Permalänk
Medlem

Övertryck eller undertryck i chassit

En enkel fråga, ska man ha över eller undertryck i chassit för bästa kylning, om det ens är möjligt?

Permalänk
Medlem

Antar att man inte kan uppnå 'undertryck' men det du menar med det är väl att ha fler fläktar som blåser ut än in? Det är bäst, för om fläktarna som blåser in inte blåser tillräckligt med luft så drar den i något vent. hål och får in kall luft ändå.

Permalänk
Medlem

klart de blir undertryck, om du har fläktar som suger ut luft ur chassit.

Det är snarare vakum du kommer ha svårt att få.

själv så trodde jag att det var bättre att blåsa in fett med luft istället för att suga ut,
skulle tro att luften passerar prollen och dly med högre fart om du blåser in.
och de borde vara bättre.

fast de e klart om du är en sån där nisse som vill ha tyst burk så kanske du inte vill ha värsta lövblåsaren där fram

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk
Medlem

bäst måste väl ändå vara ett kontinuerligt system med många fläktar som skickar luften förbi delarna i hög fart väl.

Så att det varken är under eller övertryck.

Permalänk
Medlem

Båda fungerar nog, men jag tror det är lättare att styra flödet optimalt om man har "undertryck". Om du kör med undertryck behöver du oftast ingen insugsfläkt heller, då luften tar sig igenom ändå (just för att motverka undertrycket )

Visa signatur

Min dator äger mig. True story.

Permalänk
Medlem

fan, jag har bara ett utblås för det finns bara plats för en fläkt högt upp i chassit, medan jag har plats för 3 fläktar längst ner i chassit. Kör just nu med tre fläktar, två nere och en upptill.

Permalänk

Undertryck är totalt värdelöst! Vinner ingen kylning på att det sipprar in luft över allt utan du får bara in en förbannad massa damm! Damm försämrar kylningen avsevärt eftersom det blockerar luften och kärvar igen fläktarna. Använd dammfilter vid insugsfläktarna och se till att du har mer av dessa än utblåsare.

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Devildoll
klart de blir undertryck, om du har fläktar som suger ut luft ur chassit.
Det är snarare vakum du kommer ha svårt att få.

Om det är undertryck i chassit, är det inte vakum då ?

Pysslar mycket med bilar och där vill man ha ett visst undertryck i vevhuset och man använder vaccum-pumpar till detta så det inte ska bli ett övertryck...

/Jonas

Visa signatur

Asrock P67 Extreme 4 | Intel i7 2600K@4ghz | 8GB Crucial Ballistix DDR3 1600mhz | Gigabyte GTX660Ti 2gb | SB X-Fi | HDD Total 2TB | Coolermaster Realpower 520w | Coolermaster Stacker | All Components are watercooled ||

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonas740
Om det är undertryck i chassit, är det inte vakum då ?

Pysslar mycket med bilar och där vill man ha ett visst undertryck i vevhuset och man använder vaccum-pumpar till detta så det inte ska bli ett övertryck...

/Jonas

Nej. Undertryck innebär att trycket inne i burken är lägre än den utanför.

Vakuum innebär att _ingenting_ finns i ett utrymme och detta ger i sin upphov till undertryck.