Missa inte Amazon Prime Deal Days!
Permalänk
Medlem

problem med zalman vf700 på 6800 ultra

Tjena
Jag har ett gainward 6800 ultra som blir för varmt.
Bytte till en zalman vf-700 kylning eftersom alla har sagt att den är bra. Problemet är att kortet inte har blivit ett dugg kallare sen jag bytte fläkt.
idle 55 grader efter att ha kört 3d mark 05 är det uppe på 80 grader.
Upptäckte dessutom att jag fick artifakter i ati tool efter att ha kört det i ca 3 min då låg kortet på 81 grader.
Mina övriga temps i datorn ligger på
cpu: 33
moderkort: 32
gpu omgivning: 36
hårddisk: 31 grader
har fläkt både där bak och där fram i chassit. Och de övriga temperaturerna låter väl OK?

Jag har funderat på om jag har för lite kylpasta alternativt dålig kylpasta. Jag monterade dock om zalman fläkten 4ggr så nu är den medföljande kylpastan slut. Fick en förbättring på 2grader vid sista monteringen.
En annan lite underlig grejj är att kortet verkar bli lika varm oavsett om jag kör det på 5v eller 12v..

Någon som har några förslag på vad problemet kan vara?

Tacksam för svar!

Visa signatur

[A64 3500+] [2048 ddr] [Gainward 6800 ultra@430\1160]

Permalänk

enligt min erfarenhet så tar folk oftast för mycket kylpasta, och inte för litet. Är du säker på att flänsen får ordentlig kontakt då? Jag vet att Ultra-korten kan bli ganska varma. Dessutom behöver inte sensorerna registrera korrekt temp, dom kan vara lite halvkassa. Men antagligen får flänsen inte korrekt kontakt, eller så har du för mkt kylpasta.

Permalänk

Läs denna tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56300... ...55C är ju i alla fall svalt för ditt kort...(Har ett likadant själv)
Kortet blir inte ett dugg svalare med en annan kylare än originalet...Jag har testat på 4 Ultra kort från Gainward golden sample 2600 serien

Visa signatur

[size="1"]Signatur raderad, max 3 rader i size 1. Läs reglerna. - Vicotnik[/size]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av catchmeifucan
enligt min erfarenhet så tar folk oftast för mycket kylpasta, och inte för litet. Är du säker på att flänsen får ordentlig kontakt då? Jag vet att Ultra-korten kan bli ganska varma. Dessutom behöver inte sensorerna registrera korrekt temp, dom kan vara lite halvkassa. Men antagligen får flänsen inte korrekt kontakt, eller så har du för mkt kylpasta.

Ja jag är rätt säker på att det sitter bra, men jag tror nästan att jag tog lite för lite kylpasta ändå. Eftersom det var första gången jag monterade en fläkt på ett graffikkort var jag extremt försiktig och jag läste att många tog för mycket kyl pasta, precis som du säger.
Skall kylpastan vara ca 0,5mm tjockt på gpun?
Tyckte du de övriga tempsen verkade ok?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av zzplutozz
Läs denna tråd http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=56300... ...55C är ju i alla fall svalt för ditt kort...(Har ett likadant själv)
Kortet blir inte ett dugg svalare med en annan kylare än originalet...Jag har testat på 4 Ultra kort från Gainward golden sample 2600 serien

Okej men det är väl inte bra att det blir artifakter? som det blev när jag körde ati tool. Dessutom hade jag det igång i 3 min och den nådde 80 grader.. Kan ju tänka mig hur hög tempen hade blivit om jag hade kört det i 20min?..

hade kortet original klockat..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag hade exakt samma problem som du. 80 grader vid load.
Felet va att jag hade för lite och för ojämnt lager kylpasta.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blp
Jag hade exakt samma problem som du. 80 grader vid load.
Felet va att jag hade för lite och för ojämnt lager kylpasta.

Aha, då beror det säkert på min kylpasta med. Har beställt arctic silver pasta får testa och se om det blir bättre med den..
Hur applicerade du pastan?
Hur ligger dina temps nu då?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hade på ett lager så att det täckte hela gpu:n med ett jämnt lager. La på så mkt att allt va "vitt", alltså inte så man ser igenom. Ha inte på för mkt dock. Då får kylpastan en motverkande effekt.

Nu ligger mina temps på mitt 7800GT:
5V: idle 42 load 64
12V: idle 38 load 60

Permalänk
Medlem

Ok ja det låter ju som bra temps.. jag får återkomma med resultat.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

6800GT och Ultra är sådär varma (varmare än 7800 och 7900 serien). Jag bytte oxå till Zalman VF700-CU för mitt 6800GT. Hade 62 - 63C idle och 87C i load med org kylaren med extra lådfläktar o blåsa på kortet dock i en klock av 430/1140MHz. Kan nämna att jag först såg hela 98C i Ultra hast. i full load när jag först fick kortet utan några lådfläktar som blåste på kortet

Med Zalman VF700-CU på ~7V kör jag nu i 440/1155MHz fortfarande org volt 1.3 jämnfört med 1.4V på Ultra. 53 - 54C idle och ~70C i atitool. Har testat installera om 3ggr och oxå bytt ut till AS5 pasta och det hjälpte max 1 - 2C i full load.

Tror helt enkelt temp sensorna visar olika på korten oxå. Vissa har ~45 - 50C idle på 6800 GT/Ultra med Zalman VF700-CU och 58 - 65C load och andra har betydligt högre. Dessutom att det inte ens var det minsta ostabilt lr hade några artifakter i 98C load temp tror jag oxå säger något om det.

När jag sätter på kylpasta lägger jag alltid en liten klick på mitten (har installerat om cpufläktar & gfx fläktar så många ggr så jag vet ungefär hur mycket behövs för att det skall precis täcka hela kärnan men ändå va tunt lager). Sen vrider jag flänsen mycket försiktigt några få millimeter högst åt vardera hållen och skruvar fast den. Så har jag alltid fått bäst resultat.

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
6800GT och Ultra är sådär varma (varmare än 7800 och 7900 serien). Jag bytte oxå till Zalman VF700-CU för mitt 6800GT. Hade 62 - 63C idle och 87C i load med org kylaren med extra lådfläktar o blåsa på kortet dock i en klock av 430/1140MHz. Kan nämna att jag först såg hela 98C i Ultra hast. i full load när jag först fick kortet utan några lådfläktar som blåste på kortet

Med Zalman VF700-CU på ~7V kör jag nu i 440/1155MHz fortfarande org volt 1.3 jämnfört med 1.4V på Ultra. 53 - 54C idle och ~70C i atitool. Har testat installera om 3ggr och oxå bytt ut till AS5 pasta och det hjälpte max 1 - 2C i full load.

Tror helt enkelt temp sensorna visar olika på korten oxå. Vissa har ~45 - 50C idle på 6800 GT/Ultra med Zalman VF700-CU och 58 - 65C load och andra har betydligt högre. Dessutom att det inte ens var det minsta ostabilt lr hade några artifakter i 98C load temp tror jag oxå säger något om det.

När jag sätter på kylpasta lägger jag alltid en liten klick på mitten (har installerat om cpufläktar & gfx fläktar så många ggr så jag vet ungefär hur mycket behövs för att det skall precis täcka hela kärnan men ändå va tunt lager). Sen vrider jag flänsen mycket försiktigt några få millimeter högst åt vardera hållen och skruvar fast den. Så har jag alltid fått bäst resultat.

Okej. Ja jag har ju trots allt monterat om det några ggr. Men nu har jag ju beställ ny pasta så jag får iallafall testa och se om det hjälper.. Om jag kollar i everest är tempen hela tiden 5 grader lägre på gpun jämfört med expert tool och coolbits.. Jag hade inte everest innan jag bytte fläkt så jag vet inte om det var likadant från början. Jag har aldrig fått artifakter när jag spelar (inte vad jag har sett iallafall), men som sagt i ati tool fick jag. Dessutom blev jag lite orolig när den skenade iväg mot 81 grader efter ca 3 min.. Hde den bara legat jämt på 70 grader had ejag inte brytt mig, men den verkar öka hela tiden!
I spel vet jag inte riktigt vad jag ligge rpå eftersom tempen sjunker så snabbt när spelet har stängts av. Kanske är 3d mark och ati tool mer ansträngande för kortet?
Quake 4,Fear,Cod2 gick tex att spela utmärkt på höga inställningar.
Men du kör bara 7v på fläkten jag kör den i 12.. Har dock inte märkt någon direkt skillnad om jag kör min fläkt i 7v. Det märks kanske bara i spel.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Iaf sensorn på mitt kort tror jag ljuger ordentligt. När jag startar datorn efter att den varit avstängd över natten så visar den direkt 47 - 50C i windows och stannar där vid 53C efter några minuter. 30C varmare än rumstemperatur på mindre än en minut tycker jag är lite skumt.

Det viktigaste är att när jag bytte från org kylare till Zalman VF700-CU fick jag en tempsänkning på 15 - 25C load och 8 - 9C idle vilket däremot har mycket mer sanning i sig. (är lite svårt o säga exakt då jag hade 2st 120mm och 1st 80mm o blåsa på kortet med org kylaren dessutom)

Hur uppför sig eran 6800GT/Ultra kort vid uppstart... vad är temperaturen med andra ord.

Mensch> Jag förstår dig att du inte gillar att se 81C med en VF700-CU, det hade inte jag heller, men däremot är det inga farligt höga temperaturer för ett 6800GT/Ultra... körde min med org kylare i ~7mån med en full load temp på 87C med dedär extra fläktarna i en hast. av 430/1140MHz. Kanske är så att din sensor oxå visar fel. Tror knappast att det är möjligt att den är så felmonterad att genom att montera om få temp sänkning med 10C+, snarare 5C lr så i bästa fall... Vore intressant att mäta med något ordentligt mätinstrument...

Visa signatur

Intel® Core i7-13700K @ 5.7/5.6GHz | ASRock Z690 Extreme | G.Skill Trident Z 32GB @ DDR4-3400 CL14 | Samsung EVO series M.2 + Sata SSDs 2TB | Intel Arc B580 | SuperFlower Titanium 1000W | Gigabyte M32Q 32"/1440p 165Hz | Arctic Freezer II 360 AIO | Phanteks P500A D-RGB

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av RPGWiZaRD
Iaf sensorn på mitt kort tror jag ljuger ordentligt. När jag startar datorn efter att den varit avstängd över natten så visar den direkt 47 - 50C i windows och stannar där vid 53C efter några minuter. 30C varmare än rumstemperatur på mindre än en minut tycker jag är lite skumt.

Det viktigaste är att när jag bytte från org kylare till Zalman VF700-CU fick jag en tempsänkning på 15 - 25C load och 8 - 9C idle vilket däremot har mycket mer sanning i sig. (är lite svårt o säga exakt då jag hade 2st 120mm och 1st 80mm o blåsa på kortet med org kylaren dessutom)

Hur uppför sig eran 6800GT/Ultra kort vid uppstart... vad är temperaturen med andra ord.

Mensch> Jag förstår dig att du inte gillar att se 81C med en VF700-CU, det hade inte jag heller, men däremot är det inga farligt höga temperaturer för ett 6800GT/Ultra... körde min med org kylare i ~7mån med en full load temp på 87C med dedär extra fläktarna i en hast. av 430/1140MHz. Kanske är så att din sensor oxå visar fel. Tror knappast att det är möjligt att den är så felmonterad att genom att montera om få temp sänkning med 10C+, snarare 5C lr så i bästa fall... Vore intressant att mäta med något ordentligt mätinstrument...

Japp nä jag tycker med att det är skumt. Sen har man ju läst om en massa som har fått rejäla sänkningar på sina kort med VF700-CU. Anledningen till att jag vill försöka sänka min temp så mycket som möjligt nu är för att jag vill kunna klocka kortet lite när jag skall spela oblivion
Får testa och se med den nya arctic silver pastan iallafall...
mitt kort ligger på 48 grader precis när jag startar efter någon minut är det uppe på 53-55 grader. Det skumma är att en del verkar ha samma idle temp som mig, men när dom spelar går det ändå inte upp till mer än 66-68 grader =/
Så givetvis tempsensorn kan ju visa lite fel.. I everest har jag alltid 5 grader lägre än i expert tool tex..

Visa signatur

Permalänk

Mitt Ultra kort ligger också på 47c när man precis starat datorn den efter natten, sen ca 57 i idle och 72c FL med orginalkylning.

Visa signatur

P4 Prescott 560 - 2gb DDR2 533 - Asus 6800Ultra - 1x160 1x250 1x300GB Hd - HP L2335 TFT 23" - /skutte

Permalänk
Medlem

Nu har jag bytt till arctic silver pastan..
nu har jag idle 47-48 grader enligt expert too och riva tunerl. 42-43 grader enligt everest. Vilket hade ni litat på? omgivningstempen är samma i båda programmen. Expert tool kan väl inte ha fått fel bara pga av att jag har bytt original kylaren..
vet inte om man skall hurra sådär jätte mycket, men lite skillnade blev det iallafall.. har inte testat fulload innu. kan man göra det direkt? eller skall man låta pastan sitta en dag först?
Ger pastan lite bättre effekt efter att ha suttit lite?

Visa signatur