Permalänk

Fråga om XP PRO

Visst är det så att man har rätt att instalera windows xp pro på fler än en dator?

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Hedersmedlem

Visst får du det, så länge du har köpt licenser till det antal datorer du vill installera på. En licens per dator mao.

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem

Re: Fråga om XP PRO

Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
Visst är det så att man har rätt att instalera windows xp pro på fler än en dator?

Nej, inte som standard.
Edit:
sen är frågan vad som hindrar dig...

Permalänk

Det är så att jag har fått med XP pro till min dator som jag köpt via hem PC... Får jag inte instalera det på någon annan dator än den?

Visa signatur

OCZ GameXStream 700w || Intel core duo E6600 @ 3,0ghz boxad kylning ||Asus p5b || 2x1024mb Corsair TWIN2X 6400PRO || 8800GTX || Samsung sata 250gb || maxtor sata 160GB || Samsung Sata II 400gb ||
BÄRBAR: Intel Core Duo T2500 2.0GHz, 2048MB 667MHz DDR2, 100GB 7200rpm SATA, GeForce Go 7800 256MB, 17" UltraSharp™ WUXGA LCD skärm (1920x1200) med TrueLife™

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av beano_bouer
Det är så att jag har fått med XP pro till min dator som jag köpt via hem PC... Får jag inte instalera det på någon annan dator än den?

Om licensen är bunden till den datorn, nej.

Permalänk
Medlem

Men man kan alltså installera samma version och nyckel på flera datorer utan problem trots att man egentligen inte ska göra det på fler än en? Låt säga man har 3 datorer i hemmet och är fattig student

Visa signatur

| MEIZU M6 TP | d-JAYS | Macbook 2GHz >> I'm lovin it!|

Permalänk

är det så som Fiero säger?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Ja, men du kan inte aktivera windows då tor jag.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800XASUS Prime X570-P64 GB DDR4WD Black SN850 M.2 - 1TBNvidia GeForce GTX 1060 6 GBCorsair RM750X V2DEEPCOOL GAMMAXX L240 V2Fractal Design Define R5

Permalänk
Medlem

Nej du får inte installera win xp på mer än en dator. Man köper ju licenser per dator. I ditt fall när du sa att win xp fanns med när du köpte datorn så antar jag att det är en OEM licens då har du inte ens rätt till att installera denna på en annan dator än till den du fick licensen till.

Som privatperson tycker jag microsoft faktiskt har löst detta ganska dåligt framför allt eftersom de flesta idag har fler än en dator i hemmet. Det är nämligen så att om du ska installera win på låt säga två datorer så måste du gå till affären och köpa dig TVÅ st förpakningar med win. Och sen är det så att du måste använda den ena till en ena datorn och tvärt om. Nu är det väl så att skulle man installera båda datorerna med samma cd key tror jag att det löser sig om du kan visa upp att du har två licenser. Där har de löst det lite bättre till företag eftersom där köper man x antal licenser och sen får man fritt installera på så många datorer som man har licenser till. och man har samma cd key till alla datorerna...

Så nej du får inte installera din win xp i mer än en dator och är det en OEM licens får du inte ens avinstallera den för att installera på en annan dator eftersom denna är bunden till en viss dator. (kolla klistermärket som bör sitta på din dator. typ xxxxxx-xxxxx-OEM-xxxxxx) OEM är mycket billigare än vanlig licens därav begränsningen...

//Micke

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fiero
Men man kan alltså installera samma version och nyckel på flera datorer utan problem trots att man egentligen inte ska göra det på fler än en? Låt säga man har 3 datorer i hemmet och är fattig student

MSDNAA är ju ett alternativ, om du har möjlighet att få ett sådant konto. då får du ju iaf en licens därifrån.

Visa signatur

The power of GNU compiles you!
"Often statistics are used as a drunken man uses lampposts -- for support rather than illumination."