TFT skärms problem (Widescreen)

Permalänk
Avstängd

TFT skärms problem (Widescreen)

En polare har nåt mongo problem med plattskärmen! 23" HP

Internetsidor ser inte alls ut som på en CRT skärm(min CRT)
+att bakrunderna visas för det mesta i vit färg.Samt att textstorlekar och tjocklek varierar i storlek fast inte på min skärm.

Det är en widescreenskärm han har men öpplösningen är låst som till en vanlig crt eg. 1024*768 1280*1024 osv.Har för mig att min bärbara med widescreen visar helt andra upplösningar

vad kan vara fel ?Är skärmen CP?Sen om jag öppnar kommandotolken så är bokstäverna gryniga om jag ändrar storlek på kommandotolken.Finns en storlek som är bra men då ser man knappt vad det står

Snälla help!

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ok på platta skärmar särskilt widescreen finns det andra upplösingar som är bättre , se till att välja just den skärmens inställningar i bildskärmsenskaperna.
Borde finnas med drivare till skärmen på hans installation eller nån skiva som följer med skärmen.

Då det gäller textstorleken och grynighet , kör han XP? isåfall aktivera Cleartype
http://www.microsoft.com/typography/ClearTypeInfo.mspx

Visa signatur

RYZEN 7-3700X ,ASUS Crosshair VI HERO ,G.skill Ripjaws V Black 3600MHz 32GB ,Noctua NH-D15-SE-AM4 ,Samsung 960 EVO NVMe M.2 SSD 250GB , ASUS Geforce RTX 3080ti TUF Gaming ,Fractal Design Define R5 , Corsair RM850x 850W

Permalänk
Medlem

Vad sägs om att använda hjärnan lite? Är det en widescreen skärm så är det väll upenbart att det är inte samma upplösning som för en vanlig crt skärm. Alla tft skärmar har en specifik upplösning som motsvarar antal pixlar i skärmen. Den är ger bäst bild då varje pixel motsvarar en punkt vid rätt upplösning. Om din kompis nu lårt skärmen till 1024x768 så kommer bilden vara suddig eftersom bildpunkterna är större än pixlarna.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ArtMan
Vad sägs om att använda hjärnan lite? Är det en widescreen skärm så är det väll upenbart att det är inte samma upplösning som för en vanlig crt skärm. Alla tft skärmar har en specifik upplösning som motsvarar antal pixlar i skärmen. Den är ger bäst bild då varje pixel motsvarar en punkt vid rätt upplösning. Om din kompis nu lårt skärmen till 1024x768 så kommer bilden vara suddig eftersom bildpunkterna är större än pixlarna.

Använd hjärnan? Försöker men du läste tydligen inte innan du postade din spydiga kommentar!

Jag kan inte välja några andra upplösningar (KAN INTE VÄLJA) kanske syns bättre nu?

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Om du inte kan välja verkar det vara som ett drivrutins-problem?

Permalänk

Ladda ner den senaste drivern så ska det fixa sig.

btw det finns inget spydigt i ArtMan kommentar, det är bara du som är överkänslig.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

I de senaste drivrutinerna (åtminstone nvidias) finnas möjlighet att lägga till egna upplösningar. Det borde lösa problemet.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
btw det finns inget spydigt i ArtMan kommentar, det är bara du som är överkänslig.

Okej låt säga att jag kan nada om datorer.Då tycker jag hans post är = att dumförklara nån

känslig nä men ska man skiva nåt kan man väl försöka göra det på ett trevligt sätt.

Nästa gång nån frågar nåt ska jag först fråga om människan är korkad

det är ju inte spydigt

tack för hjälpen ni andra!Ska kolla imorron

Visa signatur

•·.·´¯`·.·•ЩIЯЦZ•·.·´¯`·.·•
Threadripper 1950X - Aorus x399 Gaming 7 - G.Skill Trident Z RGB 3200Mhz 4x8gb - EVGA GeForce GTX 1080 Ti FTW3 - 500gb Samsung 960 evo - Noctua NH-U14S TR4 - EVGA SuperNOVA G2, 1300W - Acer X34A

Permalänk
Medlem

Ja nog är det en Drivrutinsfråga.. jag kör med 1920x1200 på min 23" & de e sjysst!

Visa signatur

-=] cOz In Da HousE ]=-
#1 Game:
CPU: Intel I7 950 | GPU: Asus GTX480 | Ram: Corsair 3x2GB XMS3 CL7 | Chassie: Cooler Master HAF X | Moderbord: ASUS Rampage III Extreme | Nätagg: Corsair HX1000W | Skärmar: 2 st BENQ Led 24" |Kylning: EK Vatten