Permalänk
Medlem

D-Link har inte hajjat det här med spänningsreglering, eller nått...

Permalänk
Medlem

åfyfan! Jag tankar max ner i 300k med mitt sunkiga 600krs netgear. Som tur är så har jag öppet köp! Ska åka och byta upp mig till DGL-4300 idag!!!

Visa signatur

[b]Antec P180B - i7 920 (D0) - Asus P6T Deluxe v2 - Thermalright Ultra Extreme - GTX280- 6GB Corsair Dominator C8 1600mhz - Corsair HX 1000W

Permalänk
Medlem

är det nån som vet om man kan prioritera trafik till vissa portar/användare?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dajgtre
är det nån som vet om man kan prioritera trafik till vissa portar/användare?

Ja. Port och ip.

Visa signatur

hollywoodstar

Permalänk
Medlem

Fick en sådan här i julklapp.

När jag har automatisk hastighet inställt på wlan kortet i datorn varierar det mellan 18 och 54 mbit, oftast runt 24-36-48 mbit, är inte detta ganska lågt? Routern står en meter från datorn med bara luft emellan.

Ändrar jag till endast 54 mbit på nätverkskortet har jag det hela tiden, men är den verkliga hastigheten det då?

Permalänk
Medlem

Jag har blivit väldigt intresserad av denna "router" verkar ha dom flesta funktionerna man vill har och hyffsad throughput. Dock så är jag väldigt fundersam på hur den klarar BitTorrents, alltså när man vill ladda hem i hög hastighet men från väldigt MÅNGA sessions, skulle gärna vilja ha lite info från någon som har 100Mbit nerhastighet om dom skulle kunna testa göra några TB nerladdningar tex en cd image. Exempelvis ladda hem en linux dist bifogar en länk.

http://www.slackware.com/getslack/torrents.php

testa gärna ladda hem samt berätta resultat måste vara nerladdning från många sessions för får du kas fart från 19 av 20 och nästan max från den sista så är det ju ungefär som att ftpa, ni fattar nog.

Testa sedan om möjligt att upploada via ftp eller liknande en liknande fil till någons ftp? eller motsvarande för att se att routern klarar av att hålla
full nerladdningshastighet via BT samttidigt som man upploadar i högstahastighet.

Jag vet att jag är bökig, men jag vill vara säker på att jag ska kunna nyttja min snart 10/100 uppkoppling men med lite större säkerhet!

Testa på och återkom med resultat, låt gärna testet hålla på ett par minuter typ en cd image som man får sannnorlika siffror.
Är intresserad av max nerladdnings hastighet med många sessions, både med och utan påggående uppladdning!

Väntar med nyfikenhet!
/a

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant
Jag har blivit väldigt intresserad av denna "router" verkar ha dom flesta funktionerna man vill har och hyffsad throughput. Dock så är jag väldigt fundersam på hur den klarar BitTorrents, alltså när man vill ladda hem i hög hastighet men från väldigt MÅNGA sessions, skulle gärna vilja ha lite info från någon som har 100Mbit nerhastighet om dom skulle kunna testa göra några TB nerladdningar tex en cd image. Exempelvis ladda hem en linux dist bifogar en länk.

http://www.slackware.com/getslack/torrents.php

testa gärna ladda hem samt berätta resultat måste vara nerladdning från många sessions för får du kas fart från 19 av 20 och nästan max från den sista så är det ju ungefär som att ftpa, ni fattar nog.

Testa sedan om möjligt att upploada via ftp eller liknande en liknande fil till någons ftp? eller motsvarande för att se att routern klarar av att hålla
full nerladdningshastighet via BT samttidigt som man upploadar i högstahastighet.

Jag vet att jag är bökig, men jag vill vara säker på att jag ska kunna nyttja min snart 10/100 uppkoppling men med lite större säkerhet!

Testa på och återkom med resultat, låt gärna testet hålla på ett par minuter typ en cd image som man får sannnorlika siffror.
Är intresserad av max nerladdnings hastighet med många sessions, både med och utan påggående uppladdning!

Väntar med nyfikenhet!
/a

iofs så har jag bara 8/1 men jag brukar köra max 500 anslutning på BT och det är inga problem iallafall. sen vet jag inte om det gör nått om man tankar i 100k eller 2000k

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

beror ju på hur mycket data man ska skicka, är det en cd image, spelar det kaisnek inge större roll om det tar 4min eller om det tar 20min, men skickar man mycket data väldigt ofta så blir det en intressant fråga för har man 100mbit och datorer som klarar av att köra maxhastighet vill man ju gärna kunna nyttja det!

Resultat för 8/1 duger tyvärr inte, det är något som många av "gårdagens" routrar klarar av..

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

Routern klarar 90Mbit/s throughput. Om du maximerar upload (10Mbit/s) lär det finnas 80Mbit/s "kvar" till nedladdningar...inte 100Mbit/s.

Jag gjorde ett gäng tester med 4300 för ett tag sen...har dock inte kvar alla resultat.
Har en gif-bild kvar vid test:
FTP-server (wan) ---> 4300 ---> (lan) client-dator.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

Det förstår jag, om jag använder 10Mbit/s till upload såblir det 80Mbit/s kvar till nerladdningar, egenteligen gansa logiskt.
JD om du nu har möjlighet.. testa vad du får för max nerladdnings hastighet med ett BT program, för många vanliga routrar tappar stordel av hastigheten då antalet sessions blir många, dock så klarar i princip alla av en 10Mbit/s lina och lite till, men många klarar inte högre throughput än 20-40Mbit/s med BT program.

Throughput'en på 90Mbit/s är tillräcklig, klarar den av det med BT och många sessionet/connections så beställer jag en imorgon

Tack för era svar, och bilden JD!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maDa
D-Link har inte hajjat det här med spänningsreglering, eller nått...

Hur menar du?

Visa signatur

Elektrolux Kyl/Frys | 4-plattors AEG-spis med ugn | Philips brödrost | 1200W Philips vattenkokare | AFK elvisp | Allt kopplat till 230V 50Hz 10A.
Klaga inte på mina inlägg, jag kan ha varit full när jag skrev dem.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ant

Är intresserad av max nerladdnings hastighet med många sessions, både med och utan påggående uppladdning!
/a

Vid TCP så används ju ACK paket på något sätt och prioriterar man inte dessa så kommer en 8/1 ADSL uppkoppling slöas ner om man laddar upp för fullt.
Jag har inte lyckats prioritera dessa i min 4300 men installera Cfosspeed eller något annat liknande som reserverar plats för dessa paket så kommer du kunna använda din uppkoppling för fullt. Om du har flera datorer så kommer det inte fungera något vidare tyvärr men är det bara en som sköter all fildelning så går det finfint.

Jag har då inte haft några problem med torrents eller liknande men så har jag bara 8Mbit ner också och detta klarar väl vilken budgetrouter som helst skulle jag tro, förutom tidiga DI-604 då.

Någon annan som hittat en lösning på detta med ACK paket eller är det enda sättet att köra någon form av trafficshaping på de datorer som kräver det?

JD, stämmer det att throughputen är angiven i halv duplex eller hur man säger? Alltså totalt 90Mbit/s och inte 90 upp och 90 ner.

Permalänk
Medlem

Dlink har haft stora problem med deras chip. Dom har inte alls varit stabila dock så skall dom har bytt ut sina chip mot bättre men efter jag hade provat 624 Air Exteme 108 så viasade sig inte hålla riktigt bra. Dock så är majoriteten nöjda med den.
Tyvärr så lämnade jag tillbaka den.

Tog en Netgear wgt 624 108Mbps den va bra men täckte inte tillräckligt så den höll inte riktigt 108 i min lägenhet.

Lämnade tillbaka den och köpte mig en Netgear WPN824 RangeMax Router http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SE85408&sNam...

Den är så in i h******* stabil funkar klockrent och håller 108Mbps hela tiden. Hemsk nöjd med den trots att min HTPC är gömd i TV bänken och routern är i ett annat rum så är den som fastklistrad vid 108. Har en liten server där oxå som har varit Online nu i 5 dagar " sen jag köpte den routern" och den har inte varit down eller droppat nåt överhuvudtaget. Fruktansvärt nöjd och kan varmt rek. den.

Till den så kör jag en Netgear WPN311IS Pci kort http://www.computercity.se/index.aspx?identifier=SE85411&sNam...
som matchar routern dvs RangeMax-produkt. Hur stabilt som helst. Trots att jag rör mig och stänger dörren så hållen den 108Mbps.

Har även en bärbar dator Intel Pro Wirless 2200bg som jag anvnder runt i lägenheten och är kopplad i nätverk med min Htpc/Servern och streamar DVD,Filmer,Musik utan minsta lagg eller fördröjning. Plus att linan är max belastad download till servern så klarar sig den trådlösa galant.

Mycket imponterad av dom grejorna.

En sak till har du möjlighet så kör med PCI kort motagare istället för USB dongle för det är stor skillnad i kvalitet och prestanda mellan dom.
PCI håller vad dom lovar men USB dongle gör inte det. När man belastar den så kommer den inte riktigt upp och har svårt att hålla den utlovade hastigheten. Så skippa den och kör med PCi kort så får du det mycket stabilare.

Permalänk
Medlem

Drog igång DC lite snabbt och slängde igång en massa nerladdningar.
Inte vidare tweakat för bästa hastighet etc. Tog en snabb screenshot.
(BBB 100/10 + 4300)

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

tack JD, helt klart godkännt, den kanske tappar en del hastighet vid många connections men klarar den över så duger det för mig! tack för att du testat!

det får bli en 4300 då, gäller bara hitta den billigt någonstanns

Edit: Är det någon skillnad på routern som säljs med BF2 eller utan? Eller skickar dom bara med en BF2 version för att locka kunder?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem
Citat:

Edit: Är det någon skillnad på routern som säljs med BF2 eller utan? Eller skickar dom bara med en BF2 version för att locka kunder?

Den kampanjen är slut sen länge.

Permalänk
Medlem

finns på vissa butiker med spelet BF2 inkluderat, men till samma pris som en lös router, alltså runt 1500-1600kr!

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

BF2-kampanjen var för att "sälja in" routern och spelet.
Routern och spelet sattes samman och man fick spelet "på köpet". I övrigt ingen skillnad.
Kampanjen är dock över, men har du tur kanske någon har ett enstaka "paket" kvar.

Visa signatur

Workstation: i9-13900K @ 6.1 GHz - Asus Z790 ProArt - G.Skill 6400MHz 2x32 GB - Asus TUF 4080 16 GB
Samsung 990 Pro MVMe 1 TB - Kingston Renegade MVMe 4 TB - Asus 990 Pro NVMe 4TB
ASUS ROG Strix Aura 1000W - EK-Nucleus AIO CR360 - LianLi O11 Dynamic EVO
LG 38GL950G - Sound Blaster Katana V2X Soundbar - Corsair RGB Strafe - G-Wolves Sköll
Server: i7-6700K @ 4.2GHz - Asus Maximus VIII - Corsair DDR4 4x16 GB - Samsung 950 MVMe 256GB - Samsung EVO 1 TB

Permalänk
Medlem

jag köpte paketet när dustin hadde det 995:- spel och router.. helt klart bra pris:D

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Jag har lagt in ett printscr i en tidigare tråd där det laddes ned i 9000kB/s+ med bittorrent. Helt klart värd pengarna trots att den kan vara lite slöare i upload.

Visa signatur

...

Permalänk
Medlem

Någon som lyckas strypa uploaded till specifika datorer?

Visa signatur

Asrock 939Dual-SATA2, Opteron 1.8@2.5ghz, 2GB G.skill, 6800LE @12/5

Amd barton 2500 @3400, 512mb Twinmos PC 3200, Geforce Ti4400

Permalänk
Medlem

Nästa fråga, vad har ni för ver: a02? och vad kör ni för firmware? 1.3 eller 1.4? Fördelar nackdelar med dom olika firmware?
Har läst att med 1.4 måste inte routern starta om efter ändringar, medans hastigheten ska ha blivit lite sämre? Någon som har några kommentarer eller faka om detta stämmer? någon som testat?

Visa signatur

Hustomte

Permalänk
Medlem

jag kör fireware 1.5 och det har funkar bra.. men jag e lite irreterad över att den far å bootar om om man gör lite ändringar.. ta bort lägga till portar går bra då bootar den inte om.. men ska man göra nått annat text sån enkel sak som att ställa klockan så vill den boota om. Den har fått damp en gång så jag fick köra in en gammal fireware sen uppgradera igen till 1.5 men efter det så har den rullat fint.Inga problem med uptime heller.. min har gått i 1 mån nu utan problem och då belastar jag min ganska bra.. har 3st servrar som rullar 24/7 med divs saker. kan säga att det är en välldigt stor skillnad från DI 604 till DGL 4300 tog fram min gamla 604 idag och testa lite.. *brrrrr* säger jag bara vilken skillnad på saker:D

*edit* har föresten ver: A2

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

verkar vara bra kräm i dem dära d-link gaming routrarna, satt i ett hus utan nät å slog igång bärbara och hittade ett nät ca 200 meter bort bakom träd å buskar som jag kunda surfa på utan problem med mitt interna wifikort...........

Permalänk

Äger också en 4300 sedan releasen och är 100 % nöjd.
Den är snabb, stabil och sval.
Det finns många inställningsmöjligheter, och "Gamefuel" funktionen är riktigt bra.
Tex: Hade lan under helgen och vi var 4 pers, och det är alltid någon som sitter och tankar då vi andra spelar.
Det löser man enkelt genom att prioritera spelet man kör, och då hamnar nerladdningar i andraprioritet.

Kör version 1.6 just nu och den funkar lika bra som förut, fast nu behöver man inte starta om routern lika ofta då man gjort en liten ändring.

\Mvh: Grumpy SWE

Permalänk
Medlem

Nån som haft problem med att hosta tex en cs server bakom dgl-4300 ? När jag försöker detta så får de anslutna väldigt kass ping. Är det fler än tex 4st så blir allt toksegt och routern laggar ihop så inte internet går att komma åt. Webgränssnittet på routern blir också enormt segt

Permalänk
Medlem

jag har bytt till en burk med IPCop nu.. med fireware 1.6 så funka inte min iptelefoni alls... hadde även lite problem med 1.5 så jag lessna

Visa signatur

iMac 27" 2.8GHz Quad-Core Intel Core i7 - 8GB 1066MHz DDR3 SDRAM - ATI Radeon HD 4850 512MB - 2TB Serial ATA Drive - 8x double-layer SuperDrive

Permalänk
Medlem

Det enda problemet jag har är att den låser sig när man försöker logga in, kommer upp ett felmedelnade av att den troligtvis är avstängd, man klickar Ok och loggar in igen så funkar det.
Rolig leksak annars!

Visa signatur

Antec P180 | Intel i7 2600K | Asus P8P67 DELUXE | 2x4096 Vengeance DDR3 1600MHz 8GB CL8 | ATI 4850 | 2x Intel® X25-M SSD 80GB |

Permalänk
Medlem

Jag är lite sugen på att byta ut min Netgear-router mot denna. Jag letar efter en trådlös router som har inbygd gigabitswitch, så det är just denna funktion som intresserar mig.

Är det någon som kört denna router med någon form av nätverkslagring som klarar 1000 mbit? Tex. Iomega Storcenter eller D-links Network storage Enclosure DSM-G600? Vilka hastigheter kan man räkna med tror ni? Jag är nöjd om jag kan få ut 30-40 mb/s...

Visa signatur