HL2: Lost Coast krävande som en Mupp ?

Permalänk
Medlem

Han menade nog av Ati-korten, inte nVidia? Eller?
I vilket fall, vilken upplösning är det där i?

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Han menade nog av Ati-korten, inte nVidia? Eller?
I vilket fall, vilken upplösning är det där i?

Han menade nVidia, 1280x1024.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

*Bort*

Visa signatur

7800X3D - 4090 FE

Permalänk
Medlem

Hur kan då jag såsom många andra användare ha AA igång isåfall? Man ser ju på bildkvalitén in-game på diverse spel att AA är igång.

Edit:

Provade att stänga av AA och leta efter skillnad i "Lost Coast". Allvarligt, jag såg absolut ingenting än att min FPS ökade.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Avstängd

kyrkan frammkallade riktiga rysningar hos mig.. riktigt snyggt.. var ju så snyggt när man sköt sönder rutorna...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Valves HDR-teknik funkar med AA oavsett grafkkort så länge det stöder dx9. Mitt 6600gt klarar av HDR +AA både i LC och dod:s.

Permalänk

Mitt funkar perfa kör med högsta i allt får lite fps dropps ibland men det lungar sig efter ett tag

Visa signatur

Intel E6600 |Crosair 2 GB DDR2 PC6400 (2x1024MB) | Sapphire ATI Radeon X1900GT 256MB GDDR3 | Asus P5W DH DELUX | Hiper M 530 W |Seagate 7200.10 320GB | Antec Nine Hundred Gamer Case

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av AfterDeath
Fel, jag kör nämligen med båda.

Om du inte visste stödjer inget nVidia kort HDR+AA samtidigt om man aktiverar båda och man har ett nVidia kort så avaktiveras HDR automatiskt så läs på innan ni uttalar er om sånt niu inte vet.G71 komme inte heller stödja HDR++AA

Permalänk
Medlem

körde det på polarens dator..

p4a 2.2 ghz,
512 mb ram
geforce 4 ti 4600

1024x762 (eller va det är) utan AA o sånt.
Funka prefekt. ingen hack eller nått.. flöt fiiin fint.

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Om du inte visste stödjer inget nVidia kort HDR+AA samtidigt om man aktiverar båda och man har ett nVidia kort så avaktiveras HDR automatiskt så läs på innan ni uttalar er om sånt niu inte vet.G71 komme inte heller stödja HDR++AA

Om du läste mitt inlägg även så märkte jag ingen som helst skillnad mellan att ha AA aktiverad eller ej i Lost Coast än ökad FPS (som känt så tar ju AA lite prestanda på kortet), jag baserade mitt utlåtande på erfarenhet. Sen om jag är färgblind eller är dålig på att uppmärksamma ljus, det är utanför.

Edit:

The advantages of this technique were that MSAA (multi-sample anti-aliasing, a technique available with all modern graphics cards and drivers to smooth out all jagged edges on the screen) worked, all DirectX9 hardware was supported, and the implementation was a simple operation for the pixel shaders (a shader is an post-processing operation performed by graphics cards on individual pixels.

http://arstechnica.com/articles/culture/lostcoast.ars/3

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Testa köra en gång med bara AA sedan en gång med HDR utan AA och sen kan du ju försöka med båda sakerna samtidigt och om du då inte ser någon skillnad från då du bara hade HDR på så är du blind .... (gäller bara om du har nVidia)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
Testa köra en gång med bara AA sedan en gång med HDR utan AA och sen kan du ju försöka med båda sakerna samtidigt och om du då inte ser någon skillnad från då du bara hade HDR på så är du blind .... (gäller bara om du har nVidia)

Har gjort det redan 3 gånger för att vara säker på min sak, skillnaden är fortfarande lika med noll än just kantutjämningen och den ökande FPS:en. Ska jag spela in med FRAPS också?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

neee. Men nVidia kort stödjer inte HDR+AA samtidigt för tillfället.
Det får bli ett mysterium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
neee. Men nVidia kort stödjer inte HDR+AA samtidigt för tillfället.
Det får bli ett mysterium

Ifall du eller någon annan vill så skickar jag gärna över filmer inspelade från programmet Fraps genom IRC som visar att HDR funkar med AA.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem

Varför kan ni inte bara acceptera att Valves sätt att få fram HDR effekter funkar med AA för Nvidia kort?

Någon får förklara för mig vad folk menar med fusk och riktig HDR. HDR är väll HDR, det spelar ju ingen roll med vilken teknik man får fram effekten med?

Valves sätt att frambringa det borde för tillfället vara det ultimata då det funkar på kort som ATI 9500 och Nvidia+AA.

Permalänk

Här har ni, 8x AAS och HDR

Hög Kvalite 15mb
Låg Kvalite 4mb

Man ser inte att jag ens har något AA då jag körde med 1024 upplösning, hackar grymmt mycket att spela in med höga upplösningar, samt spela in med full storler istället för halv, men jag kan gå och spela in en kort snutt med hög upplösning, men förvänta er inga FPS...

Visa signatur

AMD Athlon 64 3700+ "San Diego"
ASUS Extreme 7800 GTX
4 x 512 mb DDR TwinMOS PC3200

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergej_WTF
Här har ni, 8x AAS och HDR

Hög Kvalite 15mb
Låg Kvalite 4mb

Man ser inte att jag ens har något AA då jag körde med 1024 upplösning, hackar grymmt mycket att spela in med höga upplösningar, samt spela in med full storler istället för halv, men jag kan gå och spela in en kort snutt med hög upplösning, men förvänta er inga FPS...

Vilken super bra film som visar HDR för dem som inte kan se/vet skillnad mellan bloom och HDR. Särskilt bäst i början av filmen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av T-Unit
Varför kan ni inte bara acceptera att Valves sätt att få fram HDR effekter funkar med AA för Nvidia kort?

Någon får förklara för mig vad folk menar med fusk och riktig HDR. HDR är väll HDR, det spelar ju ingen roll med vilken teknik man får fram effekten med?

Valves sätt att frambringa det borde för tillfället vara det ultimata då det funkar på kort som ATI 9500 och Nvidia+AA.

Jag undrar PRECIS detsamma, hur Valve än har gjort det så funkar det alldeles utmärkt. Ska själv sätta upp dom inspelade jag har.

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

I dom artiklarna finns svaret. ATi använder den riktiga HDR metoden under tiden nVidia använder en mer bloomliknande effekt. Detta kan man inte se på bilder utan måste ses på film.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
I dom artiklarna finns svaret. ATi använder den riktiga HDR metoden under tiden nVidia använder en mer bloomliknande effekt. Detta kan man inte se på bilder utan måste ses på film.

Det är ju först iochmed x1800 korten som ATi kan använda riktig HDR, innan var det ju bara nvidia som kunde det med sina 6800 och framåt kort.

Visa signatur

Fractal Design Define Mini | ASUS Maximus Gene V | Intel Corei7 2700k @ 4.5 GHz | EVGA GTX 680 2GB | Corsair Low-Profile 8Gb | Corsair Force GT120 | Hitatchi 1TB | Seasonic X-560

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
I dom artiklarna finns svaret. ATi använder den riktiga HDR metoden under tiden nVidia använder en mer bloomliknande effekt. Detta kan man inte se på bilder utan måste ses på film.

Vilka artiklar läste du egentligen?. HDR-metoden bestämdes ju av Valve som utvecklade en metod som funkar både med SM 3.0 och 2.0 och dessutom tillåter AA.

Att ATI skulle använda den "riktiga HDR-metoden" medan "Nvidia använder en bloomliknande effekt" låter ärligt talat ganska korkat. Utveckla gärna så låter det kanske mindre korkat.

Permalänk
Medlem

nVidias hårdvara använder inte samma teknik som ATis hårdvara och kan därför inte ta nytta utav lost coasts riktiga HDR metod även om det står att det är aktiverat när man har ett nVidia kort. Då använder sig nVidia istället av en annan sämre teknik än den ATi har och den ger en mer Bloomliknande effekt.

Permalänk

Var ni tvugna att göra om denna tråd till Ati-fanboys VS Nvidia-fanboys?

http://www.bit-tech.net/gaming/2005/06/14/hl2_hdr_overview/1.html

Citat:

Whilst Far Cry only implemented HDR via Shader Model 3.0, hence only working on Nvidia's latest-generation cards, Lost Coast will implement it via Shader Model 2.0, allowing for it to work on ATI's current generation.

Permalänk
Medlem

okej detta kanske är lit OffT men när jag spelar Lost COast kan jag spela i ca 5 min sen öåser sig spelet..varför??

Permalänk
Medlem

ligger på 50-140 i fps med mitt le med pipisarna uppe på max

Visa signatur

GTX 780TI SC @1,28ghz med accelero hybrid, I7 3770K @4,6ghz, 16gb 1866mhz ram, 240gb intel SSD x2, 2TB 7200rpm, fractal arc, fractal modulärt nätagg 850w

Permalänk
Medlem

Akilles det beror på att du kör på för höga inställningar.......
Och Zaion inte så konstigt då riktig HDR är mycket mer krävande än de "bloomhdr"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RuUpeRt
nVidias hårdvara använder inte samma teknik som ATis hårdvara och kan därför inte ta nytta utav lost coasts riktiga HDR metod även om det står att det är aktiverat när man har ett nVidia kort. Då använder sig nVidia istället av en annan sämre teknik än den ATi har och den ger en mer Bloomliknande effekt.

Öh va? Vad har du fått det ifrån? Länka gärna till en källa för jag hittar inget.

I dessa artiklar står t.ex. inget om att Nvidias teknik skulle vara sämre.
http://arstechnica.com/articles/culture/lostcoast.ars/3
http://www.amdzone.com/modules.php?op=modload&name=Sections&f...
http://www.anandtech.com/video/showdoc.aspx?i=2545&p=1

Permalänk
Medlem

Det spelar väl ingen roll om det är "riktog hdr" eller om det är "bloom hdr"? Båda är väl HDR och det ena är mindre krävande, men man ser ingen skillnad?

Permalänk
Medlem

Jo man ser skillnad om man vet hur riktig hdr "känns" när man spelar går ej se på screenshots.