Dags att testa igen, Slackware och pahethantering?

Permalänk
Medlem

Dags att testa igen, Slackware och pahethantering?

Har provat och lekt runt lite med Ubuntu, Debian och för nått år sen Redhat, även lekt lite med Slackware första gången jag gjorde ett seriöst Linux-försök. Dock så föll det på pakethanteringen, därför jag använt Debian och ubuntu senaste gångerna. Skulle nu vilja testa Slackware igen, mestadels för att jag tycker det är en cool dist och för att jag av någon anledning tycker att det vore väldigt coolt att använda just slackware.

Mitt offer kommer troligen att vara nån gammal 200Mhz:are med cirka 64MB RAM och målet är helt enkelt att få upp en 24/7 server för ssh och kanske nått annat som jag hittar på senare.

Jag ser dock ett problem, pakethanteringen. Sist jag installerade Slakware gav jag upp pga att jag inte orkade sitta och skriva in mängder av installpkg, upgradepkg etc. Har tittat lite på swaret och det vore bra om någon kunde kommentera på hur det är att använda sig av, finns det andra alternativ? Har läst om nått som kallades slapt-get men det skall tydligen vara rätt buggigt?

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk
Medlem

kör med Debian eller FreeBSD, dom är ju hur bra som hellst, ja tycker om dom iaf

Permalänk
Medlem

Du kanske skall testa gentoo? Liknar slackware men har en pakethanterare som bygger på att man installerar från source. Det enda tråkiga är att det lär ta ett tag att kompilera all skit på din 200 mhz.

Visa signatur

Plan9 fan. In glenda we trust.

Permalänk
Medlem

Du har slapt-get till Slackware också, som jag tror ska vara lite bättre än swaret men det är säkert bara personliga åsikter jag har hört.

Sen har du jpktool som är i tidigt beta stadie men som kanske kan vara något ändå.
Länk till jpktool
http://jpktool.sourceforge.net/

Visa signatur
Permalänk
Medlem

blattis, dagle jag uppmanar er att börja läsa vad folk skriver.

Har ingen större erfarenhet av Slackware pakethantering (senaste versionen jag körde var 7.2) men det jag har hört från delar av communityt är att Swaret skall fungera bra.

Visa signatur
Permalänk
Hedersmedlem

Själv kör jag Slackware på laptopen utan någon som helst pakethanterare förutom den inbyggda, men då är jag ganska van vid det också (har kört Slackware en hel del).

Annars så kan du installera NetBSDs pakethanterare pkgsrc, en gammal guide (som fortfarande fungerar) finns här:
http://users.piuha.net/martti/comp/slackware/slackware.html

Swaret ska man helst undvika dock, det är ganska ouppdaterat.

Anledningen till att många kör Slackware är ju pga deras simplicitet, så det är många som aldrig ens önskat sig en pakethanterare (jag håller med dem till en viss del, även om jag finner pakethanterare trevliga ibland).

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk

slapt-get
emerde <-- bra alternativ. Både dependency-check för .tgz paket och från source, som portage.
portage
swaret <-- rekommenderar jag inte :S
portpkg <-- Tycker denna är bäst, men tyvärr finns inte så mycket paket....
slackpkg <-- Denna rekommenderar jag starkt. Finns med i extras på slackwareCDn
pkgsrc

m.fl.

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av carbonara
slapt-get
emerde <-- bra alternativ. Både dependency-check för .tgz paket och från source, som portage.
portage
swaret <-- rekommenderar jag inte :S
portpkg <-- Tycker denna är bäst, men tyvärr finns inte så mycket paket....
slackpkg <-- Denna rekommenderar jag starkt. Finns med i extras på slackwareCDn
pkgsrc

m.fl.

Läste på om slackpkg och det verkar skönt tycker jag, är det något officiellt verktyg (eftersom det ligger i /extras) eller bara en smart grej? Har alla mirrors stöd för den eller bara vissa?

emerde lät också väldigt intressant, hur är serverstödet för den pakethanteraren?

granden: jpktool lät intressant men verkar, som du sa, vara i lite lite väl tidigt stadie för min del.

m0REc: Jag har ingen lust att kompilera från source då msakinen som sagt inte är den starkaste i världen plus att jag vill ha nått nytt att bita i när/om jag i framtiden ger mig in i *BSD världen.

swaret verkar ju inte vara att rekommendera av någon men det är en av funktionerna i det som intresserade mig särskilt mycket, deras Rollback kommando. Finns det liknande funktioner i emerde eller slackpkg?

Är installationen fortfarande lika enkel? Sist jag använde Slackware var det, den då sprillans nya, version 9.0 och det gick som en dröm

Visa signatur

Primär: R9 3900X | ASUS X570-F Gaming | NH-D15 | 64GB@3200MHz | RTX 3080 10GB | Seasonic 850W | Fractal Define R6 |
Gamla bettan: i5 750@3.8GHz | 8GB | HD5770 | Corsair VS 550W | FD R2 |

Permalänk

Allt som ligger i /extra är granskat och godkänt av patrick volkerding (eller nån annan uppsatt slack-nörd), men erbjuder inte en tillräckligt vital funktion för att följa med installationen.

Jag minns inte vilken det var, men jag tror att slackpkg har stöd för t.ex. linuxpackages.net

Visa signatur

Ubuntu 5.10/slackware 10.2 på: Amd64 4000+, Zalman CNPS9500LED, Kingston 2gb RAM, point of view geforce 7800GT,Gigabyte Ga-K8NXP-SLI, Maxtor ata 200gb, Samsung spinpoint 250gb s-ata2, Samsung 193p+ svart.

Permalänk
Medlem

jag kör slackware på alla mina serverar och gateway ( 3 burkar)

alla packet jag behöver finns i slackware som orginal och jag håller de uppdaterade med swaret

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Willhelm
Läste på om slackpkg och det verkar skönt tycker jag, är det något officiellt verktyg (eftersom det ligger i /extras) eller bara en smart grej? Har alla mirrors stöd för den eller bara vissa?

emerde lät också väldigt intressant, hur är serverstödet för den pakethanteraren?

granden: jpktool lät intressant men verkar, som du sa, vara i lite lite väl tidigt stadie för min del.

m0REc: Jag har ingen lust att kompilera från source då msakinen som sagt inte är den starkaste i världen plus att jag vill ha nått nytt att bita i när/om jag i framtiden ger mig in i *BSD världen.

swaret verkar ju inte vara att rekommendera av någon men det är en av funktionerna i det som intresserade mig särskilt mycket, deras Rollback kommando. Finns det liknande funktioner i emerde eller slackpkg?

Är installationen fortfarande lika enkel? Sist jag använde Slackware var det, den då sprillans nya, version 9.0 och det gick som en dröm

Installationen var extremt enkel även för mig (10.1).

Rekommenderar Slackpkg, man väljer bara mirror från en lång rad olika i /etc/slackpkg/mirrors, sen är det bara att köra igång.

Slackpkg update laddar ner uppdatering av vilka paket som finns tillgängliga på servern.
Slackpkg upgrade-all uppdaterar alla paket (visar prompt först).

Programmet har även stöd för många andra funktioner så som install, remove, search och även en blacklist. Har använt det sedan jag började använda Slackware och än så länge har jag inte blivit missnöjd en enda gång.

Visa signatur

Stationär: Intel-baserad, Arch + KDE
Bärbar: Dell XPS 13, Arch + KDE

Permalänk

Varning för dist-upgrade (i alla pakethanterare till slackware?)
jag har försökt i swaret, slapt-get och slackpkg och det har gått åt helvete i alla.

senaste gången var från 10.0 --> 10.2 med slackpkg. Det gick hyffsat om man bortser från att X sket ner sig

Visa signatur

Permalänk

Precis installerat slackpkg

bearbone~/firefox --> sudo /usr/sbin/slackpkg search openoffice The list below shows all packages with the selected pattern. [uninstalled] - kdeaccessibility-3.4.2-i486-1 [uninstalled] - kdebase-3.4.2-i486-2

Får inte riktigt det där att gå ihop

Visa signatur

There is no future in timetravel.
site: undef.io - foto: bildad.se, flickr
Det enda vettiga är att sitta i en låda och dricka öl ur en hatt.

Permalänk

varför satsar inte Herr Volkerding på att integrera nån dependency-checking pakethanterare?
jag har förstått att han inte tycker att det är nödvändigt i ett server-system, och att efterfrågan inte är enorm, men vill man inte använda den så är det väl bara att låta bli? Det är väl bättre att ha den möjligheten och kunna avstå ifrån den än att inte ha den alls.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Om man har KDE så finns KSlackcheck. Den kollar efter uppdateringar till systemet, visar changeloggen, låter dig välja vilka paket du vill ha och laddar ner dom till en mapp.
Sen får man gå till mappen och köra en "upgradepkg *.tgz"

Man kan dock inte installera nya paket med det. Men jag bygger mina program själv ändå så för mig spelar det ingen roll.
Efter jag har byggt ett program så använder jag mig av "Checkinstall" för att göra egna paket så det blir lättare att ta bort dom sen.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

men är netbsds pkgzrc säkert till slack alltså går allt att installera och så.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sami
men är netbsds pkgzrc säkert till slack alltså går allt att installera och så.

Jag vet faktiskt inte om det finns binära paket att ladda ner, men pkgsrc skall kunna sättas upp under de flesta Linux-distributioner och kompilera paket. Jag har testat det med Slack. Kolla in www.pkgsrc.org samt den svenska http://pkgsrc.se som är riktigt bra.

Permalänk
Hedersmedlem

pkgsrc är source, inte binärer.

Visa signatur

Vim
Kinesis Classic Contoured (svart), Svorak (A5)
Medlem i signaturgruppen Vimzealoter.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m0REc
pkgsrc är source, inte binärer.

Ok, jag blandade ihop det med NetBSD's pkg_add som installerar binärer skapade från pkgsrc över FTP. Det finns utvecklare som kompilerar hela pkgsrc för att distribuera via FTP. Det jag var osäker på var om det fanns binärer att ladda hem för Linux och senaste versionen av pkgsrc...