Permalänk

Problem efter köp av nya minnen

Då ska vi se.. Jag klockade upp min xp2500 till xp3200 (11*200) utan problem med 2x256 mb twinmos ddr400. Nu har jag införskaffat nya 2x512 mb dualpack twinmos ddr400 och då vill datorn inte längre klocka upp till en xp3200, börjar få fel redan runt 380 mhz FSB (i Prime 95).
Är medveten om att att twinmos inte är de bästa minnena för klockning men minnet klockas ju inte i det här fallet.
Är minnena kinkiga om man klockar komponenterna runtomkring eller nåt? Eller kan det vara nåt fel på minnena?
De funkar bra med standardinställningarna.

Moderkortet är en Asrock k7nf2-raid, nätagget ligger på 300W, grafik geforce 6600gt.

Fråga gärna om ni undrar över nåt annat.

Tacksam för tips/svar.

Visa signatur

Jag har en dator.

Permalänk
Avstängd

twinmos minnena suger så mycket när det kommer till klockning mannen...

Sälj dom och köp andra twinmos budget märke med värdelös prestanda..

Permalänk
Medlem

.. som han sa, minnena klockas inte.

Kan tänka mig att du menar 380 Mhz DDR ? inte fsb?
Får väl komma med standardknepet: biosuppdatering. Det är en start..
Sen kanske du får ändra på lite inställningar.. timings kanske står fel? Går det lika illa om du kör på dom specade timingsen som minnena ska gå i vid DDR400?

Visa signatur

WS: Asus P8Z77-I Deluxe mITX | Intel 3770K@4.6 | NH-U12P | Asus 780 GTX | Corsair 2x8GB 1600Mhz CL9 | Samsung 840 512GB | Ubuntu 16.04.3 x86_64 | Corsair AX750 | 2x Dell U2412M | Puppe.se | NAS: i7 860, 16GB DDR3, GA-P55M-UD4, FD Define R3, 8x2TB Samsung F4EG, Serveraid M1015, EVGA 750W G2 PSU, FreeBSD x64

Permalänk

Det är synkat med FSB frekvensen så när FSB är 380 MHz så går ju minnena med 380 också.
Timingsen står på "standardinställningar".
Jo BIOS uppdatering står som nästa punkt på listan, drar mig lite för det dock, rekommendationen är väl att om allting funkar bra så ge dig inte in på en BIOS uppdatering. Och datorn funkar ju bra nu (med 11*185), tråkigt bara att behöva klocka neråt.
Aja fåse när klockningssuget blir för stort, då får man väl ge sig inpå BIOS uppdatering o sånt

Edit: Har nu provat med timingsen 3-4-4-8 och 11*200, fungerar ok (än så länge iaf). Ingen vidare bra lösning dock iom att man måste sänka prestandan på en komponent för att kunna höja på en annan.

Visa signatur

Jag har en dator.