Permalänk
Medlem

Wamp5

Tjenare!

Jag kör wamp5 på min server!

Då lägger man ju allt man vill ha online i www mappen!

Går det attfå en www2 mapp eller nåt? Hårddisken börjar bli full.

Altså går det koppla det till 2st hårddiskar ?

Permalänk
Medlem

Kan du inte bara lägga www på den hårddisken som inte håller på at bli full då? :P, eller är det den mappen som gör att hårddisken håller på bli full?

Visa signatur

//Toombass

Permalänk
Medlem

Du skulle kunna installera om skiten och byta www mapp.. är ju bara att backuppa lite.. jag kör wamp5 också .. skitbra program förresten!

Visa signatur

Nikon D90, Nikon 85/1,8, Nikon 50/1,8 + annat skräp i väskan

flickr

Permalänk
Medlem

Det hela beror på hur du vill att det ska fungera.

Du har en domän, säg bacon86.com, som pekas till din egna webbserver. Besöker man www.bacon86.com kommer man dit. Nu vill du att man ska komma till den andra hemkatalogen (som finns på den andra hårddisken) om man besöker www2.bacon86.com

Detta går att göra enkelt med så kallade VirtualHost. Hur? Öppna httpd.conf (går att göra via ikonen nere i systray) och bläddra längst ner. Lägg till följande:

NameVirtualHost * <VirtualHost *> ServerName www.bacon86.com DocumentRoot C:/www/ </VirtualHost> <VirtualHost *> ServerName www2.bacon86.com DocumentRoot D:/www2/ </VirtualHost> <Directory "D:/www2/"> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews AllowOverride all Order allow,deny Allow from all </Directory>

Och vips har du en till hemkatalog som går att nå via www2.bacon86.com. Det i Directory bestämmer rättigheterna.

Det finns andra sätt att göra det på också, t ex kanske du istället för en annan domän vill använda en annan katalog, så att www.bacon86.com/www2/ går till den andra hårddisken.
Detta är lika enkelt.

I samma fil (httpd.conf), leta upp "<IfModule mod_alias.c>" och lägg till följande mellan den raden och "</IfModule>":

Alias /www2/ "D:/www2/" <Directory "D:/www2/"> Options Indexes FollowSymLinks MultiViews AllowOverride all Order allow,deny Allow from all </Directory>

Och så ska det vara klart. Det i Directory bestämmer vilka rättigheter folk har

Permalänk
Medlem

Eller så kan du slå ihop diskarna till en JBOD (Just a Bunch Of Drives) om du har möjlighet. Praktiskt om du bara vill ha mer utrymme...

Permalänk
Medlem

tackar!

då skulle det gå att lägga till flera än www2 typ en www3 med?