Muskampen 2025 är igång! Varje dag 19:00
Permalänk

Tangentbordsterminering... ?

Hallå alla,

jag har precis snott ihop en ny fin router till hemmanätet. Maskinen jag använt till det är en Compaq Deskpro historia (desktop) som fungerar klanderfritt så när som på att den vägrar att boota om inget tangentbord sitter i PS/2 porten. Däremot går det ju fint att starta med ett tgt-bord inkopplat och sedan rycka ur det när BIOSen är nöjd.

Så till frågan; Jag undrar om någon vet hurvida det går att spela BIOSen ett litet spratt och "lura" den att det finns ett tgt-bord i porten? Tex genom att löda ihop en liten termineringsplugg som kan sitta i porten?

Tackar på förhand för tips och idéer!

Permalänk

Har du kollat igenom BIOS:et efter en funktion där du kan stänga av detta?

Visa signatur

WS: AMD Opteron 144 - Asrock 939dual - 1,5GB RAM - 80Gb - ATi X800GT 256mb - Antec Trueblue 480w - Antec SLK3000B
Server: AMD Athlon XP 2500+ - MSI KT4 Ultra - 1.5GB DDR RAM - 80+80gb i Raid 0 - Win2003

Permalänk
Medlem

bör gå att få bort där det står: halt on all errors during bootup, tror det går att ändra till halt on all errors during botup but keyboard...

eller så jag bara helt ute o cyklar nu

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aka_The_Barf
bör gå att få bort där det står: halt on all errors during bootup, tror det går att ändra till halt on all errors during botup but keyboard...

eller så jag bara helt ute o cyklar nu

stämmer

Visa signatur

"man skall inte kasta pil i gummibåt"

Permalänk
Medlem

Re: Tangentbordsterminering... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BdE^zelator
Hallå alla,

jag har precis snott ihop en ny fin router till hemmanätet. Maskinen jag använt till det är en Compaq Deskpro historia (desktop) som fungerar klanderfritt så när som på att den vägrar att boota om inget tangentbord sitter i PS/2 porten. Däremot går det ju fint att starta med ett tgt-bord inkopplat och sedan rycka ur det när BIOSen är nöjd.

Så till frågan; Jag undrar om någon vet hurvida det går att spela BIOSen ett litet spratt och "lura" den att det finns ett tgt-bord i porten? Tex genom att löda ihop en liten termineringsplugg som kan sitta i porten?

Tackar på förhand för tips och idéer!

Nja rycka ur tgb ifrån ps/2 porten är inte att rekomendera då du kan bränna den porten utan gör som tidigare föreslagits att du helt enkelt säger till bios att inte bry sig om att tgb saknas.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Tangentbordsterminering... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc
Nja rycka ur tgb ifrån ps/2 porten är inte att rekomendera då du kan bränna den porten utan gör som tidigare föreslagits att du helt enkelt säger till bios att inte bry sig om att tgb saknas.

Helt rätt!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Re: Re: Tangentbordsterminering... ?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av olirc

Gaahh!! Jag blir galen! SPRID INTE INFORMATION SOM DU INTE ÄR SÄKER PÅ!!! Klart som in i helvete att du kan dra ut tgb:t utan att det finns någon risk att du bränner den!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

plocka ut kretskortet ur tangentbordet och tejpa fast det i burken och dra ut kabeln genom en pci plats lr nåt

Visa signatur

Asus ROG Strix Z370-H Gaming | Intel Core i7-8700K | AMD Radeon RX 6950 XT | Corsair Vengeance LPX 3500 MHz 2x16 GB 16-18-18-38 | Diverse lagring | Fractal Design - Define R5 | Corsair RM1000x

C64 | C64C | NES | Amiga 500 | Mega Drive | Game Gear | SNES | N64 (RGB) | GCN | DS Lite | Xbox 360 | Wii | 3DS XL | Wii U | New 3DS XL | PS4 Pro | Switch

Permalänk
Medlem

red_rat: Man kan faktiskt bränna ps/2 porten, om du kopplar in recievern till en trådlös mus t.ex så kan det bränna porten, minns inte varför men det kan hända. Borde ju vara samma sak med att dra ut t-bordet (teoretiskt sett)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av da3daluz
red_rat: Man kan faktiskt bränna ps/2 porten, om du kopplar in recievern till en trådlös mus t.ex så kan det bränna porten, minns inte varför men det kan hända. Borde ju vara samma sak med att dra ut t-bordet (teoretiskt sett)

Ok. Sväljer min stolthet och ber om ursäkt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av red_rat
Ok. Sväljer min stolthet och ber om ursäkt.

Good boy !
Want a drink with that ?

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Vill inte gå all för mycket off topic.. men jag bara undrar om det finns någon artikele eller forumtråd som tar upp det... har nämligen aldrig hört talas om det...

Visa signatur

Permalänk

Jag försöker inte vara dryg eller otacksam - snarare är det mkt skönt att se denna livliga diskussion på forumet!

Men.... naturligtvis SAKNAS "Halt on no error" (eller annat motsvarande Award's BIOSar) i Compaqs allderles egensnidade BIOS... inser nu att det var dumt av mig att inte skriva detta från början...

Att bränna porten då tgt-bordet rycks ur är jag inte det minsta rädd för eftersom jag då BRYTER de strömkretsar som går ut i tgt-bordet. Däremot att trycka i det under drift är inget jag skulle rekommendera någon då detta kan tänkas medföra ALLVARLIGA transienter då kretarna sluts, som vissa moderkort skulle kunna tänkas må mkt dåligt av.

Tackar så här långt, men önskar vidare tips!

Permalänk

om du nu inte vill ha ett tangentbord liggandes vid routern, vilket jag antar är problemet så kan du välan slakta något gammalt skräp och bara rycka ut styrkrets+ps/2 sladd och bunta ihop..... Om problemet är att du inte har något gammalt tangentbord så är saken dock helt annan.

Visa signatur

The Educated Fool
Smaken är som baken; hårig, finnig och full av skit.... eller var det delad?

Permalänk
Medlem

hur fasen kan man bränna den porten? verkar ju lika osannorlikt som att bränna en glödlampa när man skruvar ut den.. eller som att man bränner en strömbrytare när man ändrar den

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

Jag hittade en möjlig lösning här.

Citat:

Posted: Sunday, 11/27/2005 -- by River. Subject: you *can* disable keyboard on compaq deskpro EN

No need to go buy more hardware, just set the box up for network server mode, which is hidden well enough to keep a spy happy!

1. Set a power on password (under security in the BIOS settings)
2. Go back into security menu and select the new item that appears just below power on password, it's called password settings or suchlike.
3. Enable Network server mode

Your machine will now boot happily without a keyboard, and in case you wonder also without asking for the password you just set.

The keyboard, if anyone does plug one in, is disabled except during power up when you can still press F10 for setup. Doing so will then lead to a prompt for the password.

It will be quite a while till you want the password again, maybe think about how to remember it, in case the box ever gets used for something that does want a keyboard after all.

Detta verkar finnas verifierat på flera ställen. Jag googlade på 'bios "halt on error" compaq keyboard'.

Permalänk

Tackar Dred, Du är min idol - detta testas så snart jag är hemma igen...

...nyss flyttat -> sölig ISP -> inget internet hemma -> googlande på jobbet -> ingen lön -> ingen ny kul hårdvara ->

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ryderman
hur fasen kan man bränna den porten? verkar ju lika osannorlikt som att bränna en glödlampa när man skruvar ut den.. eller som att man bränner en strömbrytare när man ändrar den

Därför att den inte är gjord för att man ska kunna rycka i och ur grejer i drift som usb är kanske? En som brände sin ps/2 port pga glapp i kontakt/sladd .

Taget från Genius FAQ på http://www.geniusnet.com.tw/support/faq/faq01.htm ang "Q:Pointer moves erratically/computer behaves unpredictably/keyboard locks up" Make sure the power is off when unplugging the mouse from the round PS/2-style mouse port.

Permalänk

Fattar inte hur man ska kunna bränna porten, När du drar ur kabeln bryter du kretsen. Bruten krets=ström kan inte ledas, om du därimot har en kabel som är klapp, så på av polerna får kontakt, då kan de hända att strömmen går lite fel, men att bränna porten låter bara som en hemst saga dom vuxna berättar för små haxors...

Rätt mej om ja har fel. Men de verkar helt puckat...

Visa signatur

// Major_XboX

Permalänk

Dreds tips fungerar mycket riktigt allderles ypperligt! Tackar tackar!

...väl dolt var ju ingen överdrift.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Major_XboX
Fattar inte hur man ska kunna bränna porten, När du drar ur kabeln bryter du kretsen. Bruten krets=ström kan inte ledas, om du därimot har en kabel som är klapp, så på av polerna får kontakt, då kan de hända att strömmen går lite fel, men att bränna porten låter bara som en hemst saga dom vuxna berättar för små haxors...

Rätt mej om ja har fel. Men de verkar helt puckat...

Nänä du gör som du vill men kom inte o gnäll sen