MPAA och USA:s regering bakom piratrazzia

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Antonsson
Marx skriver väll om processen till kommunistiska samhället och den går väll via diktatur och en massa mindra bra saker men jag tror man skulle kunna msidiga upp porcessen om alla enades (kommer alldrig hända dock). Största hindret idag är väl dock att ett land inte är självförsörjande så kommunismen skulle behöva inskaffas hela världen över i ett svep.

Och att kommunism måste komma från ett kapitalistiskt samhälle. Som trappsteg

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Förlåt? Sist jag såg siffror från högstadie, och gymnasieskolor, var det inte mindre än 65% av FLICKORNA som tillfrågades som hade utnyttjat, och högst sanolikt skulle utnytja igen om tillfälle gavs, fildelning för att ta del av musik, och / eller film. 30% av de resterande hade någon vän, eller släkting som ordnade det åt dem, och 5% förstod inte frågan, sanolikt pga brist på datorvana/datorintresse.

Vi snackar nu om fildelning rent allmänt ur deras perspektiv och det är något som kommer att ordna sig men den springande punkten där är att jag tvivlar på att folk i högstadie och gymnasiet funderat igenom konsekvenserna av total laglig fildelning utan enbart brukar en tjänst på nätet (visserligen olagligt sedan när den nya upphovsrättslagstiftningen slog in, eller tidigare om de även delat ut) som i de flestas ögon är såpass lättillgänglig och välanvänd för att vara svår att tvivla på skulle kunna leda till konsekvenser för dem själva. Jag ser inte den nuvarande problematiken med piratkopiering av film och musik som något som kan legaliseras iväg och jag menar inte att det är lämpligt att attackera problemet med lagar när det i stora delar handlar om företagen som helt missat att följa teknikutvecklingen.
Vad jag vill se är att folk som tankar hem något inte skall räknas som kriminella om det handlar om privat bruk utan det bör gälla de som delar ut, och då främst större mängder. Problemet går inte att attackera utan att mediaföretagen ställer upp med lättillgängliga tjänster för att via lagliga vägar tillhandahålla samma tjänst som i dagsläget finns till ett rimligt pris (inte de hutlösa priser som nu tas ut på många ställen).

Citat:

Jag är ganska säker på att det inte finns någon som inte har brutit mot gällande upphovsrätt någonsin i hela sverige. Jag är hyffsat övertygad om att du är ute o reserpå den punkten.
Handen på hjärtat. Vet du någon som har en mp3 spelare, och som aldrig övervägt att stopa in musik hos polaren när han är där på besök? Aldrig provat ett kopierat spel, eller kanske lånat orginalskivan till någon mjukvara för att installera det?

Musik hos polaren-exemplet är precis ett sådant exempel osm jag menar skall vara lagligt, precis som det är lagligt att kopiera en skiva från en polare i dagsläget. Detsamma gäller ett spel eller dyl. när det sker privat och i strikt begränsad upplaga, precis som med kassettband, videofilmer m.m.
Vad jag är emot är att det skall göras legalt att publikt sprida all programvara, musik, film, serier, texter, m.m. utan upphovsmannenstillåtelse.

Citat:

Jag har svarat på ditt inlägg som om du sa "piratkopiering" istället för fildelning, eftersom fildelning är en teknik, som utan diskution är 100% laglig.
B!

Oops.. tack, jag måste ha skrivit fel där någonstans då jag försöker vara väldigt noga med just ordvalet och har klagat på det tidigare här på sweclockers. Shame on me!

Permalänk
Medlem

Prata med mp om det där med kommunism... de är inne på det spåret, med medborgarlön. Jag är iofs inte helt övertygad om att det är fel, men det kommer bli jäkligt dyrt i inledningsskedet. Eftersom stora delar av kriminaliteten skulle upphöra på sikt, skulle det finnas möjlighet till balansgång i långa loppet, men attans vad dyrt det skulle bli i inledningsskedet.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk

"Eftersom stora delar av kriminaliteten skulle upphöra på sikt, skulle det finnas möjlighet till balansgång i långa loppet, men attans vad dyrt det skulle bli i inledningsskedet."

Lol, det var det roligaste jag hört på länge. Det kommer alltid finnas tjuvar så länge det finns "potential" att få mer pengar/grejer. Vem tror på allvar att en s.k. medborgarlön skulle minska kriminaliteten?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nätokraten
Gör oss andra forumiter en tjänst. Flytta till USA eller Nordkorea, skaffa ett en dator med ett fritz-chip och ett fritz-chipp till din hjärna. Så får du känna på upplevelsen av att vara begränsad vad du får säga, titta på och höra.

Du måste ju vara otroligt korkad, när har jag sagt att man ska begränsa utbudet till konsumenterna?
Det jag har sagt är att man måste kompensera de som tillverkar produkten.

Väldigt mycket dubbelmoral i denna tråd. Om Sveriges lagar är så jävla viktiga och inte får brytas på något sätt, så varför bryter ni mot dem då? Ska man bara följa lagarna när det passar sig själv?

Permalänk

Tack gode gud för fria medier.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL

Musik producenterna blir redan kompenserade, och vi ser hur nöjda de är....

B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mr.Schnucky
Tack gode gud för fria medier.

HAHA! Dagens!!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MagnusL
Du måste ju vara otroligt korkad, när har jag sagt att man ska begränsa utbudet till konsumenterna?

Väldigt mycket dubbelmoral i denna tråd. Om Sveriges lagar är så jävla viktiga och inte får brytas på något sätt, så varför bryter ni mot dem då? Ska man bara följa lagarna när det passar sig själv?

"Ska man bara följa lagarna när det passar sig själv?"

Givetvis inte men när det gäller musikbranschen så är det hela bara uppbyggt på ocker hos storbolagen,frågan är väl mer vem som ska betala musikerna?

Vi som bolagen tycker eller bolagen som vi tycker?

För idag så är hela systemet uppbyggt på att en massa feta skivbolagsdirektörer tar 90% av vad en musikskiva kostar och artisten 10%?

Eller känns ju nästan så iafall,jag skulle mycket hellre betala direkt till artisten över nätet och tanka ner deras musik direkt och betala artisten låt säga 60-70 procent utan vidare bara jag slipper betala skivbolagsdirektören ett rött öre.

Det är nog dags att skivbolagen anpassar sig till framtiden som redan är här men dom förstår den inte för dom kan inte styra över den som dom alltid gjort och det är skitbra:)

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Medlem

Vill bara lägga in min syn på fildelning, samt hur jag tycker, och TROR att det kommer att bli:

Före internet:

Mjukvara var en handelsvara. Distribution av skivor musik och program var en relativt kostsam och besvärlig historia. Stora investeringar krävdes för att marknadsföra och sälja. Detta tillsammans med upphovsrätten, som fanns för att belöningen för den uppoffring, ekonomiskt mm. som upphovsmannen gjort säkert skulle ge återbäring.

Detta fungerade och kändes helt naturligt på den tiden.

Efter internet:

Distributionen av mjukvara kan numera göras i det närmaste gratis. Behovet av stora mediakoncerner i dess tidigare roll har naturligt upphört, och fokus ligger nu på att se till att deras program/musik sprids så bra som möjligt. Pengarna kommer nu in genom support prenumerationer på smarta lösningar/ uppdateringar mm.
Artister tjänar inte pengar på skivförsäljning, utan på tv-framträdanden, konserter, reklam, mm mm. Kanske blir de inte multimiljonärer längre. Kanske var det aldrig meningen heller.

Kommer vi få sämre programvara nu?
Svar Nej! Redan nu finns gratisalternativ som står sig bra på de flesta områden, och det BÄSTA programmet kommer alltid att tjäna mycket pengar på de sätt som beskrivits ovan. Fast troligen kommer det inte skapas nån musik längre...

Är detta bra på alla sätt? Nej, det är mycket möjligt att delar av detta system skulle utvecklas/fungera bättre om villkoren sett annorlunda ut, men nu har vi utvecklat atombomben. Bara att inse att världen förändras...

Självklart vill företagen som skapades FÖRE internet fortsätta slurpa i sig pengar på de gamla villkoren. Framtiden är oviss och kanske inte lika lukrativ.

Tyvärr kan jag bara säga: Welcome to the future!!!

Visa signatur

En sann moddare blir aldrig klar.MBY är SWEC SSD Kung!
Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

|4700K|HD7970matrix|16Gb|Seasonic x-650|WaterC DDC BIP120+MP-05|

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dance
Käre vkn,

Tro det eller ej men jag läser faktiskt vad du skriver. Det ändrar tyvärr inte särskilt mycket. Vare sej nationaldemokrater eller kommunister som hävdar att de ger makten till folket gör verkligen det utan den hamnar hos representanterna som driver samhället och slutar obönhörligen i våldstat och diktatur. Absolut makt korrumperar absolut. Det finns hur många exempel på detta som helst. Nordkorea, Hitlertyskland osv osv. Demokrati är det enda som verkligen fungerar. På pappret är direktdemokrati och kommunism fina tankar men som inte fungerar i praktiken. Det är hedervärt att ha den tron människan men tyvärr så verkar det vara mot den mänskliga naturen.

Trist nog har du själv inte några andra argument än att kalla mej dum vilket snarare säger mer om dej och den nivån du ligger på än om mej.

Men det är det som är det fina med en demokrati som vår att man i en öppen debatt kan se vad olika grupper står för och vad de tänker göra med samhället om de får makten. Så låt alla öppet visa vad de står för och argumentera för sin sak så att alla själva kan göra om det något de vill stödja eller inte. Det är därför vissa grupper är i minoritet och andra är i majoritet.

Jag tycker direktdemokrati funkar alldeles utmärkt.. Schweiz är väl ett lyssande exempel på hur folket får sin vilja igenom...

http://www.vishet.se/nexus/Insendare/insend-2.htm

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
Fast troligen kommer det inte skapas nån musik längre...

Uh ... va?

Är du inte klok männska, dra ur sladden på internet, om det dödar musiken, kan vi inte dansa, och hur ska man då kunna ragga upp ett pök på nattklubben...

Nä vänta nu här... det finns altså minst en verksamhet som kommer betala för musik, även om rätten att tanka för eget bruk lagfästs. Nattklubbar. Få se, kan vi komma på fler lite snabbt så här? Tja, radio, affärer, badhus, alla ska betala stim. Fan, du, jag tror att skivbolagen kan nå vissa komerciella mål fortfarande. Sen kan de sälja samlingsutgåvor av artisternas material i butiker, i stora snygga lådor, med en massa extra material, koppar, handdukar, parfymerade näsdukar brittny spears har haft i sin bh för at suga upp vätan av sin bröstmjölk... Nä, dåligt exempel, hon har oppererat lökarna rätt hårt, så det är inte säkert hon kan amma, eller läcka. Men jag antar at poängen går hem. Skivbolagen kommer fortfarande fylla en funktion, och tjäna pengar, även om de antagligen för finna sig i en lägre omsättning.

Artisterna som gör musiken, kommer aldrig sluta göra musik, inte äns om du låser in dem, vägrar dem ordentlig mat, och solsken i 10 år... När du väl öppnar dörren kommer Meatloaf dig till mötes vrålandes texterna från "bat out of hell".
Vad jag menar är att musikartister som inte pysslar med musik, för att de vill pyssla med musik, kanske lägger av, och blir politiker, företagsledare, eller löpandeband montörer. De som pysslar med musik för att de vill det, kommer fortsätta spela in låtar, släppa dem på nätet via officiella gratis siter, och säga till sina skivbolagsdirektörer: "nu jäklar, få min låt spelad på P3, så att alla hör den, sen kollar vi på antalet downloads om dan, när det når upp i X antal, slår vi upp storra löpsedlar världen runt, och släpper biljetterna till den andra turnen för det här albumet."

Jo, det är sant, det betyder att artisten kommer att få arbeta mer för att tjäna pengar. Han kommer att få turnera mer, och når därför ut till sina fans mer.. Jag kan inte se det som en negativt om jag hade behövt turnera mer. Nåja, nu är jag iofs inte någon världskänd musiker iheller, så hade jag fått turnera över huvudtaget hade jag älskatt iden på att stå på scen och jucka mot mikrofonen, tills jag faktiskt stod där, då jag antagligen skulle frysa ihopa aldeles.

B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Det är bara sjukt att att det finns något som kallas för "nöjes industri".
Kreaktivt skapade som musik, film och böcker borde inte vara nått man gör för att tjäna grova pengar på (tänker bara på MTV Cribs o.s.v.). Utan bara för att underhålla och roa, och kan man tjäna lite extra pengar på det är det bara en bonus.
Hoppas bara att dom stora bolagen läger sig på rygg och dör när dom inser att folk inte vill betal hutlösa priser för deras produkter. Igentligen borde dom kunna dela ut det gratis ändå med tanke på hur mycket dom drar in på reklam som så kallad pruduktplacering i filmer, kläder, leksaker o.s.v.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=Mr_B=-
Uh ... va?

Är du inte klok männska, dra ur sladden på internet, om det dödar musiken, kan vi inte dansa, och hur ska man då kunna ragga upp ett pök på nattklubben...

Nä vänta nu här... det finns altså minst en verksamhet som kommer betala för musik, även om rätten att tanka för eget bruk lagfästs. Nattklubbar. Få se, kan vi komma på fler lite snabbt så här? Tja, radio, affärer, badhus, alla ska betala stim. Fan, du, jag tror att skivbolagen kan nå vissa komerciella mål fortfarande. Sen kan de sälja samlingsutgåvor av artisternas material i butiker, i stora snygga lådor, med en massa extra material, koppar, handdukar, parfymerade näsdukar brittny spears har haft i sin bh för at suga upp vätan av sin bröstmjölk... Nä, dåligt exempel, hon har oppererat lökarna rätt hårt, så det är inte säkert hon kan amma, eller läcka. Men jag antar at poängen går hem. Skivbolagen kommer fortfarande fylla en funktion, och tjäna pengar, även om de antagligen för finna sig i en lägre omsättning.

Artisterna som gör musiken, kommer aldrig sluta göra musik, inte äns om du låser in dem, vägrar dem ordentlig mat, och solsken i 10 år... När du väl öppnar dörren kommer Meatloaf dig till mötes vrålandes texterna från "bat out of hell".
Vad jag menar är att musikartister som inte pysslar med musik, för att de vill pyssla med musik, kanske lägger av, och blir politiker, företagsledare, eller löpandeband montörer. De som pysslar med musik för att de vill det, kommer fortsätta spela in låtar, släppa dem på nätet via officiella gratis siter, och säga till sina skivbolagsdirektörer: "nu jäklar, få min låt spelad på P3, så att alla hör den, sen kollar vi på antalet downloads om dan, när det når upp i X antal, slår vi upp storra löpsedlar världen runt, och släpper biljetterna till den andra turnen för det här albumet."

Jo, det är sant, det betyder att artisten kommer att få arbeta mer för att tjäna pengar. Han kommer att få turnera mer, och når därför ut till sina fans mer.. Jag kan inte se det som en negativt om jag hade behövt turnera mer. Nåja, nu är jag iofs inte någon världskänd musiker iheller, så hade jag fått turnera över huvudtaget hade jag älskatt iden på att stå på scen och jucka mot mikrofonen, tills jag faktiskt stod där, då jag antagligen skulle frysa ihopa aldeles.

B!

haha det var litet den reaktionen jag hoppades på när jag skrev det. Kanske med en smula ironi, vem vet!

Till Lars Ulrich vill jag bara säga: titta på ryske konståkaren Jevgenij Plusjenko. Han är lika bra på sitt instrument som du. tränar lika mycket, tjänar en bråkdel! Det är inte pengar som skapar ett geni, eller som får ett geni att skapa.

För snubben som gjorde stenyxor kom järnåldern som ett slag i pannan!!

Visa signatur

Har hängt här sedan 2002. Började modda vid P200. Har gröna datafingrar. -Och du undrar hur jag kan veta allt?!?!?

Permalänk
Medlem

Har ni läst detta? =
http://digg.com/technology/_Operation_Take_Down_-_The_Truth_f...

Man börjar ju verkligen undra om vad i helsike Boström håller på med >:-(

Kommer inte ihåg länken till en annan digg article där man kan se en video från TPB razzian, polisen täcker över kamrerna >:-(

Man kan ju verligen undra över vad de försöker gömma.

Permalänk
Medlem

Var som sagt en fråga om tid. Sajten är uppe igen. Lite ostabil men uppe.

Vågar inte länka PGA att bli bannad men jag ville bara nämna det.

Nästan som Guano Apes låt: "You can't stop me"

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kent2
För snubben som gjorde stenyxor kom järnåldern som ett slag i pannan!!

Sant Utvecklingen väntar inte på någon, inte ens de stora musik- och filmföretagen.

Visa signatur

AMD 9800X3D - Corsair 32GB 6000 CL30- Gigabyte B650 Aorus Elite - Inno3D 4090 - Intel 900p - CaseLabs SMA8 - LG 42C2 - Asus Loki 1000W SFX-L - Aquaero 6 - Vattenkyld - Steam Deck LCD 1TB

Permalänk

piratebay kommer att komma tillbax större och kraftfullare !"

Visa signatur

Gammal Värsting/ Core 2 Duo E6850 @3.6ghz / EVGA 680i Sli / Corsair Dominator 1066 4gb/ Gainward 8800 Ultra

Permalänk
Medlem

Folk fattar inte att det här inte har med utveckling att göra, det är bara ny teknik av stöld.

Piratebay tjänar pengar på deras bekostnad, repsktlöst.

Folk har blivit så pinsamt giriga, I-lansproblem.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Discokungen
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Octabust
Folk fattar inte att det här inte har med utveckling att göra, det är bara ny teknik av stöld.

Piratebay tjänar pengar på deras bekostnad, repsktlöst.

Folk har blivit så pinsamt giriga, I-lansproblem.

Så du tycker inte att företagen ska ge kunderna vad de vill ha? Ge dem en DVD för 50kr som man drar ner över nätet utan sepande kopieringsskydd! Då hade jag lätt köpt! Men nej, företagen vill inte utvecklas!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Flamso
Så du tycker inte att företagen ska ge kunderna vad de vill ha? Ge dem en DVD för 50kr som man drar ner över nätet utan sepande kopieringsskydd! Då hade jag lätt köpt! Men nej, företagen vill inte utvecklas!

Jag personligen har också åsikter om priser osv, det jag hatar bara och stör mig på är denna nya trend att "All musik och film ska vara gratis", som många tycker.

Sanningen är den att även om en film skulle kosta 10kr och en skiva 5kr så hade många fortfrande laddat ner det, det är sanningen.

Det är därför jag kallar er giriga tjuvar.

Förra veckan var jag på en polares jobb, han hade en skiva på disken som han skulle sätta på och två kunder runt 18års åldern kom in, när dem såg skivan på disken var detta deras kommentar, "betalar du för musik, fan va idiotiskt", sen sa jag, "den där skivan kosta 50 spänn, det är den värd", då sa den andra, "så länge det är gratis är det inte värt 1kr".

Det är just såhär många tänker, fast på forum vill väl vissa inte erkänna det, så det handlar inte om någon uteveckling utan bara ren girighet att inte vilja betala för det man använder.

Visa signatur

The Walking Dead

Permalänk
Medlem

Du låter säker. Har du funderat på saken?
Vissa saker kan man helt enkelt inte ta betalt för. Att försöka göra det ändå, på något motto som: "det gick ju förut", eller "men tänk på stackars den o den" håller inte.

Musikartister har haft den otroliga turen att deras konst kan spridas på ett enkelt sätt. (CD % LP skivor mm). Detta har gjort denna konstform till en av de absolut mest lönsamma. Att nu tekninken slår aningen tillbaka är ingen katastrof. Varför MÅSTE musiker tjäna mer är Målare, keramiker, konsthantverkare, bildskapare, mm mm....?

Det är lätt att tycka att det är stöld att ladda hem en mp3:a, för att vi har lärt oss att det är så. Tänk OM det naturliga är att intryck är fria. Att det man skapat och valt att släppa till andra därmed är fritt?

En del tycker så. Man bör tänka noga vad man själv tycker innan man slår ned på det. Svaret kanske inte är självklart.

Visa signatur

Permalänk

Octabust, det är mest dumma barn som tänker sådär och de drivande faktorerna inom piratkopiering är äldre och klokare. Om de som inte bara konsumerar slutar med att göra piratkopieringen så enkel så kommer den ju sjunka jättemycket. Alltså kommer det hjälpa om nöjesindustrin utvecklas så att man snabbt och smidigt kan få ner filmer coh musik i hög kvalité till en tredjedel av vad man får ge idag. 30 spänn är rimligt för en nedladdad film, dyrare så kan man lika gärna gå på bio!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat utrycks, SANT! Ingenting är subjektivt, och du kan göra antaganden baserade på mina åsikter utan att överväga mer än bara just min åsikt.
wazzabi: Varför detta prat om AMD, har de något med grafikkort att göra som jag inte förstår?

Permalänk
Medlem

"I dag är The Private Bay översatt till 25 olika språk, däribland hebreiska och japanska."

så bra är aftonbladet på stava

Visa signatur

I5 2500k@4,6ghz 8gb ram, 6950 Asus Directcu II Fractal design define r3, Corsair h60.
Microsoft sidewinder 4, Logitech mx518, Benq 24", Beats by dr.dre Studio edition.
PSN: Sazern

Permalänk
Discokungen
Citat:

Jag personligen har också åsikter om priser osv, det jag hatar bara och stör mig på är denna nya trend att "All musik och film ska vara gratis", som många tycker.

Sanningen är den att även om en film skulle kosta 10kr och en skiva 5kr så hade många fortfrande laddat ner det, det är sanningen.

Förra veckan var jag på en polares jobb, han hade en skiva på disken som han skulle sätta på och två kunder runt 18års åldern kom in, när dem såg skivan på disken var detta deras kommentar, "betalar du för musik, fan va idiotiskt", sen sa jag, "den där skivan kosta 50 spänn, det är den värd", då sa den andra, "så länge det är gratis är det inte värt 1kr".

Det är just såhär många tänker, fast på forum vill väl vissa inte erkänna det, så det handlar inte om någon uteveckling utan bara ren girighet att inte vilja betala för det man använder.

Jag tycker inte det ska vara gratis. Upphovsmännen har rätt till att tjäna pengar på sina alster, de säger jag inte emot!

Jag hade med glädje köpt filmer i DVD-kvalité för en 50-100kr när "hårdvaru"-versionen släpps. Det ska inte bara skapas, det ska vara lättillgängligt.

Kalla mig tjuv om du vill. Med handen på hjärtat kan jag säga att jag köper allt som är värt att betala för. Hade inte köpt något annat om jag inte laddat ner lite då och då heller. Film ska ses på DVD och vara ärligt köpt, musik ska lyssnas på i CD-format. Jag är inte så anti som du tror.

Att tänka så är bara att vara ignorant. Det finns de som vill betala för att göra rätt men som det ser ut idag är det för mycket för de flesta. Jag förstår de som piratkopierar, det gör jag verkligen. Men jag tycker det är ett helvete med de som piratkopierar bara för att. Det finns inte så många som vill göra rätt för sig MEN de som inte vill göra rätt för sig hade antagligen inte betalat för skivan eller filmen ändå. Industrin kan omöjligen tappa så mycket som APB uppger, det är en omöjlighet.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Hhum... få se... hade det piratkopierats, även om den officella nedladdningsbara versionen var tillgänglig för den symboliska summan av 0.24 öre? (före öresavrundning)
Ja, det hade det.
Varför?
Förpackningen.... Vi vill inte ha DRM skadat material om vi så får det gratis.

Skulle de officiella källorna sluta tillgängliggöra enbart drm skadat material, så är saken i ett annat läge. Just vad det gäller musik, och film, finns det dock väldigt liten anledning till att det ska vara kostnadsbelagt, eftersom tv och radio, biografer osv alla hjälps åt att göra den industrin mycket lönsam i alla fall.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

... Haha? Bara jag som tycker order girig blir aningen missplacerat i sammanhanget?

"ZOFMZG!! MÅSTE HA MER MP3z!!!!! MER pr0nL33CH!1!1 MER, MER, MER AV ALLT!!!! KAN INTE FÅ NOOOOG!!!111one"

Förresten, kul att du försöker lyckas hålla uppe en sån fasad av moralisk överlägsenhet när du tidigare erkänt att du själv tankat (tankar?).

Permalänk
Medlem

Folk ska ha betalt för det dom gör OM folk vill betala för det, annars är ska de inte ha några pengar.
Det är en av orsakerna till att jag t.ex. tycker kassettersättningen ska bort, det är bara vissa artister som får pengarna och man har ingen som helst kontroll på vad folk faktiskt tankar ner och bränner.

Piratkopiering är fel, men igentligen är verkligen 250kr vettigt pris för 1 film där man har underhållning i 1-3 timmar? NEJ DET ÄR DET INTE!!!
Det är den största orsaken som jag tror folk kopierar för, priset är inte proportionerligt med underhållningen man får för det.
Ett exempel som jag sett tidigare tyckte jag var ganska bra, med nuvarande priser skulle det kosta 150 000kr att fylla den största ipoden, tycker ni att det verkligen är rimligt?

Branchen skulle kunna få en acceptans för raider som detta om de anpassar sig till marknaden och ger folk vad de vill ha till det pris de är villiga att betala, då kan de jaga de kvarvarande piratkopierarna för dessa är de som är problemet.

Visa signatur

Citera för att vara säker på svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Blubben
Branchen skulle kunna få en acceptans för raider som detta om de anpassar sig till marknaden och ger folk vad de vill ha till det pris de är villiga att betala, då kan de jaga de kvarvarande piratkopierarna för dessa är de som är problemet.

Då hoppas jag verkligen inte att de anpassar sig, för den här typen av okontrollerade, inkompetenta tillslag ska verkligen inte accepteras.

Men jag antar att det inte var riktigt så du menade.
B!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Kolla här : http://www.morpheena.com/

Musik som är lätt, bra och gratis. Bara at ladda hem ifrån deras hemsidan.

Dessa tar inget betalt för att folk sna kunna lyssna på sin musik, de har den som hobby. Detta skulle alla andra musiker också kunnat göra om inte de vore så jävla giriga!

Om morpheena (och många andra artister) kan skapa högkvallitets musik och sedan ge ut den gratis borde alla andra också kunna.

Musik borde vara en hoppy och inte ett yrke, copyright borde bara skydda artister som t.ex. Morpheena ifrån att folk snor deras ideér och säljer dem och inte skydda skivbolag ifrån att tjäna mindre.

Jag ska resa tillbaka i tiden och ta patent på en cirkel sedan kräva alla andra på pengar för att de använder "min" idé.