Permalänk

Nätagg till Antec P180?

Hej, hej!
För inte så länge sen dog mitt nätagg till lilla putern (AMD 1GHz:are... etc. etc. inget modernt). Då tänkte jag att jahopp då får man införskaffa ett nytt agg.. Sen funderade jag lite till o kom på att jag ville ha en hyfsat tyst dator i framtiden o kom efter lite spanande fram till att ett Antec P180-chassi verkar ju ha nice egenskaper vad gäller både luftflöde och sänkning av ljudvolym..

Men att komma fram till vilket nätagg jag ska ha är knivigare. Som jag nämnde är mina nuvarande delar ganska gamla, men de funkar för tillfället. Dock tänker jag använda både chassit och nätaggregatet när jag om kanske 1 år köper nytt moderkort och grafikkort o processor osv..

Moderkortet är ett gammalt Soltek med 20-pinnars "strömkontakt" som sitter längst upp och lite till höger om mitten. Men det jag kommer köpa nån gång i framtiden kommer säkert att va en 24a:pinnare...

Jag vill alltså ha ett nätagg som jag kan använda till detta moderkort och ett kommande nyare, det ska vara TYST (viktigt) och gärna kunna driva pci-xpress grafikkort.

Många har pratat om ett Seasonic S12 430W men så läste jag nån stans att det blåste på fel håll..? stämmer det o ger det mkt negativ effekt?

O förresten, mina hårddiskar är INTE SATA-diskar.. men det finns kanske adaptrar för o lösa det problemet..

Vilket nätagg ska jag köpa?
(ber om ursäkt för uppsatsen ;P )

Permalänk
Inaktiv

kan tyvär inte hjälpa dig... men jag ville bara säga att det är bättre att skriva mycket så man verkligen förstår vad dom ska hjälpa har för krav på grejerna!!
det verkar ju som om du behöver rätt så lång atx kontakt me ndu hade ju kunnat modda om den själv om inte den som är på agget är tillräcklig, det är faktiskt inte så svårt som det kan verka!

Permalänk
Medlem

Har för mig att Seasonic S12 430w inte har pci-express kontakt.

Du måste upp på ett S12 500w för att få pci express kontakt.

http://www.seasonic.com/pdf/datasheet/01PC/S12.pdf

Permalänk

jag har ett P180 och ett tagan easycon series 480w.
Är väldigt kompatibelt tycker jag. Ett stort über + för att man kan ta bort oanvända sladdar.

Permalänk
Medlem

S12 430W har PCI-E-kontakt vad jag et, dock bara en, ej två som i 500&600W versionerna.

Den kommer inte räcka till toppen, inte AUX-kabeln (4pin) heller. Du kan dock köpa förlängningskablar, jag behövde en till AUX när jag hade S12-430W i mitt chassi. Jag bytte dock ut mitt nätagg nyligt mot ett passivt Antec Phantom 350W. Det har mycket längre kablar och de räcker utan problem dit du vill. Sen kan man kyla det med en Nexusfläkt på 5V i nedre kammaren, då får man det både riktigt svalt och tyst.

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

Se bara till att inte köpa ett Tagan 580W eller annat dylikt nätagg som är stort. Mitt var lite för stort vilket gjorde att jag fick lov att byta plats på den nedre fläkten, och således kan jag för närvarande inte få plats med sladdar för det nedre hårddiskracket.
Se till att kolla dimensioner på det du köper.

Permalänk
Medlem

Knata till biblioteket och läs Mikrodatorn, de testar nätagg och listar även ljudvolymen. Zalman finns med i testet så man kan se att det faktiskt finns andra som nästan är lika tysta fast starkare.

Permalänk
Medlem

Tagan hade jag rekommenderat i så fall. Typ ett sånt här:

http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=310015&cks=PRL

Annars är Hiper också ett väldigt bra nätagg, men har hört att det kan bli lite problematiskt att få in nätagget i ett P180 pga Kontakterna på sladdarna mot agget.

Visa signatur

Corsair Obsidian 550D - Gigabyte Z68X-UD3H-B3 - Intel Core i5 2500K @ 4,4 GHz - 8GB Corsair Vengeance 1600MHz LP - Asus Radeon HD7870 2GB DCUII - OCZ Agility 3 120GB SSD - Seagate Barracuda 1TB 7200rpm 64MB - Fractal Design Tesla 650W 80+ - Fujitsu SL23T-1 LED - Logitech diNovo Edge & Logitech Performance Mouse MX

Permalänk
Medlem

Antec har en serie PSU som heter Phantom ett är på 350W och är helt passivt kylt = 0dB
Det större 500W har en 120mm fläkt som sätter igång vid behov. Tystare en så kan man inte få det.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Jag bytte dock ut mitt nätagg nyligt mot ett passivt Antec Phantom 350W. Det har mycket längre kablar och de räcker utan problem dit du vill. Sen kan man kyla det med en Nexusfläkt på 5V i nedre kammaren, då får man det både riktigt svalt och tyst.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Alexi
Antec har en serie PSU som heter Phantom ett är på 350W och är helt passivt kylt = 0dB
Det större 500W har en 120mm fläkt som sätter igång vid behov. Tystare en så kan man inte få det.

Ibland lönar det sig att läsa föregående inlägg innan man svarar.

Själv har jag sattt i ett Levicom 500W men var tvungen att byta plats på två av fläktarna, då den som satt i den nedre kammaren var lite tjockare än de andra två. Men sen funkade det perfekt.

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk
Medlem

Kan som andra här starkt rekomendera ett Tagan easyconnect 480w. Det kan vara lite trångt vid fläkten men det llöste jag genom att byta den tjocka fläkten mot en tunnare. Bra med löstagbara sladdar också

Visa signatur

Ryzen 5 3600x • ASUS ROG STRIX B550-I GAMING • G.SKill Trident Z Neo2x16GB CL16 3600 MHz • EVGA RTX 3070 Ti FTW3 ULTRA • Samsung 860 QVO 1TB, 870 QVO 2TB, Corsair MP600 500gb • Cooler Master NR200P MAX med CM 850+ GOLD och CM 280mm AIO

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
S12 430W har PCI-E-kontakt vad jag et, dock bara en, ej två som i 500&600W versionerna.

Enl http://www.seasonic.com/pdf/datasheet/01PC/S12.pdf

har de inte det.

Inte heller enl nån rec jag läst

Permalänk

Till att börja med: tack för alla svar...

Ni som har rekommenderat: tagan easycon series 480w/530w
Jag läste att "strömkabeln" är 50 cm lång.. är lite tveksam om det räcker hela vägen upp, så jag tror jag köper till en förlängare: http://www.datorbutiken.com/se/default.php?artId=DEL-115C (hoppas det är rätt, står inte så mkt info om den)

Ni pratar om att man får byta fläkten i tunneln till en som är smalare, för att få plats.. Bytte ni då ut den mot en av de andra som följde med P180-chassit eller man måste köpa en annan fläkt sepparat? och isf vilken ska man köpa?

Har ni satt in en fjärde fläkt i era P:180-ior? Behövs det? o isf vilken fläkt är o rekommendera?