Permalänk
Medlem

General Purpose register.

Tja.
Jag håller på och pluggar inför en tenta. Har fastnat på en fråga som boken jag läser har i slutet av kapitlet. Jag blir inte klok på varför det skulle användbart att ha många general purpose registers i CPU:n och om det finns några nackdelar med att ha så många.

En grej till, en admin hoppade på mig förut och anklagade mig för att jag skulle lösa mina läxor själv. När ja sa att så var inte fallet så sa han att jag skulle skicka han bokens namn, sida och ISBN nummer så skulle han fixa det till mig. Det jag vill komma fram till är att jag behöver hjälp och inte någon som anklagar mig för att jag skulle vara lat bla bla, för jag har letat på google i en timma nu utan resultat tack.

Permalänk
Hedersmedlem

Det är ju intressant att veta hur du tänker på frågorna. Du skriver att du inte blir klok på det.
Vad anser du att det inte är nyttigt med många gpr:er? Jag vill inte diktera "så här är det", med ett resonemang runt en uppgift så kan man ju som utomstående hålla med eller beskriva vad som är fel.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Det är ju intressant att veta hur du tänker på frågorna. Du skriver att du inte blir klok på det.
Vad anser du att det inte är nyttigt med många gpr:er? Jag vill inte diktera "så här är det", med ett resonemang runt en uppgift så kan man ju som utomstående hålla med eller beskriva vad som är fel.

Tja, saken är helt enkelt att jag inte kan hitta svaret på mina frågor som jag beskrivit här. Har läst otaliga gånger denna kapitel men jag kan inte hitta eller så förstår jag inte logiken, jag vet inte..

Permalänk
Hedersmedlem

Jag fick uppfattningen att du hade en egen idé om varför det inte skulle vara effektivt.
Som du vet så är registrerna väldigt snabba, mycket snabbare än RAM-minnet. CPU:n får ägna en hel del tid åt att vänta på att få in ny data. Har man många gpr:er så kan ju mecka med mer saker "internt" i processorn. Om nu kompilatorn (eller assemblerhackaren) utnyttjar alla registren effektivt.
Det är väl straigh-forward idén om varför det skulle vara bra.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Medlem

Context-switching blir långsammare iom att det är så många register att spara undan.

Visa signatur

Min utvecklingsblogg: http://blog.iostream.cc

Permalänk
Hedersmedlem

Re: General Purpose register.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jahac
Tja.
Jag håller på och pluggar inför en tenta. Har fastnat på en fråga som boken jag läser har i slutet av kapitlet. Jag blir inte klok på varför det skulle användbart att ha många general purpose registers i CPU:n och om det finns några nackdelar med att ha så många.

En grej till, en admin hoppade på mig förut och anklagade mig för att jag skulle lösa mina läxor själv. När ja sa att så var inte fallet så sa han att jag skulle skicka han bokens namn, sida och ISBN nummer så skulle han fixa det till mig. Det jag vill komma fram till är att jag behöver hjälp och inte någon som anklagar mig för att jag skulle vara lat bla bla, för jag har letat på google i en timma nu utan resultat tack.

Det var jag som låste din tråd. Jag gillar inte när folk ljuger för mig, jag sade aldrig att jag skulle lösa det åt dig, däremot kontrollera det du sagt. Tyvärr fick jag ej tag på boken.
Men nåväl, behåll du denna tråd, men ge tusan i att ljuga fortsättningsvis.
Tillbaks till topic

Visa signatur

🖥️ 13600K • RTX 4080 • 32GB DDR5 • 2TB NVMe • LG C3 OLED 42"
💾 4790K • 16GB DDR3 • 14TB HDD • Plex ❤️
💻 MacBook Air M1
🎮 Xbox Series X

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Context-switching blir långsammare iom att det är så många register att spara undan.

Ja det är ju en sak. (glömde det). Hur mycket tid stjäl all context-switching i ett belastat OS egentligen?

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av petrusss
Context-switching blir långsammare iom att det är så många register att spara undan.

Annars kan man, liksom SPARC, använda sitt överflöd av register för att slippa detta undansparande.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Aqualize
Ja det är ju en sak. (glömde det). Hur mycket tid stjäl all context-switching i ett belastat OS egentligen?

Mycket, när en context switch äger rum måste den bl a spara process blocket, PC och register. Sedan måste nästa process laddas för att kunna köras. Trådar minskar overheaden av byten eftersom dessa finns i ett och samma processblock. Men som sagts tidigare, det är beroende på vilken processor det rör sig om och vilken teknik som används för process byte.