Permalänk
Medlem

Xbox eller Xbox 360?

Vet inte om den här tråden passar i den här kategorin men jag anser att det är kringutrustning

Till frågan.. jag tänkte inhandla mej ett vanligt xbox vid en invigning av ny affär i närområdet då ett vanligt xbox landar på ca 500-700:-
Men jag undrar om skillnaderna mellan den vanliga xbox konsollen och Xbox 360?
Tycker ni det är värt priset att köpa Xbox'n?
Och är det nödvändigt att köpa en större hårddisk om man ändå har väldigt gott om skivor att fixa spel på?

Pews å hej

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem

vad skillnaden är? ja det beror lite på vilken version av xbox 360 du väljer.
i vilket fall som helst så är ju xbox360 vida överlägsen xbox i prestanda o råstyrka. men samtidigt så komemr den ju kosta 4-6 gånger så mycket.beror lite på hur länge du tänkt använda den, dessto länge xbox360 funnits på marknaden, dessto mindre spel kommer att utveklas till vanliga xboxen. o andra sidan finns det ju redan massa spel till den.

men helt klart är vanliga xbox prisvärd. speciellt om amn även använder den som mediastation.

angående hårddisk, nä, det måste man inte ha, men jag hoppas du menar säkerhetskopior på dina spel, för nå annat är olagligt o inget vi snackar om här

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Tänkte mest bara använda den till dvd spelare
men är det inte samma spel till vanliga xbox som till xbox 360..
hörde lite rykten om att de skulle vara samma

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem

xbox360 kommer kunna köra rätt många xbox spel, dock inte alla, inte ännu i alla fall då spelen emuleras. xbox kommer INTE kunna köra xbox360 spel, inte en chans i världen.

xbox360 = 3 st 3,2 Ghz processorer.
xbox = 1 st 0,7 Ghz prosessor

så gamla boxen kommer nog inte ha särskilt mycket chans att köra de spel som släpps till xbox360. komemr nog dröjja ett tag innan spelutveklarna överger xboxen, men så småningsom så kommer de göra det när de börjar skapa spel som inte var möjlig med xboxens hårdvara.

sen har de hel olika grafikkretsar, o då en konsolls hårdvara är väldigt specialanpassad så äre inte som att byta grafikkort i en dator, att man kan köra alla spel man har utan nå problem. utan allt det gamla måste som sagt emuleras.

men som dvd spelare duger xboxen utan problem.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycke jens..
får se hur priset blir sen på den nya

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk

sen är det endå bättre att du väntar tills Playstation 3:an släpps för den kommer va bra myche kraftfullare än vad Xbox 360 kommer va...

Permalänk
Medlem

LimeCarter: kommer inte den vara mycket dyrare än 360'n då?

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk

jag tror inte det....
sony kommer ju behöva ta tillbaka förlorade kunder iom att dom släpper ps3an först i vår typ... men den borde ju iaf inte va dyrare än va 360:in äh iaf...
men nog kommer den kosta runt 3-4k iaf...
men det är ju bara spekulationer (stavning?)

Permalänk
Medlem

Jag skulle helt klart köra med den gamla Xboxen.. Jag skulle ALDRIG köpa den första versionen av en ny konsol som kommer. Det är ju bara att ta den första versionen av Xbox (1) som kom. Den hade massor av barnsjukdommar som de har rättat till på de övriga verioner som kommit. Det har kommit 9 st nya versioner på den "gamla" xboxen. Det kommer att komma en massa nya versioner av 360 också och jag råder dig till att vänta tills åtminståne en ny version kommer ut.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens

xbox360 = 3 st 3,2 Ghz processorer.
xbox = 1 st 0,7 Ghz prosessor

Fel, först har jag för mig det heter GHz sen är det faktiskt så att det är EN processor med TRE cores, icke 3 processorer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
sen är det endå bättre att du väntar tills Playstation 3:an släpps för den kommer va bra myche kraftfullare än vad Xbox 360 kommer va...

..& Xbox 3 kommer vara ännu kraftfullare...
Bla bla bla, väntar man bara hela tiden så får man ingen användning av det!
Köp en xbox NU och skulle det vara så att du vill ha 360'n sen, så kan du säkert sälja den gamla utan någon större förlust.:D

Visa signatur

Moderator på Sveriges största sida om saltvattensakvarier.

Permalänk

nä men det handlar nu bara om nån månad efter december det är inte nått år som te nästa gång dom gör nya typ

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
sen är det endå bättre att du väntar tills Playstation 3:an släpps för den kommer va bra myche kraftfullare än vad Xbox 360 kommer va...

vad innebär bättre? playstation 2 skulle ju vara bättre än xbox rent prestandamässigt, det har den inte visat, snarare har det visat sig att det är svårt o dyrt att programera till den. dock så kommer fler bra titlar till ps2 sägs det. råberäkningar är inte allt. man måste få det att lira oxå.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
jag tror inte det....
sony kommer ju behöva ta tillbaka förlorade kunder iom att dom släpper ps3an först i vår typ... men den borde ju iaf inte va dyrare än va 360:in äh iaf...
men nog kommer den kosta runt 3-4k iaf...
men det är ju bara spekulationer (stavning?)

skulle nog inte vara så säker, om man räknar priset del för del, så har de sidor som räknat på det kommit fram till att xboxen kostar en 1000-1500 kr mindre att tillverka och MS har ju sålt xboxen på ren förlust. så tror knappast de komemr ha stora marginaler på xbox360. återstår dock att se.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky

Fel, först har jag för mig det heter GHz sen är det faktiskt så att det är EN processor med TRE cores, icke 3 processorer.

Grattis, alltid kul att jag kunde göra nån glad så att nån fick stoltsera med att de minsan kunde nått :D:D ormärkare kallar jag det :D:D
sen vet jag att den har 3 cores, sa det bara på ett lättare sätt. MEN visst, om du måste vara så j***a noga så, 3 cores
måste säga att ditt inlägg känns mer som att du ville stoltsera än att du hade nått o komma med :D:D
men som sagt, alltid kul när man kan glädja någon så att de får visa sina kunskaper. grattis

hittar nå fler stavfel, de finns säkeret, ja är sämst på svenska.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
nä men det handlar nu bara om nån månad efter december det är inte nått år som te nästa gång dom gör nya typ

PS3:an kommer i januari-februari i japan ja, men du lär få vänta fram till hösten 2006 förräns den släpps i Europa om du inte tänkt att specialimportera och köra japanska spel, kommer vara samma situation som med PSP'n..

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R4. Nätaggregat: Corsair AX 760W 80+ Platinum.
Moderkort: Asus Z97-WS. CPU: Intel i7 4970K. CPU-Kylare: Noctua NH-U14S.
RAM: 4x8GB Corsair Vengeance 1600mhz CAS9 LP. GPU: Asus GTX 970 Strix.
Ljudkort: Asus Xonar Essence STX. SSD: Samsung 830 250GB.
OS: Win 10 Pro. Hörlurar: Sennheiser HD-595. Display: Samsung S27850T. Display: Asus ROG Swift PG279Q.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
vad innebär bättre? playstation 2 skulle ju vara bättre än xbox rent prestandamässigt, det har den inte visat, snarare har det visat sig att det är svårt o dyrt att programera till den. dock så kommer fler bra titlar till ps2 sägs det. råberäkningar är inte allt. man måste få det att lira oxå.
G

hur kan du hävda att ps2an som var äldre än xbox när den släpptes skulle kunna var mera kraftfull än en maskinsom släpptes ett halvår senare????

sen så kommer ps3an att vara myche kraftfullare...

men nu drar jag från denna trod för det går inte att argumentare mot xbox fan... så ni får väll sitta på era microsoft maskiner..... skulle då aldrig i livet falla mig in å köpa en xbox

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stenfan

PS3:an kommer i januari-februari i japan ja, men du lär få vänta fram till hösten 2006 förräns den släpps i Europa om du inte tänkt att specialimportera och köra japanska spel, kommer vara samma situation som med PSP'n..

Sonys VD har sagt att PS3 kommer i japan i mars, några månader senare i USA och framåt oktober, november i europa.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter

hur kan du hävda att ps2an som var äldre än xbox när den släpptes skulle kunna var mera kraftfull än en maskinsom släpptes ett halvår senare????

sen så kommer ps3an att vara myche kraftfullare...

men nu drar jag från denna trod för det går inte att argumentare mot xbox fan... så ni får väll sitta på era microsoft maskiner..... skulle då aldrig i livet falla mig in å köpa en xbox

Enligt Sony är PS2 kraftfullare än xbox, och det vet vi ju alla hur det är med det.

PS3 kommer inte vara mycket kraftfullare, dom flesta som vet något säger att dom är rätt lika. Och bara för att den släpps några månader senare betyder ingenting. Sen får man ju räkna in att MS är bra mycket bättre på att fixa utvecklingsverktyg än Sony och att PS3 har väldigt speciell hårdvara som kommer vara svåare att programmera till.

Om du ska ha xbox eller 360 får du ju bestämma själv. Om du endast vill ha den för att spela xbox och 360-spel så satsa på 360, om du främst vill använda den som mediaspelare, emuleringsmaskin osv så sata på xbox. 4000kr kostar ju 360, så det skiljer ju en hel del, att köpa en xbox nu och en 360 till nästa jul kanske vore något?

Permalänk
Medlem

Tack för all er hjälp

Blir nog till att börja med ett vanligt xbox ;p
Känns lite bättre för plånboken då oxå

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
hur kan du hävda att ps2an som var äldre än xbox när den släpptes skulle kunna var mera kraftfull än en maskinsom släpptes ett halvår senare????

sen så kommer ps3an att vara myche kraftfullare...

men nu drar jag från denna trod för det går inte att argumentare mot xbox fan... så ni får väll sitta på era microsoft maskiner..... skulle då aldrig i livet falla mig in å köpa en xbox

sprucetwig har svarat på din fråga. o löjligt att ens dra upp tidsaspekten. bara för att nått är lite nyare betyder det inte att den är kraftfullare, speciellt inte när vi snackar 3-6 månader. PS3 må ha mer TEORETISK beräkningskraft, men frågan är hur man lyckas utvekla spel till den. det sägs ju att det tog 2-3 år innan utveklarna kunde börja utnyttja PS2:s fulla krft eftersom det var så komplext att utvekla spel till den. deras nya Cell processor må vara kraftfull, men kommer oxå kräva mycket när det gäller programering av spel.

jag hatar microsoft det innebär inte att man inte ska vara objektiv. men du har ju bestämt dig för att PS3 är grymt mycket bättre. jag tycker dels att det är en smaksak då de kommer vara rätt lika i verklig kraft och det är lite tidigt att säga nått när ingen av dem är sålda. jag tror xbox36 får ett rejält försprång pga. att den kommer minst ett halvår före. i alla fall i europa. i japan äre en annan sak, där köper folk hellre saker från sony, dels för att det kommer mer spel anpassade för den marknadens intressen och dels äre lite som SE i sverige, folk köper den bara för att det är från inhemskt företag

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Sonys VD har sagt att PS3 kommer i japan i mars, några månader senare i USA och framåt oktober, november i europa.

...och PSPn skulle kommit till europa maj 2005

Permalänk
Medlem

PoocHiE

vilken butik har invignigspriser?

Visa signatur

(: pɐʞɔolʞ ⇂⇂`ᄐ sʍopuıʍ ålq uǝ

Permalänk
Medlem

kanske ska svara här om andra är intresserade oxå
det är pc city och elgignaten som öppnar samma dag i arninge (täby) som ligger norr om sthlm tyvärr är inte datumet fastställt ännu men det borde komma upp på deras hemsidor snart.
jag kommer finnas där från morgonen nångång vid 4-5 skulle vara kul å träffa nå fler från sweclockers där

Visa signatur

AMD Athlon X2 4200+ GeForce 7600GS, Kingston DDR2 1gb 750mhz, 250gb Seagate + 250gb Samsung.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LimeCarter
sen är det endå bättre att du väntar tills Playstation 3:an släpps för den kommer va bra myche kraftfullare än vad Xbox 360 kommer va...

Mmmmm.... och sedan ringer den hem till pappa Sony och talar om var din brevlåda bor och vilken färg dina kallingar har.

Permalänk
Medlem

Har för mig att man kan gå till en annan EG butik och få för samma pris när det finns såna invigningserbjudande.

Permalänk
Medlem

har jag fattat rätt nu:

Elgiganten säljer ut sina XBox för 700 kr när 360 kommer?

(emulatormaskin here I come! isf)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Kan man spela vanliga xbox spel på den nya xbox 360 maskinen? Och det där med att alla nya maskiner har barnsjukdomar, vad är det egentligen för skillnad på de första xboxen och de som säljs idag? Låter som det är ren idioti att köpa en xbox 360 nu, så farligt kan det väl inte vara? eller? help me =/

En fråga till:
Finns det liknande chip till xbox 360, som det finns till xboxen idag, så att man kan spela sina säkerhetskopior av de spel man har? Om inte hur länge dröjer det innan liknande chip kommer till den nya xbox 360 maskinen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chock
Kan man spela vanliga xbox spel på den nya xbox 360 maskinen? Och det där med att alla nya maskiner har barnsjukdomar, vad är det egentligen för skillnad på de första xboxen och de som säljs idag? Låter som det är ren idioti att köpa en xbox 360 nu, så farligt kan det väl inte vara? eller? help me =/

En fråga till:
Finns det liknande chip till xbox 360, som det finns till xboxen idag, så att man kan spela sina säkerhetskopior av de spel man har? Om inte hur länge dröjer det innan liknande chip kommer till den nya xbox 360 maskinen?

optimisterna säger ett år, jag säger att det troligen inte blir några chip denna gång. (det var nära redan med XBox & Gamecube faktiskt)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chock
Kan man spela vanliga xbox spel på den nya xbox 360 maskinen? Och det där med att alla nya maskiner har barnsjukdomar, vad är det egentligen för skillnad på de första xboxen och de som säljs idag? Låter som det är ren idioti att köpa en xbox 360 nu, så farligt kan det väl inte vara? eller? help me =/

En fråga till:
Finns det liknande chip till xbox 360, som det finns till xboxen idag, så att man kan spela sina säkerhetskopior av de spel man har? Om inte hur länge dröjer det innan liknande chip kommer till den nya xbox 360 maskinen?

Det är enorm skillnad på de Xboxar som säljs idag och de som kom först på marknaden. Jag har som yrke att modda xbox-konsoler så jag har varit och grävt i ett par olika versioner.

Ang. chip så är jag övertygad att det kommer att komma chip. Detta med att det va nära att det inte kom till Xbox är BS. I och med att Xboxen var den första av sitt slag så tog det tid att ta fram ett chip. Nu finns det ju team som sitter och inte gör annat än att få fram ett chip som kommer att funka.
Jag vet tex att Team Xecuter har plockat isär 4 st redan och har nu lagt ut en guide om hur man demonterar sin 360. Team SmartXX fick även dom tag på 3 st konsoler tidigare i höstas och har rivit isär dem för att utveckla fram ett chip.

Frågan är ej OM det kommer ett chip...frågan är NÄR..

Permalänk
Medlem

jag tror det kommer chip.dock kanske det tar ett tag. jag tror dock att det komemr gå snabbare än med förra xbox

barnsjukdommar, vetekatten om den komemr ha några, är inte SÅ vanligt på konsoller ändå, inga stora grejjer i alla fall. var väll fläkten som har bytts o lite småsaker, men inte stort.

angående vilka spel xbox360 kan spela av de gamla, läs denna artikel: http://pcforalla.idg.se/ArticlePages/200511/14/20051114030113...

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Avstängd

Om man läst på lite av Xbox360 så bör man vänta till dom uppdaterat den en hel del... som med alla konsoler så lider dom första av småfel

Visa signatur

ATI TALIBAN.
Är inte någon expert, men jag har inte akne heller.
NEVER UNDERESTIMATE THE POWER OF STUPID PEOPLE IN LARGE GROUPS.. "Betala i förskott på blocket?" tråden.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Deeds

Ang. chip så är jag övertygad att det kommer att komma chip. Detta med att det va nära att det inte kom till Xbox är BS. I och med att Xboxen var den första av sitt slag så tog det tid att ta fram ett chip. Nu finns det ju team som sitter och inte gör annat än att få fram ett chip som kommer att funka.

liksom flera team satt och grävde över ett år i Camecube utan att hitta nått alls?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av jens
jag tror det kommer chip.dock kanske det tar ett tag. jag tror dock att det komemr gå snabbare än med förra xbox

say what?

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint