Permalänk

Hur man klockar?

Tjena. Jag är en riktig amatör på att klocka saker. Eller rättare sagt, jag har aldrig gjort det förut.

Jag har ett Powercolor Radeon 9600xt 256MB. Jag skulle vilja se hur mycket kräm man kan få ur det, om det ens är värt det, vilka riskerna är etc..
Vi säger att jag skiter i säkerheten nu, och vill klocka det, men vilka program behöver jag? Vad behöver jag tänka på? Det skulle vara snällt om någon kunde göra eller länka en liten guide till mig, så jag kan lära mig.

Tack på förhand!

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Atitool funkar perfekt ifall du ska klocka ditt grafikkort. Tänk på att inte öka hastigt för mycket, prova 5mhz i taget och prova dig fram i tex 3dmark05 som pressar ut kraften på ditt grafikkort. Får du artifacts (dvs små gröna prickar, konstiga sträck här och där eller dylikt som inte borde vara där) så sänker du 5mhz och prova igen. På så sätt kan du tillslut dra en slutsats hur pass mycket ditt kort klarar av att köra.

Tålamod, försiktig och prova lite åt taget!
Lycka till

Obs: Prova och sök här på forumet innan du skapar en tråd. Finns tonvis med samma frågor som redan är besvarade.

Permalänk

Aa jo. Men vad händer om jag överklockar för mycket? Då är det kört eh? Njamen när jag kör 3dmark 2005 så laggar det ganska mkt, 10ms i genomsnitt hela tiden : /
Hur vet jag när jag ska sluta klocka? Informerar programmet om innan det blir överbelstat? Vilket jag hoppas..

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Du har inte 10ms utan 10 fps. Lär dig skillnaden

Nej det är inte kört, bara du tar det försiktigt och ökar sakta och säkert. Får du artifacts är det bara och sänka och prova igen. (kolla mitt förra svar)

Permalänk

Du jag vet, jag skrev fel :$:$! Men jag förstår mig inte på programmet riktigt.. Vad är artifacts? Ska jag söka efter det? Ska jag trycka "Find max core" samt "Find max Memory" och låta den hålla på?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

de e ju de enklaste sättet om du använder ati tool... bara de att om du kör på find max core/memory så böru låta den stå å söka i några timmar iaf

Visa signatur

Amd Phenom 9550, Asus m3a78 pro, Kingston HyperX 2 GB och 4 GB OCZ reaper 1066 ddr2, asus 1950 pro, OCZ stealth Xstream 600W, 250 GB samsung spin point,

Permalänk
Medlem

Find Max Core/Mem är inte att rekommendera, jag har provat köra det x antal gånger, varje gång har datorn hängt sig.

Permalänk

aah men jag har inte en blekaste aning om hur mycket jag törs höja värdena på "core" och "memory"..? Man lär ju inte märka något förräns kortet går sönder. : (

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straatMan
aah men jag har inte en blekaste aning om hur mycket jag törs höja värdena på "core" och "memory"..? Man lär ju inte märka något förräns kortet går sönder. : (

Du ska ta väldigt lite i taget bara och köra 3D mark eller liknande efter varje gång du höjjer och sen leta efter artifacts "När det blir något fel på grafiken tillex massa blåa pricker kommer upp där dom inte ska vara. Eller någon annan färg men du ser när den händer oftast. Och ibland kanske bara 1 liten prick uppstår så du får leta efter dom" Kan även bli andra fel än prickar. Sen är den bara och köra på tills du uppnår bästa resultat.

Visa signatur

1* MSI GT780DXR | I7-2670QM | Nvidia GTX 570M 1.5GB GDDR5 | 8GB DDR3 | 2x750GB 7200RPM Raid 0 |
2* HP DV6-1240 | T6500 | 4Gb DDR 3 | ATI 4650 1gb | 500GB HDD |

Permalänk
Medlem

Jag hittade aldrig några atrifacts när jag överklockade, när jag hade klockat för mkt så hängde sig hela skiten under körning av 3dmark05 helt enkelt och jag fick trycka av datorn. Har hängt sig massvis med gånger för mig så om man ska skada grafikkortet så får man nog ta i ganska ordentligt.

Permalänk

Men vilken ska man höja på då? Ska man höja mest på core och lite mindre på memory? Eller ska man bara bry sig om en viss (core)?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Använd find max core/memory..en i taget självklart sitt vid datorn och vänta tills datorn hänger sig eller tills programmet säger ifrån (oftast genom ett pip).. det är viktigt att du kommer ihåg när datorn hängde sig eller när programet "sa till" för det är då du har fått reda på vad grafikkortet klockar som max, skriv gärna upp på en lapp! När du har fått reda på ett resultat stänger du av datorn eller bara låter den kyla ner sig ett tag och sen så testar du nästa.. alltså om du först testade core så tar du därefter memory det är viktigt att när du ska testa tex memory så ska du INTE ha core klockad. det för att då kan programmet tro att det är memory som är max..när det egentligen är core..

resultaten du fick ska du sedan helst inte använda, utan du ska ta köra med ungefär 1-2% lägre klock än max... det för att datorn ska vara stabil och inte slitas... även om det inte sliter mkt.. Att klocka genom att använda endast program är inte så farligt för komponenterna i en dator, utan det är först när man höjer spänningar genom att t.ex löda på grafikkorten som kan få sakerna att gå sönder var inte orolig

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Jag rekomenderar inte "find max" mem eller core, funkar riktigt kasst.
Och sen tycker jag du skall söka lite eller läsa i denna tråd innan du frågar.
Det står precis hur du skall göra, det står vad som händer om du klockar för mycket och det står hur artifakter ser ut. Men endå frågar du igen.
Men jag kan gör en snabbresume. Starta ati tool, höj coren och memoryt 5mhz, kör något grafikkrävande tex 3dmark och kolla efter aritfakter ( färglada sträck/prickar rutor, du vet vad det är så fort du ser det). När du är klar med det upprepar du bara, 5mhz till. Det här kan ta tid så vill du snabba upp det lite kolla vad andra med samma kort som dig har fåttt för klockresultat och höjj till strax under det och kolla om det fungerar för dig, så slipper du köra igenom 3dmark 50 ggr. Sen När du fått en massa artifakter backar du tills du inte får några fler. och sen kör du en i taget, alltså höj 5 på mem och kolla om det fungerar, sen höjer du 5 på coren, blir det artifakter nu så sänk coren och fortsätt på memory. Har du brottom så kan du höja i större snäpp tex 10,15,20,30.

Permalänk

Okej, nu har ni svarat på alla frågor, det tackar jag för. Det är bara en sak till jag undrar över. När man ska söka efter artifacts. Jag förstår mig inte på det, när man har höjt på tex core, ska man köra Scan for artifacts? Och när man väl söker, hur ska man förstå sig på det? Det står bara no errors, och ni har sagt saker om förglada prickar och så, ska det ska det finnas prickar och sånt när man klockar? Om man klockar för mycket, kommer det skitmånga prickar? eller?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

om du använder "find max" så kommer du inte hitta några så kallade artifakter själv. programmet känner nämligen av artifakter som inte alltid är synliga, det är programmets uppgift! därför rekommenderar många att man INTE ska använda funktionen..för att den upptäcker så löjligt små saker plus att programmen ofta gör att datorn hänger sig.. ofta kan det ta över en timme att genomföra sökningen, beroende på hur klockvänligt ditt kort är och vilka inställningar programmet har.. det tar alltså inte 10min!

om du inte använder programmet så får man själv höja Mhz lite i taget och köra 3dmark flera gånger för att se om man har artifakter.. det är då man kanske kommer få se blå prickar eller liknande på skärmen.

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

I am so gay!

Visa signatur
Permalänk

Så om man har artifakter så innebär det att man har klockat för mycket?Och dom där blå prickarna, upplever man dem när man spelar?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Lånar tråden...

Hur kommer det sig att jag med CCC kan få upp Core i 690 medans jag bara kan få runt 590 med ATI Tool? Stödjer det inte X1900?

Visa signatur

CPU AMD Ryzen 7 7800X3D per-core CO + 2133 MHz FCLK GPU Sapphire RX 7900 XT Pulse OC
RAM Corsair 2x16GB 6000 MT/s CL30 Hynix BZ subtimings MB ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI
SSD Kingston KC3000 2TB Ljud Creative AE-5 Plus PSU Corsair RM850x NAS Synology DS423+

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av straatMan
Så om man har artifakter så innebär det att man har klockat för mycket?Och dom där blå prickarna, upplever man dem när man spelar?

svaret är helt enkelt ja när kortet är för högt klockat får man artifakter när man spelar,

oftast beror det på att kortet blir för varmt eller att kortet vill ha mer volt, tänk dig en bil..får den inte bensinen den behöver vill den inte accelerera - precis som ett grafikkort så måste det ha mer volt för att nå högre hastigheter.

Visa signatur

Måndag, tisdag, onsdag programmerar jag. Torsdag, fredag, lördag likaså. Söndag är dagen som jag vilar på, men lika fan så programmerar jag ändå! Programmi, programma, programmera! Programmera varje dag. . . .

Permalänk

Okej. Men om man har jättefå artifakter när man scannar efter dem, är det okej? Eller ska man vara utan artifakter helt för att grafikkortet ska må bra?

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Utan artifakter helt!

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk

Vad jobbigt! Aja, sen om jag ska klocka min processor då? Hur ska jag göra då? : ) Har en AMD Atholon 64 3000+

Visa signatur

Gigabyte GA-Z77X-D3H | Intel® Core i5-3570K | Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB CL9 | Samsung SSD 830 128GB | ASUS GeForce GTX 670 DirectCU II TOP | XFX ProSeries XXX Edition 850W |

Permalänk
Medlem

Med mitt ATI 9800 Pro så måste jag sätta på "compability mode" när den letar efter artefakter, annars skiter programmet i dem och klockar en massa även när det finns stora synliga fel.

Visa signatur

Athlon 3700+@2585 (san diego), 3072 MB (2x515 2x1024 Kingston value@177-2,5-3-3-8) RAM, ATI Radeon HD 3850, K8N Neo2-FX Platinum