Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av L0rden
Jag har nu efter en vecka med min Ipod nano att den utgår från Id3-taggarna. Tex. om jag har ett album på datorn och lägger över det till Nanon så lägger den det i andra album pga Id3-taggen säger att låtarna tillhör olika album. Hur skall man editera id3-taggarna på bästa/smidigaste sätt?

Du använder inte iTunes va?
ipod:en visar låtarna på precis samma sätt som iTunes, och i iTunes är det bara att editera som man vill (och när man rippar albumet blir det automagiskt rätt).
Menar du inte album med album utan mapp så skapa en spellista och lägg över den…

Visa signatur

Me fail english, thats unpossible!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
Du använder inte iTunes va?
ipod:en visar låtarna på precis samma sätt som iTunes, och i iTunes är det bara att editera som man vill (och när man rippar albumet blir det automagiskt rätt).
Menar du inte album med album utan mapp så skapa en spellista och lägg över den…

Skall förtydliga lite.
Jag använder Itunes (som jag förövrigt inte förstår mig på). Om vi säger såhär: Jag har ett album som heter A och ett som heter B. Vissa av dessa låtar vill jag ha i ett nytt album som heter C. I windows skapar jag då en mapp som heter C och lägger några låtar från A-albumet och några från B-albumet där. Men om jag för över detta så fungerar det inte. Ipoden/Itunes tror att låtarna hör hemma i albumen A och B, detta pga Id3-taggarna. Kan man editera dem i Itunes? Finns det något annat program att göra det i?

Visa signatur

"Åh, kära nån, vilken dag. Jag är så full av intryck." /Ernst Kirchsteiger

Permalänk
Medlem

Skapa en (osmart) spellista och dra dit dom låtarna du vill ha på listan.
Sen för du över och väljer spellistan i iPod:en och får dom låtarna i den ordningen…
Du kan editera id3-fälten i iTunes (visa info), men spellista är ju några kilo smartare…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Men om jag använder spellistor så försvinner ju vitsen med mapparna i Ipoden (artister, album osv.) Vet du något annat program än Itunes som man kan editera Id3 lättare? Så man kan säga att låtar tillhör samma album osv? Tänkte bara att det kommer ta lång tid i Itunes. Jag har ca 13000 låtar att fixa.

Visa signatur

Permalänk

Särskrivningar som du skulle kunna rätta till:
Fm sändare = Fm-sändare
iPod fodral = iPod-fodral

Dessutom funkar inte guiden till att ändra maxvolymen.

Uppmärksammar dig bara ^^

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Vet du något annat program än Itunes som man kan editera Id3 lättare?

Markera alla låtar du vill ändra till något visst.
Välj "visa info" (högerklick), svara ev. "okey".
Välj fliken "info".
Skriv i vad du vill i fälten. (ex.v. något i 'Album')
Klicka okey…

Kan det bli mycket lättare? då du vill ha en egen ordning…
Fast vore jag som dig så skulle jag använda spellistor, för rätt vad det är vill du ha hela album (skivor) igen och då måste du ändra tillbaka om du lajjar med id3-taggen…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Okej, tack så mycket. En sista fråga bara: Om jag vill att mina ändringar som jag gör i Itunes även skall ske i låtarna som ligger i min musikmapp i datorn. Går det? Och hur?
EDIT: Upptäckte att det redan ändrades. Tack så mycket för hjälpen

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om du ställer in iTunes till att "ordna mappen i iTunes Music" så sker samma sak i mappen som i iTunes automagiskt…

(dvs. har du artist 'A' med albumen 'k' och 'l' så ligger filerna sorterade i mappen 'A' med undermapparna 'k' och 'l'. Ändrar du nu albumtaggen på några låtar ur 'k' till 'm' så kommer mappen för artisten 'A' att ha undermapparna 'k', 'l' och 'm'. Ändrar du på artist 'A' och 'B' till album 'm' så kommer båda mapparna 'A' och 'B' få undermappar 'm', men sätter du att album 'm' är del av en samling så kommer en mapp 'm' att skapas på samam nivå som 'A' och 'B' och låtarna ligga där istället… …inte en tiondel så rörigt som det låter när jag beskriver det, och det är lätt att göra i iTunes och mapparna med musik behöver du inte bry dig om…)

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Okej, tack så mycket. En sista fråga bara: Om jag vill att mina ändringar som jag gör i Itunes även skall ske i låtarna som ligger i min musikmapp i datorn. Går det? Och hur?
EDIT: Upptäckte att det redan ändrades. Tack så mycket för hjälpen

har du stält in att iTunes ska sortera din musikmapp (man kan ju stänga av, en del anser ju att iTunes "förstör" deras mappstruktur) så ändras det automatiskt. så att de låtar du velat ha i album C, hanmnar i en ny mapp som heter C, C mappen kommer ligga under artistens namn i mappträdet på datorn.

EDIT: ja, så var man tvåa på att svara igen

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk
Inaktiv

Går det inte att få låtarna efter sitt filnamn istället? jag använder aldrig id3-taggar.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot
Går det inte att få låtarna efter sitt filnamn istället? jag använder aldrig id3-taggar.

Nix. Du får helt enkelt börja använda id3-taggar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av PulkaFettot

Har filen inga taggar så är automatiskt filnamnet taggen "Name"…
Så de går men det är bara krångligt för dig själv…

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Har hört att det inte går att skicka över filer, t.ex. program eller filmer, till Ipods pga. iTunes.

Är detta sant, går det att lösa på något sätt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dr0wz33
Har hört att det inte går att skicka över filer, t.ex. program eller filmer, till Ipods pga. iTunes.
Är detta sant, går det att lösa på något sätt?

Man får höra så mycket dumt så det är inte klokt…
…det som inte går är att lyssna/se på de filer du flyttar i hårddiskläge förs du kommit hem till iTunes.
(Fast det går lösa det med om man vill…)

Visa signatur

Permalänk

Hörlurar kan även "beställas" via http://depot.info.apple.com. Det var dit han på supporten via telefon hänvisade mig när jag behövde få ut ett par nya. Något som trådskaparen kan lägga till i första inlägget

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av triplea
Nu har jag sålt min iPod mini. Det var helt enkelt inte min grej. Vill ha större hårddisk och längre batteritid. Men gränssnittet var helt okej, hårdvarumässigt alltså. iTunes suger ju, men som tur är finns det andra, bättre program man kan använda.

kör en sån här:

http://onlinestore.cowonamerica.com/index.asp?PageAction=VIEW...

Visa signatur

// Lian Li PC-888 // i7 4790s // MSI vega 56 8gb O.C. // 16GB //

Permalänk

Vill bara veta hur lång batteri tiden är på ipod 5G, har hört en massa om att det är 10-30h, men inte något riktigt bra svar, och hur länge räcker det om man kollar på någon film?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Airprofile
Vill bara veta hur lång batteri tiden är på ipod 5G, har hört en massa om att det är 10-30h, men inte något riktigt bra svar, och hur länge räcker det om man kollar på någon film?

< http://www.apple.com/se/ipod/specs.html >
Räkna med att siffrorna stämmer hyfsat bra vid normal användning…

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tva
< http://www.apple.com/se/ipod/specs.html >
Räkna med att siffrorna stämmer hyfsat bra vid normal användning…

Ok...
Tack så mycket, har beställt en nu, tror nog det blir ett bra köp:)

Permalänk

Kan du inte fixa den extra särskrivningen?
"iPod Tråden" är horribelt inkorrekt syntax, "iPodtråden" vore däremot korrekt, läsbar kod.

Visa signatur

Keytronic for keyboard!
Sanningen måste döljas!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person
"iPod Tråden" är horribelt inkorrekt syntax, "iPodtråden" vore däremot korrekt, läsbar kod.

men herregud, lägg ner. du förstår ju vad han skriver. så länge det går att läsa, vilket det tveklöst gör i detta fall, så håll dig till ämnet. annars finns det säkert nått svenskaforum på nätet där man kan diskutera hur saker o ting stavas.

Visa signatur

Speed kills, but you get there faster!
Apple Macbook Dual Core 2 Ghz, 2 Gb ram, 80+400 gb hårddisk, superdrive

Permalänk

hur kan man lägga in videoklipp på en ipod video utan att lägga ut pengar på massa extraavgifter (tex uppdatering av quicktime till pro eller nerladdning från musicstore)?

Permalänk
Medlem

ja

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Random-person

Med tanke på att du stavat fel i din signatur så... Och nej, "iPodtråden" är inte korrekt, iPod-tråden är däremot rätt och riktigt. Ska du gnälla, gnäll rätt.

Permalänk
Medlem

Ny iPod updater ute:
http://www.apple.com/se/ipod/download/

Fixar till lite "små buggar" som Apple själva säger och problemet med Smart Playlists.

Permalänk

Fy fan vad sliska Apple har blivit. Så fort dom lanserar en ny mp3spelare så glömmer Steve av det existerar miljontals exemplar av dom föregångende modellerna. Det är så tråkigt att Apple inte släppt firmware uppdateringar med nya funktioner åt G4, photo eller mini. Jag är en photo ägare och skulle vilja kodlås-funktionen som finna spå Nano och G5. Dessutom skulle jag vilja att min ipod får stöd för den nya fjärrisen med FM.

Men nej jag har varken fått någon av funktionerna. iRiver och iAudio är betydligt bättre än apple på att göra uppdatera sina gammal modeller med nya funktioner.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80

Permalänk

när jag försöker lägga in en begäran om ett par nya hörlurar kan inte mitt serial nummer bekräftas?

kan det bero på att min mini är gammal?, 2004..

eller vad?

tycker det hela verkar väldigt skumt

den är köpt på apple.com ungefär i samband med att den släpptes...

Visa signatur

Alcohol is the cause of, and solution to every problem in the world

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cartmannen
när jag försöker lägga in en begäran om ett par nya hörlurar kan inte mitt serial nummer bekräftas?

eller vad?

Man måste väl registrera den hos Apple vid köp? Har för mig det iallafall.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hakkenarsk
Man måste väl registrera den hos Apple vid köp? Har för mig det iallafall.

aha, okej... och om man itne gjort detta har man inget hopp om nya lurar eller? ;D. najs av dem å nämna det nånstans !,, tummen upp för apple = )

Visa signatur

Alcohol is the cause of, and solution to every problem in the world

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cartmannen

eller vad?

När man köper en ipod så ingår det 1 års garanti.

Resten får du räkna ut själv.

Visa signatur

//HP Pavilion DV9074ea: Turion 64 X2 TL-56 1.85Ghz, 1024MB RAM, 160GB(80 x2), Geforce 7600 256MB, 17" Brightview, Bluetooth, Vista Home Premium

Microsoft Zune 80