Projekt tystning av burk. Söker hjälp och tips :)

Permalänk

Projekt tystning av burk. Söker hjälp och tips :)

Har då detta nu som är av intresse för frågan.

sempron 3100+ med boxed kylning
XFX GeForce 6600GT
Söndersågat/borrat allmänt slitet AVANTECH Medium Server Tower

Har tänkt köpa mig ett Antec Sonata II och undrar då helt enkelt vad som krävs för att få det så tyst det går. Klockningsresultat är irrelevanta.

Har tänkt mig något/några av följande alternativ.
Vilka ska jag välja eller har ni några helt andra alternativ för en förvirrad människa som undertecknad?

Thermaltake Golden Orb II CPU-Fläkt
Thermaltake TR2 M6 CPU-Fläkt
Cooler Master Aerogate II - Fläktkontroll

Annan nästan kopplad fråga: Hur mycket låter 21 resp det jag borde ha nu?

Permalänk
Medlem

Till att börja med kan du låta bli att köpa nån av de där processorkylarna. Ljudnivåerna uppgedda där är fantasifoster å det grövsta. Satsa på en Big Typhoon istället, eller om du verkligen vill satsa på ljudlöst,en Scythe Ninja. Har du inga planer på att klocka kyler den en sempron 3100+ alldeles utmärkt även vid väldigt låg luftflöde.

Edit: För att svara på din fråga: 21 dB är inte mycket alls. Däremot, som sagt, låter den där kylaren garanterat bra mycket mer.

Permalänk

Aha den där ninjan ser ju faktiskt väldans intressant ut. Synd att de inte säljer den på komplett, jag har nästintill en fetisch när det kommer till att beställa därifrån.
Sen kostade den ju lite grönt också men det kanske är en värdig investering. Hur är den i storlek? Tydligen har cpukylare växt i storlek sen tiden då jag hade koll på vad som händer inom datorscenen..

TT fläkten påstås köra i 16dB och det bådar ju onekeligen gott.

Hur rekomenderar ni att man ska göra med grafikkortskylningen?

Har tittat på detta chassi förut men inte riktigt fastnat för det. Är det värt att betala så pass mycket mer för sonatan när jag har ett nätagg som jag inte tycker låter för mycket redan.
Chassi jag menar : Antec SLK3000B

Permalänk
Medlem

Jag föreslår detta:

Chassi: Antec 3000B. Givevis måste du modifiera detta lite. Klipp bort fläktgallrena, ta ut hårddiskracket, vänd det 90 grader rakt utåt och häng upp det i elastiska resorband så att diskarna står på högkant i det.

PSU: Seasonic S12 430W (kylning.com)

CPU-kylare: Scythe Ninja (kylning.com). Kör denna passivt, den kommer hamna med en chassifläkt bakom sig och PSU-fläkten ovanför sig så du får kanonflöde rakt genom den.

GPU-kylare: Finns några alternativ här. Både Zalmans dubbelmacka ZM80D (tror den heter så) och TT Schooner fungerar bra på ett 6600GT. Den senare är dock ett riktigt elende att montera, men det går bara man har tålamod och några öl till hands. Det finns alternativ som är bättre, t.ex. Aerocool VM-102, men den finns inte tillgänglig i sverige (går att beställa av silencio 777 på ebay.de, han är tydligen en mycket pålitlig försäljare av tysta prylar över hela världen).

Chassifläkt: Köp en Nexus 120mm chassifläkt och montera bak i chassit. Ställ gärna ned denna med en fanmate eller dyl. Tejpar du igen alla springor i fronten runt 5.25"-enheterna så luften bara tas nere vid diskarna och från sidan BÖR du inte behöva någon fläkt som blåser på hårddiskarna, eftersom de ändå har ett flöde förbi sig. Märker du att de blir för varma (över 45-50 grader) så kan du modifiera fast en 80mm panaflofläkt eller en 92mm nexus på 5V. 120mm är overkyll för att kyla hårddiskar och du får bara onödigt ljud.

Har du en aktiv kylare på nordbryggan, byt genast ut den mot en passiv.

Om du känner att du har guldbyxorna på dig, så kan du även köpa ljuddämpningsmattor till chassit. OBS, detta ger väldigt lite och det är bättre att byta till tystare komponenter än att försöka kapsla in ljudet, så se detta bara som en sista touch.

När allt detta är klart kommer du mest troligt höra en sak, dina hårddiskar. Det är då det riktigt svåra och dyra börjar.. men det får nog bli en annan historia.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk

Tack för det imponerande engagemanget Ackelind!

Jag vill inte modifiera chassit då det efter många försök aldrig blir bra, det gör varken mig eller delarna rättvisa att ens försöka.

Allt som kräver mycket pillande och kräver flera öl för att skruva ihop är inte ett bra alternativ då det kommer hamna utanför fönstret istället för i datorn.
Inte sagt att jag inte klarar av att skruva ihop vad som helst men lite perspektiv på ifall det är värt en spräckt ven i pannan måste man ju ha.

Mitt mål är väl inte precis helt ljudlöst men nog för att man ska kunna sova i rummet utan problem.

Hur mycket skillnad märker man på det nätagg som sitter i Sonatan och det som du rekommenderar?
Varken chassit eller nätagget finns i lager på kylning.com och jag vill ha saker fort. Helst ska de vara framme innan jag köpt dem. Iofs är mitt grafikkort tillbaks hos komplett på retur för 3e gången på ett par veckor så det kan ta ett tag för det att komma tillbaks.
Man skulle varit ekonomiskt oberoende, då hade man hyrt en expert som pulade med detta på heltid.

Kvällens svar har fått mig att fundera på dessa saker.
ANTEC SLK 3000B
EVERFLOW 12CM 18dB (Är dessa värdelösa?)
ZALMAN ZM80D-HP
SCYTHE NINJA
3.5" FANCONTROL BLACK 4-CH (Fin om inte annat)

Permalänk
Medlem

Antec 3000B ska vara bra, enligt vad jag hört här på swec...

Zalman 80 är ungefär som lillebrorsan, d v plottrig att installera, men det är ju inte direkt jobbigt....TT Schooner ska tydligen vara JÄTTEplottrig, men de personerna som sagt det kanske inte testat Zalman 80D-HP....

Everflow, funkar bra och låter lite mycket för min smak, varpå jag kör motstånd på dem och får missljud ibland... i jämförelse är mina nonamefläktar som jag också kör med motstånd tystare... köp ADDA ist..

"NINJA" Hiyaaa! smaka på ordet och köp...

fancontrollern funkar säkert bra, som alla andra...

lycka till!

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

Kan vamt rekomendera Sonata 2 då den är billig och det ingår ett tyst och bra nätaggregat.

När du sedan monterat allt i datorn. Undervolta CPUn så mycket du kan för då kommer du kunna köra den passivt med ninjan om du har ett litet luftflöde igenom.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Om du inte vill modifiera allt för mycket, så köp ändå 3000B, skippa det där med att klippa ut fläktgallrena, men se till att fixa någon form av upphängning för hårddiskarna. Hårddiskracket i 3000B går ju lätt att bara ta ut, vrida och hänga upp.

http://www.burcakbaskan.com/PC/Thor/v3/ThorInsidesHiRes.jpg

http://www.burcakbaskan.com/PC/Thor/v3/HDDSuspension.jpg

Där har du några bilder på hur jag menar.

Om du inte gillar Thermalright Schoonern och dess överjävliga installation så såg jag just att BeQuiet! Polar Freezer säljs på Gtek, och den är till och med bättre än Schoonern och lättare. Hoppas bara den passar på ditt 6600GT AGP då just dessa ofta har kompabilitetsproblem!

Köp i så fall Zalman VF700 tillsammans med zalmans HSI-heatsink (krävs ofta för 6600GT AGP). Den är mycket lättare att montera än alla passiva. På 5V är den också hyfsat tyst.

Nexusfläktar är också mycket bättre än Everflow. Adda är hyfsat bra också.

Att undervolta CPUn är ett riktigt bra knep för att få ned värmen. Ninjan är dock ruskigt effektiv, jag kör min CPU överklockad istället för undervoltad.. och med bara en 600RPM fläkt bakom i chassit!

Du kan ju titta in på www.silentpcreview.com annars!

Visa signatur

Permalänk

Smart tips att hänga upp hdracket.

Tror du inte att http://kylning.com/info.php?cPath=77_89&products_id=778 funkar?

Störst problem just nu är att välja vilka saker man ska ta och vart man ska köpa dem ifrån

Edit:

http://www.gtek.se/index.php?mode=item&id=1546&session=30602a... - Låter den mycket?

Ny lista ser ut som följande

CNPS7000B-ALCU
Antec SLK3000B
Be-Quiet Polar Freeze
Nexus Real Silent, 120mm, 22,8dB(A)
Sunbeam Rheobus 20W x 4, rev. 3, sv

Summa 1600 med frakt.

Undrar ifall detta kommer leda till det resultat jag är ute efter.
Nåja ifall ingen skriker rakt ut innan grannen kommer hem och vill sambeställa lite saker får det nog bli detta.

Permalänk
Medlem

Du har inte bestämt dig för vilket nätagg du ska ha än? 3000B inkluderar ju inget nätagg (vilket är tur, för de flesta som brukar följa med lådor är inte så bra).

Den där kylaren är acceptabelt tyst på lägsta. Det beror helt på hur känslig man är. En kompis hade den tidigare men bytte ut den mot en Ninja, så uppbenbarligen kan man störa sig på ljudet om man är känslig. Den kyler inte riktigt i topklass eftersom det är en ganska gammal konstruktion. Nyare konstruktioner med heatpipes är mycket effektivare.

Personligen skulle jag rekomendera ett Seasonic S12 430W nätagg + Scythe Ninja. Båda finns att beställa från kylning.com

Resten verkar tydligen finnas samlat hos Gtek.se så du kan nog begränsa dig till 2 ställen.

Visa signatur

Permalänk

Nätagg är ett senare projekt, det jag har låter ok tillsvidare.
Jag är ju inte gjord av pengar precis

Permalänk
Medlem

Funderar på den där Polar Freezer jag med, får du sakerna till nästa vecka så kan du ju posta/pm:a hur den funkar?

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk

Jepp. Jag fullbordade just beställningen så varorna kommer väl att anlända i början av nästa vecka. Ska bli mäkta intressant att se hur det hela kommer fungera och låta

Permalänk
Medlem

Rekomenderar dig en titt på..
http://www.silentpcreview.com/
Det enda jag hör ifrån min burk är Nätagget och hd´na.
Byter jag nättagget då hör jag bara hd´na :)(Seagates tysta )
Kör med Antec SLK 3700b,med ett psu Levecom 420 wattare.med Adda fläktar på chassi och cpu .

Visa signatur

Min:ABIT NF7-S V2.0,Barton 2500+AQXEA XPMW@2,35Ghz,2x521Mb Adata Cas 2-3-3-6,Lt 6800LE 1,3v 16x1,6@440-930,SLK900A,Mustek A806 5:1 Dolby Digital Amp. Frugans:ESC K7-SEM,Duron1600,512Mb DDR. Antons:Aopen AK73(A)-V,512Mb Sdr,Xp1600+Parlomino AGOIA GREEN@1875Mhz@1.9v,Volcano7+Moddad@92mm,Gf 4200Ti@305-610 Zalman HP-80.

Permalänk
Medlem

Har kört Zalmans passiva på ett 5900ultra jag hade en gång i tiden. Där fick man med separata minneskylare. Hur kyls minnena med Polar Freezer:n egentligen? Såg inga minneskylare på gteks bild....

Edit: Kom på att mitt gamla Xfx 6600 passive INTE hade minneskylare...

Edit2: Test av annan passiv kylare där de använder Zalmans minneskylare. http://www.tweakers4u.de/artikel/aerocool_vm-102,,08,2005,,76...

FÖR ATT SE RELEVANT BILD: http://www.tweakers4u.de/image.php?pic=05/142/10_g.jpg

Borde minneskylarna kanske läggas till på inköpslistan (gtek har dom)?

Permalänk
Medlem

Tror inte de kyls alls. Har på TT Schooner nu och den har inga minneskylare. Stockkylningen inkluderar inte heller några minneskylare, och jag har inga problem med artefakter heller. Antar att minnena inte blir så varma helt enkelt. Jag har ju ingen kylning på mina vanliga ram-minnen heller?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det verkar som att det får plats med Polar freezern så jag tänkte bara nämna det. Kanske e bra om man ska klocka lr har väldigt dåligt luftflöde.

Men som sagt mitt gamla 6600 hade det inte heller... Fast den hade DDr minnen som borde va kallare än ddr3 pga lägre klock (amatörgissning) Om stockkylaren kyler minnen så är det ju inte fel iallafall.

Mina ramminnen är kylda Corsair Pro.

Antar att du lyckats få ett bra luftflöde Ackelind i ditt chassie på nått sätt fast bara med en chassiefläkt. För jag tror att konstruktörer utgår ifrån att cpustockkylarens fläkt ska kyla minnen och powermodule mm. Med passivt system försvinner ju dessa luftströmmar. Men jag antar att detta bara spelar roll om man överklockar...

Permalänk
Medlem

Vad jag vet så är gddr3 kallare. Gamla FX5*00-kort har ofta mycket hetare minnen än t.ex. 6600-serien. Sen beror det givetvis på klock också som du säger.

Jo, har man bara ett väl uttänkt och planerat flöde så klarar man sig undan med så pass få fläktar som jag. Luften passerar ju på väg ut genom Ninjan och just över Schoonern, och tar på så sätt med sig värmen. Nackdelen är att nordbryggans fläns och PWM-kretsarna inte får mycket kylning. Dessa är ruskigt heta för mig, men jag har inte haft några problem med stabilitet, och jag vet att de tål rätt mycket. NF4-chippet klarar upp till 120 grader t.ex.

Det är otroligt hur värmetåliga saker egentligen är. Mitt 6600GT klarade runt 110 grader innan jag fick artefakter. Inte så dåligt tycker jag. Detta var i min gamla dator med sämre flöde, stockkylare och kraftig överklockning, samt två timmars spelande.

Visa signatur

Permalänk

Jaha då fick man alla delar idag då. Allt funkar prima utan be-quiet kylaren vars fästen fick hela kylaren att sitta på 45grader fel.

Har skickat ett maill gtek och frågat vad det är frågan om egentligen.

Det som låter i min burk är nu :
Grafikkort.

Irriterande

edit: Varför påpekade ingen att jag råkat beställa ALCU istället för CU? Måste ha klickat på fel version

edit2: Men det var då iaf inga problem att skruva ihop vgakylaren. Även fast den blev helt felriktad

Permalänk
Medlem

Hmm, just 6600GT har ju coren helt galet placerad. Enda kortet som har denna skumma typ av lösning. Synd att det inte fanns med något specialblock eller så :/

Jag får min nån gång nästa vecka tror jag.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har precis skickat iväg ett mail till tillverkaren, hoppas på svar under morgondagen (i dag) Hade skickat ett tidigare men jag slutade precis nyss.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Du borde köpa ett sånt här grafikkort, ett Gigabyte Silent Pipe. Jag har ett sådant och det är super, bra testresultat och helt ljudlöst från fabriken.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

ZALMAN RESERATOR !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Visa signatur

CM Storm Sniper Black Edition - Corsair HX 750W - RESERATOR 1 - ASUS P8P67 PRO - Intel® Core™ i7-2600K@4,5GHz - G.Skill Rippjaws PC12800 8Gb - INTEL X-25m 80Gb - Corsair SSD Force Series™ GT 120GB - ASUS GeForce GTX 560Ti@980MHz

Permalänk

Varför köpa ett nytt 6600gt som jag redan har och är pci-e när jag har agp?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av General Nord
Du borde köpa ett sånt här grafikkort, ett Gigabyte Silent Pipe. Jag har ett sådant och det är super, bra testresultat och helt ljudlöst från fabriken.

Gigabyte silent pipe är betydligt sämre än passiva eftermarknadslösningar. Mycket av detta beror inte på själva kylaren utan att monteringen från fabrik är under all kritik. Har läst om många fall då kylaren knappt haft någon kontakt alls, och kortet uppnått över 100C vid spelande trots en 120mm deltafläkt riktad mot sig!

Lösningen är att montera om själv med ny och bra kylpasta. Problemet är att då försvinner garantin, och då kan man lika gärna köpa en ännu effektivare eftermarknadslösning.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Fick svar nyss:

Citat:

Dear Mr. Lindfors,

the polar freezer dont fit on this card, you have to choose another cooler.

Best Regards,

Stefan Heinrich
Beratung/Service

be-quiet

Det lät ju inte så bra, finns det några andra vettiga passiva lösningar som faktiskt passar till 6600-serien?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Aerocool VM-102 borde väl funka. Någon som är vass på tyska kan säkert förstå om den passar eller inte. Det står om 6600-kortet där iaf.
http://www.tweakers4u.de/artikel/aerocool_vm-102,,08,2005,,76...

Visa signatur

Solen i africa! Hjälp snabbt. Tävling i klassen!
Det var High noon.
Om solen i Africa en truckförare kommer från East till Weast på huvudvägen. och exact vid eqvatorn vid Africa. Landskapet är totalt slät. På en tidpunkt var solen så ett par telestolpar gjorde så att det blev skugga.
3 gissar jag på, men kan inte förklara?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pluff
Varför köpa ett nytt 6600gt som jag redan har och är pci-e när jag har agp?

Bra fråga, faktiskt!

....sorry.

Visa signatur

AMD Ryzen 9800X3D | Asus Strix X670E-F | G.Skill DDR5 64GB 6000MT/s CL30 | RTX 5090 TUF OC | Sound Blaster AE-7 | WD SN850x 4+2TB | Corsair HX1500i | NZXT H7 Flow | Logitech G915 TKL | G502 X Lightspeed | Asus PG32UCDM | Logitech Z-5500 | Epos H6Pro | Windows 11 Pro

Permalänk
Medlem

Just 6600GT AGP är som sagt väldigt unikt, så på den passiva fronten kan det tyvärr hända att du är.. rökt

Zalman VF700 på 5V är väldigt tyst. Inte helt ljudlös, man kan fortfarande höra den, men mest troligt låter de ungefär som dina hårddiskar i idle, eller aningen mindre. Den hamnar dock lite skumt på ditt kort, kylaren sticker ut åt sidan väldigt mycket, så se till att du har plats i chassit först!

Edit: Thermaltake Schooner har ett monteringssystem som gör att du kan i princip montera den exakt hur du vill. Den är nog en bra kanditat att passa!

Hmm, jag har en schooner och ska köpa en polar freezer. Du har en polar freezer men behöver en schooner. Hade du bott granne med mig hade problemet varit löst!

Visa signatur

Permalänk

http://www.zalman.co.kr/product/cooler/VF700_6600GT_eng.html

Den passar nog utan problem i mitt chassi.. Har en slot ledig i fläktkontrollern också så den borde vara rätt tyst. Hmm...