Permalänk
Medlem

Två problem med routern.

Hey, har en Compex NetPassage 27G som funkade fint i början men nu har den fått lite vajsning saker för sig.

1. Den får för sig att låsa vissa portar då och då. T.ex MSN går inte logga in på, så startar jag om routern och då funkar det igen. Är så med nåra andra program också, t.ex pokerklienter. Men andra program kan funka, t.ex Bittorent-klienter. Verkar vara lite random.

2. Ibland när man startar om datorn eller routern så får man en helt annan IP-adress än inom gatewayn. 169.xxx.xxx.xxx istället för 192.168.168.xxx. Då får man "Begränsad eller ingen anslutning" och det går ju såklart inte komma åt nätverket eller internet. Sen när jag startar om datorn eller routern så ger den ut en riktig ip-adress..

Vad kan dessa felen bero på?

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

169.x.x.x.x är när datorn inte får kontakt med omvärlden, vare sig med routern eller modemet.

Min gissning är att det beror på att routern har "svimmat" av överbelastning.

Hade det bekymret efter ett virusangrepp (innan jag hade router), fick ingen IP av BBBmodemet. Slutade med det klassiska "format C:"

//Peter

Permalänk
Medlem

Hmm känns inte som att den är överhettad alls, borde ju inte hjälpa med att bara starta om den då heller?

Har nyaste firmwaren i också..

Visa signatur

Dator: Antec P183, ASUS M4N72-E, AMD PhenomII X4 940 3GHz BE, 4GB DDR2, Gigabyte GeForce 260+
Kamera: Canon 80D, 10-22/3.5-4.5, Tamron 90/2.9 Macro, Speedlite 430EX II
Media: Playstation 4, Google Nexus 6p

Permalänk
Medlem

Elite: Jag tror inte pfroven menar bokstavligen att den blir överbelastad och varm utan att den får så mycket och göra pga av något virus som sitter och pingar/försöker komma åt nätet för att sprida sig.