Produkttest: Nvidia Geforce 7950GX2

Permalänk
Melding Plague

Produkttest: Nvidia Geforce 7950GX2

Nu släpps Nvidia Geforce 7950GX2 med dubbla processorer, eller dubbla grafikkort i ett paket som det egentligen är. I vissa fall kan man med dubbla sådana kort möjliggöra sammankoppling av totalt fyra grafikprocessorer, men än så länge är det endast tillgängligt för OEM-tillverkare. Vi har tagit en titt på 7950GX2 och jämfört med en hel del grafikkort, både från Nvidia och Ati, samt med sammankopplingsteknikerna SLI och Crossfire.

Läs produkttestet: Nvidia Geforce 7950GX2

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Skulle inte tacka nej till ett, dock skulle jag knappast köpa detta monster :/

Permalänk
Medlem

HAHA det skulle vara en fin uppgradering från mitt gf4

Visa signatur

| HAF932 | Ryzen 3700X @ 4,3 GHz | Gigabyte X570 Aorus Ultra | 32 GB G.Skill @ 3600 MHz | RTX 2070 @ 2 GHz | O2 + ODAC | SN850 2TB + MP600 1TB + 2x 4TB SSD RAID 1 + 2x 2TB RAID 1 | Win10 Pro 64-bit |

Permalänk

inte ens värt pengarna, mitt skiljer max 40fps mellan mitt kort och dem 2 korten, helt meningslöst :/

Visa signatur

Min musik
@albinloan
Allt vi kan tänka, kan vi skapa.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Och SÅ övertygande var väl inte prestandan?

Visa signatur

Intel Core i7 965 EE @ 4 GHz
Foxconn BloodRage X58
ATI HD 4870 + Accelero S1 Rev2 + 2st Zalman 120mm

Permalänk
Medlem

Hm , ja om det är billigare med 2 separata grafikkort så är det inte så stor mening med detta förrutom i QUAD config som sagt ...

Visa signatur

Nätverksnörd

Permalänk
Medlem

hmm, kan man undra med tanke på http://www.webhallen.com/sok.php?sokord=7950&x=0&y=0&avd=&kon...

dock ändå inte i närheten av 8000kr vilket är vad andra tidigare dual gpu-lösningar gått för...

Visa signatur

WS - 980x/48GB/MSI Big Bangx58/2xIntel PT Gbe/Seasonic x760/3xSSD@120GB/8xSeagate@250GB/GTX670/Dell U2711 Win7x64/VmWare WS9 och massa stuff.
NAS - AMD C60-I/8GB/2xIntel PT Gbe/FSP Pico@90w/SSD@120GB/5xSeagate_o_WD@2TB WinServer2k8r2/Flexraid/Crashplan/Hyper-V----> idle@20w

Permalänk
Medlem

sen i artikeln står det att man MÅSTE ha ett moderkort med SLi, mitt A8N-E stödjs enligt nVidias hemsida :S

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90
Bärbar: MacBook Pro 14 M3
Mobil: Apple iPhone 16

Permalänk
Medlem

För 4995kr är det ju ett kanon kort

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk
Medlem

Är det 2 olika PCB'n som är fast skruvade i varandra?! Det här tar termen "fulhack" till helt nya höjder.

Om man inte kan koppla ihop 2 stycken för Quad-SLI vad är då meningen med denna ingengörskonstens styggelse? 2 stycken 7900GT i SLI presterar lika bra, kostar mindre (eller kanske lika mycket), har inga problem med värmen (till skillnad från vad jag tror om denna skapelse) och kan separeras i fall man vill det.

Visa signatur

WS: DFI LP UT X38T2R (Gigabyte X38-DQ6 = Trasigt)| Intel C2D E6750 | 4*1 GiB Twinmos PC2-6400 | ATI Radeon HD4870 1GB | WD Caviar XL "AAKS" SATA 500GB | Antec Neopower 480W | Antec SLK3700-BQE
Server: DFI LP NF4 Ultra | AMD 3000+ "winchester" | 2*512MiB PC3200 | ATI Radeon HD2400pro | 1000GB WD GP, 3*320GB Seagate 7200.10, 250GB WD2500 PATA, 200GB Maxtor DM10 SATA = 2410GB

Permalänk
Medlem

men palla sli.. hellre ett 7900gtx eller x1900xtx

Permalänk
Medlem

Kortet kostar ju 5000kr, var får du bättre prestanda för de pengarna?

Visa signatur

Ryzen 5600X|Asus TUF Gaming X570-Plus Wi-Fi|Zotac RTX 3080 AMP HOLO|32gb Corsair vengeance 3200mhz|Corsair RM750X|Corsair MP510 480gb+960gb|Phanteks Eclipse P400

Permalänk

Kortet ska vara riktigt tyst om man ska tro guru3d.com. Knappt 40db och inte bli varmare än 75grader.

Visa signatur

"The flames of freedom. How lovely. How just. Ahh, my precious anarchy.."

Permalänk
Medlem

Hmm för 4995kr var de grym prestanda ju..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Exerco
Kortet kostar ju 5000kr, var får du bättre prestanda för de pengarna?

Jag håller med!

Vart hittar någon ett eller två kort som kostar 5000kr eller mindre som presterar bättre än GF 7950GX2?

Hallå vakna!!!!!

Ja jag vet att 5000kr är jättemycke pengar och jag skulle aldrig köpa detta kort för 5000kr, än mindre två andra i SLI för ännu mer pengar.

Det räcker lätt med ett 7900GT som kostar runt 3000kr. Där ligger min smärtgräns för ett graffe.

Men ingen människa som själv sitter med ett 7900GTX eller motsvarande ATI-kort kan säga att detta kort är för dyrt.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem

Om det inte var för att det inte kunde hantera HDR+AA hade det varit intressant. Vem vill köpa ett grafikkort för 5000kr och inte kunna få snyggaste grafiken.

Permalänk

Hmm... Vi som vill ha vattenkylning då?? Finns det plats för ett block mellan korten?

Det tycker jag är väldigt intressant ifall jag tycker att det är värt att införskaffas eller inte

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jakoob
Om det inte var för att det inte kunde hantera HDR+AA hade det varit intressant. Vem vill köpa ett grafikkort för 5000kr och inte kunna få snyggaste grafiken.

I två spel. Det är två spel som använder sig av HDR+AA idag. HDR+AA är knappast nåt man måste ha.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DataNusse
I två spel. Det är två spel som använder sig av HDR+AA idag. HDR+AA är knappast nåt man måste ha.

Vilka spel? vore asballt att ha både HDR + AA somsagt vilka spel?

Visa signatur

Stationär: R9 5900X - B550-F GAMING WIFI II - 2x16GB DDR4 3600MHz CL16 - Radeon RX 9070 XT - Fury Renegade 2TB + 970 EVO Plus 1TB - 750W 80+ Gold - Fractal Design Define C - Samsung LC49RG90

Permalänk

kul att se att ens egna kort hänger med bra runt x1900xt/xtx hastigheter

får själv 11500 poäng i 3dmark 05 mitt imellan xt/xtx men själv kör jag singel core cpu mot dual som dom hade i testet

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk

Oblivion och nåt annat spel. Knappast ballt, snarare onödigt. Denna ATI's HDR + AA hyper är som nVidias 6-serien med SM3.0 (HDR) och FarCry för 1-2år sen.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

bara 40dB...det får man ju huvudvärk av :/

Permalänk
Citat:

Oblivion och nåt annat spel. Knappast ballt, snarare onödigt. Denna ATI's HDR + AA hyper är som nVidias 6-serien med SM3.0 (HDR) och FarCry för 1-2år sen.

kan inte göra mer än hålla med....
med hdr och AA igång samtidigt så är dagens kort för långsamma och flyter inte alls...
så ganska meningslöst i dagens läge...
när korten i framtiden blir kraftfullare kanske det kan vara skoj dock

Visa signatur

Asus p5q pro, q6600, radeon 4870, Twinx pc6400 4gig, 2st seagate 500gig, FSC Amilo 26" wide

Permalänk
Medlem

vilka kort stödjer det då? ATi's x1*** serie?

Visa signatur

Permalänk

japp, hela X1xxx serien.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Citat:

Knappast "ballt"? GRAW kommer inom kort med en patch med bla. HDR+AA. Bör komma nya spel med det också. Hade det inte varit för du haft ett nvidia kort hade också du tyckt att det varit "ballt". Jag tycker det inte ser något vidare ut utan AA i GRAW eller Oblivion, när man vet hur det skulle kunna se ut. :/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gamma^ray
kan inte göra mer än hålla med....
med hdr och AA igång samtidigt så är dagens kort för långsamma och flyter inte alls...
så ganska meningslöst i dagens läge...
när korten i framtiden blir kraftfullare kanske det kan vara skoj dock

Ca 7% lägre fram rate ger 4xAA + HDR jämfört med bara HDR enligt EliteBastards test i Oblivion. Vi snackar alltså ett par tre fps i Oblivion, så det är knappast det som det hänger på ifall det hackar eller inte. För några få fps mindre får du enligt mig en bra boost i bildkvalite, helt klart värt det i mina ögon.

Permalänk
Medlem

Kostar lite väl mycket.... lär få jobba fett övertid denna månaden för att kunna ha råd med två stycken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MOrKiz
Kostar lite väl mycket.... lär få jobba fett övertid denna månaden för att kunna ha råd med två stycken

Har du en skärm med 1920x1080 upplösning eller större eller skämtar du :D?