Permalänk
Medlem

Opteron 146, MSI K8N NEO2 P trasigt?

Minne PC3200 (value-ram)

Satt och börja klocka så starta jag på 215 FSB sedan 235 FSB (satte minnet till 166) tills då fungera datorn fint, sedan stegade jag upp en bit till. satte volten på 1.45 och FSB på 250 (minnet sa satte jag på 133)

Nu visar moderkortet D-brygga att processorn sitter i fel eller är trasig (lampor indikerar det)

Tror ni att det är processorn eller moderkortet som har gått sönder?

Grafikkortet och minnet fungerar fint i en annan dator jag har så det är inte det.

Har testat att reseta CMOS med att ta ur batteriet och flytta på jumpern.

ett annat problem jag hade innan var att datorn krashade när jag skulle in i bios så man var tvungen att reseta och försöka om och om igen innan man kom in.
Det var efter jag hade uppdaterat till senaste.

Tack för er hjälp!

Visa signatur

Imac 27" 2011, I7, 8GB, 6870M, ingen SSD. :'(.

Permalänk
Medlem

Det låter som moderkortet har gått sönder.. en 146:a ska inte svimma av lite så lite vcore, har för övrigt min vcore på 1,45 och har också en 146:a.
Det enda anledningen jag kan komma på att moderkortet har svimmat är att du kanske glömde ändra htt multipeln till x3.. har hört att man kan bränna sina moderkort på det sättet.
Antagligen om du glömde ändra den så borde den stått i x5, vilket gjorde att din htt låg på (2x)1250 Mhz, vilket åter igen inte låter så farligt för att döda ett moderkort.

Det bästa vore testa din processor i en annan dator, eller testa en annan processor i din dator.
För att se vilket som har gått sönder.
Kan möjligen också vara nätagget?

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

jag har hört runt med kompisarna som bor nära till hands men ingen har just socket 939, men det lättar i min mage nu när du tror det är moderkortet. (har redan bytt det en gång för det första inte fungera alls. )

då äre det väl bara att be om ett nytt moderkort då.

Jag köpte precis ett nytt nätag, genom att det gammla var lite labilt, så starta jag datorn utan att ändra på klockningnen och det starta... titta lite på volten också men den höll sig stadigare

Visa signatur

Permalänk
Medlem

jag kan inte till 100% säga att moderkortet är dött.
Men om man tittar på statestiken så är oftast moderkortet sönder när del gäller "Är CPU:n eller moderkortet sönder?"
En Opteron 146 går först sönder vid 1,7v+ någonstans, vilket du inte ens var i närheten av.
Och ändra på htt:n kan inte heller bränna en CPU, bara göra så att den räknar fel.
Finns ju flera exempel här på sweklockers om folk som böjt pins, slitit av IHS med mera, med mera.
Då cpu:n klarat sig.

Sålänge du inte rört processorn precis innan detta hände så är det nog mest troligt att moderkortet är paj.

Visa signatur

Asus P8Z68-V, Intel Core i5 2500K, 8 GB Corsair Vengance, ASUS 6870

Permalänk
Medlem

Kom på en till sak som pekar mot moderkortet. Datorn går inte att stänga av på knappen på framsidan...

Visa signatur