Erfarenheter av programmeringsjobb

Permalänk
Glömsk

Erfarenheter av programmeringsjobb

(Varför finns det inte någon sådan här tråd?)

Jag skulle vilja veta erfarenheter från alla här som jobbar som, eller har jobbat som, programmerare i sverige. Mer specifikt skulle jag vilja veta era erfarenheter av förhållanden på arbetsplatsen. Försöker skapa mig en uppfattning av programmeringsjobben här, om de generellt lutar åt Office Space eller Google.

Hur har miljön varit? Cubicle farms i en källare eller egna rum? Möjlighet att jobba ostört? Schyssta möbler? Har datorerna ni använder flera skärmar? Operativsystem? Frihet att göra vad ni vill med burkarna?

Hur har ni behandlats som anställda? Kodslav? Mycket byråkrati och möten, konstiga teamlekar? Har ni oförstående dilbertmanagers? Dresscode? Krävs asskissing? Förstår öht de som bestämmer vad du sysslar med? Vad händer om ni gör ett bra jobb? Har du fasta tider eller kan du jobba lite när du vill bara det blir resultat? Har du haft möjlighet att påverka arbetet något, komma med egna idéer? Hur har kollegorna varit?

Hur är själva kodandet? Konstiga programmeringsmetodologier? Måste använda en massa egenhackade frameworks? Anses rader kod skrivna vara vettigt? Vilka språk brukar ni använda? Tighta deadlines? Massa crunchande?

Jag tror ni förstår typen av frågor.

Cheers.

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk
Medlem

Jag har jobbat som programmerare hos 3 olika företag och för mig har det bara varit en positiv upplevelse.

Första företaget var en webdesign firma där jag gjorde allt som inte var html eller photoshop. Jag var den enda programmeraren (vi var 4 st, 2 st designers, en säljare som ägde företaget och hade lessnat på designa, och så jag) och med koden fick jag alltså göra precis som jag ville, för det var ingen annan som alls hade nån koll på det. Bara det fungerade så var dom nöjda Jag fick ett eget rum tillsammans med kompisen (vi sökte jobb som ett team och fick det på en gång) där vi fick göra vad vi ville.. Vi fick till o med röka i rummet Och det var stort o lyxigt, skrivbordet jag hade var nog kring 5-6 kvm, sprillans nya datorer, stor skärm, allt man behövde fick man. Och om det inte fanns (mjukvaru t.ex) så var det bara å säga till så skaffades det på en gång.

Tyvärr så blev det lite väl mycket html jobb för mig ibland, vilket jag ansåg som hyfsat tråkigt, var inte nån utmaning direkt.. Så efter ett år flyttade jag till ett annat företag där jag fick programmera hela tiden.
Hos detta företag har jag haft min bästa tid kan jag lätt påstå.. Vi var 20 st ungefär och jag kände dom flesta redan innan jag började jobba där. Så vi var som ett stort kompis gäng.. Mycket rolig stämmning och alla jobbade hård eftersom det helt enkelt var kul å vara där å jobba. Jag bodde ungefär en 1½ timme ifrån kontoret och det var inga problem om jag kom in lite senare.. Brukade komma in kring 10-11 (jag är inte pigg på morgonen) och jobba till 20 eller 21. Jobbade alltså skitmycket men ändå så hade man ett liv eftersom så många av mina kompisar jobbade på samma ställe. Och det blev mycket övertid också eftersom vi var lite sega ibland.. Vi kunde sitta å spela quake i ett par timmar utan att chefen brydde sig. Han visste att våra projekt skulle bli färdiga när det var dags och att vi skulle jobba övertid om det behövdes. Ibland fick vi jobba hela natten innan en deadline men då stannade dom flesta för att hjälpa till. Det var tider det
Tyvärr (nästan) så fick jag för mig att jag skulle flytta till sverige så jag var tvungen å lämna företaget. Väl anlandat I sverige började jag jobba hos ett ecommerce företag.. Var väl inte så smidig i början eftersom jag inte fattade ett ord svenska men dom stod ut med mig Vi var 8 st på vårat kontor (det fanns ett till kontor) och vi jobbade i ett stort rum, bara chefen hade sitt eget rum. Tyvärr så organiserade företag om efter jag hade jobbat där i ca ett år, och alla programmerare inkl jag fick lämna.

Sen dess har jag jobbat som frilans programmerare och det känns väl bra det också, men man blir tyvärr ganska lat

Iaf för att svara på några av dina övriga frågor, det mesta gäller för alla 3 företag jag jobbat hos..
- Inga cubicles, antingen eget rum eller ett stort rum utan några väggor.
- Har alltid fått jobba ostört, bara sätta på hörlurar så låter dom dig vara
- Mycket schyssta möbler.. "Direktörs stolar" och stora skrivbord har jag iaf fått använda
- En gång har jag haft 2 skärmar men jag tyckte det var bara irriterande och i vägen (det var innan TFT tiden ) så jag skänkte bort ena skärmen till en annan som jobbade där.
- Operativsystemet på min dator har alltid varit win2k, jag började jobba i slutet av -99.
- Jag fick göra vad jag ville med burken.
- Absolut ingen kodslav, egen input uppskattades.
- Nåt möte ibland, en gång i veckan kanske.
- Managers fattar vad det handlar om, eller så har man ingen manager och får göra vad man vill bara det blir färdig och funkar.
- Aldrig haft nån dresscode eller behövt asskissing
- Språk.. Perl, JSP, PHP, Java, C++, asm. Lite allt möjligt alltså.
- Egenhackade frameworks.. Ja dom ville ju helst att man skulle använda dom färdiga libs men det var inga krav på det. Måste dock lägga till att det handlade mest om projekt som inte behövde några uppdateringar när dom väl var färdiga, så jag var i stort sätt den enda personen som nånsin behövde röra koden.
- Tighta deadlines, ja det berodde på kunden helt enkelt. Chefen på andra företaget var väl ganska duktig på lova nästan-omöjliga saker men han visste väl att vi ändå skulle klara av det

Hoppas det här hjälper dig lite

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk

mycket intressant tråd/läsning. Hoppas fler skriver om sina upplevelser.

Permalänk
Medlem

Håller med _SquacheN_ och Psionicist. Detta är något som skulle vara roligt om folk skrev mer om, speciellt eftersom jag och fler kanske känner att programmerare skulle vara ett roligt jobb men man vill veta lite mer hur det är 'på riktigt'.

Visa signatur

- Macbook Pro -

Permalänk
Medlem

Mycket intressant skrivet snq, nu får fler dela med sig av sina upplevelser.

Permalänk
Medlem

Vi har ett öppet kontorslandskap. Alla har bärbara och en extra skärm, med Kinnarpsstolar och höj- och sänkbara bord. Vi får installera vilka os vi vill.

Vi kodar java i eclipse, men lite egna frameworks via kodgenerering från uml. Slapp dresscode och hyfsat kontorstid. Lite luddig projektprocess, speciellt kravinsamling/hantering (som vanligt..).

Visa signatur

4 datorer: 9 cpuer (plats för 4 till), 10scsi+1satadisk, 7.75gb ram, bara Linux
http://isitfika.net http://code.kryo.se

Permalänk
Hedersmedlem

Jag skulle vilja veta vad ni haft för utbildning (som är relaterad till programmering) och om det hjälpt er.

snq, hehe jag fatta inte riktigt att jag läste detta "Var väl inte så smidig i början eftersom jag inte fattade ett ord svenska men dom stod ut med mig :D"
Du måste verkligen ha fixat språket bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Jag skulle vilja veta vad ni haft för utbildning (som är relaterad till programmering) och om det hjälpt er.

snq, hehe jag fatta inte riktigt att jag läste detta "Var väl inte så smidig i början eftersom jag inte fattade ett ord svenska men dom stod ut med mig :D"
Du måste verkligen ha fixat språket bra.

Ja, snq skriver bättre än de flesta. Det är imponerande för någon som har flyttat till Sverige i vuxen ålder.

Jag skulle också vilja veta vad ni har gått på för utbildningar. Jag har planer på att hoppa av min fysikutbildning för att läsa datavetenskap istället, men jag vet inte riktigt om jag gör rätt.

Permalänk
Medlem

Hehe man tackar
Jag är holländare och flyttade till Sverige i 2002.. Språket har jag lärt mig själv, det gick rätt fort när jag fick en flickvän som vägrade snacka engelska

Jag har inte gått nån speciell utbildning.. Gymnasiet med mycket matte osv (ingen aning vad motsvarande program skulle vara här i Sverige). Sen gick jag ett år i högskolan där dom försökte lära mig lite om databaser och C/C++. Men jag var ganska less på å plugga så efter första året hoppade jag av och började jag jobba istället

Det är inte lätt att hitta jobb som programmera utan utbildning tror jag, fast jag har väl inte försökt så jätte mycket.. Men med rätt kunskaper och lite kontakter (t.ex kompisar som kan rekommendera en) så ska det inte vara nåt problem att hitta ett jobb.
Nu bor jag ju i en liten by i Norrbotten, så här är det då inte lätt att hitta jobb. Men jag klarar mig rätt så bra som freelancer nu

Visa signatur

Surf/jobbdator: i7 3770K | GA-Z77-D3H | 16 GB | Intel 510 + 750 GB | HD6870 2GB | 30'' | P180B
Server: Phenom X4 9500 | GA-MA78G-DS3H | 8 GB | 5.4 TB | YY-0221
Speldator: IBM PC XT | 8088 4.77 MHz | 640k | 10 MB HDD | EGA | 360k/720k diskett

Permalänk
Medlem

Jag ska försöka skriva något av kvalité, men jag är trött som en tok

Ok, jag är 21 år, jag har ca halvåret bakom mig med heltidsjobb inom programmering.

Jag började plugga på svenska spelutvecklarskolan Playgroundsquad (PSQ)i Falun 2004. Innan detta hade jag gymnasium inom elektronik + naturvetenskap (typ 1½ gymnasieutbildning).
Jag hängde på PSQ i två år och kodade C++ i renderware på pc, pocketpc och psp. Parallellt med skolan gjorde jag en del andra jobb, samt en hel del skarpa projekt via skolan (gjorde projekt till andra bolag, typ praktik, samt E3 + GDC -demos). Så en viss del av skoltiden är i princip identisk mot spelutveckling hos bolag, och jag kan säga att jag är nöjd, men det finns en hel del folk i spelbranschen i alla fall som bara är dumma kostymgubbar som bara förstår sig på pengar och bara vill ha visuella effekter i spel (läs: finansiärer).

Sedan dess har jag jobbat med webbjobb med mera och viss spelutveckling hemifrån, och jobbar därmed rätt fritt.

Min situation är dock inte så jäkla spännande som exempel då jag jobbar hemifrån, men jag vill i alla fall klämma till med ett inlägg angående att man nödvändigtvis inte behöver speciellt mycket utbildning för att få jobb om det är tydligt att man vet vad man sysslar med. Dock är ju skolan ofta ett beivs på att man kan nåt, vilket kan vara bra...

- Det finns ju riktigt många (typ hela/halva swec?) personer som är helt galet bra för att vara självlärda, och jag vet att många (även jag) känner att det vore bortkastad tid, energi och slöseri på pengar att plugga på högskola då man redan kan det mesta ändå, och enligt min erfarenhet så förstår även arbetsgivarna detta, och detta gäller alla delar av mjukvarubranschen jag sett, även spelutveckling.

- Dock har jag sett att självlärda folk har en tendens att inte få lika hög lön som de med utbildning.

De jag jobbar med idag har i alla fall bra koll på det tekniska, min chef är dataingenjör och har rätt bra koll på det jag gör, han kan till och med själv gå in och göra småfixar i koden då inte jag har tid eller möjlighet, så där finns inga problem direkt.

Utrustningen jag jobbar med är betald av firman, men placerat i min lägenhet, jag har dubbla 19" tft, amd 64 etc, så det vore dumt att klaga.

All erfarenhet jag har haft av denna bransch hittils är att det är asmycket stress, jag har aldrig stött på något liknande någonsin. Det är mycket att göra i förhållande till lönen förutsatt att man inte har utvecklat något riktigt guldkorn. Spelutveckling generellt tycker jag är en skitbransch bortsett från att den kanske är världens roligaste, men det krävs ofta en rätt dålig arbetssituation med mysko arbetstider, massor av obetald övertid, dålig säkerhet med projektanställningar, man kan vara anställd en månad i taget. Det finns säkert 10 pers här som har bättre erfarenheter än mig ifrån spelbolag i sverige, och det vore intressant att höra vad matricks och teetow m.fl har att säga då jag inte har vart anställd av ett renodlat spelbolag i sverige, och kommer nog heller aldrig bli det, men jag känner iaf säkert 20 pers runt om i sverige som finns / har funnits på grin, starbreeze, dice, amuze, avalanche plus några mindre bolag så jag hör ganska mycket iaf.

Skoj tråd iaf!

fotnot: snq, ja du e gryym på svenska för att inte ens ha funnits här i fyra år, det finns inget jag kan se med ditt skriftliga språk som tyder på att du är utländsk, tummen upp!

Permalänk
Medlem

Mycket spännande tråd!

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Har en liten fråga angående utbildning på folket som jobbat på såna jobb, anses det bättre att vara civilingenjör än annan utbildning med motsvarande kunskaper som typ datavetare?
Det är en känsla jag fått iaf, kanske för att inte så många känner till datavetenskap jämfört med civilingenjör.

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

Extremt nyttig tråd för blivande programmerare

In med fler sånt här!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mycket trevlig läsning!
Jobbar själv som frilansande programmerare sedan en tid tillbaka men har sökt lite tjänster som programmerare, får väl se hur det blir med det.
Jag har hela tiden jobbat hemifrån och haft väldigt mycket frihet, så länge det fungerar bra så har kunden varit nöjd.
Jobbiga deadlines med sena nätter däremot.

snq: Mycket imponerande svenska!

Permalänk
Medlem

Den enda betalda programmeringen jag sysslat med är Webbprogrammering. Då har jag främst frilansat hemifrån mot olika företag. Det är smidigt och jag får sätta mitt eget tempo.

Utrustning och liknande pröjsar jag för själv pga att jag inte har en fast anställning.

Visa signatur

Swec @ 2001 / Chalmerist - Javisst!
'Den som har flest prylar när han dör vinner!'

Permalänk
Medlem

[FETT OT, men bara för att svara på en grej ang. utbildningar]

vill tillägga en grej till det där med utbildning, vilket jag själv har varit väldigt engagerad i...

I spelindustrin så finns det väldigt många självlärda, och dessa klarar sig generellt också väldigt bra på de bolag de jobbar. Matricks körde väl igång efter gymnasiet, eller hur var det? Jag har talat med ägare och högt uppsatta på flera stora spelbolag och de säger att de ofta har dissat civilingenjörer etc som söker bara för att de inte förstår spelbranschen utan bara är matematiker eller fysiker etc. Sådana personer arbetar oftare med motorer (gärna fysik) mer än spelutveckling. Erfarenhet väger normalt tyngre än utbildning förutsatt att du har kunskapen.
Om man pratar med ingenjörer om detta så håller de i 9 fall av 10 inte med. Detta är troligen för att de inte vill känna att de pluggar i onödan, men detta är faktiskt sant, om du kan det du ska kunna, och kan visa det på ett bra sätt så kommer du långt. En högskoleutbildning visar inte att du fattar ett skit, men den ger en bra hint om vad du borde kunna.
Detta har vi snackat mycket om förut i blandade trådar, och det har vart riktigt hett som flera av er säkert minns, men jag vet rätt bra vad jag talar om. Jag har själv i princip blivit erbjuden en tjänst hos ett stort spelbolag i england med min utbildning (gymnasium + 2 år), dock var jag inte intresserad.
- Och då är absolut inte jag något underbarn heller för den delen

Själv så ser jag det som ett bevis på dumhet att redan kunna asmycket om datorer och sedan börjar studera på en universitetsutbildning enbart för att få sina skills på papper.

Permalänk
Glömsk

Eftersom jag inte vill att tråden ska spåra ur så ser jag gärna att ni enbart kommenterar totoos inlägg om det är relaterat till trådens topic. Det totoo skriver ÄR relaterat till trådens topic eftersom det är baserat på just faktiska erfarenheter om branshen. Inlägget kan alltså ses som ett svar på frågan "Hur värderas utbildning i praktiken", som visserligen inte står i första inlägget, men ändå är jävligt intressant.

(Om ni vill återskapa det kända flamewaret totoo vs. kebabbert för nått år sedan så gör det i annan tråd)

Visa signatur

...man is not free unless government is limited. There's a clear cause and effect here that is as neat and predictable as a law of physics: As government expands, liberty contracts.

Permalänk

Enligt totoo så är då jag och många andra dumma i huvudet.

Nejdå , jag håller helt med totoo att erfarenhet väger tyngre än utbildning. Men framförallt är kontakter väldigt viktigt. Nu har jag inte valt att jobba inom spelindustrin och har aldrig haft den önskan heller. Om jag skulle vara intresserad hade det först och främst handlat om själva tekniken bakom spelet så att säga spelmotorn och dess moduler inte att utveckla själva spelet.

Även om jag och många andra redan innan kunde väldigt mycket och mycket väl skulle kunna utföra ett gott arbete på en arbetsplats så ger en utbildning mycket annat.

Du får en plats där du kan göra misstag utan stora konsekvenser , även om man tror att man kan så när det väl kommer till kritan så visar det sig att man inte alls var så duktig som man trodde , ökad umgängeskrets ,chans att fördjupa sig inom områden som man är intresserad av. Får en bredare allmänbildning och hittar lösningar på problem enklare.

Nu till erfarenheter av programmeringsjobb.

Jobbar inom fordonsindustrin med simulering och olika beräkningsmjukvaror.
Normal arbetsvecka 40 h. 5 veckors semester. Lite olika aktiviteter titt som tätt med arbetskamraterna. Alla som jobbar på min avdelning är utbildade civilingenjörer inom lite olika grenar.

Övertid förekommer i den mån att man själv har arbete som måste bli klart. Givetvis är den tiden betald.

Nyligen gått över från win 2000 till win xp och alla sitter på identiska burkar från hp.
Avdelningen är nyligen omrenoverad till ett öppet landskap. Utvecklingsmiljön är Visual Studio .NET.

Fördelen med att jobba på ett större företag är väl att det oftast är en reglerad arbetsvecka som följs och det finns en större trygghet. Nackdelen är väl att det generellt sett är sämre betalt och oftast har man ingen chans att själv förhandla fram en vettig lön utan det är redan förutbestämt enlig mall.

Jag har väl den livsfilosofin att jag arbetar för att leva och inte lever för att arbeta.
Man kanske har väldigt roligt med att sitta och utveckla spel långt in på småtimmarna dag ut och dag in utan betald övertid. Men när man väl vaknar upp som en ensam nybliven 35 åring och undrar var 10 år av ens liv tog vägen så kanske det är dags att tänka om.

Men det är min personliga bild av spelindustrin och eftersom jag själv inte haft någon erfarenhet där kanske den är totalt felaktig.

Men när man ser bilder från till exempel Dice i stockholm där det är självklart med 3-4 automater fullproppade med läsk och godis samt de obligatoriska frysta findus måltiderna tycker jag inte det ser så särskilt inbjudande ut.

Visa signatur

I'm taking you out Funfrock, and NOT for pizza!

Permalänk
Medlem

Viker in med en liten berättelese om mina erfarenheter som professionell programmerare (låter väldigt flashig att säga ), även om de inte är så många än så länge!

Läste teknisk linje på gymnasiet därefter lumpen uppe i kalla Norrland. Sedan pluggade jag tre år till Högskoleingenjör i datateknik vid LiU, väldigt svårt att hitta några jobb vid denna tidpunkt så jag bestämde mig för ett fjärde år för att ta en magisterexamen i datavetenskap (C-programmet). Blev klar med detta i sommras och har sedan den 1:a augusti jobbat heltid som R&D programmerare.

Jobbar på ett mindre företag (ca 50 anställda) här i Linköping och jag måste säga att jag trivs jättebra. Vi utvevklar programvara för parametrisk grafisk konfigurering åt främst möbelindustrin, lättast är om ni går in på www.configura.com och kikar på filmen som finns på startsidan. Vi sitter i ett öppet kontorslandskap och detta tycker jag är mycket bättre än att ha egna kontor, framförallt därför att vi ofta bollar ideér mm med varandra och pratar således en hel del. Vi har i princip aldrig några officiella möten utan vi kör mer informella möten när det behövs. Vi har allihopa senaste datorerna med antingen 22" CRT eller 21" LCD skärmar. En del personer har två skärmar men de flesta har en. Vi sitter vid nya kinnarpsskrivbord med nya kinnarsstolar, väldigt sköna. Vill vi ha böcker och liknande så beställer vi detta och företaget betalar, no questions asked (till en rimlig gräns naturligtvis). Vi har i princip fri arbetsstid men de flesta är inne mellan 9 och 17, dock är det inget konstigt att inte dyka upp förrän vid lunch en dag så länge det inte går ut över ens arbete och eventuella kunder.

En sak som jag förvånats över sen jag började jobba är hur skiljt verkligheten är ifrån skolan. I skolan fick jag uppfattningen om att de flesta programmeringsprojekt följde vattenfallsmodellen, åtminstonde någorlunda. Så jobbar inte vi, vi går mer under parollen. Istället för att skriva en kravspec och en designspec, koda skiten, lär dig av dina misstag och koda skiten en gång till. Det går iaf fortare än att hålla på med massa lull lull. Jag är medveten om att det inte är såhär på alla företag, men jag gillar det skarpt. Vi har lite roliga glirningar med antal lines, men det är inget som någon bedömer en efter.

En mycket kul grej för mig är att jag om 3 veckor flyttar över till USA för att jobba på vårt amerikanska kontor. Detta kommer att startas nu i årsskiftet och jag är en av tre som sticker över för att dra igång det hela, jag har kontrakt på 3 år! Känns väldigt kul att företaget väljer att satsa på mig som trots allt fortfarande är väldigt färsk!

Detta blev visst ganska långt, fråga om ni undrar över något!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

hur är definitionen på "vattenfallsmodellen"? Det låter som en akademisk term, som jag hur som helst helt har missat.

Spännande annars vectrex, du lär verkligen känna att du har lyckats då de satsar på dig så pass tidigt. Jag hoppas att ni blir nöjda med varandra...

Vad får dig att flytta till usa? Jag blev erbjuden att dra till uk, men ville inte av många skäl, även då lönen är tredubbla mot i sverige... hur är situationen i usa? varför lämnar du sverige?

- Ganska ot, men ett kort svar kan nog psi leva med... kanske

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo
hur är definitionen på "vattenfallsmodellen"? Det låter som en akademisk term, som jag hur som helst helt har missat.

Spännande annars vectrex, du lär verkligen känna att du har lyckats då de satsar på dig så pass tidigt. Jag hoppas att ni blir nöjda med varandra...

Vad får dig att flytta till usa? Jag blev erbjuden att dra till uk, men ville inte av många skäl, även då lönen är tredubbla mot i sverige... hur är situationen i usa? varför lämnar du sverige?

http://en.wikipedia.org/wiki/Waterfall_model

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av totoo

Tja.
1. Tredubbel lön, lägre skatt! Fri bil! Mycket förmånliga villkor i övrigt.
2. Äventyret!

Företaget pröjsar flytt och och en gratis t.or. hemresa för mig och min flickvän per år. Svenska villkor i övrigt (5 veckors semester).

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

naaaaaaajjs, du klagar alltså inte

Permalänk
Medlem

Väldigt intressant tråd även för mig som inte alls funderar på att bli programmerare

Visa signatur

"Den sötaste användaren på sweclockers.com är defenitivt "o3w1". Han blev medlem i December 2001 och har sedan dess skrivit mycket trevliga inlägg och gjort söta kommentarer." - 118100 Svarar på allt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av o³w¹
Väldigt intressant tråd även för mig som inte alls funderar på att bli programmerare

Absolut. Mycket intressant och rolig läsning.

Permalänk
Medlem

/// och jag förmodar andra storföretag tenderar luta på office space/ dilbert ... kryllar av pundiga chefer på det där företaget, som jag betraktar som mangement företag, dvs om du ska jobba där länge och inte tänkt bli pappersvändare så e du bara dum. (/// = ericsson )

Jobbade som utvecklare på /// mellan 93 och 99 btw.

mindre företag tenderar vara mer flexibla och dynamiska.

och waterfall model eller vattenfallsmodellen är en benämning på den klassiska utvecklingsmodellen därman går i ett rakt led från krav spec -> system design -> testning, medan under 90 talet blev det popis med mer iterativa/incrementella utvecklingmodeller. Den senare delar oftas upp projektet i funktionella delar som kan utvecklas mer eller mindre oberoende samt viss testning. Oftas slutförs det hela med någon form av system test där hela produkten verifieras i sin helhet.

Permalänk
Medlem

Hejsan, jag har bara 2 månader kvar inför mitt val att välja vilken utbildning jag ska ta.
Min farsa har bombat mig och sagt att det finns inga jobb inom webbdesign, programmering och sånt som har med photoshop och förväntar högre av mig själv och påstår att jag ska bli arkitekt, forskare, läkare och massa olika högbetalda jobb, som jag inte tror jag kommer att klara av. Skulle jag ta mediaprogrammet så kommer min pappa bli ganska sur på mig :/ Vet inte vad jag ska göra, är så jävla osäker. Jag har passion för webbdesign och bild, dock är jag inte bra på att rita :p. Själv håller jag på ganska mycket med photoshop och sånt, men jag vet inte om det hjälper mig för att skaffa arbete. Men min fråga är, hur ser arbetslivet ut? Hittar man jobb eller det en stor konkurrans inom jobben? Det finns någon som de kallar för "arbetsförlagd" nåt sånt, där man får 15 Veckors arbete på ett jobb. Efter att man har gått ut utbildningen, får man då garanterat jobb där eller kommer det bli svårt att hitta jobb? Jag vet inte precis vart jag ska skriva detta, men eftersom denna tråd verkade höra ihop med denna tråd så bestämde jag mig för att skriva här.

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abe14
Hejsan, jag har bara 2 månader kvar inför mitt val att välja vilken utbildning jag ska ta.
Min farsa har bombat mig och sagt att det finns inga jobb inom webbdesign, programmering och sånt som har med photoshop och förväntar högre av mig själv och påstår att jag ska bli arkitekt, forskare, läkare och massa olika högbetalda jobb, som jag inte tror jag kommer att klara av. Skulle jag ta mediaprogrammet så kommer min pappa bli ganska sur på mig :/ Vet inte vad jag ska göra, är så jävla osäker. Jag har passion för webbdesign och bild, dock är jag inte bra på att rita :p. Själv håller jag på ganska mycket med photoshop och sånt, men jag vet inte om det hjälper mig för att skaffa arbete. Men min fråga är, hur ser arbetslivet ut? Hittar man jobb eller det en stor konkurrans inom jobben? Det finns någon som de kallar för "arbetsförlagd" nåt sånt, där man får 15 Veckors arbete på ett jobb. Efter att man har gått ut utbildningen, får man då garanterat jobb där eller kommer det bli svårt att hitta jobb? Jag vet inte precis vart jag ska skriva detta, men eftersom denna tråd verkade höra ihop med denna tråd så bestämde jag mig för att skriva här.

Tacksam för svar.

Vi snackar gymnasiet nu, antar jag? Förvänta dig inte att få jobb efter din utbildning i sådant fall, förutsatt att du inte är jävligt duktig. Och även då är det svårt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av abe14

Tacksam för svar.

Visst finns det jobb inom det du pratar om, och kommer med största sannorlikhet forsätta att finnas. Men, jag tror fortfarande inte att Medialinjen på gymnasiet (om det nu är det vi pratar om) är rätt väg att gå. Satsa på något mer teoretiskt program istället (om du känner att du orkar det). Då kommer du fortfarande att ha kvar valmöjligheten att läsa vidare på högskolan senare. Att lära sig photoshop och webbdesign kan man göra på egen hand om man har viljan och motivationen.

Om man pratar om programmering, som ändå måste betraktas som ganska skiljt från webbdesign så har jag detta att säga. Att som jag läsa tekniskt program på gymnasiet med inriktning mot Teknik och Data var ganska bra, men den programmering man lär sig på gymnasiet tar dig inte långt, dock var den ett bra insteg mot att själv bli bättre än det de lärde ut på gymnasiet. Jag kunde precis lika gärna läst vanligt NV tekniskt program, men då hade jag behövt traggla tyska vilket jag inte var sugen på.

Lycka till med valet!

Visa signatur

5D MkII

Permalänk
Medlem

abe14, jag tycker att din farsa gör fel i att tuta i dig skit du inte är intresserad av. Det finns en hel del webbjobb om du har tänkt att satsa hårt på det. Satsa på att bli en duktig designer och bra på att koda och börja göra siter till kompisar / föreningar / småbolag etc som inte redan har en site så att du börjar någonstans. Nu vet jag inte ALLS vad du har gjort förut, du kanske redan har gjort någon (eller alla) av tidigare nämnda. Sedan kan man söka jobb på en etablerad webbyrå eller starta en egen.

Men media må vara en skitutbildning, det är inget jag skulle satsa på
NV eller Teknik eller nåt sånt skulle nog fungera bra.
Själv läste jag el elektronik + kompletterande naturvetenskap. Det var en bra väg för mig att gå då jag ville kunna både tekniska och teoretiska bitar.
Så visst går det att läsa till extra matematik och sånt på de flesta andra program, om man bara vill.

Högskolebehörighet är något bra att ha, även om man inte har tänkt att gå högskola, för de flesta (iaf många) ångrar sig