Permalänk
Medlem

Lite Slackware frågor.

Jag hade KDE och hade fått till det som jag ville. Men sen var det nån som tipsade om Freerock Gnome som är Gnome till slackware.
Det var väldigt enkelt att installera och det var hur mysigt som helst.

Men nu ser jag att min K-meny ser helt annorlunda ut. Inte alls som jag vill ha det. Och jag hade en Home knapp i min panel som hade försvunnit helt.
Man kunde inte heller lägga till den igen som jag gjorde innan utan fick dra mappen till panelen.
Det verkar även som om Control Center är spårlöst försvunnet. Finns inte i K-menyn längre.
Har kollat på Freerocks hemsida och där står info om vad man kan göra om ens K-Meny muppar sig och jag har provat det, men det vill inte fungera.

Jag tänkte installera om Slackware igen, men den här gången utan att använda CD2. Tycker att man får alldeles för många program som man egentligen inte behöver om man tar CD2 också, så det spelar ingen roll att det har skitit sig ändå.

Så nu till frågorna:
1. Vilket desktop environment får man då?
2. Jag har /home på en egen partion, men hur ska jag göra för att den ska veta att jag har det under installationen?
3. Får man alla de viktiga programmen till?
4. Kan man spara mina nuvarande kernelinställningar så jag inte behöver sitta och välja om allt igen? Förstår att jag måste kompilera en ny kärna(vill inte köra 2.4), men om man kunde spara inställningarna på /home och sedan använda sig av dom vore det ju bra.

Ja, det är allt jag kommer på just nu. Hoppas att ni har tid att svara.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk

1. Jag är inte helt säker, men du får dessa (plus minus en eller annan):

xfce
fluxbox
openbox
fwvm
fvwm95
icewm

m.fl.

2. du lägger bara till din partition under installationen och anger mount-point = /home

3. beror på vilka du anser vara viktiga. jag brukar inte sakna så mycket när jag kör cd1 installation

4. om du sparar din kärna nånstans kan du väl använda den när du väljer kärna i installationen

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Tack för snabbt svar.

1. Ok det borde man klara sig på.

2. Du kan inte förklara det lite mer specifikt? Är inte så hemma på det området.
När jag installerade om slackware innan så frågade den bara om jag ville ha en separat /home partion. Kommer inte ihåg att man kunde lägga till några partioner iaf.

3. Ok, men då klarar jag mig nog på de man får till.

4. Det får du gärna förklara lite bättre också

Sorry, men är lite noob på såna här grejor. =/

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

2.

Du kör ju först cfdisk för att partitionera, är den redan partitionerad så är det bara gå vidare till setup, i ett av stegen där så frågar den vilka partitioner som ska användas till vad. där väljer du bara /home för rätt partition.

4. i /usr/src/linux bör det finnas en config fil, spar den.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem

2. Men det var det jag gjorde sist och då formaterade den /home partionen ändå. Fast jag kanske gjorde nåt fel, vet inte riktigt.

4. är det den dolda .config filen?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Synt4x_3rr0r
Tack för snabbt svar.

1. Ok det borde man klara sig på.

2. Du kan inte förklara det lite mer specifikt? Är inte så hemma på det området.
När jag installerade om slackware innan så frågade den bara om jag ville ha en separat /home partion. Kommer inte ihåg att man kunde lägga till några partioner iaf.

3. Ok, men då klarar jag mig nog på de man får till.

4. Det får du gärna förklara lite bättre också

Sorry, men är lite noob på såna här grejor. =/

4. jag har ingen aning faktiskt, men jag spawnade lite själv

2. Slackware brukar hitta alla partitioner som finns på datorn, då får man välja vilka man vill använda och vilka man inte vill ha. Då väljer du din home-partition och trycker enter, sen kommer den att fråga var du vill montera den, default är /mnt/hda3 eller vad det kan vara för partition. Där skriver du /home och går sedan vidare i installationen

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för svaret på 2:an. Får hoppas att det funkar nu också då
Efter lite undersökning(tittade i filen ) så ser jag att .config är rätt fil.

EDIT: En till fråga (ah nä!). Kan man använda den .config filen till den senaste kärnan? Eller måsta jag använda 2.6.14.3?

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

2. Men det var det jag gjorde sist och då formaterade den /home partionen ändå. Fast jag kanske gjorde nåt fel, vet inte riktigt.

4. är det den dolda .config filen?

Mah, borde finnas ett val om du vill formatera eller inte

annars struntar du bara i att ange den och lägger till den i fstab efter installation.

Visa signatur

Kör väl en klassisk signatur:
9900K @ 5GHz/128GB 3200MHz DDR4/3x1TB NVME/6800XT på Aorus Z390 Elite
Samsung C34F791, Svive 34C801, Xiaomi 34", Logitech MX Master 3 + G512...
Behöver för jobb, ej gamer.

Permalänk
Medlem
Citat:

EDIT: En till fråga (ah nä!). Kan man använda den .config filen till den senaste kärnan? Eller måsta jag använda 2.6.14.3?

Jag använder alltid min gamla configfil när jag ska kompilera en ny kernel, så tycker att det vore konstigt om det dök upp problem för dig.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk
Medlem

Ok. Tack för alla svar. Jag tror jag klarar mig på de svar jag har fått.
Såvida ingen har något o tillägga?

EDIT:
Kom på en sak till. Tänkte att istället för att bara spara .config filen så tänkte jag att man kunde kanske bränna hela kärnan på en skiva för sig.
Har för mig att man kan välja en kärna från en annan skiva när man installerar.

Men vilken/vilka filer ska jag bränna på den skivan då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

om du kör install med bara cd1 men ändå vill plocka bort 'onödiga saker' så är det bara köra

su pkgtool

och tabort allt som du inte vill ha

vilket jag tycker är enklare än att köra reinstall.
bara plocka bort frg och kde eller vad du nu vill ha bort, sen installera om det på nytt om du vill det.

Permalänk
Medlem

Re: Lite Slackware frågor.

Citat:

Så nu till frågorna:
1. Vilket desktop environment får man då?
2. Jag har /home på en egen partion, men hur ska jag göra för att den ska veta att jag har det under installationen?
3. Får man alla de viktiga programmen till?
4. Kan man spara mina nuvarande kernelinställningar så jag inte behöver sitta och välja om allt igen? Förstår att jag måste kompilera en ny kärna(vill inte köra 2.4), men om man kunde spara inställningarna på /home och sedan använda sig av dom vore det ju bra.

1. Det finns 2,5 olika DE till Linux. KDE, Gnome och XFce4. Resten är windows-managers i överflöd.

2. I Slackware installern kan du välja att montera upp andra partitioner.

3. Mestadels, men slackware inget inget dependecy system, tänk på det.

4. Om du har din config nu (/usr/src/linux/.config) så kan du givetis kopiera och spara den.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Lite Slackware frågor.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
1. Det finns 2,5 olika DE till Linux. KDE, Gnome och XFce4. Resten är windows-managers i överflöd.

2. I Slackware installern kan du välja att montera upp andra partitioner.

3. Mestadels, men slackware inget inget dependecy system, tänk på det.

4. Om du har din config nu (/usr/src/linux/.config) så kan du givetis kopiera och spara den.

gnome togs bort i 10.1 eller 10.2

Permalänk
Medlem

Tackar åter igen för alla svar.
Det gick bra att montera /home utan att formatera, vet inte riktigt vad jag gjorde för fel förra gången.
Jag har kopierat .config filen och kernel_source till /home.

Men den skivan jag brände Slackware på var tydligen korrupt. =/
Det gick att boota upp från den och formatera och sånt, men när jag skulle installera systemet så hängde det sig.
Sitter i Knoppix just nu. Ska bränna en ny CD på min systers dator nu snart och försöka igen.
Men kan man ta den nyaste kärnan och använda min nuvarande .config på den?

sami: Tror maDa rättade mig när jag kallade de WM man får till slack för DE och sa inte vilka DE's man får till Slack. Jag visste iofs att det inte var några riktiga DE's men kom inte på namnet

Visa signatur