakt.

Numera verkar det som & framförallt i Dimension 8200 så är aggen standard ATX agg...

Du kan ju inte påstå att det följer ATX-standarden om sladdarna är omkastade? Det är ju som att säga att ett 6800LE är ett 6800GT. OM man softmoddar och klockar upp det.