Värdering av Leadtek 7800gs

Permalänk
Medlem

Värdering av Leadtek 7800gs

Vill inte kalla det recension direkt då jag inte tagit bilder eller kört några seriösa jämförelser. Vill mest berätta om mitt, som jag ser det, lyckade köp.

Kortet är alltså Leadtek Winfast 7800GS och orginalklocken går i 375Mhz och minnet i 1200, köpt för 2922kr på Inet.

Fläkten är tempstyrd och låter absolut INGENTING i idlefart, men ändå hålls tempen nere på 38 grader. (kan tillägga att min ljudkrav är höga (hmm) och min dator för övrigt är knäpptyst...upphängd HDD's, dämpat chass osv. )

Vid full belastning oklockad ökar fläkten och ger en svagt susljud ifrån sig, absolut ingenting störande. Tempen blir då 48 grader även efter någon timmes spelande.

När jag använder nVidias "testa högsta möjliga klock" så blir resultatet 488Mhz på core och 1400 på minnena.

Dock vill jag ha lite safemarginal så jag kör på 450mhz core och 1300 på minnena.
Har spelat Fear, Serious Sam 2, Empire at War samt Oblivion + kört igenom 3dmark2001 och 2005 ett antal ggr. utan några som helst problem i den clocken och tempen ligger stadigt på 50grader under belastning.
Gissningsvis kan jag pressa det ytterligare vid behov.

3dmark2005 score (450/1300) = 6700

Mitt system i övrigt:
A64 3400+ (754)
2x512Mb BallistiX 2-2-2-8

Sammanfattning
+slipper uppgrader datorn till Pci-e på ett år till
+Mycket tyst i 2d läge. (ljudlös?)
+Kanonbra klockmöjligheter
+svalt

-Dyrt vid orginal clock

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Hedersmedlem

Synd att den är lite dyr då mitt 6800GS PCIe för 2000kr överklockat till 530/1200 når upp till 6400p i 05 men det är det bästa som finns för AGP.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Japp, som sagt, lite dyra jämfört med Pci-e alternativ, men ska man väga det mot att byta Prolle + MK också, så blir det genast lite intressantare.
Du anar inte hur mkt jag loopade alternativen mot varandra innan jag bestämde mig ROFL!

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Hedersmedlem

Ja med en så bra processor som du har är det inte så dumt val men med en XP3000+ så når man nog inte upp över 5500p.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Så sant.
Jag satt lite på pottan, för mitt gamla 6600GT bara dog en dag

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen

Permalänk
Hedersmedlem

Jepp varit där och det får bli det det blir då men det komme att hålla ett bra tag.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem

Funderar också på o köpa 7800GS. Är mest nyfiken på hur det klarar Oblivion. Vilka inställningar och upplösning kör du med?

Permalänk
Medlem

Kör i 1280x1024 på en 19" TFT.
Large textures
Längsta draw distance
Ingen 2xAA

Flyter på riktigt bra med de inställningarna tycker jag, men kanske skulle man haft 2gig RAM?

edit: har nu testat och det funkar utmärkt att köra med 2xAA på också.

Visa signatur

För gammal för spel.......egentligen