3700+ & DFI LANparty nf4 SLI-DR [Klockning]

Permalänk
Medlem

3700+ & DFI LANparty nf4 SLI-DR [Klockning]

Hej!

Nu har jag fått hem och satt ihop mina grejjer.

har läst i några trådar här att folk har fått upp dessa prollar i FX speed. dvs 2.8ghz till o med högre.

nu vill jagbara veta hur man skall gå till väga om det är någon som vill skriva vad de använde för Vcore,FSB,Multiple och HTT

Just nu kör jag allt orginal.

komponenter jag har är

Mobo: DFI LanParty Nf4 SLI-DR
Prolle: AMD 3700+
Minne: 2st 512mb Crucial BallistiX pc4000 [tot.1024mb]
Cpufläkt: Zalman CNPS9500LED
Nätagg: Hiper Type-R 580W

Tack på förhand
//MVH

ps: jag har sökt o hittar inget även att jag vet har läst nått om det innan.

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure

Permalänk
Medlem

Jag tror att du missade den klistrade tråden. Det går inte att skriva exakt hur du skall ställa in, det är bara att höja lite i taget. När det tar stopp höjer du volten lite och fortsätter lika dant. Om det tar stopp på minnena så får du lägga in en divider och fortsätta, kanske höja timings osv..

Det går aldrig att säga hur eller hur bra du kan klocka, du måste sätta dig och tweaka en kväll och försöka hitta de ultimata inställningarna.

Glöm inte att hålla ett öga på tempsen heller.

Visa signatur

Jag tänkte skriva något klyftigt här

Permalänk
Medlem

Det är otroligt svårt att säga vad din prolle behöver för volt för attt ta sig upp till 2800 om den ens gör det, sedan samma gäller med dina minnen mm.
Du måste helt enkelt testa själv och se vart du behöver höja volten för att komma högre.

Det jag kan hjälpa dig med är ungefär hur du ska gå tillväga.

Komponenterna du har är riktigt bra som jag tror inte att du ska ha några problem att få upp prollen i 2800 Mhz men sen ska du komma ihåg att även om du inte skulle fixa att få upp CPU´n i 2800 Mhz på första försöket så om du fortsätter att testa och träna så kommer du förmodligen att ta dig så högt och förmodligen ännu högre ochså.
Det handlar allltså om att lära sig hur komponenterna reagerar på olika inställningar och lära sig hur du ställer in för att få bästa resultat.

Det jag skulle rekomendera dig att göra först är att gå in och kolla hur andra med samma minnen som dig har ställt in sina timings på DFI, allltså du måste själv ochså finslipa inställningarna för minnena men det brukar underlätta om du får en pekare på ett ungefär hur du ska ställa in minnena.

Här har du överklocknningsdatabas på DFI-Street som du kan kolla in olika inställningar.
http://www.dfi-street.com/forum/showthread.php?t=10195

Här kan du läsa litegranna om dom olika minnesinställningarna:
http://www.dfi-street.com/forum/showpost.php?p=203179&postcou...

Det jag brukar göra när jag ska testa nya komponenter är att köra dom var för sig, allltså jag testar tex CPU´n först och sedan minnena.
Om jag höjer allt samtidigt så är det så svårt att veta vad det är som stoppar min överklockning när det blir ostabilt, så istället kör jag komponenterna var för sig.
Börja med din CPU, det du gör först är sänker dina minnen genom att sätta divider på dom så att du är säker på att dom inte kommer att stoppa din överklockning.
Ställ in LDT/FSB Frequency Ratio på 4x,
CPU/FSB Frequency Ratio på 11x

sedan så kan du börja att höja FSB Bus Frequency , du kan testa att höja 10 Mhz åt gången.
När du ställt in detta så sparar du och startar upp windows och kör först en Super PI runda, om det verkar Super PI stabilt så kör du igång en Prime runda på ca 30-60 minuter.
Om du inte får några stabilitetsproblem så är det bara att höja 10 Mhz till.
När du stöter på stabilitetsproblem så är det dags att höja volten litegranna, du kan testa första gången höja till ca 1.425.
När du höjt volten så går du precis samma prosedur igen, allltså du testar först och se om datorn stabiliserats nånting av att du höjde volten och har den det så är det bara att fortsätta höja.
Så fortsätter du tills du känner att du blir nöjd elller att du känner att temperaturen blir för hög, det är väldigt viktigt attt du hela tiden håller koll på din temp eftersom CPU´n kan ta skada om du inte stannnar när den börjar bli för varm

Jag skulle försöka att hålla tempen under 50 grader i full load om du ska köra 24/7 på inställningen, nu så vet jag att vissa går över 50 grader men jag skulle inte göra det.
Sedan så brukar dom säga attt vid 1.6-1.65v är gränsen för luftkylning, nu så beror det här på din temperatur men skulle inte heller rekomendera att gå så mycket över 1.6v om du ska köra 24/7.
För enstaka benchtillfällen så gör det ingenting men för alldaglig användning så är det nog inte att rekomendera.

Sedan när du du hittat vart CPU´n stoppar alltså där du känner dig bekväm så kör du en ordentlig runda Prime, allltså kör i 12-24 timmar, nu så är dettta upp till dig hur pass mycket du vill kolla strabiliteten men om du inte är 100% säker på att datorn är stabil så finns risken att den kommer att svika dig för eller senare.

När du vet vart CPU´n stoppar så sänker du den och tar dina minnen.

Först och främst så skulle jag ägna tid åt att ställla in timingsarna, alltså du kör i stock hastigheter och provar dig fram till vilka inställningar som dina minnen är stabila i.
Kör memtest för att kolla stbiliteten, det finns inlagt i DFI BIOS så det borde inte vara några problem.
När du är säker på vilka inställningar som är stabila så kan du börja att höja.

Sänk CPU/FSB Frequency Ratio till 9x eller 10x så att inte prollen står ivägen, sedan så är det bara att börja höja.
Testa hela tiden stabiliteten med memtest, kom ihåg att när det blir ostabilt så kan du säkert tweaka dina timings litegranna så att du kan stabilisera minnena litegranna.
Skulle det vara så att du inte kan få dom stabila hur du än gör så sätt divider på dom och koncentrera dig på CPU´n eftersom det är ändå den som är viktigast att du får ur Mhz.

Sedan så är det viktigt att du har allting rätt inställt i Advanced Chipset Feautures annnar så kommer du inte attt kunna klocka alls, ställ in dessa först av allt.

Jag hoppas detta kan hjälpa dig litegranna.

Lycka Till

Visa signatur

CPU: INTEL QX6850 //Moderkort: DFI 680i LT//Minnen: OCZ Flex 9200//Grafik: Asus Geforce 8800ULTRA
Power: Silverstone Olympia 1000w//HD: WD Raptor 74GB/36GB//Chassi: LIAN LI PC6070B/Cooler Master Stacker

Permalänk
Medlem

Re: 3700+ & DFI LANparty nf4 SLI-DR [Klockning]

jonbass bra skrivet.

Den borde göra 2800 tycker jag det gör dom flesta men det hänger rätt mycket på minnena..
Jag kör min i 3025 11*275 htt*4 så det blir buss speed 2200 det är max vad det skall vara inna det blir instabilt men det är ju olika frå dator till dator ...
men säger bara lycka till min gjorde 3000 på 1,42 volt rätt nöjd

mvh juppe

Visa signatur

x6800-team d9-540mhz 44410. 1950cf...2*750silverstone.
Spel 165opteron-bh5-1900gt 1,2tb

Permalänk

Har en 3700+ SD och ett asrock dual s-ata2 kort och kört just nu 2.65ghz och har varit prime stabil i snart 3h. Har standard twinmos minnen men kommer att bytas ut mot ett par bättre Gail minnen när jag får pengar.

Visa signatur

Workstation:*Acer TimelineX 4830tg *8gb DDR3 1066MHz *Core i5, 2410M, *GeForce GT 540M 2gb, *80gb ssd intel x-25 g2*Griffin Elevator
HTPC:*Lian Li C36B*Gigabyte GA-MA78GM-UD2H*AMD Athlon X2 4850e 2.5GHz + Scyte Shuriken*2x1gb pc8500 corsair dominator*XFX Radeon HD5450 512MB - passivt*40gb ssd intel x-25 g2

Permalänk
Medlem

Det här är en riktigt bra länk, och om du inte har lust att läsa de 56 sidor eller vad det är tycker jag du lika gärna kan gå och köpa en FX-57. Ingenting är gratis här i livet

http://www.short-media.com/review.php?p=1&r=300

Visa signatur

Opt144@2,52GHz@1,45V | MSI KN8 Neo4 Fi | Twinmos 2GB@180MHz@2,5-3-3-6-1T | 200GB Samsung Spinpoint | Leadtek Winfast 6600GT 128MB | SonataII

Permalänk
Medlem

Tack så mkt för dessa inlägg!

Fireeyes: Jo jag kan läsa de 57 sidorna men trisst att det är på engleska

Kom gärna med felr inlägg det uppskattas o hjälps en hel del oxå

//MVH

Visa signatur

Better a dead hero, then a living faliure