Permalänk
Medlem

Datakomponenter och kompatibilitet

Tänkte ta och köpa mig en ny dator och kraxa ihop den själv. Efter att ha läst artikel efter artikel tills ögonen börjat blöda så tänkte jag ta hjälp av er andra som surfar runt lite här på sweclockers.

Tanken är att jag ska köpa delar till en dator som förhoppningsvis ska hålla ett längre tag men utan att kosta allt för mycket.

Moderkort:
Asus A8R32-MVP Deluxe, RD580+ULI M1575, Socket-939, Crossfire XP3200, PCI-Ex16

eller
DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR,RD480+SB450 ,Socket-939,S-ATA,GbLAN,Fw,DDR, PCI-Ex16

efter att ha läst endel om båda korten så förstod jag att DFIs kort hade bättre överklocknings möjligheter än Asus kortet. Men senare när jag började kika på vad jag skulle ha för hd i burken så började det trasla mer (SATA II - 150, SATA II - 300 etc.) Tillslut fattade min tröga lilla hjärna att 150 respektive 300 va överföringshastighet (hoppas jag inte har fel nu) men då kvarstod ett litet dillemma eftersom DFI kortet stöder SATA-150 (Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-150 (RAID)) medans Asus kortet verkar ha stöd för SATA-300 (Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-300 (RAID)). Är SATA-300 diskar kompatibla med SATA-150 kontrollerkort fast då söligare och tvärtom?

Processor:
AMD Opteron 170, 2.0GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt

Läste mig till att den här processorn va bra och hade bra överklocknings möjligheter, och eftersom priset är bra mycket rimligare än 10000:- ett FX-60 kort. På komplett.se verkar det dock som om DFI moderkortet jag hade tänkt mig inte är kompatibelt med Opteron processorer (?)

Minne:
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs

HD:
Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM

Tanken är att den skall användas som systemdiskett + program/spel

Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM

Dessa är till för lagring av film/mp3 annat krafs man samlat på sig genom åren.

Grafikkort:
Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail

Så jag har ett riktigt bra grafikkort och så att jag senare kan köra crossfire om datorn inte längre klarar av alla dom "tuffa" spelen, eller om jag vinner på lotto.

Burken kommer innehålla lite annat krafs också men de är saker som jag är säker på fungerar med båda moderkorten.

Så själva frågan jag egentligen behöver hjälp med är vilket moderkort jag borde ta och en liten förklaring om kontrollerkort (SATA-150, SATA-300) kompatibilitet etc.

Självklart är jag tacksam för alla åsikter om datakomponenterna jag tänkt köpa och jag hör gärna förslag/tips om hur jag kan göra min konfiguration bättre.

Tack i förhand!

Permalänk
Hedersmedlem

Gällande SATA så körs det på högsta gemensamma standard som kontrollern och hårddisken stödjer. Dvs det går fint att koppla in dem hur som helst.

Är inte de nyare (som har större utrymme) raptordiskarna snabbare? Någon raptorräv som kan säga något definitivt.
36 GB känns litet för systemdisk och program/spel. Iaf om man vill ha några fler än några få moderna spel på den disken.

Visa signatur

Forumregler | Feedbackforumet | Något som behöver modereras? Tryck på Anmäl inlägget och ge en anledning, någon moderator kommer granska inlägget och göra (egen) bedömning
"Fate. Protects fools, little children and ships named Enterprise." - Riker - ST:TNG

Permalänk

Jo, den stora Raptorn på 150GB är definitivt snabbare. Om den någonsin kommer i en 74GB-modell (har funnits att beställa länge, men leveransdatumet skjuts bara framåt hela tiden) så kommer den också att vara snabbare, eftersom densiteten är högre. Även en 74GB av äldre modell borde teoretiskt vara snabbare än 36GB-disken, men det finns de som hävdar att de får samma värden i benchmarks som en äldre 74GB. Jag skulle vara mest oroad över storleken. 36 GB går åt fort om man ska ha OS, program och spel. Nyare spel tar ju i princip 5 GB var. Jag tycker definitivt att du ska lägga 600 kronor till nu, så slipper du ångra dig senare. Själv har jag beställt den största modellen, eftersom jag räknar med att den ska få vara systemdisk i åtminstone två år, om inget drastiskt händer på hårddisksmarknaden.

Gällande SATA-150 och SATA-300 så är det som redan konstaterats bakåtkompatibelt. Eventuellt måste du bygla om hårddisken, beroende på moderkort. Med dagens hastighet på hårddiskarna spelar det knappast någon roll om man kör SATA-150 eller SATA-300. Som ett exempel kan nämnas att Raptor 150GB som är den snabbaste SATA-disken som finns idag kör med SATA-150.

EDIT: Eftersom du ändå ska använda dina SATA2-diskar till lagring så skulle det i princip inte spela någon roll även om du hade förlorat prestanda på att köra SATA-150.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Tackar för de snabba svaren!

Då slänger jag väll ut lite extra pengar på en större systemdisk, finfint att ni kunde hjälpa mig med information om HDs, själv är jag inte så insatt.

En liten fråga bara: Vad är det för skilnad mellan

Western Digital Raptor 150GB SATA 16MB 10000RPM
och
Western Digital Raptor X 150GB SATA 16MB 10000RPM

Nu kvarstår bara frågan om moderkort. Och Opteron processorer.

Permalänk

om du har råd så köp dfis CFX3200 istället. kommer säkerligen i lager i många svenska butiker snart.

ang raptor diskarna så är det ingen större skillnad mer än skalet.

raptor x är således ett ganska dumt köp.

Permalänk
Medlem

Har för mig att de finns ett fönster på raptor X.. så man ser skivorna rotera.. Väldigt onödigt i mitt tycke, fast snyggt.
Rätta mig om ja har fel!

Permalänk

Finns ingen anledning att välja den dyrare, om du inte har en genomskinlig låda och vill ha en snygg hårddisk.

Har ingen koll på vart du tänkt beställa, men du ska inte behöva ge mer än 2650-2850 för en sådan. Mycket bra val, om du känner att du har råd.

Visa signatur

forgotten touch / forbidden thought / we can never have enough / (you know i'm not dead) /
found below / the creatures scream / stranglehold / a god machine

Permalänk
Medlem

Fungerar Opteron processoren med båda moderkorten?