Permalänk
Medlem

Hur jag fick en snabb dator [massa bilder]

Fick för mig får ett tag sedan att jag verkligen skulle försöka klocka min dator till max på luft, detta är tråden om hur det gick.
Från början var tanken att jag skulle vänta ända till i januari nån gång då luften är riktigt kall och då slå WR i luftkyld venice. Har ett ganska dåligt exemplar och har redan beställt en operton 144 så jag skrotar dessa planer. Första steget var att kontatera att mina minnen inte direkt var världens bästa (Crucial BallistiX pc4000)
Lyckades därför vinna ett par GOLD VX på ebay för 1300kr. (Ville få bra tid i superpi med, inte bara hög klock)

Första steget blev att trimma processorkylaren:

Beställde en Delta monsterfläkt på Gtek och cyklade sen ner på stan och köpte arctic silver 5, våtslippapper och öronproppar. Trevliga jonas på kylning.com meddelade mig att jag kunde beställt min Delta via dem istället och sluppit frakten på 69kr då de tar in varor från gtek men det var försent nu.

Kopplade loss kylaren från moderkortet och USCH! hela undersidan på flänsen är helt skålformad, ingen kontakt alls i mitten!

Utan fläns.

Enligt lap-guiderna så är våtlippaper på spegel rätta metoden.

Började med 600-papper men gick kvickt över till 400 då det är vad giden rekommenderade för dålig yta. Detta var resultatet efter 40 minuter, började nån gång efter 9 på kvällen. Inte en repa på mitten.

USCH...

Gav snart upp med 400 och gick ner till 240 och 180, började ana att detta skulle ta tid så jag började fota klockan tillsammans med resultatet

45 min senare...

Kan ju säga att jag inte känner mig som en novis när det gäller att lappa iallafall, fick mycket övning.

När den såg ut så här började jag gå tillbaka till finare papper även om jag redan gjort det ett tag då mina grova papper börjat bli rätt slitna, visade sig var precis lagom för det sista gråa försvann nästan precis när jag tyckte den blivit tillräckligt blank.

Tillräckligt blank, läste att efter man fått den så fin som det går med 600-papper så ger det ingen temperatursänkning så jag nöjde mig efter en ganska bra stund med 1200-papper.

Ixus 700.

Skönt att få krypa ner bredvid en gosig flickvän efter en hård kvälls arbete

Har inga bilder på när jag fick min Deltafläkt (vikt 410 gram) och monterade allting då min tjej lånat kameran den eftermiddagen men jag kan säga att jag följde instruktionerna till punkt och pricka på www.arcticsilver.com. Steppingen på min processor är
LBBLE 0516EPEW, en vecka för tidig

Så fick jag en dag en "gåva" på posten, gåvan var bara värd 10$ och då betalar man ju ingen skatt.

Snygga minnen låg plötsligt på mitt bord. Tunga var de med, solida koppar-heatspreaders.

snygga...

Jättesnygga

De gamla är till salu, ge mig ett bud.

Min dator med Deltafläkten inkopplad och kylning till minnena, de blir väldigt varma utan fläkt även om man har bra luftflöde.

bra att ha.

Försökte klocka en gång med 18 grader i rummet, det resulterade i första screenen nedan, i lördags var det lite kallt ute för första gången och jag hade bunkrat upp med en VGA-förlängningskabel så upp med datorn i förnstret bara

3:e våningen: Don´t try this at home!

första försöket.

Lyckades få 2 rundor på 30.000 sek :@

Höjde spänningen bara ett snäpp till och kunde avancera 7 mhz ytterligare, 1.55*1.23 = 1.9 men smart guardian visade konstant mindre än jag ställde in i bios.
I vilket fall: 29.969 sek!!!

Idle temp vid 1.9 volt 23 grader, Load 38 grader. Stängde av datorn så fort jag lyckats. Vid 25 inomhus, 1.44 volt och en adda 16dba på proocessorn har jag 33 grader idle och 38 grader load.

Hoppas jag inspirerar någon och kommentera gärna.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

ohfan,

ska med ge mig på att klocka min 3200+ venice så ajg får ut allt av mitt X850XT kort, går det bra att klocka i klockgen eller ?

mycket snyggt !

MVH// David

Visa signatur

Landator: Q6600 @ 4ghz | 4gb Ballstix pc8500 | ASUS p5k-vm Matx | Asus 8800GT 512 | 150gb raptor | WD 250gb | 2x500gb seagate | Tagan 480w | Aplus micro-atx chassi | Samsung 226BW | Audigy ZX 5.1 |

Permalänk
Medlem

Klockgen är jättebra men bios duger utmärkt om du bara vill ha en snabbare processor 24/7

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Snygg klock[a].

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem

Varifrån beställde du dina minnen?

Visa signatur

[EVGA P55 FTW] [i5 750 @ 4.2GHZ] [HyperX @1680 16GB 9-9-9-24] [HD6970 Xfire 1010/1475] [AX1200] [Samsung 830 256GB] [Lian-Li A71FB] [XSPC RX480, Cooltek Maxistream 360, Laing D5, Dtek Fuzion V1, Maze4 + Maze5]
Projektlogg Prestanda HTPC

Permalänk
Medlem

Älskar trådar med bilder Mycket fint! 29S i SuperPI är najs

Visa signatur

| AMD Athlon XP 2500+@10x225 | ABIT AN7 | SLK947U | Zalman ZM-F2 92 MM | 2x256MB OCZ EL DDR PC-3200 Platinum Limited Edition BH-6 (2-2-2-11) 1x512MB winmos Speed Premium PC-3200 512MB winbond BH-5| PowerColor 9800 Pro @ 425,25/688,5 MHZ VGPU/VDDR | Seagate Barracuda 7200.7 160GB S-ATA/150 8MB cache 7200RPM, Hitachi 7K250 250GB 7200RPM 8MB P-ATA, Seagate Barracuda 250GB 7200.8 P-ATA | SB Audigy 2 | NEC 3520A | Dell Ultrasharp 2005FPW Flat Panel Monitor |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waste
Varifrån beställde du dina minnen?

Som det stod i texten så vann jag dem på EBAY. En mycket hård auktion och säljaren var en vanlig privatperson i USA

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Som det stod i texten så vann jag dem på EBAY. En mycket hård auktion och säljaren var en vanlig privatperson i USA

Hård auktion? Det är väl alla auktioner på ebay? De avgör så gott som alltid runt 5-30 sek innan auktionen slutar.

Permalänk

Hur var datorn innan du började?? kan inte hitta det

Permalänk
Medlem

Hur mycket låter deltan på hälften av max varv? Kan man anse att den blir tyst då? Vilket varv krävs för att den skall vara tyst?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fairyland
Hård auktion? Det är väl alla auktioner på ebay? De avgör så gott som alltid runt 5-30 sek innan auktionen slutar.

2 sek

Lfd, deltan blir aldrig tyst och du köper den för att bencha eller om du råkar ha datorn i ett obebott rum med tjock vägg emellan.

Processorn är väl stabil nånstans mellan 2400 och 2470 på orginalvolt och bara en långsam fläkt på kylanren med 25 grader i rummet.
Ganska bra att få <30 sek i superpi på luft om jag får säga det själv

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Är det där en thermalright? sanslöst dålig kontaktyta original

Permalänk
Medlem

Jao, men nu i efterhand så stiger tempen endast 5 grader mellan load och idle vid orginalvolt. Bra sak efter lite jobb, metallen vrider sig när de löder fast heatpipesen och den svalnar. (troligtvis)

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk

hummm...har samma kylfläns. Jag ska oxå slipa och sen tävla!!

Visa signatur

Foto:: | KM D5D | KM 18-70 | KM 75-300 | Sony 50/1.4 | Sigma 105 | Sigma 10-20 |
Dator:: | Opteron64@2800MHz | ASUS A8V Deluxe | 2x1024 DDR400 C2 | X1950Pro |

Permalänk
Medlem

ta bort IHS'en. alltså heatspreadern, om du satsar på WR

Visa signatur

SMPC 2003: Duron 650 @ 1454mhz (1a)
SMPC 2004: Duron 650 @ 1604mhz (2a)

Permalänk
Medlem

Jag satsar inte på WR, har inget särskilt bra ex och jag kommer få min operton innan det hinner bli -20 utanför mitt fönster. Denna processor ska säljas. Hade jag däremot haft thomas' 0517 istället så kanske det hade varit aktuellt.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Du satt och planade flänsen i 5½h? Är det rätt uppfattat?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
Jao, men nu i efterhand så stiger tempen endast 5 grader mellan load och idle vid orginalvolt. Bra sak efter lite jobb, metallen vrider sig när de löder fast heatpipesen och den svalnar. (troligtvis)

Undrar just om du vet (och de vet) att Du just upptäckte ett jätteproblem vid deras tillverkning!?

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Du satt och planade flänsen i 5½h? Är det rätt uppfattat?

Helt korrekt :P, hade ju inte direkt räknat med det men när jag väl satt igång kunde jag ju inte bara sluta och dessutom så var det inte helt tråkigt då jag inte gjort det förr och så kunde man se hur mycket bättre det blev hela tiden. (Kunde dock gärna ha fått ta 2h istället)

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...

Permalänk
Medlem

Vad spelar det för någon roll att det är just en spegel under slippappret?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Icetec
Vad spelar det för någon roll att det är just en spegel under slippappret?

Undrar samma sak. Låter bara urfånigt.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS
[ Hade jag däremot haft thomas' 0517 istället så kanske det hade varit aktuellt. [/B]

Vad menar du med det?

Visa signatur

Signatur raderad, max tre rader. Se reglerna. - Vicotnik

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ESS

Ganska bra att få <30 sek i superpi på luft om jag får säga det själv

Vet inte om jag är särskilt impad, jag fick under 30 sek med min 3000+ utan att vidta några speciella åtgärder. Kylt med Thermalright XP90 och standardfläkten (Zalman) i 25gradigt rum. Körde proppen i 305*9 om jag minns rätt.

Permalänk
Medlem

Hade en spegel under bara för att få det plant.

Visa signatur

jag är lyckligare än du. Jag är bra på poker...