Permalänk
Medlem

Xfx 7900gt 256

Lika bra att krypa till korset här killar o erkänna att man har ca 0 koll på de här med klockning. Är en tvätt äkta vad ni kallar nOOb, så jag tänkte höra mig för om hjälp i steg 1,2,3,4 osv osv så att en gammal fis som jag har en chans att lära sig nått på äldre dagar...
Klockning låter ju skit intressant så de finns väl inget bättre ställe än här när man ska ha råd o tips? Vad använder ni för drivrutiner, vad använder ni för program? Allt sånt jag borde kunna men inte kan...
Jag har byggt ihop mitt system själv så jag vet hur en dator jävel ser ut men där efter så tar det nog fan stopp...

Mitt system består av följande:
AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz , Zalman Cu kylare monterad
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB ,
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI
XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 XXX , Zalman Vf900-Cu monterad
Tagan Easycon 580W.

Vad gör jag här näst? Börjar jag men att klocka processorn först o sen minnena o sen grafik kortet ? Eller är jag helt ute o cyklar? Som sagt ingen som helst koll på detta ämnet men jag hoppas få ta del av er kunskap o lära mig "klockan"

Hoppas att fler "glada amatörer" får nytta av era tips...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

sök till att börja med. Klart!

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
sök till att börja med. Klart!

sök? Varför söka när man kan få folk att komma till dig? Tack för hjälpen kompis!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

Re: Xfx 7900gt 256

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Lika bra att krypa till korset här killar o erkänna att man har ca 0 koll på de här med klockning. Är en tvätt äkta vad ni kallar nOOb, så jag tänkte höra mig för om hjälp i steg 1,2,3,4 osv osv så att en gammal fis som jag har en chans att lära sig nått på äldre dagar...
Klockning låter ju skit intressant så de finns väl inget bättre ställe än här när man ska ha råd o tips? Vad använder ni för drivrutiner, vad använder ni för program? Allt sånt jag borde kunna men inte kan...
Jag har byggt ihop mitt system själv så jag vet hur en dator jävel ser ut men där efter så tar det nog fan stopp...

Mitt system består av följande:
AMD Athlon 64 4000+ 2.4GHz , Zalman Cu kylare monterad
TwinMOS PC3200 DDR-DIMM 2048MB ,
Asus A8N-SLI Deluxe, nForce4 SLI
XFX GeForce 7900GT 256MB GDDR3 XXX , Zalman Vf900-Cu monterad
Tagan Easycon 580W.

Vad gör jag här näst? Börjar jag men att klocka processorn först o sen minnena o sen grafik kortet ? Eller är jag helt ute o cyklar? Som sagt ingen som helst koll på detta ämnet men jag hoppas få ta del av er kunskap o lära mig "klockan"

Hoppas att fler "glada amatörer" får nytta av era tips...

Jag bor också i Vällingby!

Visa signatur

ASUS P5Q Pro | Core 2 Duo E8400 | 4GB Corsair XMS2 1066Mhz CL5 | XFX GeForce GTX 260 216SP 55nm | Corsair VX450W | Intel X25-M G2 80GB Retail | 500GB Samsung Spinpoint | DVD-RW | Dell U2311H | Benq FP241W | Philips 200WP7ES | Windows 7 RTM | Samsung ML-1640

Permalänk

nu är killen ny här så lite respekt or shyy.

ontopic: det är ingen ide att fråga så där rakt ut vad du ska börja med att göra o.s.v, för folk kmr komma med olika sätt att klocka på efter deras erfarenheter. dock tycker jag du ska läsa i denna tråden, här får du en bra översikt om varför/hur o.s.v: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50050...

för övrigt behöver du inte klocka ditt system idag, bättre att köra det orginalt som du har det idag och vänta några månader och sen börja klocka för då märker du en prestanda skillnad, det gör du inte om du ska börja klocka idag, på ett långsiktigt vis menar jag på.

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av A.N'doja
nu är killen ny här så lite respekt or shyy.

ontopic: det är ingen ide att fråga så där rakt ut vad du ska börja med att göra o.s.v, för folk kmr komma med olika sätt att klocka på efter deras erfarenheter. dock tycker jag du ska läsa i denna tråden, här får du en bra översikt om varför/hur o.s.v: http://forum.sweclockers.com/showthread.php?s=&threadid=50050...

för övrigt behöver du inte klocka ditt system idag, bättre att köra det orginalt som du har det idag och vänta några månader och sen börja klocka för då märker du en prestanda skillnad, det gör du inte om du ska börja klocka idag, på ett långsiktigt vis menar jag på.

Det var precis sån här information jag ville ha! Tack för tipsen om tråden A.N´doja!

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Det var precis sån här information jag ville ha! Tack för tipsen om tråden A.N´doja!

Np, im the best man

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

mjaaa. Visst ny och allt. MEN om man inte uppnar folk till att använda sin egen hjärna kommer vi framavla en komplett generation idioter. Så darför "sök" ^^

Visa signatur

Asus P5W DH Deluxe i975X | E8600| 7970 | XMS2-6400 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av LfD
mjaaa. Visst ny och allt. MEN om man inte uppnar folk till att använda sin egen hjärna kommer vi framavla en komplett generation idioter. Så darför "sök" ^^

Ja tänker inte be dig om ursäkt bara för att ja inte hajjar datorer lika bra som du, tvärtom så ber ja dig fara för din ilvilja o skånska trångsynhet över att inte vilja hjälpa utan komma med spydigheter istället. Det tråden A.N´dojan tipsade mig om gav mig läsning i minst 1 vecka framöver o tro mig jag har sökt på forumet men lyckats missa den tråden... Som tur e så finns det folk som "dojjan" som gärna delar med sig av sina kunskaper utan att blinka. Men du i din tur verkar ha väldigt svårt att ta till dig folk med "bristande" kunskaper...

Dojjan.... Tack ska du ha.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

Np. men nu ska vi alla vara snella. LfD är bra kille och kan mycket

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Avstängd

Sökfunktionen bör även förbättras - den är i mångt och mycket bristfällig i avsaknad av bättre ord.

Ingvor: I det där systemet finns det mycket att pilla med. Speciellt minnestimings och sådant som jag antar att du läser om just nu. Om man får ge ett tips så ta hem Lavasoft Everest Home Edition och kör det så ser du exakt vad för minnestimings du har, hastighet på processor/minnen, temperaturer osv. Skulle det vara att du kör fast så är det bara att fråga och så om det känns knöligt kan man alltid hänvisa till Everest.

Enjoy!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Ja tänker inte be dig om ursäkt bara för att ja inte hajjar datorer lika bra som du, tvärtom så ber ja dig fara för din ilvilja o skånska trångsynhet över att inte vilja hjälpa utan komma med spydigheter istället. Det tråden A.N´dojan tipsade mig om gav mig läsning i minst 1 vecka framöver o tro mig jag har sökt på forumet men lyckats missa den tråden... Som tur e så finns det folk som "dojjan" som gärna delar med sig av sina kunskaper utan att blinka. Men du i din tur verkar ha väldigt svårt att ta till dig folk med "bristande" kunskaper...

Dojjan.... Tack ska du ha.

Anledning att folk uppmanar dig till att söka är för att det dyker upp sådana här trådar varenda dag, och folk är trötta på det. Dagens ungdom är riktigt lazy och vill ha allt serverat!
Om du är ute efter att klocka var det då så svårt att gå in i forumet för överklockning och kylning? Och där längt upp bland alla trådar fanns den, tråden du behövde. Det har inget med att du inte "hajjar" datorer det handlar om sunt förnuft. Sen att du sökt och inte hittat måste vara bs, ty när jag sökte på "klocka" så fick jag upp minst 20 informativa trådar.

Visa signatur

[D'feldt Audioengine 5+][NuForce ICON HDP][Shure SRH1840][Sennheiser HD650][Alessandro MS1]

Let's go Rangers!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dala56
Anledning att folk uppmanar dig till att söka är för att det dyker upp sådana här trådar varenda dag, och folk är trötta på det. Dagens ungdom är riktigt lazy och vill ha allt serverat!
Om du är ute efter att klocka var det då så svårt att gå in i forumet för överklockning och kylning? Och där längt upp bland alla trådar fanns den, tråden du behövde. Det har inget med att du inte "hajjar" datorer det handlar om sunt förnuft. Sen att du sökt och inte hittat måste vara bs, ty när jag sökte på "klocka" så fick jag upp minst 20 informativa trådar.

Först så får jag be att få tacka dig för din placering av mig som lat "ungdom" med mina 33år och 50 till 60 timmar långa arbets veckor.

Ska ge dig några anledningar varför jag startade en "egen" tråd om ämnet...

1. 9 av tio trådar på detta forum handlar om överklockning så att söka sig till just den informationen jag har nytta av att veta är jävligt bökigt. Sök på klockning o du får som du själv säger ca 1000000 träffar.... Väldigt lätt för mig att gå in i en 5 sidig diskussion och komma med en helt osammanhängande fråga. Måste vara mycket bättre om jag håller mig på min kant och börjar från början så du slipper läsa mina dumma inlägg i dina proffsiga trådar eller hur? Väldigt svårt för någon som mig själv att hoppa rakt in i en tråd och försöka få en uppfattning om vad diskussion går ut på när jag inte ens besitter grunderna.

2. Lat? Jna, kanske lite men eftersom jag startat denna tråd så har jag mycket större chans att återkomma till just denna tråd och se på dom svaren jag fått. Enklare för mig att "gallra" bort sånt jag har nytta av än att browsa igenom alla trådar på forumet i jakten på 1 sak/svar.

Tråden har bevisat sig attrahera folk med kunskap och som är väldigt hjälpsamma när man ställer frågor, så det är 100ggr enklare för mig at ställa frågan i denna tråd än att skriva frågor i alla olika kategorier i hela forumet.
Jag får kontakt med folk med kunskap som jag tom kan PM till så att dom som irriterar sig på okunniga fanskap som mig själv slipper läsa mina nOOb frågor. Bra va?

3. Är inte forum till för att diskutera , hjälpa o hitta lösningar?
Att "tracka" folk för att dom inte söker i ett forum är väl lite hårt va? I princip så har jag ju ingen aning om vad jag egentligen behöver veta... Måste ju börja nånstans o det här verkade som en bra lösning, tråkigt att du inte håller med mig.
Tråden är inte ens 12 timmar gammal och jag har redan information o läsning i veckor framöver tack vare hjälpsamma människor här på forumet.

De lite märkligt att hälfte av mina inlägg i tråden är bara till för att ursäkta mig själv och förklara för folk att jag inte är duktig på datorer och behöver hjälp. ???

Har tillbringat mycket tid på IDG´s forum och måste säga att jag aldrig märkt av denna tendens där. Tråkigt...

Ni som tipsat o skrivit givande inlägg i tråden ska ha ett tack.

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

np

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk

Det som brukar var enklast att klocka är grafikkortet. Det kan du göra med rivatuner eller ATItools. Antingen ökar du upp klocken i mycket små steg och testar om du får artefakter i bilden mellan varje höjning, eller så låter du programmet automatiskt försöka fastställa vad ditt grafikkort klarar av för klock.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk

det bästa du ska ha och klocka med är rivaturner/coolbits/powerstrip, glöm ati tool, det suger och är till för ati och deras artifakt sökande suger hårdare än vad CCC gör.

oush... mitt ati som är på väg hem..

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Nät agg...

Fråga bara...

Har ett Tagan 580W agg. Den borde väl orka leverera till mitt xfx7900gt kort eller?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

Re: Nät agg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Fråga bara...

Har ett Tagan 580W agg. Den borde väl orka leverera till mitt xfx7900gt kort eller?

hehe verkligen inga problem, bland d bästa aggen man kan ha

Visa signatur

AMD Opteron 165 (CCBBE 0615 DPMW)1800 @ 2850 MHz (1,4v) | Asus A8N-SLi Deluxe |eVGA 8800 GT @ 700/1728/900 | 2x1gb G.skill 2GBZX | FSP Epsilon 700W | 760 GB Hårddiskar

Permalänk
Medlem

Re: Re: Nät agg...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david901101
hehe verkligen inga problem, bland d bästa aggen man kan ha

Kalas!

Har läst lite i olika trådar o det pratades mycket om watt så jag blev osäker. Beskrivningen Tagan skickar med sina aggregat är minst sagt utförlig. Så utförlig att jag efter 30 minuters läsande fortfarande inte visste hur många W jag kunde få om jag kopplade mina kort i SLI...

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk

A.N'doja såg i en annan tråd om ditt x1900xt...

har problemet löst sig?

Ingvor

för tillfället behövs inte någon klockning av dessa grejer.

men du ska vara medveten om att ditt moderkort klockar granska hyfsat så du kan nog pressa upp 4000+ lite grann.
samt så kan du ju alltid andvända powerstrip som är lätast( tycker jag) att klocka grafikortet lite grann sådär.

är bara inte riktigt säker på hur mycket minnet klarar...

är det nån som kan tilläga?

Permalänk

visst är det så att man brukar säga att ett psu ska klara minst 22A ?? eller har jag fel :/

Permalänk
Medlem

3dMark06

Resultat i 3dmark 06 för mig var..... 4778. Normalt? Ingen klock på nått av prylarna.

Fick skit dåligt resultat i cpu test 1 & 2. 0 till 4 fps...Bilden bara hackade sig fram. Vad kan de bero på? Eller är det också normalt?

Amd 64 4000+
Asus A8N-SLI Delux
TwinMos DDR PC3200 2048mb Dual_channel
XFX79000GT 256 560/825Mhz

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Re: 3dMark06

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ingvor
Resultat i 3dmark 06 för mig var..... 4684. Normalt? Ingen klock på nått av prylarna.

Fick skit dåligt resultat i cpu test 1 & 2. 0 till 4 fps...Bilden bara hackade sig fram. Vad kan de bero på? Eller är det också normalt?

Amd 64 4000+
Asus A8N-SLI Delux
TwinMos DDR PC3200 2048mb Dual_channel
XFX79000GT 256 560/825Mhz

jepp det är normalt, och poängen ser helt ok ut, testa att klocka kortet lite i Riva Turner eller det klock program du använder för att kräma ur lite mer poäng i fall du nu vill sen kan du ju klocka minnen i bios (har själv ett par sådana TwinMos) och kör dem i 2.5-3-3-7 200Mhz utan problem och den processorn ska ju klara av minst en 200MHz till med orginal klock så kör på testa dig fram.

KOM IHÅG! när du klockar processorn klockar du automatiskt minnena, FSB står standar på 200 så om du drar upp den till 220FSB så står minnena i 220MHz de med så dra ner minnena när du ska klocka prollen. sen kan du ju välja med att köra den i HTT:

HTT

1x - 200
2x - 400
3x - 600
4x - 800
5x - 1000

sen när du klockar gångar du FSB med HTT och så ska du komma så nära 1000 som möjligt.

Ex. vi säger att du drar upp den i 220FSB (ca 2.6Ghz) så tar du 220 * 4x HTT = 880HTT och på så sätt kan du tetsa dig fram och se när den blir stabil och när den inte blir stabil ( kör lite Super Pi eller Prime95) sen kan du ju öka v core om den vore ostabil så testa dig fram men var försiktig och lycka till

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av räven1337
A.N'doja såg i en annan tråd om ditt x1900xt...

har problemet löst sig?

Ingvor

för tillfället behövs inte någon klockning av dessa grejer.

men du ska vara medveten om att ditt moderkort klockar granska hyfsat så du kan nog pressa upp 4000+ lite grann.
samt så kan du ju alltid andvända powerstrip som är lätast( tycker jag) att klocka grafikortet lite grann sådär.

är bara inte riktigt säker på hur mycket minnet klarar...

är det nån som kan tilläga?

ja :D, var inge fel med prestandan tydligen, tstade med 6.4drivisarna fick 11600poäng orginalt, men med 6.3 drivisarna fick jag 10000poäng, så det var drivisarna som skummade.

angående Hz som jag inte lyckades få i 85hz i 1024*768 så är det också fixat med Ati refreshfix.

tack för att du frågar

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem

Jag förstår inte mig på alla som klagar på att få hjälpa till, jag tycker att det är roligt att få någon att förstå mer eller länka till någon tråd där det står i!

Och sen behöver man inte skriva i alla trådar man ser, man har faktiskt en valmöjlighet!

Visa signatur

Antingen ska du hålla dig lugn, eller slå så det känns.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag förstår inte mig på alla som klagar på att få hjälpa till, jag tycker att det är roligt att få någon att förstå mer eller länka till någon tråd där det står i!

Och sen behöver man inte skriva i alla trådar man ser, man har faktiskt en valmöjlighet!

HELT RÄTT, håll er unda ni som klagar alla här på detta forum har rätt till hjälp! vill ni ställa dumma komentarer ställ dem någon annanstans, bete er inte som ett par fjortisar vissa att ni är mer än så, på så sätt kan vi bilda ett forum där alla är trevilga mot varann

Visa signatur

AMD 7800X3D | ASUS TUF X670E-PLUS | Corsair Vengeance DDR5 32GB EXPO | ASUS TUF 4090 OC 24GB |
Noctua NH-U12A | Corsair 4000D | Corsair AX1200W | Steelseries Apex 7 | Steelseries Sensei Ten | ASUS VG35VQ

https://github.com/Mariusz89B

Permalänk
Medlem

Drivisar...

Då så... Formaterat om burken och ska nu installera drivisar till grafik kortet.

Min fråga lyder som följande. Ska jag A. Installera drivisarna som följer med kortet på cd skivan? Eller B. Tanka ner dom senaste drivisarna från nätet? Länk tack, om nån kan tipsa om de... Osäker på vilka jag ska använda... (XFX7900GT 256)

Dvs, måste jag använda dom på skivan eller går det lika bra att tanka ner från nätet?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

Dra ner Nvidias nyaste. (Internet)

Visa signatur

Stek mer! - Flingor - Schampo
Överklockning är är lika överskattat som din dator är överklockad.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av johle
Dra ner Nvidias nyaste. (Internet)

Tjo! Va inne på Nvidias hemsida o kollade efter drivisar... Den jag hittade 84.21 är väl gammal? Har för mig jag sett både 84.30 & 84.43versioner. Är det bara uppdateringar eller är det kompletta drivrutiner?

Och återigen. Är det bara att tanka ner från nätet o köra? Behöver alltså inte använda mig av cd skivan som följer med graffe kortet?

Visa signatur

Intel Core™ 2 Quad Q9650 ,Asus P5Q Deluxe, ,Corsair Dominator TWIN2X PC8500C5D 8GB DDR2,Sapphire Radeon HD 4890 1GB GDDR5,Tagan 1000W

Permalänk
Medlem

84.25 är den bästa drivaren enligt mig.

Får absolut bäst flyt i spelen med den drivaren.

Finns på Guru3d

Visa signatur

Tiden är alltid 17.00 någonstans i världen.