Permalänk
Medlem

Dator med passiv kylning

Jag tänkte bygga en dator för tv-rummet och tänkte försöka använda så mkt passiv kylning som möjligt. Vattenkylning verkar lite väl avancerat. Det skall användas för att titta på film och surfa, men även att spela på.

Vad hittar man bra guider för att bygga med passiv kylning?
Vad hittar man snygga chassin?
Vad bör man tänka på när man väljer komponenter och annat?

Permalänk

Jag har inga guider att referera till, dock några råd:

Köp en bra låda men ljuddämpning inbyggd från början, eller lägg till senare, tex Antec P150, en bra tyst låda. Den har även gummusnoddar för upphängning av hårddiskarna. Lådan ska helst ha 120mm fläktar och möjligheter till bra luftgenomströmning, fläktarna kan snurra långsamt och flytta mycket luft utan att bullra.

Köp ett moderkort med passiv kylning, heat pipes och/eller kylflänsar. Tex Abit KN8 SLI eller liknade. Små skitfläktar på nordbryggor börjar låta väldigt mycket efter ett tag.

Köp ett grafikkort med passiv kylning, tex 7600GS. Om kortet blir varmt kan man ha en tyst fläkt direkt på kylflänsen på grafikkortet.

Skaffa en bra CPU-kylare, tex Noctua 120, Scythe Ninja eller Tuniq. De har heat-pipes med stora kylflänsar och 120mm-fläktar som kan snurra sakta.

Alla de här grejerna hittar på komplett.se eller datorbutiken.se eller liknade firmor.

Jag specade en dator åt min tjej tidigare med Antec P150, Athlon 64 4400+, 7600GS och en Tuniq-kylare. Man hör knappt att datorn är på när man sitter vid skrivbordet och datorn står under.

Permalänk

Bra råd från skogscalle. Ta gärna en titt på SPCR, de har mycket tips för tystare datorer: http://www.silentpcreview.com/

Om du skall köpa ett lite kraftfullare grafikkort, så köp till en tyst grafikkortsfläkt. Zalman VF900-Cu passar de flesta grafikkort och är riktigt tyst, särskilt på lågvarv.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Skogscalle
Köp ett grafikkort med passiv kylning, tex 7600GS. Om kortet blir varmt kan man ha en tyst fläkt direkt på kylflänsen på grafikkortet.

Är det kortet bra? En kille på SweC sa att det var ett bra val eftersom det är passiv kylning, men då går det bäl inte klocka så värst heller eller?

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hugo hagman
Är det kortet bra? En kille på SweC sa att det var ett bra val eftersom det är passiv kylning, men då går det bäl inte klocka så värst heller eller?

7600GS är ett budget/midrangekort som presterar lite bättre än 6600GT, det är ju inte det bästa valet direkt om man skall spela nyare FPS, men för en tyst film-PC så är det ett bra val iom att det utvecklar väldigt lite effekt och ofta är passivt kylt. Om du inte spelar de allra senaste spelen alt. inte är så noga med upplösning och bildkvalitet så duger kortet för spel också.
Om du skall klocka ett passivt kylt 7600GS, så bör du ha bra luftflöde över grafikkortet, annars blir det för varmt.

Vill man ha bättre prestanda är det bättre att satsa på ett midrange/High-end kort med tredjepartskylning. Ett prisvärt alternativ är X1800XT med en Zalman VF900-Cu, eller om man vill satsa lite mer ett X1900XT med samma kylare på.
Dessa är dock inte speciellt väl lämpade för ett litet chassi med dåligt luftflöde, eftersom de utvecklar rätt mycket effekt.
Ett 7900GT+VF900-Cu skulle vara ett idealiskt alternativ om man vill ha hög prestanda, liten effektåtgång och tyst kylning, men tyvärr så har de haft en del problem med de korten.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
7600GS är ett budget/midrangekort som presterar lite bättre än 6600GT, det är ju inte det bästa valet direkt om man skall spela nyare FPS, men för en tyst film-PC så är det ett bra val iom att det utvecklar väldigt lite effekt och ofta är passivt kylt. Om du inte spelar de allra senaste spelen alt. inte är så noga med upplösning och bildkvalitet så duger kortet för spel också.
Om du skall klocka ett passivt kylt 7600GS, så bör du ha bra luftflöde över grafikkortet, annars blir det för varmt.

Vill man ha bättre prestanda är det bättre att satsa på ett midrange/High-end kort med tredjepartskylning. Ett prisvärt alternativ är X1800XT med en Zalman VF900-Cu, eller om man vill satsa lite mer ett X1900XT med samma kylare på.
Dessa är dock inte speciellt väl lämpade för ett litet chassi med dåligt luftflöde, eftersom de utvecklar rätt mycket effekt.
Ett 7900GT+VF900-Cu skulle vara ett idealiskt alternativ om man vill ha hög prestanda, liten effektåtgång och tyst kylning, men tyvärr så har de haft en del problem med de korten.

Tack för svaret, hade fel med en sak, det var ett 9600GT. Jag håller på att fixa ihop en burk och den börjar bli riktigt bra och kostar bara ca 10000kr, ett antec p180 chassi blir det nog. Men jag ska dra av momsen på alla delar så där blir ju nån tusing över sen så det blir nog ett grafikkort för ca 3000 kr istället för 2300 eller vad nu ett 7600 kort kostar.

Visa signatur

Lian Li O11D Dynamic Mini || MSI MEG X570 Unify || Ryzen 5600x || MSI 3080 Suprim X || 2x8 GB PC 3600 HyperX || Corsair SF750 Platinum 750W || 2x SN750 NVMe 1TB

Permalänk

Jag antar att det är ett 1900GT du menar och i prisklassen 3000kr är det väl X1900GT eller X1800XT 512MB som är bäst. De verkar prestera rätt så likvärdigt, med en liten fördel X1800XT 512MB, men å andra sidan är X1900GT billigare (finns på Komplett för 2695kr)

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WrongTarget
Jag antar att det är ett 1900GT du menar och i prisklassen 3000kr är det väl X1900GT eller X1800XT 512MB som är bäst. De verkar prestera rätt så likvärdigt, med en liten fördel X1800XT 512MB, men å andra sidan är X1900GT billigare (finns på Komplett för 2695kr)

Ja det var det jag menade kostar typ 2800 eller något.

ja.. X1800XT hittade jag inte på shg, men ett :
ATI Radeon X1900GT, 256MB GDDR3, VIVO, Dual DVI, PCI-Express, Full Retail

Ser bra ut...

EDIT: Och där skrev jag fel igen :S Jag menade ett Nvidia 7600GT. Man blir snurrig i huvet av alla siffror o x

Jag har iaf beställt ett 7600GT och ett Ageia PhysX

Visa signatur