Missa inte Amazon Prime Deal Days!

Vad använder ni era programmeringskunskaper till?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kemichal
Själv programmerar jag i delphi. Använder det för att sabba folks datorer via nätverket... Ni ska se deras miner när deras CD-läsare helt oväntat matas ut och in :P, eller när allt bara slutar fungera. Nä, delphi är härligt.

en cut-and-paste script-kiddie alltså? ..

Permalänk
Medlem

Det senaste jag gjorde var ett kiosksystem i PHP till våran lanförening. Annars använder jag inte programmering till något speciellt seriöst :/

Visa signatur

I distrust governments because I’ve studied history. Ask Joe this question: who does most of the killing? Who does most of the theft? Even the body-count of the worst criminals and terrorists pales in comparison to the death toll the average government inflicts on its own people. And it is not criminals who tax away 5/12ths of my income. - Eric S Raymond
http://www.css3.se

Permalänk
Medlem

PHP, SQL , HTML och sådant
- Min "Cic's upload 5.0" är väll det som tar mest tid.
- MySQL Overview, PHPmyadmin wannabe, mindre, snabbare, mer struktuerat och saker.
En rad andra saker med, ni får läsa på min sida sedan.

C++
... Inget ... eftersom att jag inte kan något, men kämpar med att lära mig så kanske det kan bli något meningslöst projekt någon gång.

Permalänk
Medlem

Det senaste jag gjorde var "rssmailer", ett litet pythonscript som kollar om en RSS-ström ändrat sig sen sist den kollade, om den har det så skickar scriptet den senaste <description>-taggen. Har lagt det i cron och körs just nu mot warpdrive.se. Om nån är intresserad kan jag slänga upp det på webservern.
Kodar inte direkt för att kunna göra saker, gör det mest för att det är kul

Permalänk
Medlem

Jag använder C till att programmera under linux, skriver apache moduler och en egen tracker och sånt.
C# brukar jag använda till småprogram, som mitt senaste som man kan öva på japanska kana med. Kana programmet tänkte jag lägga ut efter att jag rensat upp lite i koden

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

Scriptar mycket i Flash och php, kan även objekt orienterad c++ men använder det sällan.

Flash
Sysslar med online spel som använder Smartfox som socket server. Har gjort några tur baserade spel så som yahtzee och fia med knuff. Nu har jag dock gett mig in på spel i "real tid", vilket skapar många problem som måste lösas, så som fördröjningar i nätverket "ping" och begränsningar i bandbredden. För att lösa detta använder jag mig bl.a. av dead reckoning algoritmer. Spelets logik sköts helt och hållet på server sidan, så som kollisions detektion och spelar animation, vilket ger ett både mer synkat och även säkrare spel.

PHP
Har börjat lite lätt på ett spelcommunity i stil med blip.se, där våra multiplayer spel kommer kunna spelas gratis. Tidigare har jag gjort en enklare databas över min dvd samling som kan updateras.

c++
Inga större projekt som sagt. Skrev ett litet program där jag snabbt kan växla mellan olika ip inställningar beroende på vilket bredband jag befinner mig på, riktigt smidigt. Även några ascii spel har det väll blivit. Lekt runt lite med SDL, open gl och direct X, och lärt mig grunderna där, men har inte börjat på något seriöst, får väll sätta mig in i det lite mer när jag börjar spelprogrammering i Skövde i höst.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Mestadels använder jag mina programmeringskunskaper till egna små och stora projekt som aldrig blir klara.

Visa signatur

+++++++[>+++++++<-]>-[>++>+>++>++>++>++>++<<<<<<<-]
+++++++++++++++[>+>>+>>>+>+<<<<<<<-]>+.>++++.>+++.>+.>++++.>.>+++++++++.

Permalänk
Medlem

Förutom ett PHP-script för att rita upp grafer (http://antichrist.se/~hobo/projekt/the_beard_calculator/) så har jag inte gjort speciellt mycket på sistone. I slutet av förra året lekte jag lite med en IRC-klient, men det slutade med att jag gjorde om den från scratch typ fem gånger, vilket resulterade i att det blev ganska knäppt. Det blir oftast så när jag initierar ett projekt alldeles för spontant och mest på kul, eftersom jag inte bryr mig om att fundera så mycket på tillvägagångssättet.

Vanligtvis blir det så ogenomtänkt så att valet av språk bestäms av vilket som har finast utvecklingsmiljö.

Visa signatur

Läs en bok för fan...

Permalänk

Jag kodar nästan bara C++. Förutom labbar och projekt från skolan håller jag på med två projekt. Dels en ircbot som från början skulle vara enkel och användarvänlig, men som håller på att utvecklas till något helt annat. Först hade den ett trevligt och lättanvänt GUI, men sedan dumpade jag det och gjorde om det till ett konsollprogram och implementerade ett pluginsystem. Jag utvecklar den främst för Windows men jag vill gärna prova att porta den till något annat senare.

Mitt andra projekt är ett litet ramverk för direct3d som jag ska använda för att göra mitt första 3dspel i sommar. Detta har tvingat mig att lära mig Python eftersom jag försöker skriva en exporter till Blender. Än så länge hatar jag verkligen Python.

Innan har jag gjort en annan ircbot i C++, ett spel och en massa annat som aldrig blivit klart

Permalänk
Medlem

Jag skriver nog program och skript för att göra livet enklare för mig och för andra.

PHP - Webb.

Delphi - När jag behöver något enkelt & snabbt. Typ när en kille behövde byta filändelsen på alla filer i en katalog.

TCL - Eggdrop..

bash - Eggdrop/webb.

C# håller jag på att lära mig.

Visa signatur

:)

Permalänk
Medlem

hmm, massor

För närvarande används dom till:

Visula Basic: Koda en Instant Messenger
C( & ASM): Camelia (The Camelia Project)
C++: diverse.

Visa signatur

C#/MonoGame Fanatiker.
Pixel Artist & Game Developer

Permalänk

Kodar C++
Håller på med en Instant Messenger sedan 2 år tillbaka... det började när man var helt ny på programmering och sen har det legat kvar lite sådär halv latent. Men det ska iallafall bli en Instant Messenger som är säker (kryptering och kryptosystemet), med lite olika features som offlinemeddelanden och sådant som inte den vanligaste Instant Messengern inte har.

Annars blir det mest att man kladdar på mathschallenge och liknande utmaningar, har aldrig riktigt tagit mig tiden att fullfölja ett projekt. Har ju skrivit lite olika program och så som inte bör nämnas här, men aja... typ så... typ.

Har också börjat kika på Objective-C och Cocoa sen ett bra tag tillbaka och det kan väl bara sägas att jag aldrig tyckt GUI-utveckling varit enklare. Men det blir väl att investera i en vettig bok om ämnet och sedan släppa något fint som de millitanta Mac-entusiasterna här på SweC kan ha nytta av.

Visa signatur

iBook 12" G4 1,2 GHz 60 GB HDD 768 MB RAM Mac OS X 10.3

Permalänk
Medlem

Få fina betyg på studierna och skriva program som aldrig blir klara (irc-klient samt server bland annat).

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk
Medlem

Har börjat fördjupa mig inom ADA.

Kan säga att jag aldrig har programmerat förut och mitt första språk blev ADA nu när jag läser på Universitetet. Det är så fruktansvärt kul att jag sitter hellre o proggar ADA än går ut till Puben och dricker ÖL :).

Permalänk
Medlem

Där har vi en massa trevliga svar

Någon som har länkar till sina projekt så vi andra kan ta del av dem?

Permalänk
Medlem

ASP
Både inom jobbet och privat. Alla typ av webblösningar blir det här. Från enkla skript till något större som aspbb.
http://dev.aspbb.org

PHP
Gillar det inte riktigt så det blir bara på jobbet när kunderna kräver det

SQL
Används i de flesta fall när det gäller webbapplikationer

Actionscript
Fick lära mig det då en kund behövde en Flash applikation för nån vecka sen. Var roligt så det har blivit ett hobby projekt där med. En webbapp som streamar mp3or via nätet som man har liggandes på servern.
Vågar mig inte på att länka till mp3 streamern pga reglerna på swec fast en screenshot kan ju inte skada
http://www.soderhamninfo.net/xstream.jpg
http://www.bergvik.com/flash/seismic_map.html

VB
De få gånger som jag är tvingad att skriva någon windows applikation blir det vb6 eller på senare tid vb.net som gäller
http://www.kenworld.se/robert/index.asp?dir=Putty%20Magic

C#
Gillar det skarpt men har inte haft tid att sätta mig in i det helt. Har gjort någon halvklar register editor

Edit: Länkar efterfrågades

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Mest för numeriska beräkningar inom mekanikrelaterade ämnen ( Matlab, C, Haskell )

Lite vid sidan om jobbar jag på en NSF-spelare som förhoppningsvis skall klara av att köras på en 50 MHz microkontroller ( C )

Hemsidor, ( PHP )

Och så jobbar jag som handledare på skolan ( Java )

Permalänk
Medlem

Själv skriver jag mest i vb, blir även lite flash o asp då o då..
och jag kan inte annat än att använda detta citat åter igen:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av gekk
Mestadels använder jag mina programmeringskunskaper till egna små och stora projekt som aldrig blir klara.

För inte fan gör jag annat änn att påbörja project som jag avslutar när de kommer till debuggningen... men ngra få användbara grejer har jag faktiskt gjort. Men nu är jag faktiskt helt desperat, har ingen aning vad jag ska gör för nått..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
en cut-and-paste script-kiddie alltså? ..

Ja, jag har hittat en del på Internet men det är inte meningen att uppfinna hjulet flera ggr. Men jag har gjort dom flesta funktionerna själv.