Permalänk
Medlem

[java] problem med Calender

Hej!

Håller på och leker lite med Calendar-objekten i java. Har tänkt mig att man ska kunna mata in ett datum, och sen ska man kunna få ut varierande roliga data, exempelvis dagar kvar till nyår, tid från epoch, osv osv. Har lyckats att få användaren att skriva in data, och skicka dessa till objektet calendar, men nu kommer min fråga. Går det att uppdatera hela objektet så det anpassar resten utav värdena efter dom inmatade? Har försök använda commputeFields() men compilatorn klagar på att den är protected.

T00b

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem

Calendar kan du inte använda, den är abstrakt. Använd GregorianCalendar som använder sig av den Gregorianska kalendern.(om du inte vill ha tex en hebreisk kalender eller nåt): http://java.sun.com/j2se/1.4.2/docs/api/java/util/GregorianCa...

Varför ska du använda computeFields()? Den är som sagt protected och används bara internt i calendarklasser.

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

Tanken är att jag ska kunna konvertera ett datum till epoch för att senare jämföra med poster ur en databas. Det bästa vore väl att hitta ngt annat sätt att konvertera men detta är min bästa gissning än så länge, har någon annan ett bättre förslag?

(ska byta till gregorian)

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem

GregorianCalendar cal=new GregorianCalendar();
int dagar_till_jul=cal.getTime().compareTo(new Date(2005,12,24));

Nåt sånt du e ute efter?

Visa signatur

96.0 ram minne systemresurser 9% ledigt filsystem 32 bitar virtuellt minne 32 bitar diskkompicerning inte installerad pccard (pcmia) det finns inga pcmica fack installerade systemet är konfugureat för optimal prestanda hårddisk c:/ 1837 mb ledigt hårddisk d:/ 688 mb ledigt

Permalänk
Medlem

ahh det kan funka. Ska testa lite grann men tycker det borde gå bra. Tack för hjälpen.

Visa signatur

Deus Ex Machina