Permalänk
Medlem

Bittorrent

Finns det något bittorrent program som man kan köra över ssh? D.v.s. sätta på en nerladdning på servern igenom putty.

Visa signatur

"Va var vi, fisk skämt fisk. Sa du skämt"

Permalänk

Re: Bittorrent

Vanliga BitTorrent-programmet (originalet) innehåller olika typer av interface och funktionalitet.

Dessa finns tillgängliga:

btlaunchmanycurses.py
btcompletedir.py
bttrack.py
btdownloadgui.py
btshowmetainfo.py
bttest.py
btcompletedirgui.py
btrename.py
btmakemetafile.py
btreannounce.py
btlaunchmany.py
btdownloadheadless.py
btdownloadcurses.py
btdownloadlibrary.py

Själv använder jag "btlaunchmanycurses.py" som är ncurses-baserat och tankar alla .torrent-filer i en viss katalog (det är bara att lägga till och ta bort .torrent-filerna från den katalogen så påbörjas respektive avslutas nerladdningarna)...

Permalänk
Medlem

tack finns det någon sida man kan läsa om alla olika alternativ?

Visa signatur

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Desen
tack finns det någon sida man kan läsa om alla olika alternativ?

Bara att köra kommandot (programmet) utan några argument...

Här finns den officiella sidan: http://bittorrent.com/

Bara att tanka ner och köra. Kräver dock Python...

Permalänk
Medlem

Så fått hem det nu, fast hur ställer man in det?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

ctorrent kan ju vara ett alternativ också

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Medlem

Ok skall kolla på ctorrent också. Hela poängen är att jag skall kunna sätta på nerladdningar på min server (utan skärm .m.m) igenom en nätverskburk på ett enkelt sätt.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Bittornado + screen är en bra lösning.

Bittornado för att man kan strypa uploaden. Varför?
Jo för annars är det jobbigt att ssh:a burken och om du har en webbserver etc så blir den riktigt trög.
Jag har t ex max 90KB/sek på min lina så min bittorent är strypt till 70KB/sek.

Men om du inte behöver strypa så kan du hålla dig till Bittorrent (originalet)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Bittorrent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sachankara
Själv använder jag "btlaunchmanycurses.py" som är ncurses-baserat och tankar alla .torrent-filer i en viss katalog (det är bara att lägga till och ta bort .torrent-filerna från den katalogen så påbörjas respektive avslutas nerladdningarna)...

Detta låter ju väldigt smidigt, hur ställer man in bittorrent att reagera såhär?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
ctorrent kan ju vara ett alternativ också

Testade ctorrent och det funkade fint, fast när jag stängde av putty stängdes också nerladdningen ner.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

http://www.torrentflux.com/ !!
bittorrent webinterface med databas och fleranvändarstöd.

Visa signatur

Stolt användare av en ibook 300 MHz (dasslocket)

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Bittorrent

Citat:

Ursprungligen inskrivet av _Desen
Detta låter ju väldigt smidigt, hur ställer man in bittorrent att reagera såhär?

Testade ctorrent och det funkade fint, fast när jag stängde av putty stängdes också nerladdningen ner.

> Bittorrent (och BitTornado)
> Du kör helt enkelt ./btlaunchmanycurses /katalogen_med_torrent-filerna så startar det upp.
>Sedan stänger du av och sätter på nedladdningar genom att flytta *.torrent filer till/från den katalogen.

> Du ska använda screen för det ändamålet.

Kan tipsa om en som har frågat ungefär samma fråga fast på linux.nu där jag svarade.
http://www.linux.nu/modules.php?op=modload&name=phpBB_14&file...

Permalänk
Medlem

Drar upp en gammal tråd.

Jag har försökt leta på någon daemon för att tanka torrents, jag hitatde hit
http://wiki.theory.org/BASH%20script%20to%20run%20bittorrent%...
Men tydligen så var inte de första exemplen (de korta) så bra. Typ om man loggar ut så skulle de avslutas? Dock så kunde man använda screen (precis som zyk föreslår här i tråden)

Längre ner fanns längre daemon's, men om jag kan utläsa rätt så står det bittorrent tracker och det är ju inte en tracker jag vill göra, utan en simpel klient (eller tänker jag galet? tracker är väl själva "servern")

Jag vill alltså ha en färdig (eller lite hjälp att fixa en själv) bittorrent-klient som körs som daemon.
Om jag ska göra en egen daemon så behöver jag veta lite om just hur daemons funkar. hur får man dem att ligga i bakgrunden? Hur får man dem att forsätta köras fast att användaren loggar ut?
Skriptet kommer att göras i bash

MVH Niclas

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skorpion
Jag vill alltså ha en färdig (eller lite hjälp att fixa en själv) bittorrent-klient som körs som daemon.

Varför inte använda screen + rtorrent?

Permalänk
Medlem

Anledning är att jag vill att den helt enkelt ska funka som en daemon, vill kontrollera den från /etc/init.d/torrent [start][stop][restart]

Vill inte använda flera olika program, kort och gott, bara en daemon.
Torrentfilerna som jag vill tanka ska jag bara lägga i en viss mapp,s en ska daemonen känna av dessa (btlaunchmany) och börja tanka.

/Niclas

Permalänk
Medlem

Själv kör jag rtorrent + screen med goda resultat

Visa signatur

,( ,( ,( ,( ,( ,( ,( ,(
`-' `-' `-' `-' `-' `-' `-' `-'

Permalänk
Hedersmedlem

Skulle tro att det du eftersträvar skulle gå att lösa med rtorrent, screen och nåt litet cron-script som kollar en katalog efter nya filer, om det är så du vill lägga till nya torrents.

Visa signatur

Nu med kortare användarnamn, men fortfarande bedövande långa inlägg.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phz
Skulle tro att det du eftersträvar skulle gå att lösa med rtorrent, screen och nåt litet cron-script som kollar en katalog efter nya filer, om det är så du vill lägga till nya torrents.

Eller så orkar man inte skriva cron-skript, utan läser det Sachankara skrev längre upp:

"Själv använder jag "btlaunchmanycurses.py" som är ncurses-baserat och tankar alla .torrent-filer i en viss katalog (det är bara att lägga till och ta bort .torrent-filerna från den katalogen så påbörjas respektive avslutas nerladdningarna)..."

Dvs. upp med screen och igång med btlaunchmanycurses.py och detacha screenen så behöver man inte bry sig sen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Quartus
Eller så orkar man inte skriva cron-skript, utan läser det Sachankara skrev längre upp:

"Själv använder jag "btlaunchmanycurses.py" som är ncurses-baserat och tankar alla .torrent-filer i en viss katalog (det är bara att lägga till och ta bort .torrent-filerna från den katalogen så påbörjas respektive avslutas nerladdningarna)..."

Dvs. upp med screen och igång med btlaunchmanycurses.py och detacha screenen så behöver man inte bry sig sen.

btlaunchmanycurses.py finns inte med i de senare versionerna av bittorrent

Visa signatur

Hur man installerar program i *nix | There is no Swedish conspiracy

these days you can't use the Web at 2400 baud because the ads are 24KB - Bill Joy

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Lunke
btlaunchmanycurses.py finns inte med i de senare versionerna av bittorrent

De har bytt namn på det till launchmany-curses.

Nu är det följande som gäller (så vitt jag vet) :

changetracker-console
torrentinfo-console
bittorrent-console
maketorrent-console
launchmany-console
launchmany-curses
bittorrent-tracker
bittorrent-curses
maketorrent

Permalänk
Medlem

Tänkte bara fråga en sak.
Det här launchmany-curses, hur detaljerat är det? Kan man se hur mycket det är kvar på sina nerladdningar, hur mycket man laddar upp osv?
För då skulle jag lätt skippa azureus och köra det istället.

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

Såhär ser btlaunchmany ut:

"/home/niclas/****************.torrent": "conn ecting to peers" (30.4%) - 0P0S0.304D u0.0K/s-d0.0K/s u0K-d0K "" "/home/niclas/*********************.torrent": "s eeding" (100.0%) - 0P0s0.000D u0.0K/s-d0.0K/s u0K-d0K ""

Ser minst sagt ihoptryckt ut, men det går att utläsa vettiga saker från det iaf.

/Niclas

Permalänk
Medlem

Ok, men det ser ju helt klart godkänt ut. Azureus is no more

Visa signatur

Laptop: Zepto Znote 3215W | Intel C2D T7250 2.0ghz | 2GB ram | Intel X3100 GPU | 120 GB 5400rpm hdd | Intel 4965 AGN | 9-cell batteri
Kamera: Nikon D80 + batterigrepp | Nikkor AF-S DX 18-55mm 3.5-5.6G VR | Nikkor AF-S 70-300/4.5-5.6 G VR IF-ED | Nikkor AF 50mm 1.8D | Nikon SB-600 blixt

Permalänk
Medlem

blev sugen på att prova rtorrent, men den funkar inte fint i breezy (problem med library-versioner). kanske ska ge btlaunchmany-curses ett försök.

Permalänk
Medlem

Något som vet en torrentklient som har RSS auto dl och kan styras enkelt från putty?

Visa signatur

In hoc signo vinces.

Permalänk
Medlem

rtorrent är mycket fint att köra på server

Visa signatur

stfu you must

Permalänk
Medlem

Kör rtorrent nuförtiden, fungerar riktigt bra.

Permalänk
Medlem

I en relaterad fråga:

Jag kör btlaunchmanycurses, och jag har en katalog med torrent-filer, en annan med de nedhämtade filerna. Jag har i detta fallet fyra torrent-filer och i en annan mapp - den jag startar btlaunchmanycurses från - har jag fyra kompletta filer jag vill seeda.

Problemet är att drar jag igång btlaunchmanycurses, så går den igenom alla de fyra filerna, säger Download succeeded!, men verkar inte seeda filerna alls.

Vad har gått snett? Dessa filer var tidigare hemtankade med ett annat program. Jag vill ju seeda dessa. Är det någon växel till btlaunchmanycurses jag missat?

Tack!

Visa signatur

MacBook Air

Permalänk
Medlem

rtorrent är fint. bw-limiter som fungerar fint, rätt fint interface, kan läsa en katalog efter .torrent-filer etc. mysig!