Permalänk
Medlem

Nätverksbrygga / delad uppkoppling

Tänkte bara kolla så att jag har fått det här rätt eller om allt sitter om bakfoten.

Om man kör med internet direkt från ett ADSL-modem till en dator som har två nätverkskort och vill dela ut Internet på ytterligare en dator så använder man sig av delad dator.

Om man däremot har en router som agerar DHCP-server direkt efter ADSL-Modemet måste man brygga anslutningen mellan dator1 och dator2.

Mitt fall:

[Modem] ---> [Router] ---> [Dator1 med dubbla nätverkskort, agerar brygga] ---> [Dator2]

lyckas inte riktigt att få till det hela, dessutom om jag försöker brygga två anslutningar så försvinner inställningarna på dom och kombineras ihop till en inställningsmöjlighet på bryggan. Känner mig väldigt konfunderad på det hela taget angående det här med att dela Internet genom en dator. Vore bra om någon kunde förklara ganska ingående hur jag ska gå till väga för att få det att funka.

Visa signatur

Deus Ex Machina

Permalänk
Medlem

Om du har en dator med 2 nic så behöver du inte routern alls.
Bör se ut såhär [Modem] ----> [Dator1 med dubbla nätverkskort, agerar brygga] ---> [Dator2]
I ditt fall där du har en ROUTER (hur många LAN portar har den?)
Har den mer än 1 port bör du inte koppla DATOR 2 genom DATOR 1
Har ROUTERN bara 1 LAN port bör det vara följande.
[Modem] ---> [Router. Låt den inte aggera DHCP. Lan IP är i stil med 192.168.0.1] ---> [Dator1 med dubbla nätverkskort, agerar brygga. Ge Nic 1 IP 192.168.0.3 Nic 2 IP 192.168.0.5] ---> [Dator2 Ge Nic IP 192.168.0.7]

Om allt funkar som det ska bör modemet ha gett ROUTERN en piblik IP adress (WAN PORTEN) men oxå 1 eller 2 DNS adresser.
Dator 1:
Nic 1 IP 192.168.0.3 Gateway 192.168.0.1 DNS adresser samma som i ROUTERN.
Nic 2 192.168.0.5 (bryggad)

Dator 2: IP 192.168.0.7 Gateway 192.168.0.5 DNS samma som i ROUTERN.

Hoppas det hjälper.
Själv kör jag samma lösning MEN UTAN ROUTER (som enligt mig bara e onödig i denna situationen).

/Homer_S1

Visa signatur

INTEL Core Ultra 7 265K @ 4.4GhZ| Gigabyte Z890 Eagle | NVidia RTX 5070 TI| 2x32Gb Kingston Fury 6000MhZ DDR5 | Kingston Fury Renegade Gen4 2Tb M.2 | EVGA Supernova 1300WATT 80+ Gold| 34" Samsung Odyssey G8 OLED (S34DG850S) | Logitech G915 Lightspeed & G903 Lightspeed on G PowerPlay mouse pad | Steelseries Nova Pro Wireless

Main TV & Sound. Samsung 75" QN85A + HW-Q910A 7.1.2ch Soundbar

Permalänk
Medlem

Hehe jo routern kan tyckas onödig. Problemet är att jag har fler datorer inkopplade på den men bara en kabel från den som går in på mitt rum. Så jag vill helst kunna köra två datorer på en och samma kabel till routern så att säga. Men jag tror att jag har fått till det hela att funka nåt sånär. Visade sig att jag hade lyckats ställa in Dator2 på statiskt ip vid ngt tillfälle så den fick inte direkt någon bra kontakt med nätverket.

Den tredje datorn ställer så att säga till problem. Dessutom är det ju alltid kul att testa nya lösningar, eller hur?

Av någon anledning kan jag inte ta mig in i webinterfacet till routern på ngn av datorerna längre men jag antar att det är en av livets små nycker. [Edit] Var bara tillfälligt. Jävla Dl-604 som alltid dör av överhettning

Visa signatur

Deus Ex Machina