Datakomponenter och kompatibilitet
Tänkte ta och köpa mig en ny dator och kraxa ihop den själv. Efter att ha läst artikel efter artikel tills ögonen börjat blöda så tänkte jag ta hjälp av er andra som surfar runt lite här på sweclockers.
Tanken är att jag ska köpa delar till en dator som förhoppningsvis ska hålla ett längre tag men utan att kosta allt för mycket.
Moderkort:
Asus A8R32-MVP Deluxe, RD580+ULI M1575, Socket-939, Crossfire XP3200, PCI-Ex16
eller
DFI LANPARTY UT RDX200 CF-DR,RD480+SB450 ,Socket-939,S-ATA,GbLAN,Fw,DDR, PCI-Ex16
efter att ha läst endel om båda korten så förstod jag att DFIs kort hade bättre överklocknings möjligheter än Asus kortet. Men senare när jag började kika på vad jag skulle ha för hd i burken så började det trasla mer (SATA II - 150, SATA II - 300 etc.) Tillslut fattade min tröga lilla hjärna att 150 respektive 300 va överföringshastighet (hoppas jag inte har fel nu) men då kvarstod ett litet dillemma eftersom DFI kortet stöder SATA-150 (Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-150 (RAID)) medans Asus kortet verkar ha stöd för SATA-300 (Kontrollerkort ATA-133, Serial ATA-300 (RAID)). Är SATA-300 diskar kompatibla med SATA-150 kontrollerkort fast då söligare och tvärtom?
Processor:
AMD Opteron 170, 2.0GHz, Socket 939, 2MB, BOXED m/fläkt
Läste mig till att den här processorn va bra och hade bra överklocknings möjligheter, och eftersom priset är bra mycket rimligare än 10000:- ett FX-60 kort. På komplett.se verkar det dock som om DFI moderkortet jag hade tänkt mig inte är kompatibelt med Opteron processorer (?)
Minne:
Corsair TWINX2048-3200C2 DDR-DIMM 2048MB Kit w/two matched CMX1024-3200C2 DIMMs
HD:
Western Digital Raptor 36.7GB SATA 8MB 10000RPM
Tanken är att den skall användas som systemdiskett + program/spel
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Western Digital Caviar SE16 500GB SATA2 16MB 7200RPM
Dessa är till för lagring av film/mp3 annat krafs man samlat på sig genom åren.
Grafikkort:
Sapphire Radeon X1900XTX 512MB GDDR3, PCI-Express,ViVo,Dual-DVI-I,Full-Retail
Så jag har ett riktigt bra grafikkort och så att jag senare kan köra crossfire om datorn inte längre klarar av alla dom "tuffa" spelen, eller om jag vinner på lotto.
Burken kommer innehålla lite annat krafs också men de är saker som jag är säker på fungerar med båda moderkorten.
Så själva frågan jag egentligen behöver hjälp med är vilket moderkort jag borde ta och en liten förklaring om kontrollerkort (SATA-150, SATA-300) kompatibilitet etc.
Självklart är jag tacksam för alla åsikter om datakomponenterna jag tänkt köpa och jag hör gärna förslag/tips om hur jag kan göra min konfiguration bättre.
Tack i förhand!