Permalänk
Medlem

[Recension]Asus A6KT-QOO2H

Tänkte bara skriva ner lite kort om denna dator som jag införskaffade häromdagen.

Asus A6KT-QOO2H

AMD Turion 64 - MT34 1,8 GHz
15,4" WXGA
100 GB (4200) hårddisk
1 GB DDR SDRAM - 333 MHz - PC2700 ( 2 x 512 MB )
ATI Mobility Radeon X1600 - 128 MB
XP Home
2 års garanti
Väska och mus ingår

Jag kan börja med att säga att detta är min första laptop så jag har inte så mycket att jämföra med.

Första intrycket var mycket gott, förutom att den är snygg så känns den också väldigt solid och ger en god kvalitetskänsla.

Skärmen är mycket trevlig och jag hittade varken någon död pixel eller något ljusläckage.
Inget att klaga på vad gäller tangentbordet heller, knapparna känns rejäla och ger ett lagom motstånd.

Man hör när fläkten drar igång då och då så den är ju inte knäpptyst, men det är inget som stör mig speciellt mycket.

Nu har jag inte använt den mer än ca 10 timmar fördelat på 2 tillfällen men det jag har noterat hitills är att hårddisken blir en aning varm.
Mobilemeter visar att HDD tempen efter ett tag går upp i 51-54 C, är inte det en aning högt för en hårddisk?

Cpu:n ligger runt 52-57 efter någon timmes vanligt surfande. Har inte hunnit köra något spel ännu men efter att jag kört 3dmark 05 var temperaturen upp i 67-68 men den gick snabbt ner till mid 50.

3Dmark 03 gav 5494 poäng
3Dmark 05 gav 2870 poäng

Ni som är lite mer insatta: verkar detta vara rimliga resultat eller är dom lite låga?
Kan man göra några ändringar för att eventuellt få ett högre resultat?

Permalänk
Medlem

Inte för en hårddisk i en laptop...

3DMark-resultaten var ganska låga. Ta en Asus A6ja med Core Duo 1.83 GHz, 1 GB RAM, X1600 får ca 3800 poäng. Men å andra sidan så har du bara 128 MB grafikminne och A6Ja har 256 (eller är det 512 MB?) så det kanske förklarar saken.

Har du inga bilder på den?

Permalänk
Medlem

Jag har tyvärr ingen kamera att tillgå så de blir nog inga bilder.

Som som sagt är grafikkortet bara på 128 Mb o de kanske gör så stor skillnad.
Tankade hem Ati traytool förut men vet inte alls hur det fungerar, kan man på något sätt ändra inställningarna så att den presterar bättre? Är de någon idé att leta efter nya drivrutiner eller något sådant?
Jag har det drivrutiner som fanns när jag startade datorn.