Permalänk
Medlem

Plasma!!

En fråga till någon kunning typ...

Hur länge går en Plasma vs LCD?

En vanlig tv funkar ju rätt länge, men för ett tag sedan hörde jag att plasman bara går i typ 5-6 år stämmer det?

Permalänk

vad jag har hört så håller plasma o lcd i regel längre än de gamla traditionella

kollade på experts hemsida där står nått om 60000 timmar(ca.15år) tills bilden försämras

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av devildenied
vad jag har hört så håller plasma o lcd i regel längre än de gamla traditionella

kollade på experts hemsida där står nått om 60000 timmar(ca.15år) tills bilden försämras

stämmer, min plasma enligt pioneer själva är god för 100.000h
iofs ska man ju alltid ta tillverkarens uppgifter med en nypa salt, men jag lär nog ha skaffat en ny tv inom 6-7år ändå, så 15 år är god marginal!

Permalänk
Medlem

jaha jag trodde plasma hade relativt låg livslängd, men lcd har väll skarpare bild än plasma?

Visa signatur

Ryzen 9800X3D @ Stock, MSI Suprim X 3080 @ game mode.
YT kanal där jag meckar bilar: https://www.youtube.com/@saab900turboT16

Permalänk
Medlem

Stämmer inte att bilden håller samma klass i 60000 timmar, visst kan den hålla så länge men det är ju en annan sak.

Visa signatur

[XP2400+@2800+][3x512Mb PC3200 DDR][MSI KT3 ULTRA-ARU][ATi R9800SE@R9800PRO 450/780][NEC DVD+-R/RW][Samsung 913N TFT][NXD Research speakers][Telia 100/100Mbit]

Permalänk

hogan vad har du för källa till det du skrev

Permalänk

Vänta med att köpa tills nästa vår om du kan då kommer TV skärmar med 10 000:1 .......

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Hehe "skärmarna" ligger ju redan på 10 000 : 1 till relativt bra pris redan nu 15 000 netonnet projektorer som hs60 ligger ju med på 10 000:1 vilket e grymt fint för en lcd projektor så nästa vår snackar vi annan kontrast! Sitter med min tunade sanyo z3 från pipro med 1: 2000 kanon nöjd med bilden men mer svärta skadar ju inte men inget som man störs av jättemycket längre som min äldsta projje 1: 200 =). Upplösningen e dock viktig med tycker jag...kör hårt

Visa signatur

Gigabyte X58 UD5 , i7 920@3,5Ghz Turbo ON+Noctua 12P , 6gb ddr 1333mhz@1500mhz , Gigabyte 470 gtx SLI , Razer Lachesis, DiNovo Edge , Z5500 + Creative HS 1200 Headset ,

Permalänk
Medlem

Så med andra ord är livslängden på plasma tvn ungefär som en "vanlig" tv.

Permalänk

Sorry skrev fel av sömnlöshet igår, 100 000:1 eller om det nu var 200 000:1 som jag skulle ha skrivit.

Finns tydligen i Japan redan nu i vår och i Europa till Julen eller så.
Tyvärr glömt namnet för tillfället men det finns några webbsidor om det på nätet. Hitachi och någon till har jobbat med det sedan 1980-talet!

Visa signatur

Antec P180, Neopower480 IntelD865PERL 3.20E@3333MHz, 2GB HyperX (Dual), X850XT PE(AGP),Audigy 2 ZS, [Raptor,Seagate,Samsung HDD]Samsung 913N, 100mbit fiber
XP,ZoneAlarm,O&O Defrag,Gevalia

Permalänk
Medlem

Ang. "livslängden" så brukar det som mäts vara hur långd tid det tar för ljusstyrkan att halveras så bilden kommer börja försämras långt innan dom 60000 timmar som nämnts, å andra sidan säger det inte poff så fort man använt den i 60k timmar.

Schumi: vet inte hur länge en vandlig TV håller men 60000 timmar är väldigt lång tid så du kan lungt köpa en plasma utan att oroa dig för det.

Aka_The_Barf: På en stillbild ja då LCD paneler lär ha högre upplösning men med en rörlig bild ghostar en LCD vilket en Plasma inte gör, eller i alla fall mycket mindre.

dronebreg: Vintern 06/våren 07 kommer det SED-skärmar/TV med 100.000:1 EDIT: Det var altså det du menade

Här går det att läsa lite mer om SED (Surface-conduction Electron-emitter Display): http://forums.anandtech.com/messageview.aspx?catid=31&threadi...

Bra saker med SED, som Canon och Toshiba kallar det, eller FED som samsung kallar det:
>100.000:1 kontrast
0.002ms responstid
Högre upplösning än plasma och LCD
Fler färger, äkta 16.7 milj eller högre
Ingen backlighting

Problemet är att SED likt CRT producerar bilden genom att skjuta elektroner mot ett lager fosfor vilket betyder att uppdaterings frekvensen (Hz'en) måste vara relativt hög för att inte irritera ögonen.

Ok det blev kanske lite OT men det får man leva med

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

Jag pratade med en bekant till mig när jag själv var ute efter attt handla tv, om vad som helst enket är bäst. Enligt honom var skilllnaden i bildkvalité knappt märkbar, plasma-tv:ar kan upplevas pixliga vid något tillfälle som jag inte minns, svärtan är hursomhelst bättre i plasma-tv än i LCD.

Dock håller samsungs nya generation av LCD knappt märkbar skillnad vad gäller bildkvalité, svärta och livslängd. han sade även att bilden i plasma har en tendens att mattas av, och färgen blir sämre, "mindre" om man vill uttrycka sig så. Och kvalitémässigt så är detta sden största skillnaden mellan lcd och plasma.

Jag har inga sifror på något eftersom siffror inte är min starka sida Men han rekommenderade mig att handla en av de nya LCD-maskinerna från samsmung om jag skulle handla TV. Plamsa har fortfarande en bit kvar att utvecklas innan de ska bli helt perfekta.

Dessutom kan en pixel i mitten på en lcd-tv lägga av utan att havla bilden försvinner

Visa signatur

Keep the pantaloons. Always keep the pantaloons.

Permalänk
Medlem

Tack allihopa blir ju riktigt bra svar detta!