vad är bra fps o vad är dålig fps?? i Cs

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EvilNed
"Folk som säger att 60 fps är ok i cs har fel tycker jag iaf. Just i gamla hl-motorn känns allt under 85 tycker jag."

Det där inbillar du dig bara, det lovar jag.

haha eller inte, du kan ju fortsätta spekulera men sätt dig vid en dator som har konstant 60fps och vips så ändrar du till 100fps, ser du ingen skillnad? du är blind.

Visa signatur

"Happiness is only real when shared"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry
haha eller inte, du kan ju fortsätta spekulera men sätt dig vid en dator som har konstant 60fps och vips så ändrar du till 100fps, ser du ingen skillnad? du är blind.

Joo man ser skillnad, men du lär inte spela bättre förren du vant dig...
Skulle du däremot sitta med 95 fps och byta till 150 skulle du knappast inte märka det. Och skulle du märka det så är det så lite att det är patetiskt att ens diskutera.

gränsen för vad de flesta otränade märker går någonstanns mellan 75 och 85, oftast iallafall...
Detta gör att man märker skillnad mellan typ 60 och 80, men knappast mellan 85 och 99. (Det är rätt individuellt)

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

Det fanns en gång ett program jag testade, man kunde ställa in en fixerad FPS i ena halvan och en annan i den andra halvan. Minns tyvärr inte vad det hette, och google verkar inte vara min vän idag. Någon som vet vad det hette? Borde kunna lösa sådana här diskussioner tycker jag :/

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem

Det är inte bara bilduppdateringsfrekvensen som påverkas av hur många FPS du har, även musrörelser påverkas.
Testa ställa in 60hz i windows och ändra känsligheten på musen så den passar dig. Sen ökar du uppdateringsfrekvensen till 150hz, musen kommer flyga som ett skott och du kommer vara tvungen att ställa ner känsligheten för att överhuvudtaget kunna kontrollera den.

Permalänk
Medlem

Seriöst...
Lär de inte ut data grundkurs i gymnasiet längre?

Musrörelsen och Hz har ingenting med varandra att göra, mer än att du vid 150hz kanske kan få en upplevelse av en jämnare rörelse. Hastigheten och musaccelerationen förblir oförändrad. Och ja, jag testade nyss bara för att vara säker. Möjligtvis om man ändrar upplösning så kan det där hända. Iallafall om man ändrar upplösningen i stora steg. Ett eller två steg påvisar ingen större förändring. Går man däremot från t.ex. 800x600 till typ 1280x1024 så märks det klart, eller rättare sagt om man går från hög till låg upplösning.

Och ja, går man från 60Hz till 150Hz så lär upplösningen ändras, Annars har man en skärm som troligen är värd mer än resten av datorn tillsammans med rummet den står i, iallfall om man normal kör i upplösningar med 4 siffror i något led.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Medlem

I cs ändras känslan beroende på fps:en. Så fastän man kanske inte uppfattar de extra bildrutorna med ögona, så märker man skillnaden ändå. Och det är vikitigt med hur fort siktet dras ihop, eftersom man kan reglera sitt skjutande med den informationen. Alltså om siktet drar sig ihop snabbare/jämnare, kan man reglera sitt skjutande bättre. Detta är dock sak samma för dem, som inte har tränat tillräckligt mycket för att dra nytta av den informationen, som siktets utspridning ger. Finns andra detaljer också, men som sagt så krävs det en del vana i spelet, för att det ska ses som anmärkningsvärda.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av 4r0
I cs ändras känslan beroende på fps:en. Så fastän man kanske inte uppfattar de extra bildrutorna med ögona, så märker man skillnaden ändå. Och det är vikitigt med hur fort siktet dras ihop, eftersom man kan reglera sitt skjutande med den informationen. Alltså om siktet drar sig ihop snabbare/jämnare, kan man reglera sitt skjutande bättre. Detta är dock sak samma för dem, som inte har tränat tillräckligt mycket för att dra nytta av den informationen, som siktets utspridning ger. Finns andra detaljer också, men som sagt så krävs det en del vana i spelet, för att det ska ses som anmärkningsvärda.

Lyssna på honom grabbar.. Han vet vad jag vill säga.

Permalänk
Avstängd

Stabila FPS är bra, spela roll om det är 99 om det är instabila FPS

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Seriöst...

Musrörelsen och Hz har ingenting med varandra att göra, mer än att du vid 150hz kanske kan få en upplevelse av en jämnare rörelse. Hastigheten och musaccelerationen förblir oförändrad. Och ja, jag testade nyss bara för att vara säker.

I så fall beror det på vilka drivrutiner man har, min mus blir iaf snabbare i windows ju högre uppdateringsfrekvens på skärmen jag har.

Permalänk
Medlem

En aning off men igår formaterade jag min dator och fick ändra alla saker igen ute i windows, jag började med att ändra upplösningen från 800x600 till 1152x864 och då blev allt självklart mycket mindre. Men så ändrade jag hzen från 60 till 75 och då blev plötsligt upplösning 1158x864 lite större änn vad det va innan jag ändrade hzen men det är ju fortfarande ganska litet. Någon som vet varför det blir så ?

Visa signatur

CPU: Intel Core i5 750 2,67GHz
RAM: Corsair 8GB (2x4GB) CL9 1600MHz
GPU: Asus GeForce GTX 970 Strix
SSD: Samsung SSD 830 128GB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe
En aning off men igår formaterade jag min dator och fick ändra alla saker igen ute i windows, jag började med att ändra upplösningen från 800x600 till 1152x864 och då blev allt självklart mycket mindre. Men så ändrade jag hzen från 60 till 75 och då blev plötsligt upplösning 1158x864 lite större änn vad det va innan jag ändrade hzen men det är ju fortfarande ganska litet. Någon som vet varför det blir så ?

Blir så för mig också med min gamla CRT skärm. Har dock ingen förklaring till det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kr0owe

Du kanske behöver ställa in alla höjd och bredd-egenskaper igen, åtminstone min skärm har olika inställningar för olika frekvenser även om det är samma upplösning.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | ASUS ROG Strix X570-F Gaming | ASUS 3080 TUF | 32GB DDR4 3200MHz | Corsair HX1500i

Permalänk
Medlem
Citat:

Seriöst...

Musrörelsen och Hz har ingenting med varandra att göra, mer än att du vid 150hz kanske kan få en upplevelse av en jämnare rörelse. Hastigheten och musaccelerationen förblir oförändrad. Och ja, jag testade nyss bara för att vara säker. Möjligtvis om man ändrar upplösning så kan det där hända. Iallafall om man ändrar upplösningen i stora steg. Ett eller två steg påvisar ingen större förändring. Går man däremot från t.ex. 800x600 till typ 1280x1024 så märks det klart, eller rättare sagt om man går från hög till låg upplösning.

Och ja, går man från 60Hz till 150Hz så lär upplösningen ändras, Annars har man en skärm som troligen är värd mer än resten av datorn tillsammans med rummet den står i, iallfall om man normal kör i upplösningar med 4 siffror i något led.

Seriöst jag gick en jävla massa datautbildningar i gymnasiet och varför i helvete skulle dom lära ut såna där saker där??? Såna saker lär man sig av erfarenhet. Jag kör med maxad mushastighet och maxad acceleration men om jag har skärmen i 60hz så går det aldeles för segt för vad jag är van med. Men maxar jag allt i 85Hz så går den aldeles lagom fort.

Förklara för mig för jag är jävligt nyfiken på hur du svarar när man kommer med 100% vattentäta argument.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alex Del Piero
99.9-100 fps är bra
0-99.8 fps är dåligt

Ok, det där var nog det tråkigaste jag någonsin läst. Och 99,8-99,9 då? Är det ok på din skala?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SueCia
Seriöst jag gick en jävla massa datautbildningar i gymnasiet och varför i helvete skulle dom lära ut såna där saker där??? Såna saker lär man sig av erfarenhet. Jag kör med maxad mushastighet och maxad acceleration men om jag har skärmen i 60hz så går det aldeles för segt för vad jag är van med. Men maxar jag allt i 85Hz så går den aldeles lagom fort.

Förklara för mig för jag är jävligt nyfiken på hur du svarar när man kommer med 100% vattentäta argument.

Ta det lugnt
Det var sarkasm, inget illa menat. Jag är fullt medveten om att de inte lär ut mer än kanske det mest grundläggande kunskaper om hårdvara i den kursen, det var inte så längesen jag gick den själv.

Fast 100% vattentätt är det ju inte, då iallafall jag, under alla år jag sysslat med datorer, aldrig på något system upplevt det där. Inte heller kan jag få det att funka ens om jag försöker. Plus att ren logik och lite tankekraft säger att antalet gånger en bild visas på dess färd från punkt a till punkt b inte ändrar dess faktiska hastighet. Däremot kan det upplevas som en mjukare, jämnare färd.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta det lugnt
Det var sarkasm, inget illa menat. Jag är fullt medveten om att de inte lär ut mer än kanske det mest grundläggande kunskaper om hårdvara i den kursen, det var inte så längesen jag gick den själv.

Fast 100% vattentätt är det ju inte, då iallafall jag, under alla år jag sysslat med datorer, aldrig på något system upplevt det där. Inte heller kan jag få det att funka ens om jag försöker. Plus att ren logik och lite tankekraft säger att antalet gånger en bild visas på dess färd från punkt a till punkt b inte ändrar dess faktiska hastighet. Däremot kan det upplevas som en mjukare, jämnare färd.

Men nu var det CS vi snackade om och inte om hur musen förflyttar sig när man inte spelar, även om någon nu nämnde det.

Din teori håller inte när det gäller CS. Så är det bara.

Permalänk
Medlem

orka... jag märker skillnad på 60 och 100. Ifall jag inte får spela i 160hz vsync-100fps går de inte lika bra. Handlar mkt om psykiskt behov, känns bättre att ha 100 fps än 60!

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Men nu var det CS vi snackade om och inte om hur musen förflyttar sig när man inte spelar, även om någon nu nämnde det.

Din teori håller inte när det gäller CS. Så är det bara.

Och det jag skrev var ett svar på inlägget om just hur det var i windows.. alltså _inte_ CS
Men ändå, vad som än visas på skärmen, och vad som än körs på datorn, Hz skall inte påverka musrörelsen i på annat sätt än hur ofta en representation av den visas på skärmen. Sen måste jag säga att "Så är det bara" är ett ganska dåligt argument...
Och med detta tänker jag droppa denna tråd, finns liksom inget mer att diskutera än alla stackars "jag är bättre - jag har rätt"-aspekter.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Och det jag skrev var ett svar på inlägget om just hur det var i windows.. alltså _inte_ CS
Men ändå, vad som än visas på skärmen, och vad som än körs på datorn, Hz skall inte påverka musrörelsen i på annat sätt än hur ofta en representation av den visas på skärmen. Sen måste jag säga att "Så är det bara" är ett ganska dåligt argument...

Konstigt då att hundratals, om inte tusentals CS-spelare som spelar på hög nivå tycker precis som jag.
Men vi alla har säkert fel för Mr.Belga är den som avgör vad som är sant eller inte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av p4zz
Konstigt då att hundratals, om inte tusentals CS-spelare som spelar på hög nivå tycker precis som jag.
Men vi alla har säkert fel för Mr.Belga är den som avgör vad som är sant eller inte

Suck, kan vi inte bara släppa det med att vi har olika uppfatning?
Nej, jag avgör inte vad som är sant eller inte, men det gör inte "CS-spelare på hög nivå heller". Jag däremot håller det jag tror för sanning då jag inte ens vid försök lyckat hitta något som visar på att jag har fel. Jag protesterar däremot inte mot att andra har en annan uppfattning, Jag är bara nyfiken på vad de uppfattningarna baseras på.

Och snälla, eller plz som några kanske föredrar, kalla mig inte Mr.Belga, Jag känner mig gammal...

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex

Permalänk
Medlem
Citat:

Ta det lugnt

Okay jag är lugn nu sorry för det där. Men det är verkligen sant, vet inte om det bara gäller vissa drivrutiner eller grafikkort eller något men både med mitt GF2 GTS, GF4MX440 och Radeon 9600XT har jag upplevt exakt detta fenomen. Alltså, i 60 hz kan jag få lov att lyfta musen en gång för att nå från vänster till höger, men i 85 hz händer det aldrig, plus att jag väldigt ofta missar ikoner i 60hz PGA lägre hastighet på musen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Suck, kan vi inte bara släppa det med att vi har olika uppfatning?
Nej, jag avgör inte vad som är sant eller inte, men det gör inte "CS-spelare på hög nivå heller". Jag däremot håller det jag tror för sanning då jag inte ens vid försök lyckat hitta något som visar på att jag har fel. Jag protesterar däremot inte mot att andra har en annan uppfattning, Jag är bara nyfiken på vad de uppfattningarna baseras på.

Och snälla, eller plz som några kanske föredrar, kalla mig inte Mr.Belga, Jag känner mig gammal...

Okej. Jag ber om ursäkt om du tog illa upp när jag skrev Mr.Belga.
Men om varken du eller jag har några "bevis" på vad vi snackar om så kan vi helt enkelt lägga ner diskussionen om huruvida det är Omöjligt eller inte.

Inser du inte själv att det måste ligga nåt bakom att tusentals personer upplever samma sak?

Permalänk
Medlem

tack för alla svar....må skaffa mej en bättre dator så jag får högre fps sp blir bättre heöt enkelt....

Visa signatur

Zibkus

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sebbeharry

Vafan snackar du om? Har jag sagt att jag inte känner skillnad på 60 och 100fps?

Skriver ju att de som säger att 60fps i cs är ok, HAR FEL. Minst 85.

Edit: Lås tråden eller nåt.
Finns det fortfarande ingen sticky för det här oändliga fps problemet i cs?

Visa signatur

Intel Corei5 @ 20x180 | Gigabyte p55 ud3 | Sparkle GTS250 783/1890/1200 | 4gb ocz reaper 1440 7 7 7 21 | Cooltek 600w | Antec p180b

Permalänk
Medlem

Jag tycker att CS knappt är spelbart i 100fps. Men vänta? Det kanske har med att motorn är så kass att göra?

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dan fors
Finns det fortfarande ingen sticky för det här oändliga fps problemet i cs?

Jodå: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=42521...

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]