Butiker i sverige borde ta in dessa fläktar!!!

Permalänk
Medlem

Butiker i sverige borde ta in dessa fläktar!!!

Asså varför tar inte nån butik i Sverige in sånna här fläktar: http://www.vendur.no/catalog/index.php?cPath=32_51

SilenX iXtrema PRO (ver.2) - 120x38mm 14dBA

14dBa, 64Cfm, 1500rpm.

Väldigt bra enligt mig iaf.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk

varför skulle man ?

Visa signatur

Fina datorn: CPU: i7 sandybridge 2600K 3.4ghz Turbo 3.8ghz | Moderkort: Maximus-Extreme-IV | GPU: Asus 780GTX | SSD: 128gb 840pro x2 raid0 | nuclear power plant: Corsair hx1000w | Minne: 16GB 1600mhz corsair vengeance.

Permalänk
Medlem

för att de är jävligt tysta.

Permalänk
Medlem

Det är inte så sannolikt att den verkligen är 14db en 120mm fläkt i 1500rpm har mera ljud än 14db påriktigt!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bio
Det är inte så sannolikt att den verkligen är 14db en 120mm fläkt i 1500rpm har mera ljud än 14db påriktigt!

jaaa... jag menar vissa mäter db mängden 10 meter ifrån datorn.. andra precis intill fläkten.. jag tror denna är en sådan 10 meters distans

Permalänk
Medlem

Kan säga med egen erfarenhet att de är väldigt tysta. kusinen min har en och den låter inte ett piss.

Permalänk
Geeks
SweClockers
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Kan säga med egen erfarenhet att de är väldigt tysta. kusinen min har en och den låter inte ett piss.

Med de priserna gör de bäst i att vara jävligt tysta.

Visa signatur

» Kontakta oss » SweClockers på Facebook » SweClockers på Youtube » Blips of SweClockers (Spotify)
» Pappa till Moderskeppet » SweClockers chefredaktör 2007–2015

Permalänk
Medlem

Riktigt snygga var dom ocskå tycker ja

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk

Japp ja håller med, kan mycket väl tänka mig att byta ut mina adda fläktar i min utbyggnad av vattenkylning. Grymt snygga måste ja säga.

Visa signatur

Wasserkühlung::5900X::ASSrock X570 TB3::2x8 Ballistix 3000@3800::6800Nitro+

Vilken leksak>> CH341-biosprogrammerare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kappy
Kan säga med egen erfarenhet att de är väldigt tysta. kusinen min har en och den låter inte ett piss.

Är det då 64cfm, 1500rpm på den?

Om det är de specifikationerna så tycker jag att några butiker i sverige borde ta in dom.

Visa signatur

AMD 5800X ▪ MSI B550M Mortar ▪ G.Skill 32GB 3600MHz CL16 ▪ Palit 4070 Ti ▪ 1TB SSD 970 Evo+ ▪ Dark Power 13 1000W ▪ FD Define Mini C ▪ Aorus AD27QD + LG 27GL850

Permalänk
Medlem

Grymt sugen man vart på sånna

Visa signatur

Fractal Design Define R3 | Intel Core i5 2500K | Gigabyte P67A-D3-B3 | Corsair 8GB CL9 1600Mhz VENGEANCE | EVGA GeForce GTX 560Ti 448 Core FTW | Samsung SSD 830-Series 128GB

Permalänk
Medlem

Kan ingen tipsa GTEK? Mejla till dom lr nåt;)

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Xplode
Kan ingen tipsa GTEK? Mejla till dom lr nåt;)

Gör det själv

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NysoO
Gör det själv

Orka;):p

Visa signatur

| Thermaltake Tsunamidream | FSP Bluestorm 400w | AMD Athlon 64 3500+ (AC 64 Freezer Pro)| Abit AX8 | Sapphire X1800XL (Zalman VF-700 CU LED)| Corsair ValueSelect 2x515 (1024) | Maxtor Diamondmax 10 200GB SATA | Creative SB Audigy 2 ZS | Nec DVD-brännare | LG L1780Q | Logitech MX518 | Logitech Z-2300 | 3D mark 05 7349p (oklockat) | 3D Mark 03 13549 (oklockat) |

Permalänk
Medlem

Finns att köpa från england,
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/Kustom_PCs_Shop_Case_Quie...

Frakten blir strax under 100kr.

Om det är nån som vet en svensk återförsäljare så hojta till.
Är själv ute efter deras 60x60 fläktar

Permalänk
Medlem

byter mina adda mot dessa anyday,, tysta och faktiskt snygga, för att vara fläktar vill säga

Permalänk

klockrent

Permalänk
Medlem

Jag tycker bara att ekvationen 14dBa, 64Cfm, 1500rpm låter lite för bra. Men om dom nu skulle ligga under 25dBa så skulle ju det vara guld ändå. Men somsagt 250:- norska för en sådan fläkt är ju ganska saftigt.

/kale

Visa signatur

2006-09-21 - Dagen då Swec lyfte

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Finns att köpa från england,
http://www.kustompcs.co.uk/acatalog/Kustom_PCs_Shop_Case_Quie...

Frakten blir strax under 100kr.

Om det är nån som vet en svensk återförsäljare så hojta till.
Är själv ute efter deras 60x60 fläktar

REF DESCRIPTION QUANTITY PRICE COST

2530 SilenX 120mm 14 dBA Fan 1

Subtotal £14.50

Shipping (1. International Signed Airmail) £4.78

VAT £3.38

Total £22.66

317 Kr inkl frakt till Sverige. Slår kankse till, inte så farligt dyrt. Om specifikationerna verkligen stämmer. Ska googla lite info först.

Permalänk
Medlem

Då måste ju Scythe S-flex vara ännu tystare, eftersom de pga av en liten felskrivning blivit felspecifierade till 8dBA.. det är ju siffran på förpackningen som räknas, inte verkligheten!

Skulle någon tappa bort en siffra så det blir 2dBA så blir ju givetvis den tystast. Det tillverkaren skriver stämmer ju alltid. Eller...? [/Ironi]

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ackelind
Då måste ju Scythe S-flex vara ännu tystare, eftersom de pga av en liten felskrivning blivit felspecifierade till 8dBA.. det är ju siffran på förpackningen som räknas, inte verkligheten!

Skulle någon tappa bort en siffra så det blir 2dBA så blir ju givetvis den tystast. Det tillverkaren skriver stämmer ju alltid. Eller...? [/Ironi]

Kan du hitta uppgifter som motbevisar det som står så visst, personliga åsikter känns rätt meningslösa i sammanhanget

Permalänk
Medlem

Jeg kjøpte 3 stk. 120mm SilenX hos Vendur.no i Norge.Jeg påstår at SilenX viftene bråker mer enn både Adda og Mist 16.5dB 120mm.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Som sagt kan man mäta ljudnivån på väldigt många sätt och på så viss få väldigt olika resultat. Men även om alla mätte exakt likadant så bör man inte stirra sig blind på dBaväden då en fläkt med lågt dBavärde kan upplevas mer störande än en fläkt med högt dBavärde.

Själv går jag på RPM, pris samt rekommendationer/tester när jag väljer fläkt. En fläkt som får väldigt bra betyg på alla dessa kriterier är Yate Loon D12SL-12. Det är som sagt samma fläkt som Nexus Real Silent fast med aningen högre varvtal, Nexus fläkt är troligtvis den mest rekommenderade fläkten som någonsin. För 50SEK st inkl. frakt från staterna (vid köp av 15st) är den rätt svårslagen i min värld.

Vad jag har hört är SilentX inte alls speciellt tysta, visst kanske de ser fina ut men man får verkligen betala för det!
En fläkt som jag däremot gärna skulle testa är Sharkoons 120mm Silent Eagle. 80mm versionen är den bästa 80mm fläkt jag testat så förhoppningsvis är 120mm versionen inte heller helt fel.

Permalänk
Medlem

Troligt att den blåser så mycket i förhållande till den ljudnivån. Jag kan inte fatta att ni sitter här och låter "Oh fett, 1337, dom aeger! Måste skaffa NU! Varför har ingen tänkt på det förr, lol!!". Jaa, varför tar inte någon butik i Sverige in dom? Dom är väl för dumma, antar jag.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Jaa, varför tar inte någon butik i Sverige in dom? Dom är väl för dumma, antar jag.

Och butikägare i tex tyskland och england är dumma menar du?

omg lofl l33t dude...alla är inte 3 år.. kom med tester som bevisar motsatsen istället för att påstå att allt är orimligt. Visst decibelvärdena bör kanske tas med en nypa salt, men de transporterar ändå bort riktigt mkt luft och ligger dom i närheten av dom ljudnivåerna så är de ju kanon. Våga vara lite öppen istället för att gnälla på alla som om du ska lära dagisbarn att vissla.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dhanjel
Och butikägare i tex tyskland och england är dumma menar du?

omg lofl l33t dude...alla är inte 3 år.. kom med tester som bevisar motsatsen istället för att påstå att allt är orimligt. Visst decibelvärdena bör kanske tas med en nypa salt, men de transporterar ändå bort riktigt mkt luft och ligger dom i närheten av dom ljudnivåerna så är de ju kanon. Våga vara lite öppen istället för att gnälla på alla som om du ska lära dagisbarn att vissla.

Hehe, jag var sarkastisk när jag kallade dom dumma. Dom tror väl själva inte på produkten och väntar sig inte att köparna är dumma nog att nappa.. men där ser man.

För övrigt har jag för kul med det här för att "sluta gnälla", haha.
"Försök bevisa motsatsen"? Försök bevisa att den blåser så mycket i den ljudnivån istället! Jag tror inte ni visat något test, så varför ska jag bevisa motsatsen innan dess? Även om fläkten själv bara låter så mycket så låter ljudet från luften som flyttas betydligt mer. Dom absolut tystaste fläktarna låter garanterat minst 25-30 dba på riktigt. Men visst, köp ni dom fläktarna och tyck att ni är så smarta för att ni upptäckte dom först, men kom inte och gnäll sen när systemet överhettas.
Tacka vet jag Papst och Titan. Dom har bra (och mer realistiska) dba/cfm värden.

Permalänk
Permalänk
Medlem

Fina recensioner (läste bara en)... kanske den här fläkten är annorlunda? Kanske är den skapad med modern teknologi så att den kanske verkligen är så tyst? Hmm

Jag skrev som jag gjorde innan för att jag sett för många sånna fläktar, som t.ex. Scythes Flex på 8dba och antog att det var en sån.

Men du, jag har inte hört talas om en enda av dom sidorna du länkade till för recensioner, utom den första, och dens test var inte särskilt vetenskapligt utförd...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zeroqp
Men du, jag har inte hört talas om en enda av dom sidorna du länkade till för recensioner, utom den första, och dens test var inte särskilt vetenskapligt utförd...

Nej samma här, problemet är att jag hittade inga stora sajter som hade dom,
hittade dock inga direkt negativa recensioner heller så jag publicerade dom ändå.

Kanske är något för sweclockers att testa? Deras 60x60 känns intressanta för min htpc, de kostar ju en del så man vill ju gärna veta om de är nåt att ha.

Får hem deras 350w mAtx nätagg i dagarna, får väl ge en liten fingervisning iaf då det sitter två 60mm fläktar i det.