Permalänk
Medlem

FAQ - Problem med boot

Tjena. Eftersom det finns många därute som har problem med att få sina härliga maskiner att starta så skrev jag ihop denna FAQ. Denna FAQ är ett kompliment till Frantics Kanonbra FAQ. I denna FAQ så kommer det finnas en del som redan står i hans FAQ men det kommer även finnas en del som inte står där. Om det är ntt problem som jag missat eller nån lösning som jag inte skrivit eller något jag skrivit som är felaktigt, tveka inte att skriva det så ska jag uppdatera så mycket jag kan.

F: När jag försöker starta min dator händer ingenting alls. Inget ljud från flätar osv.

S: Börja med att kontrollera om moderkortet har ström. Oftast sitter det någon form av indikerings diod eller liknande någonstans. Om det inte finns det eller att den inte lyser så kan nätaggregatet vara trasigt. Prova tryck i alla kablar lite extra och prova även med et annat nätaggregat. Kan också vara et jordfel. Om du inte har datorn I ett jordat vägguttag, prova sätt den i ett sådant.

F: Min nyligen hopsatta dator startar (fläktar och liknande börjar låta) men jag får ingen bild eller det står "no signal" på skärmen.

S: Detta kan vara en väldig massa saker. Enklast att gå igenom allt från början. För att en dator ska kunna starta så krävs vissa saker. Nämligen moderkort, processor, ram, nätaggregat och grafikkort. Om något av dessa är paj så startar inte datorn. En annan sak som det skulle kunna vara är extra kontakter från nätaggregatet som glömts att sättas i. Ett exempel på en sådan kontakt ser man på den här bilden:
http://www.abit.com.tw/upload/products/fatal1ty-aa8xe_top_500... (kolla nere till höger precis under den svarta OTES kylaren) Kontakten kan se ut på annat sätt också.
Använd moderkortets manual för att se om några sådana är nödvändiga. Om det inte hjälpte så får man göra en felsökning av systemet genom att följa dessa steg.

1. Koppla ur all hårdvara som inte behövs för att boota. (diskar, cd, ljudkort osv) Koppla även ur så mycket fläktar och sådant som möjligt. Framförallt de till moderkortet. Detta gäller även integrerade ljud/nätverkskort och disk kontrollers och liknande. Dessa inaktiverar du enkelt I datorn BIOS.

2. Prova att starta.

3. Fungerar det inte så får du helt enkelt prova dina delar i en dator som du vet fungerar tills du hittar felet.

Obs! Det finns moderkort som kan starta utan processor inkopplad Obs!

F: Min dator ger ifrån sig märkliga pip ljud vid uppstart.

S: Detta kan bero på många saker. Det mest vanliga är att man försöker överklocka och därmed pressar RAM minnet lite för hårt. Lösningen på detta är att göra en Clear CMOS. Detta görs genom en jumper på moderkortet (se manualen) eller att plocka ur batteriet och sedan sätta tillbaka det efter en stund. Detta gäller dock i första hand för Award BIOS som väldigt många har. Om du har något annat så bör du kolla den här länken: http://www.computerhope.com/beep.htm

F: Min dator stänger av sig efter bara några sekunders körning.

S: Detta beror oftast på att BIOSet upptäcker ett fel och stänger av datorn som en säkerhetsåtgärd. Detta följs också ibland av et pipande varnande ljud. Kontrollera att CPU kylaren sitter som den ska och att CPU fläkt och Nordbrygge fläkt sitter rätt och är inkopplade. Denna funktion går oftast att stänga av inne i BIOS när man väl får igång datorn igen.

F: Min dator startar om sig utan förvarning.

S: Att den startar om utan anledning beror till 90% på att datorn har stött på ett kritiskt fel och svarar då med att starta om. Detta är en funktion som är på som standard och finns i NT/2000/XP. För att ah en chans att lösa ditt problem så måste du får se felmeddelandet och då måste du stänga av denna funktion. Detta görs här: Egenskaper för system -> Avancerat -> Start & Återställning. Kryssa ur rutan "automatiskt omstart". Du måste starta om för att få någon effekt. Sedan väntar du tills du får upp en "blåskärm". Skriv ner meddelandet och sök lite på google på de olika fel koderna så borde du kunna hitta en lösning på just ditt problem. Ett vanligt fel är att minnena är överklockade eller kör för låga timings. Detta kan också vara ett resultat om du har olika typer av hastigheter på minnen och du har satt det snabba i slot1 och det långsamma i slot2. Då löser du det genom att byta plats på dom.

F: Jag har uppgraderat mitt BIOS men är jag startar igen så får jag ett meddelande ”CMOS Checksum error”.

S: Detta löses genom att göra en ”clear CMOS” med hjälp av jumpern som sitter på moderkortet. Efter det så startar man och går in I BIOS och ändrar till rätt datum och rätt processorhastighet osv, sparar och startar om.

F: Min nya dator visar helt fel processor hastighet eller säger ”Uknown CPU”.

S: Felet med hastigheten kan oftast rättas till inne i BIOS. Jag vet att Athlon XP processorer har en förmåga att ställa in sig på 1500+ varje gång som man bootar upp ett nytt system.
Om du får ett Unknown CPU medelande så beror det oftast på at ditt BIOS inte känner igen processorn. Detta kan skapa problem men behöver inte nödvändigtvis göra det. Enklaste är att gå in i BIOS och ändra så du får rätt klockfrekvens på processorn och sedan köra för fullt och se om det funkar. Oftast fungerar det utan problem. Om det inte skulle göra det så bör du uppdatera till senaste BIOSet och kontrollera att ditt moderkort verkligen har stöd för den processorn som du har valt.

F: Min dator startar men stannar vid BIOS logon och stannar där en bra stund för at sedan starta.
S: Detta beror oftast på att du har en IDE disk/CD som krånglar. Ofta på märkes datorer så har vissa delar av BIOSets bootup sekvens ersatts med en stor bild från tillvärkaren (typ DELL). Under tiden som denna visas så utför BIOSet en massa saker. Och anledningen till att den stannar är att den inte kan hitta en eller flera IDE diskar. Om alla diskar fungerar som de ska utan problem när datorn väl startat , så bör du sätta None på de IDE kanaler som inte används av någonting.

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
SpelClockers

Idag 13:37 <-- Meningen?

Förövrigt nice FAQ

Visa signatur

Admin på Geeks Gaming

Permalänk
Medlem

jag testade det som står här på bios reset. men inget fungerar.
tog ut bateriet i ca 10 min och satte in det och startade upp igen. står bad checksum igen, och något om disketenhet. och jag har ingen disketenhet...