Permalänk
Medlem

Hjälp med variabel iframe

Hej jag skulle behöva få lite någon bra lösning på variabel iframe. Vill att iframen ändrar storlek efter hur mycket plats sidan som öppnas där kräver.

/Martin

Permalänk
Medlem

Är det någon mening med att ha en iFrame i så fall?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Är det någon mening med att ha en iFrame i så fall?

finns det nått bättre man kan använda då? om man vill att den ska ändra storlek

Permalänk
Medlem

Alltså, meningen med en iFrame är ju att du ska få en frame där du kan scrolla ner längs texten. Att ha en "variabel" iFrame skulle ju ta bort nyttan med sig självt. Du skulle dessutom behöva scrolla på två ställen för att få med all information.

Du kan säkert programmera det där med asp/php så att du får som du vill, men jag förstår inte syftet med det? Förvisso förkastar jag iFrame helt och hållet, men jag tror inte jag förstår så bra helt enkelt

Någon form av kod skulle kunna se ut så här:

(Givet att originalhöjden är 500px.)

if lengthOfGatheredInfo is > 500px then set iFrameLength 500px + extraLength extraLength = lengthOfGatheredInfo - 500px

Typ.......

EDIT: Lade till ett fett jävla ")"

Permalänk
Medlem

CSS-filen: .box{ padding: 10px; height: 100px; width: 200px; border: 1px solid #999999; overflow: auto; }

HTML-filen: <p class="box"> Jaddi-jaddi, all info du vill ha trycks in här! </p>

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk
Medlem

tackar. ska prova får se hur det går....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogix

CSS-filen: .box{ padding: 10px; height: 100px; width: 200px; border: 1px solid #999999; overflow: auto; }

?? om den ska ändra höjd ska man väll inte lägga in height i css filen?

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk

Man får svårt att greppa om ExtrEEm är en skillad kodare och ska ha iframen till nått om inte går att lösa på annat sätt eller om han är väldigt nybörjare(inget negativt) och inte vet hur divar används.

bara tänkte lite högt

Visa signatur

-Jag har visst vart ute idag.
-Vart då?
-Ne, jag öppnade fönstret förut...
www.iampear.com Hakona Matata!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi

Tänkte faktiskt samma sak Den expanderar inte, jag vet inget annat sätt att få den att expandera än att använda någon form av kodspråk, javaScript/php/asp... och jag förstår fortfarande inte vad du ska ha det till? Meningen med hela grejjen försvinner ju!

Permalänk
Medlem

här har du lösningen utan iframe, om du nu inte har sidan kodad i php vilket jag inte tror

http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=54817...
[läs allt så greppar du det]

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av iNi

Citat:

Ursprungligen inskrivet av darkmoon
Tänkte faktiskt samma sak Den expanderar inte, jag vet inget annat sätt att få den att expandera än att använda någon form av kodspråk, javaScript/php/asp... och jag förstår fortfarande inte vad du ska ha det till? Meningen med hela grejjen försvinner ju!

Det gick av ren vana att bara kasta en kodsnutt för att ERSÄTTA en iframe, och nu när ni säger det, varför i helskotta använda min css-kod när det inte overflow-kommandot används?

Trådskapare, berätta för oss vad du vill få ut! Glöm dessutom allt jag skrev för det ger precis samma sak som utan en iframe eller css-box :p.

Visa signatur

Övriga Ämnen - Enbart för människor som är seriösa!

Permalänk

iframes har ju helt klart sina användningsområden... det man får göra är att med ett javascript kolla upplösningen i browsern och dra bort en viss procent tex... ska den inte validera så lägg margin och padding i cssen och lägg till height för iframen...

Visa signatur

!? Yall talking to me!?
Guess not...

Permalänk
Medlem

okej, tack för svar allihopa