Permalänk

debian unstable

nu har jag googlat runt ganska länge och inte hittat nåt.
Jag vill installera Debian Sid (unstable) men hittar ingen CD för det.
Ska man tanka Etch och sedan uppgradera med apt-get eller finns det en särskild CD för detta. Jag vill helst ha en Netinstall CD.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk

Re: debian unstable

Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Ska man tanka Etch och sedan uppgradera med apt-get

Yep. Eller tanka Woody eller Sarge om du vill det, det spelar egentligen ingen större roll vilken skiva du installerar ifrån. Ändra din sources.list, kör en apt-get update och en apt-get dist-upgrade, klart. (

Råder dig dock från att köra Etch. Det är mycket breakage i det nya trädet. För serverbruk kan Sarge funka bra, för workstation skulle jag rekommendera Ubuntu (om du vill ha något Debian-baserat alltså).

W

Permalänk

Men om jag ändå ska göra en Netinstall så känns det onödigt att tanka+installera alla paket och sedan ändra i sources.list och installera om alla paket.

Kan jag inte ändra sources.list innan jag installerar?

Jag tror det blir etch iallafall, det ska in på en laptop och ubuntu är inge kul. för lite pill...

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
Kan jag inte ändra sources.list innan jag installerar?
Jag tror det blir etch iallafall, det ska in på en laptop och ubuntu är inge kul. för lite pill...

Får rätta mitt tidigare inlägg - det är Sid som är ganska broken (det är den iofs alltid, men nu verkar det vara lite extra). Hur Etch är vågar jag inte uttala mig om.

Jag tror dock inte att det finns några Sid-skivor tillgängliga. Men om du ska köra Sid så kommer du behöva sitta o tanka en jäkla massa paket hyfsat regelbundet i vilket fall, så då kanske det inte gör något att det är lite extra vid installationen?

W

Permalänk
Medlem

Installerade Etch för ett par veckor sen (det åkte ut till förmån för kubuntu) men den funkade då fint. Jag tror som worldspan säger att sid är rätt trist om du inte ska syssla med testing.