Problem med Maxtor SATA 200GB

Permalänk
Medlem

Problem med Maxtor SATA 200GB

Jag köpte nyligen en ny 200GB Maxtor S-ATA hårddisk, men den har ett stort problem. Problemet är att den inte funkar speciellt bra. Den hittas av BIOS och av Windows, men när jag lägger in filer på den låser sig hela Windows ett tiotal sekunder. Likadant är det när jag försöker spela upp en DVD eller ett spel. Allting låser sig med jämna mellanrum. När jag tar ut hårddisken är problemet som bortblåst, så det härstammar från den.

Jag har använt MaxBlast 4 för att försöka rätta till problemet, men det har varit lönlöst. Jag hade tidigare en annan S-ATA hårddisk, av märke Samsung, och med den var det inga problem. Dock gick den till slut sönder totalt och det var därför jag köpte Maxtor-disken.

Mitt moderkort är ett Asus K8V-X, om det nu kan ha något med saken att göra. Min BIOS är ungefär 3 månader gammal, så den ska det inte vara några problem med.

Windows kör jag för närvarande på en gammal reservhårddisk, men målet är att byta till den nya 200GB:n, om den börjar fungera vill säga.

Tacksam för all hjälp, hur liten den än må vara.

Permalänk
Medlem

Men du..

Jag har ju typ samma problem.
Har en Western Digital caviar 250gb sata, och ett MSI k8n neo-4 moderkort. OCh jag hittar disken i bios och i windows. Men grejen är den att varje gång jag startar datorn, så fryser den sej när den ska boota windows, och jag måste resetta och då funkar det.

SEn ibland när jag spelar så fryser datorn sej helt hux flux i 10-30 sec sen lossnar.. ?? tror de är hårdisken som cepar sej på nått vis? 1 av 10 frysningar fryser den sej helt o jag måste resetta.. börjar bli jobbigt

Permalänk
Medlem

Har hört att det ska vara problem med nForce4 chipset och vissa hårddiskar. Prova lägg in ny firmware på hårddisken. Det ska tydligen hjälpa.

Mer info finns i nån tråd här på forumet.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Avstängd

Ja problem kan man lugnt säga

Ända för dig är att byta till någon annan disk, DOCK EJ MAXTOR

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

har exakt samma prob, ibland går det att boota windows, tar dock ca 10 min, sen när man försöker komma åt disken står det bara att det skett ett I/0 fel

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av k.den
Jag har ju typ samma problem.
Har en Western Digital caviar 250gb sata, och ett MSI k8n neo-4 moderkort. OCh jag hittar disken i bios och i windows. Men grejen är den att varje gång jag startar datorn, så fryser den sej när den ska boota windows, och jag måste resetta och då funkar det.

SEn ibland när jag spelar så fryser datorn sej helt hux flux i 10-30 sec sen lossnar.. ?? tror de är hårdisken som cepar sej på nått vis? 1 av 10 frysningar fryser den sej helt o jag måste resetta.. börjar bli jobbigt

Vad har du för andra datorkomponenter? Minnen? Har du testat med en annan disk?

Visa signatur

AMD XP3700+ | MSI K8N Neo4 Platinum | Corsair 2048MB PC3200 3-3-3-8-2T | Sapphire Radeon X800GTO 256MB | Maxtor Diamondmax 10 250GB SATA2 | Antec Sonata II

Permalänk

Vissa serier av maxtors diskar hade/har problem med NF4 vet dock inte vilka nummer dessa började med men det finns en annan tråd där det stod vilka serienr det gällde!

EDIT: Kolla den här tråden finns lite kanske kan ge lite ljus över saken? http://forum.sweclockers.com/showth...threadid=562429

__________________

Permalänk
Medlem

Ok, killar, det verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag har dessvärre ingen annan disk att prova med, men jag ska lämna in skiten (alltså datorn) på reparation så snart som möjligt. Tänkte bara om någon visste något enkelt sätt att bli av med problemet, men så är inte fallet alltså. Det känns enklare att lämna in datorn på torsdag så får de fixa den som har sålt skräpet istället, så slipper jag ställa till med något när jag försöker mixtra med den.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Knoea
Ok, killar, det verkar vara en svår nöt att knäcka. Jag har dessvärre ingen annan disk att prova med, men jag ska lämna in skiten (alltså datorn) på reparation så snart som möjligt. Tänkte bara om någon visste något enkelt sätt att bli av med problemet, men så är inte fallet alltså. Det känns enklare att lämna in datorn på torsdag så får de fixa den som har sålt skräpet istället, så slipper jag ställa till med något när jag försöker mixtra med den.

gör du aldeles rätt i, för maxtor diskarna finns det ingen göra själv fix, endast att få tag på en FW som funkar

Visa signatur

AMD Phenom II 965 c3//XFX Ati 5850 BE//Intel X25-M 80gb ssd//WD 750gb Black//Asus bräda M4A79XTD EVO//g15 v2//g500
Samsung t240 Fullhd gaming monitor//incoming sammy 2270
Lappy Asus UL30VT-QX030V