Datorn startar om när jag spelar vissa krävande spel... varför?

Permalänk
Medlem

Datorn startar om när jag spelar vissa krävande spel... varför?

För att slippa folk som gnäller så kan jag säga att jag läst den klistrade tråden och inget av det som står där verkar passa in.

Jag trodde att det var nätaggregatet som inte hängde med men när jag nu köpt ett nytt och problemen fortfarande kvarstår så har jag verkligen ingen aning om vad som kan vara galet.

Det som händer är att när jag spelar relativt krävande spel, till exempel Battlefield 2, Age of Empires 3, Fable mm. så hänger sig datorn. Den hänger sig inte alls ofta i krävande partier utan snarare tvärtom, i till exempel bf2 hänger den sig oftast när jag har kartan eller spawnscreen uppe.
Det som händer när den hänger sig är att först så stannar all grafik upp. Ljudet i spelet börjar hacka om och om igen på samma ställe under några sekunder medan ljudet från andra program och ute i windows (till exempel hör jag fortfarande folk i ventrilo) fungerar i ytterligare ett fåtal sekunder.
Därefter dröjer det ett tag, varierar mellan 1-15 sekunder, innan datorn startas om helt.

Vad i helvete är felet?

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Kolla om det finns nyare bios till moderkortet som kanske fixar detta.
Kört Memtest86 för att kolla om det är minnesrelaterat dina problem?
Om du har ett Nforce2 baserat moderkort så prova med äldre chipsetdrivrutin men vilken version kommer jag inte ihåg nu så då får du prova dig fram om det är tillämpligt i ditt fall.
Ta ur så mycket instickskort som möjligt för att se om det hjälper.
Kolla även kringutrustningen så det inte är så att det t.ex är glapp på tgb eler mussladd mm.
Står det bågot i händelsehanteraren som kan ge dig nån fingervisning om vad det är som händer?

Permalänk
Medlem

vart hittar man händelsehanteraren och vad är Memtest86?
Jag har testat det där med moderkortsdrivrutinerna och det va inte det som var fel iaf
Har även testat nya chipsetdrivrutiner (intel) utan framgång.

Detta är de komponenter jag har i burken nu om det kan vara till någon hjälp:

Intel Pentium 4 3.0 GHz
GeForce 6600 GT 256 MB PCI-E
Maxtor 200 GB hd
3 x Kingston 512 MB DDR 400 Hz RAM
En CD brännare och en DVD läsare.
ASUS S775 P5GD1 PRO moderkort.
FSP PSU ATX 2.0 350 W
Ett nätverkskort.

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengman
vart hittar man händelsehanteraren och vad är Memtest86?
Jag har testat det där med moderkortsdrivrutinerna och det va inte det som var fel iaf
Har även testat nya chipsetdrivrutiner (intel) utan framgång.

Detta är de komponenter jag har i burken nu om det kan vara till någon hjälp:

Intel Pentium 4 3.0 GHz
GeForce 6600 GT 256 MB PCI-E
Maxtor 200 GB hd
3 x Kingston 512 MB DDR 400 Hz RAM
En CD brännare och en DVD läsare.
ASUS S775 P5GD1 PRO moderkort.
FSP PSU ATX 2.0 350 W
Ett nätverkskort.

har typ samma grejer som dig, en del spel buggade för mig förut, så jag testade att uppdatera drivrutinerna till ljudkortet, det funkade bra, men nfs most wanted buggar nu ist, beror nog på att det är nyare än mina ljuddrivrutiner, btw en polare med samma moderkort satte i ett annat ljudkort å då funkar varje spel bra, testa uppdatera...

Visa signatur

<||Datorn: prescott 3.0@3.75||2*512MB kingston valueram (400mhz)||asus P5GD1||Gainward 6600gt "gs"||superpi 1MB: 36sek||>

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengman
vart hittar man händelsehanteraren och vad är Memtest86?

Händelsehanteraren hittar du i kontrollpanelen/administration/

Memtest86 är ett linuxbaserat testprogram som används för att kontrollera minnena med hjälp av en bootbar cd eller diskett utanför operativsystemet.

Permalänk

jag har också problem med spel som AoE 3 och CoD 2. Men ändå kan jag köra prime95 natten igenom utan fel, samma sak med Memtest. Jag har också spelat igen spel såsom t.ex. F.E.A.R utan problem.

Permalänk
Medlem

Jag testade att uppdatera drivers till det integrerade ljudkortet utan framgång
Vad är det jag ska titta efter i händelsehanteraren? Det jag kan hitta är vissa systemfel som inträffar upprepade gånger.
Det som står om det hela är:
"Tjänsten Cardex kunde inte startas på grund av följande fel:
Det går inte att skapa en fil som redan finns. "

Några fler idéer?

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Cardex är det nån slags smart card reader kanske? Prova att stänga av den tjänsten och se om det nu funkar bättre med spelen.

Permalänk
Medlem

Jag hittar ingen tjänst som heter cardex... fattar inget nu. :S

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Hej igen. Har fortfarande inte löst problemet jag skrivit om ovan och har testat alla de förslag jag hittills fått utan framgång.
Jag undrar nu helt enkelt om det är någon som har något mer förslag på vad som skulle kunna vara fel.

Vore hemskt tacksam för hjälp.

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

hej! har en kompis som har ett liknande fel.

Hans dator kraschar också utan anledning (känd anledning iaf ). Detta händer inte regelbundet utan lite när som, oftast då när det blir lite tungt för datorn verkar det som.

Vore tacksam om nån på den här sidan kunde hjälpa mig (och tengman då förstås).

mvh ivar

Permalänk

har ni klockat era datorer? kan vara AGP/PCI-E porten som trots låsning ändå släppper.

har ni kollat värmen? känn på grafikkortsflänsen när den stängs av... är den varm så kan det vara att den inte går ordentligt. damm, dålig fläkt eller nåt...

Permalänk
Medlem

Det hela började redan strax efter det att jag köpt datorn och utan att ha klockat den nånting.. även fast jag klockar ner både grafikkort och RAM så hänger den sig den envetne jävlen.

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

Om du köpt datorn med montering så är det säljaren som ska ge dig support men kör "dxdiag" och testa grafikkortet så du vet att det funkar i DirectX samt DirectDraw.

Permalänk
Medlem

Inget fel där heller. Testerna säger att allt funkar som det ska...

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

OK!

1. Grafikkortet funkar i testerna för DirectX och DirectDraw.
2. Minnena funkar i Memtest86?
3. Processorn funkar i Prime95?

Prova med att:
Om datorn kraschar i Prime95 när du kör cputest så öka spänningen med ett "snäpp"
Om inte ovanstående gäller:
Kan du ge grafikkortet mer spänning i bios så gör det men öka bara med ett "snäpp"
Likaså om ovanstående inte funkar så öka spänningen för minnena med ett "snäpp"

Kör själv minnena i 2.8V pga överklockning men då har jag också en fläkt riktad uppåt mot dom så det blir "luftdrag" mot minnena.

Permalänk

Om man fluktar lite snabbt i manualen till P5GD1 PRO så tycker inte asus att man ska köra 3 minnen. har sett att detta kan göra vissa moderkort instabila tidigare... prova plocka ut det tredje minnet och se till att du har minnena sittandes rätt för dualchannel och se om det gör någon skillnad.

Mvh
Thomas

Visa signatur

Fråga inte mig... Jag bara besöker den här planeten.

Permalänk
Medlem

problemet hade jag redan innan jag satte i det tredje minnet så jag har svårt att tänka mig att det är det som är felet. Tack för tipset iaf.

Hur går jag till väga för att öka spänningen? (kan inte göra det i bios med det måste ju gå att göra på något annat sätt eller)

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tengman
problemet hade jag redan innan jag satte i det tredje minnet så jag har svårt att tänka mig att det är det som är felet. Tack för tipset iaf.

Hur går jag till väga för att öka spänningen? (kan inte göra det i bios med det måste ju gå att göra på något annat sätt eller)

Då får du köpa denna eller ett nytt moderkort.

Permalänk
Medlem

Hej igen...

Jag lyckades med hjälp av programmet AiBooster som jag hittade på ASUS hemsida höja spänningen i cpu:n. Det hjälpte fantastiskt nog och jag lyckades spela spel som jag tidigare bara kunnat spela i runt 10 minuter innan datorn kraschat.

Jag var övertygad om att jag hittat felet och det fungerade hur bra som helst att spela så fort jag höjt spänningen (jag var tvungen att göra det på nytt efter varje reboot). Efter ca två veckors lyckligt spelande så kom dock problemet tillbaka och även fast jag höjde spänningen ytterligare snäpp så började den krascha på precis samma sätt som den gjorde tidigare.

För mig finns det absolut ingen logik överhuvudtaget i detta; varför skulle den först fungera som om jag äntligen hittat felet och sedan efter en så lång period som två veckor börja krångla precis som tidigare?
Om någon skulle kunna komma på vad som gjorde att problemet återvände skulle jag vara väldigt tacksam.

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams

Permalänk
Medlem

EXAKT så var de för mig.. fast datorn starta inte om då, det var graffet som ballade ur och fick typ artefakter... prova uppdatera moderkorts bios de kommer funka säkert då

Permalänk
Medlem

Jag har haft samma problem med "Gun" och "V8 musclecars"...
Testa att dra ner prestandan i spelen istället för att klocka ner kortet!

Visa signatur

hmm... varför är inte allt gratis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antranig
Jag har haft samma problem med "Gun" och "V8 musclecars"...
Testa att dra ner prestandan i spelen istället för att klocka ner kortet!

Saken är ju den att spelen flyter helt utan problem och dessutom så slutar den inte krascha bara för att jag sänkt prestandan i spelen. Den enda skillnaden jag märker när jag sänker prestanda är att det generellt tar lite längre tid innan den hänger sig.

Visa signatur

"It’s not the fall that kills you; it’s the sudden stop at the end" - Douglas Adams